جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

سناتور اسبق آمریکایی در گذشت

تهران-ایرنا- «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.

Loading

بحران داخلی رژیم صهیونیستی و فرار کابینه بنت از شکست قطعی

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: کابینه جدید رژیم صهیونیستی از ژوئن ۲۰۲۱ با تنها ۶۱ نماینده حامی به قدرت رسید؛ اما با عبور از فراز و نشیب‌های مختلف، این کابینه نهایتاً در یک ماه اخیر با بزرگ‌ترین بحران داخلی خود مواجه شد. این بحران دووجهی از یکسو با استعفای «آیدیت صیلمن»، عضو حزب یامیناه آغاز شد و از سوی دیگر در پی اوج‌گیری درگیری‌ها در مسجدالاقصی میان یهودیان و مسلمانان، به تعلیق همکاری حزب عربی رعم با کابینه انجامید. منصور براتی- پژوهشگر مسائل رژیم صهیونیستی

بحران درون حزب یامیناه

یامیناه، حزب دست راستی جدیدی است که به رهبری نفتالی بنت از سال ۲۰۱۹ فعالیت خود را آغاز کرد. این حزب در بیشتر زمینه‌ها نسبت به حزب لیکود گرایش بیشتری به سمت راست دارد؛ ازجمله در حوزه مذهبی کردن سیاست و نیز موضوع الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در این منطقه. بااین‌وجود بنت از زمانی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شد، به‌شدت نسبت به قبل رفتار سیاسی متفاوتی را از خود به نمایش گذاشت و تبدیل به سیاستمداری از جناح میانه شد. همچنین ترکیب کابینه به دلیل وجود جناح میانه و چپ در آن دست نخست‌وزیر را به‌شدت می‌بست. در حدود یک سالی که از جابه‌جایی قدرت در رژیم صهیونیستی می‌گذرد برخی از اعضای این حزب به دلیل تعدیل نگاه راست‌گرایانه بنت از اوضاع ناراضی بودند. دیگر عامل تشدیدکننده نیز «آمیخای شیلکی» یکی از نمایندگان این حزب بود که از هنگام تشکیل کابینه به اپوزیسیون پیوست و با اصل همکاری با حزب عربی رعم مخالفت کرد.

 

استعفای رئیس جناح ائتلاف

اوایل ماه مه ۲۰۲۲ آیدیت صیلمن که ریاست نمایندگان عضو ائتلاف درون کنست را بر عهده داشت درنتیجه اختلاف‌نظر با وزیر بهداشت بر سر مصرف شدن نان‌های غیر فطیر در بیمارستان‌ها از همکاری با ائتلاف استعفا کرد و به آمیخای شیلکی پیوست. این اقدام تعداد نمایندگان حامی کابینه را به ۶۰ نفر کاهش داد و به‌این‌ترتیب کابینه را از حالت اکثریت در پارلمان خارج کرد.

هم‌زمان با این رویداد حزب لیکود که پروژه نخست را موفقیت‌آمیز می‌دید، فشار آوردن بر دیگر اعضای حزب یامیناه را آغاز کرد.

به‌جز صیلمن، سه نماینده دیگر یامیناه نیز نسبتاً از اوضاع ناراضی بودند و در صدر همه آن‌ها «نیر اورباخ»، رئیس دبیرخانه کنست قرار داشت. اورباخ با انتشار بیانیه‌ای همکاری خود با کابینه را مشروط به اجرای پاره‌ای سیاست‌های دست راستی ازجمله توسعه شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری کرد.

 

تعلیق عربی!

ضلع دوم این بحران با تعلیق همکاری حزب عربی رعم با کابینه شکل گرفت. منصور عباس، رهبر این حزب در پی بروز درگیری میان یهودیان و مسلمانان در مسجدالاقصی و خشونت‌ورزی نیروهای پلیس و نظامیان رژیم صهیونیستی، اعلام کرد به مدت دو هفته همکاری خود با کابینه را تعلیق می‌کند. در پی این اقدام شمار حامیان کابینه در پارلمان رژیم صهیونیستی به ۵۶ نفر تنزل کرد. در این شرایط بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون زمینه را برای آغاز کردن روند انحلال کابینه مناسب یافت.

طبق آیین‌نامه دبیرخانه کنست چنین درخواستی ابتدا باید درون دبیرخانه به رأی گذاشته شود و چنانچه به تائید اکثریت حاضر یا اکثریت مطلق نمایندگان برسد، می‌توان برای رأی‌گیری درباره آن در صحن کنست تلاش کرد. هفته گذشته دو بار اپوزیسیون این لایحه را درون دبیرخانه به رأی گذاشت که هر دو بار شکست خورد؛ اما پایان نیافتن اختلافات میان حزب رعم و کابینه باعث شد نتانیاهو همچنان به آن امیدوار باقی بماند. نهایتاً روز دهم مه درحالی‌که قرار بود اپوزیسیون مجدداً این لایحه را درون دبیرخانه کنست به رأی بگذارد، اعلام حمایت منصور عباس از کابینه، آب سردی بر پیکره اپوزیسیون ریخت. درنتیجه لایحه پس گرفته شد و بحران عجالتاً مهار شده است.

در یک ماه اخیر تقریباً همه خبرها برای کابینه رژیم صهیونیستی بد بوده است، غیر از اینکه وضعیت آمیخای شیلکی، نماینده فراری حزب یامیناه درون دبیرخانه کنست به بررسی گذاشته شد و نهایتاً با رأی اکثریت دبیرخانه شیلگی از حزب یامیناه اخراج شد. این وضعیت باعث می‌شود نماینده مذکور نتواند به هیچ‌یک از فراکسیون‌های موجود درون این دوره پارلمان بپیوندد و از شرکت در انتخابات بعدی نیز محروم خواهد شد. تحمل این شرایط برای یک نماینده بسیار دشوار است و احتمال اینکه او یا به همکاری با حزب بازگردد و یا از نمایندگی استعفا دهد را به‌شدت بالا می‌برد. اگر هر یک از این دو حالت برای شیلکی روی دهد، حزب یامیناه می‌تواند فرد دیگری را جانشین او سازد و مجدداً شمار حامیان کابینه را به ۶۱ نماینده برساند.

همچنین منصور عباس خواستار پیوستن احزاب مذهبی به کابینه شده است، درصورتی‌که با هر ترتیب شمار حامیان کابینه افزایش یابد، مصونیت آن در برابر اپوزیسیون به‌شدت افزایش خواهد یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *