جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران – مسکو

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا در گفتگویی گفت: ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و اآریکا پرداخته، متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند.

کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست

تهران- ایرنا- «ولودمیر اولنیک» نماینده پیشین پارلمان اوکراین، کمبود سرباز را مهمترین چالش پیش‌روی کشورش در مسیر جنگ با روسیه دانست و گفت که ارائه مهمات به کی‌یف از سوی غرب نمی‌تواند این وضعیت را جبران کند.

دانشگاه ایلینوی دانشجویان را به بازداشت و تعلیق تهدید کرد

تهران-ایرنا- با ادامه اعتراضات دانشجویی در آمریکا، دانشگاه ایلینوی دانشجویان را تهدید کرد که اگر از چادر زدن [در محوزه دانشگاه] با هدف حمایت از فلسطین  و مخالفت با رژیم صهیونیستی دست بر ندارند، با بازداشت و تعلیق مواجه خواهند شد.

برگزاری همایشی درباره ابن‌سینا در ایرلند

لندن – ایرنا – همزمان با چهلمین سال افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، همایشی به منظور معرفی مشترکات فرهنگی، ادبی و تاریخی دو کشور، با محوریت ابن‌سینا دانشمند بلند آوازه و برجسته ایرانی در دوبلین برگزار شد.

Loading

علل اهمیت معاهده لوزان برای ترکیه و یونان

۱۴۰۱/۰۵/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رجب طیب اردوغان به مناسبت نود و نهمین سالگرد معاهده لوزان در بیانیه‌ای اعلام کرد طرف یونانی شروط ثبت شده در معاهده لوزان را نادیده گرفته یا به‌صورت عمدی به‌ویژه در خصوص حقوق اقلیت ترک مسلمان این کشور آن را از میان برده است. محمود فاضلی - تحلیگر مسائل بین‌الملل

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که این کشور مصمم است که «تمام تلاش خود را برای برقراری صلح و ثبات دائم در منطقه و دفاع از حقوق ملت خود به کار گیرد. ترکیه نمی‌تواند این شرایط را که با روابط حسن همجواری و اصل پایبندی به معاهده امضا شده مغایرت دارد، بپذیرد.»

معاهده لوزان از اسناد پایه‌ای جمهوری ترکیه است که از طریق آن مرزهای زمینی آن مشخص شد، عقب‌نشینی‌ها لغو و حقوق اقلیت ترک در یونان تضمین شد. آنکارا با دقت اجرای این توافق را طی 99 سال گذشته تحت نظر داشته است. ترکیه همزمان با گام‌های محکمی که به‌طرف سال 2023 صدمین سالروز معاهده صلح لوزان و تاسیس جمهوری ترکیه برمی‌دارد، به تقویت موضع فعالش در مسائل منطقه‌ای و جهانی ادامه خواهد داد.

معاهده 1923 توسط جمهوری جدید ترکیه برای حل و فصل اختلافات با متفقین، از جمله یونان، پس از جنگ جهانی اول و جنگ استقلال ترکیه امضا شد. این سند حقوق اقلیت مسلمان باقی مانده در یونان و مسیحیان در ترکیه را پس از درگیری شدید بین دو کشور تشریح می‌کند.

همچنین شرایطی را برای حاکمیت یونان بر جزایر دریای اژه که در سواحل ترکیه قرار دارند، تعیین می‌کند. آنکارا نگران نظامی کردن این جزایر و نقض این معاهده از سوی یونان است، اما آتن می‌گوید که طبق قوانین بین‌المللی اقدام و در برابر دشمنی مداوم ترکیه از خاک خود دفاع می‌کند.

مسلمانان یونان از قومیت‌های ترک، رومی و پوماک‌های بلغاری زبان از اختلافات اساسی میان دو کشور است. ترکیه می‌گوید در این منطقه 150 هزار نفر «ترک تبار» ساکن هستند، در حالی که یونان اصرار دارد که آن‌ها 120 هزار «مسلمان یونانی» هستند.

ترکیه معتقد است اقلیت مسلمان دائما از سوی نهادهای دولتی یونان تحت فشار هستند و نمونه آن‌را بسته شدن چهار مدرسه اقلیت مسلمان در یونان دانسته است.

تنش‌ها بین ترکیه و یونان اخیراً بار دیگر بر سر حریم هوایی و وضعیت جزایرغیرنظامی در دریای اژه افزایش یافته است. پس از تلاش نخست‌وزیر یونان برای عدم فروش هواپیماهای جنگنده «اف- 16» به ترکیه در کنگره آمریکا، اردوغان در موضع‌گیری کم سابقه خود تاکید کرده «نخست وزیر یونان دیگر برای او وجود ندارد.»

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو اغلب دچار تنش بوده به‌طوری که سال گذشته این روابط به‌شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبه‌رو شدند.

ترکیه معتقد است هدف رفتارهای یونان در سال‌های اخیر فرسوده کردن پیمان لوزان است، چرا که مفاد این پیمان را رعایت نکرده و هدفش تصاحب بعضی از جزایر با ایجاد بحران چند روزه است.

در سالگرد پیمان لوزان در سال 1923 که هر دو کشور آن را پیروزی سیاسی بر همسایه و رقیب منطقه‌ای خود می‌دانند، اختلافات دیرینه دو طرفین همچنان ادامه دارد و هیچ چشم‌انداز روشنی برای حل این اختلافات دیده نمی‌شود. به‌باور ترکیه، این کشور با وجود انواع ناممکن‌ها، خیانت‌ها و دشواری‌ها برای دستیابی به استقلال مبارزه کرده و به پیروزی رسیدند. این پیروزی به‌واسطه پیمان صلح لوزان در صحنه بین‌المللی تأیید شده است.

یونان استدلال ترکیه پیرامون تحویل جزایر اژه و شرق مدیترانه به یونان طبق معاهده لوزان و عدم غیر نظامی بودن این جزایر را بی‌پایه و از نظر حقوق و تاریخی غلط می‌داند. حاکمیت یونان در جزایر شرق دریای اژه در ماده 12 پیمان بطور کامل تایید شده است. حاکمیت یونان مشروط به‌هیچ وظیفه‌ای منجمله غیر نظامی کردن جزایر نیست و هیچ اشاره‌ای به واژه‌هایی همچون «غیر نظامی شدن»، «غیر نظامی‌سازی» یا «وضعیت غیرنظامی سازی» نشده است.

معاهده لوزان که در 24 ژوئیه 1923 در شهر لوزان سوئیس به امضا رسید، به‌عنوان سند تاسیس جمهوری ترکیه پذیرفته شد و این توافق‌نامه به‌رسمیت شناختن ترکیه به‌عنوان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت است که اثرات آن ادامه دارد.

معاهده لوزان نام پیمان صلحی است که میان نمایندگان مجلس ترکیه از یک سو و انگلستان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، یونان، رومانی، بلغارستان، پرتغال، بلژیک و یوگسلاوی به امضا رسید. روند مذاکرات لوزان در 20 نوامبر 1922 آغاز و از ترکیه خواسته شد تا در زمینه «کاپیتولاسیون» و «حکومت ارمنستان» مصالحه کند. این مذاکرات در تاریخ 4 فوریه سال 1923 به‌علت مسائل مربوط به تنگه‌ها، کاپیتولاسیون، بدهی‌های دولت عثمانی وضعیت شهرهای موصل و کرکوک متوقف شد.

پس از جنگ جهانی دوم 12 جزیره به یونان واگذار شد. مسئله تنگه‌ها، یکی از موضوعات مورد بحث در لوزان بود که با کنوانسیون تنگه مونتره که در تاریخ 20 ژوئیه 1936 به امضا رسید، حل شد. طبق توافق‌نامه لوزان، مدارس خارجی در مرزهای دولت ترکیه مطابق قوانین ترکیه تاسیس شده و مفاد درسی مدارس فوق توسط دولت ترکیه تنظیم می‌شد.

به غیر از یونانی‌های مقیم استانبول، سایر یونانی‌ها از ترکیه به یونان فرستاده شدند و علاوه بر ترک‌های تراکیه غربی (واقع در خاک یونان) همه ترک‌ها نیز به ترکیه بازگشتند و بدین ترتیب تبادل جمعیت بین دو کشور صورت گرفت. پس از جنگ جهانی اول و تبادلات جمعیتی، اقلیت ترک همچنان در تراکیه غربی زندگی می‌کنند که طبق معاهده لوزان به‌عنوان اقلیت شناخته شدند.

یونان مدعی است به حقوق بین‌الملل و حمایت از حقوق‌بشر بطور کامل متعهد است و تعهدات خود ناشی از پیمان لوزان را که صریحا و به‌طور واضح به اقلیت مسلمان در یونان اشاره دارد، اجرا می‌کند. تلاش‌های مستمر ترکیه «برای تحریف واقعیت» و همچنین ادعاهای این کشور مبنی بر «عدم حفاظت از حقوق این شهروندان یا تبعیض علیه آن‌ها»، بی‌اساس است و یونان مفاد پیمان لوزان در رابطه با اقلیت مسلمان این منطقه را به‌طور کامل اجرا می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *