جدیدترین مطالب

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

تحلیلی بر بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد اخیرا اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند ممنوعیت عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) را در بسته تحریم‌های ضد روسیه لحاظ کنند.

Loading

أحدث المقالات

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

تحلیلی بر بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد اخیرا اعلام کرد که کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند ممنوعیت عرضه گاز طبیعی مایع (LNG) را در بسته تحریم‌های ضد روسیه لحاظ کنند.

Loading

پیامدهای تبدیل جریان صدر به اپوزیسیون ملی در عراق

۱۴۰۱/۰۳/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: درحالی‌که هفت ماه از انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد، هنوز دولت جدید در این کشور تشکیل نشده است. طولانی‌تر شدن روند تشکیل دولت که به تداوم بن‌بست سیاسی در عراق منجر شده، این کشور را که به‌رغم غلبه بر داعش، همچنان در یک دوره گذار امنیتی و سیاسی قرار دارد، با مشکلات جدیدی مواجه می‌کند. حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

دو دیدگاه پیرامون تشکیل دولت عراق

هم‌اکنون دو دیدگاه متفاوت درباره تشکیل دولت در عراق وجود دارد: دیدگاه نخست، مربوط به اطار تنسیقی یا «چهارچوب هماهنگی احزاب شیعه» است که به‌دنبال تشکیل «دولت وحدت ملی» با مشارکت همه احزاب، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی است.

در نقطه مقابل، مقتدی صدر رهبر جریان صدر قرار دارد که از طریق تشکیل ائتلاف «نجات میهن» با مشارکت حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و ائتلاف السیاده به رهبری محمد الحلبوسی و خمیس خنجر، خواستار تشکیل «دولت اکثریت» کردی و سنی است.

 

روند تشکیل دولت در دو راهی صدر

بعد از پایان فرصت 40 روزه‌ای که مقتدی صدر در 10 فروردین ماه با صدور بیانیه‌ای به چهارچوب هماهنگی احزاب شیعه برای تشکیل دولت داده بود و پس از چهار دور تلاش ناموفق برای معرفی دولت جدید در هفت ماه سپری شده بعد از انتخابات، مقتدی صدر در یک نطق تلویزیونی و در جدیدترین موضع‌گیری‌اش ضمن انتقاد شدید از نیروهای هماهنگی احزاب شیعه، تأکید کرد «ما را به ائتلاف با خود وادار می‌کنند، مطمئن باشند که هرگز نمی‌گذاریم عراق به سهمیه‌بندی فرقه‌ای و توافقی برگردد که سال‌هاست همین توافق به همه چیز در عراق آسیب زده است».

صدر همچنین با انتشار توئیتی نوشت؛ «تنها راه پیش روی ما پیوستن به “اپوزیسیون ملی” دست‌کم برای مدت ۳۰ روز است. اگر جناح‌ها و کمیته‌های پارلمانی در این مدت موفق به تشکیل دولت شوند، این بسیار خوب است، در غیر این صورت تصمیم دیگری اتخاذ و در زمان مناسب آن را اعلام می‌کنیم». در واقع، صدر عراق را در یک دو راهی قرار داده است: یا تشکیل دولت در کمتر از 30 روز و یا تبدیل جریان متبوعش به اپوزیسیون ملی در عراق.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که در روزهای گذشته، دادگاه عالی مرکزی عراق دو مصوبه مهم داشت که برخی آن را باعث خشنودی مقتدی صدر عنوان می‌کنند: نخست، «لغو لایحه دولتی امنیت غذایی» و دوم، «ابطال تمامی استخدام‌های دولتی در دوره دولت پیشبرد امور» که به منزله ابطال انتخاب استانداران جدید نجف و ذیقار و همچنین تمامی استخدام‌ها، انتخاب مشاوران و استخدام هزاران نیرو در سازمان‌های امنیت ملی، اطلاعات و دبیرخانه هیئت دولت عراق است که صدر در آن‌ها نفوذ جدی دارد.

اظهارات مقتدی صدر مبنی بر قرار گرفتن به عنوان اپوزیسیون ملی و عدم مداخله‌ در مذاکرات تشکیل دولت که با حمله تند به چهارچوب هماهنگی شیعیان همراه بود، بیشتر شبیه یک فشار سیاسی و یا اهرمی برای امتیازگیری است که با پیامدهای زیر بر پیچیدگی اوضاع سیاسی، اجتماعی، امنیتی و میدانی در این کشور می‌افزاید:

یک: از طریق طولانی‌تر کردن روند تشکیل دولت در عراق، زمینه‌ساز ادامه فضای بی‌ثباتی سیاسی و گسترش عمق و دامنه تهدیدات امنیت ملی و در نتیجه وسعت یافتن میدان بازی آمریکا و گروه‌های تروریستی در عراق می‌شود.

دو: بی‌ثباتی و ناامنی، دو نتیجه مستقیم بلاتکلیفی سیاسی و بی‌دولتی در هر کشوری است. این موضوع به ویژه در عراق که به‌سختی از بحران تروریست‌های داعش و تکفیری عبور کرده است، به احیای دوباره داعش در این کشور کمک می‌نماید.

سه: باعث تقویت این ایده و باور در افکار عمومی عراق می‌شود که صدر و جریان متبوع او مانع تشکیل دولت و در نتیجه استمرار بن‌بست سیاسی در عراق می‌باشند. این موضوع می‌تواند باعث کاهش محبوبیت سیاسی و اجتماعی و همچنین تنزل جایگاه مردمی صدر در بین شیعیان و گروه‌های مقاومت عراقی شود.

این یک واقعیت کتمان‌ناپذیر است که مقتدی صدر منتسب به خانواده‌ای است که یک خاندان ریشه‌دار در عراق محسوب می‌شود که همیشه در خط مقدم مبارزه با آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داشته و جزو پیشگامان مقاومت و مجاهدت به شمار می‌روند. لذا باید از هرگونه رفتار و گفتاری که باعث خدشه‌دار شدن شأنیت و جایگاه این خاندان که با مجاهدت و شهادت آمیخته شده است، در جامعه عراق و منطقه اجتناب نماید.

چهار: احتمال تغییر روند اختلافات درون شیعی به درگیری‌های شیعی – شیعی در عراق را افزایش می‌دهد، وضعیتی که عملاً به ضرر منافع مردم عراق بوده و در جهت منافع آمریکا، رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی قرار دارد. شایان ذکر است طولانی‌تر شدن روند تشکیل دولت در عراق متأثر از دو متغیر مهم است. نخست «اختلافات درون شیعی» و دوم، «مداخلات خارجی» که بلاتکلیفی سیاسی در عراق را بستر مناسبی برای پیشبرد منافع‌شان در عراق می‌دانند.

پنج: در شرایطی که عراق هنوز در آغاز دوران دموکراسی قرار دارد، تداوم بن‌بست سیاسی باعث کاهش روزافزون روند اعتماد عمومی عراق به صندوق‌های رأی و در نتیجه کاهش مشروعیت دولت‌ها و ناکارآمدی نظام سیاسی این کشور می‌شود.

 

نکته پایانی

اظهارات اخیر مقتدی صدر هرچه باشد با واقعیات سیاسی و میدانی عراق منطبق نیست؛ چرا که بدون مشارکت چهارچوب هماهنگی احزاب شیعه، امکان طرح تشکیل دولت اکثریت ملی وجود ندارد.

تشکیل یک دولت توافقی مبتنی بر «قاعده برد – برد» که مورد حمایت اکثریت مردم و احزاب عراق است، تنها راه‌حل معقول، منطقی و منطبق بر واقعیات سیاسی و میدانی عراق است. اصرار مقتدی صدر بر تشکیل دولت اکثریت از طریق ایجاد ائتلاف سه‌گانه با بخشی از کردها و اکثریت اعراب سنی نه تنها با خرد سیاسی حاکم بر جامعه عراق ناسازگار است، بلکه تلاش برای تشکیل دولتی براساس قاعده برد – باخت است که تحقق آن تا حد زیادی غیرممکن بوده و و در شرایطی که عراق با مشکلات انباشته شده زیادی در حوزه اقتصاد و معیشت مواجه است، عملاً باعث تشدید مشکلات موجود و در نتیجه تضعیف امنیت ملی عراق از درون می‌شود.

وحدت شیعیان، مهم‌ترین اولویت و ضرورت حیاتی برای احزاب و جریان‌ها و همچنین قدرت و سیاست در جامعه عراق است. درصورتی‌که این اصل مهم و کلیدی در سطوح عالی نادیده گرفته شود، مطمئناً پس‌لرزه‌های آن در جامعه عراق و کف خیابان به سرعت ظهور و بروز پیدا کرده و این کشور را وارد دور جدیدی از بحران و تنش‌های سیاسی، امنیتی و… خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *