جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

تهاجمی شدن سیاست‌های آمریکا در قبال تقویت توانمندی‌های نظامی چین

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یکی از تحولات مهم مربوط به چین، توسعه قابلیت‌های نظامی این کشور در ابعاد مختلف است. دکتر طهمورث غلامی- کارشناس مسائل آمریکا

چین، در حال حاضر 975 هزار نیروی آماده به خدمت دارد. در حوزه نیروی دریایی نیز این کشور از نظر عددی بزرگترین ناوگان در جهان را در اختیار دارد که شامل 355 کشتی و زیردریایی می‌شود.

قابلیت حمله دقیق علیه اهداف زمینی از زیردریایی با استفاده از موشک‌‌های کروز در آینده نزدیک، یا تلاش برای افزایش قابلیت‌‌های جنگ ضد زیردریایی از جمله تلاش‌‌های چین برای مدرن کردن توان نظامی خود به شمار می‌رود.

در حوزه هوایی، نیروی هوایی این کشور بزرگترین نیروی هوایی در منطقه و سومین نیرو در جهان به شمار می‌رود که شامل بیش از 2800 هواپیما است که 2250 فروند آن جنگی است.

همچنین چین به قابلیت‌‌های موشکی نیز توجه ویژه‌‌ای کرده است.

نیروی موشکی ارتش خلق، نیروهای موشکی هسته‌‌ای و متعارف استراتژیک زمین پایه، نیروهای حمایتی مرتبط و پایگاه‌های موشکی را سازماندهی، هدایت، آموزش و تجهیز می‌کند. در سال 2020، نیروی موشکی ارتش چین، برنامه‌‌های مدرنیزاسیون بلندمدت خود برای افزایش توانمندی‌‌های «بازدارندگی استراتژیک» را انجام داد.

علاوه بر این، پکن در حال توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است که به طرز قابل توجهی توان نیروهای موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آن را بهبود می‌بخشد. نیروی موشکی چین در حال افزایش موشک‌های بالستیک میان‌برد دی.اف 26 این کشور است که قادر به حملات دقیق متعارف و هسته‌ای علیه اهداف زمینی و همچنین حملات متعارف علیه اهداف دریایی هستند.

طبق ارزیابی وزارت دفاع آمریکا، سرعت گسترش توان اتمی چین این کشور را قادر خواهد ساخت که تا سال 2027 حدود 700 کلاهک هسته‌‌ای داشته باشد که تا سال 2030 حداقل به 1000 کلاهک خواهد رسید.

آنچه در این میان اهمیت دارد این است که ایالات متحده چه ارزیابی و برداشتی از تلاش‌‌های چین برای مدرن سازی توان نظامی خود دارد؟ از نگاه آمریکا، آیا اقدام چین برای توسعه قابلیت‌های نظامی خود صرفا اقدامی دفاعی یا موازنه‌ جویی در مقابل رقبا و دشمنان چین است؟ اینکه ایالات متحده چگونه به این سوال پاسخ دهد، تعیین کننده آینده روابط چین و آمریکا است، زیرا مقامات آمریکا در نهایت بر مبنای ارزیابی و برداشت خود از دکترین نظامی چین، به آن واکنش نشان می‌دهند.

ارزیابی آمریکا نسبت به راهبرد نظامی چین این است که این کشور در حال فاصله گرفتن از وضعیت «تدافعی» گذشته و در پیش گرفتن مشی «تهاجمی» است. طبق این ارزیابی، دولت چین دارای یک راهبرد کلان ملی است که در چارچوب آن به دنبال تجدیدنظرطلبی در نظم بین‌المللی فعلی است.

در چارچوب این راهبرد کلان است که دولت چین به دنبال مدرنیزاسیون نظامی خود است. در این رابطه وزارت دفاع آمریکا در سال 2021، گزارشی در باره تحولات امور نظامی چین منتشر کرد که موید این نکته است که برداشت اصلی آمریکا از سیاست‌‌های نظامی چین برتری‌طلبی است.

آن‌ها بر این باور هستند که هدف راهبرد ملی کلان چین، دستیابی به «احیای بزرگ ملت چین» تا سال 2049 به منظور کسب برابری یا برتری نسبت به قدرت و نفوذ جهانی آمریکا، از بین بردن اتحادها و مشارکت‌‌های امنیتی آمریکا در منطقه ایندوپاسفیک و اصلاح نظم بین‌المللی به گونه‌‌ای است که برای منافع ملی و سیستم اقتدارگرای چین سودمندتر باشد.

اینکه آمریکا مدعی است که چین به دنبال دگرگونی در کلیت نظم بین‌الملل است بدین معنی است که در ارزیابی آمریکا از اقدام چین در توسعه قابلیت‌‌های نظامی‌ خود، برتری طلبی نسبت به ایجاد موازنه برجسته‌‌تر است.

البته رهبران چین نیز برای نیروهای نظامی خود نقش بین‌المللی تعریف کرده‌‌اند. در واقع، رهبران چین افزایش حضور نظامی ارتش «برای ایجاد یک محیط بین‌المللی مساعد» را در راستای هدف استراتژیک احیای ملی ضروری می‌دانند.

بر این مبنا بود که در بازنگری در قانون دفاع ملی چین، در سال 2020، ارتش موظف به دفاع از منافع توسعه برون مرزی شد. از نگاه مقامات آمریکا، چنین تحولاتی است که سبب جسورانه شدن تحرکات چین در محیط پیرامونی آن به ویژه در تایوان، دریای چین جنوبی و شرقی و مناطق مرزی با هند شده است.

وقتی برداشت آمریکا از تحولات نظامی چین، یک برداشت تهاجمی است، بدون شک واشنگتن نیز سیاست‌‌های تهاجمی در پیش می‌گیرد. اعلام آمادگی آمریکا برای گزینه جنگ در صورت حمله چین به تایوان توسط جو بایدن، صرفا یکی از شاخصه‌‌های تهاجمی شدن سیاست‌‌های آمریکا است. افزایش حضور نظامی آمریکا در مناطق پیرامونی چین و تقویت پیوندها با ژاپن و متحدان منطقه‌‌ای از دیگر شاخصه‌‌های قابل توجه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *