جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند که رژیم صهیونیستی در ادامه نقض حریم هوایی لبنان، به جنوب این کشور حمله کرده است.

پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

«استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل و همچنین فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم اشغالگر قدس به همراه تنی چند از دیگر فرماندهان میدانی صهیونیست ها، نشان می دهد که رجزخوانی های مقام های ارشد اسرائیلی در بحبوحه جنگ غزه، نه از موضع قدرت بلکه برای لاپوشانی ضعف های این رژیم است.»

پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

«استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل و همچنین فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم اشغالگر قدس به همراه تنی چند از دیگر فرماندهان میدانی صهیونیست ها، نشان می دهد که رجزخوانی های مقام های ارشد اسرائیلی در بحبوحه جنگ غزه، نه از موضع قدرت بلکه برای لاپوشانی ضعف های این رژیم است.»

Loading

روابط چین و فنلاند در راستای ایجاد جاده ابریشم قطبی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: طبق پیش‌بینی‌ها ممکن است تا سال 2030 قطب شمال در طول تابستان فاقد یخ قابل‌توجهی باشد. این چالش بزرگ زیست‌محیطی می‌تواند مسیرهای تجاری را برای ترانزیت بین‌المللی مهیا نماید، فرصتی که چین با توسعه پروژه‌های دریایی در راستای ایجاد جاده ابریشم قطبی آن را پیگیری می‌کند. مریم وریج کاظمی - پژوهشگر مسائل ژئوپلیتیک

اگرچه عبور از آب‌های قطبی صرفاً با مدرن‌ترین کشتی‌های یخ‌شکن ممکن خواهد بود، اما کاهش زمان و امنیت مسیر حمل‌ونقل موضوعی است که چین بر روی آن تأکید دارد. در این راستا و به‌طور آزمایشی در سپتامبر 2010، کشتی بارنتس نوردیک به‌عنوان اولین کشتی تجاری با محموله سنگ‌آهن مستقیماً با گذشتن از مسیر جاده ابریشم قطبی از طریق بندر کرکنس نروژ و تنگه برینگ به لیانیونگانگ چین رفت. البته باید توجه داشت اکثر مسیرهای قطب شمال دارای زیرساخت‌های ضعیف هستند که برای استفاده از آن باید هزینه زیادی صرف شود.

چین علاقه‌مند به توسعه ابتکار کمربند-جاده خود در مسیر قطبی است. ازاین‌رو در سال 2017، اولین کشتی تحقیقاتی چین در سه مسیر اصلی حمل‌ونقل قطب شمال یعنی گذرگاه شمال غربی، گذرگاه شمال شرقی و مسیر قطبی حرکت کرد. همچنین در 2018، موسسه سنجش‌ازدور چین توافق‌نامه‌ای را با مرکز فضایی قطب شمال فنلاند برای ایجاد یک مرکز نظارت و تحقیق بر روی منطقه قطبی امضاء کرد. این مرکز که در شهر سودانکلیا واقع در شمال فنلاند قرار گرفته است داده‌های ماهواره را جمع‌آوری و پردازش می‌کند و به اشتراک می‌گذارد و بستر پژوهشی بین‌المللی را برای پشتیبانی از تحقیقات آب و هوایی، نظارت بر محیط‌زیست و ناوبری قطب شمال فراهم می‌آورد.

این مرکز ضمن اینکه به طرح جاده ابریشم دیجیتال چین (منظومه ماهواره‌ای بیدو) که هدف آن ایجاد یک سیستم اطلاعات مکانی برای مناطق تحت پوشش طرح کمربند – جاده است کمک خواهد کرد، می‌تواند پشتوانه مؤثری برای ارتقای پروژه‌های آکادمی علوم چین باشد که هدف آن شناخت بیشتر تغییرات اقلیمی است.

از سوی دیگر، بازسازی بندر کرکنس و ساخت راه‌آهن در رووانیمی فنلاند و یک مرکز تدارکات هوایی در هلسینکی که به تونل پیشنهادی هلسینکی-تالین متصل است، در دستور کار قرار دارد چراکه در مسیر جاده ابریشم قطبی، شهر رووانیمی به بندر کرکنس متصل می‌شود.

در این راستا کشتی‌ها می‌توانند در بندر کرکنس، جایی که محموله‌ها به خطوط راه‌آهن می‌رسند وارد شوند و از طریق آن از هلسینکی به سمت جنوب بروند و سپس از طریق تونل هلسینکی-تالین به استونی و در نهایت به اروپای مرکزی انتقال یابند. بدین ترتیب شرکت‌های بزرگ چینی ازجمله علی‌بابا، هوآوی و… با همتایان استونیایی خود در مورد تونل پیشنهادی هلسینکی-تالین مذاکراتی داشتند تا امکان آماده ساختن استونی به‌عنوان مرکز تبادلات کالاهای چینی فراهم شود، همچنین به‌منظور ساخت بزرگ‌ترین پارک علمی در استونی (همچنین منطقه بالتیک) توافق‌نامه همکاری امضاء شد.

در فوریه 2018، گزارش نهایی امکان‌سنجی مسیر حمل‌ونقل هلسینکی-تالین که تونل 103 کیلومتری آدا که فنلاند را به استونی از طریق خلیج فنلاند متصل می‌کند و طولانی‌ترین تونل زیردریایی در جهان (با عمق 250 متر زیر دریا) است، منتشر شد و با جزئیات فنی پیشنهاد شده و با هزینه 20-13 میلیارد یورویی، شامل دو جزیره مصنوعی بزرگ به‌زودی عملیاتی می‌شود.

این تونل موازی با مسیر هوایی برنامه‌ریزی‌شده است که از طریق آن می‌توان با مناطق دیگر فنلاند، سوئد و شمال روسیه ارتباط برقرار کرد. ازاین‌رو به نظر می‌رسد در آینده، هلسینکی به مرکز هوایی کریدور قطب شمال تبدیل شود. همچنین وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین- یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای مخابراتی چین- در حال همکاری با شرکای فنلاندی، روسی، ژاپنی و نروژی است تا اتصال کابل دریایی فیبر نوری را در منطقه به سرانجام برسانند.

برای چین کریدور قطب شمال یک فرصت فوق‌العاده برای همکاری در چارچوب جاده ابریشم قطبی است. بدیهی است ایجاد و احداث زیرساخت‌های کریدور قطب شمال که بسیار به جاده ابریشم قطبی مرتبط است، باعث تسهیل ارتباط بین کشورهای شرق آسیا و قطب شمال و کمک به منطقه بالتیک و بازار اروپای مرکزی شود. به نظر می‌رسد ازآنجاکه کریدور قطب شمال مجموعه عظیمی از پروژه‌های پرهزینه است، سرمایه‌گذاری چینی‌ها مورد استقبال کشورهای منطقه قطب شمال قرار گیرد، چراکه برخی از شرکت‌های چینی دعوت‌نامه‌های را برای بحث در مورد امکان مشارکت در این پروژه‌ها دریافت کرده‌اند و بروشور به زبان چینی تهیه شد.

در همین حال، طی دهه گذشته سفر هوایی از چین به فنلاند رشد چشمگیری داشته است. قبل از پاندمی کووید 19 شرکت هوایی فن ایر با 38 پرواز هفتگی به 7 شهر چین مسافر جابه‌جا می‌کرد. قابل‌توجه است که مسافرانی که با پروازهای برنامه‌ریزی‌شده از هلسینکی به چین سفر کردند 5 درصد از کل مسافران بین‌المللی را تشکیل می‌دادند ازاین‌رو چین هشتمین مقصد محبوب فنلاندی‌ها بود. بین سال‌های 2016 و 2017، تعداد بازدیدکنندگان چینی 63 درصد افزایش یافت. اقامت چینی‌ها در فنلاند از 98100 نفر در سال 2007 به 361،800 نفر در سال 2017 رسید. گردشگران چینی در سال 2017، 335 میلیون یورو در فنلاند هزینه کردند که 49 درصد افزایش نسبت به سال 2016 داشت یعنی 600 یورو برای هر بازدیدکننده. البته با شیوع پاندمی کووید 19 در اواخر سال 2019 این میزان کاهش محسوسی داشته است. با این تفاسیر به نظر می‌رسد چین با ایجاد جاده ابریشم قطبی و گسترش روابط و همکاری با کشورهای منطقه قطبی ازجمله فنلاند به دنبال اهداف زیر باشد:

  • حفظ ثبات و کسب امتیاز استراتژیک از قدرت‌های رقیب با توسعه اقتصادی-اجتماعی؛
  • تنظیم وحدت بین‌قاره‌ای در جهت عدم تضعیف سیستم پایدار تجارت و ارتقاء سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی-تجاری با بهره‌گیری از روابط و پیمان‌های چندجانبه؛
  • پیشبرد یک الگوی حکمرانی متناسب با عوامل ژئوپلیتیکی کشورهای مشارکت‌کننده در پروژه‌های اقتصادی-تجاری منطقه قطبی به نفع منافع فرامنطقه‌ای چین؛
  • سیاست‌های توازن قوا و بازدارندگی نظامی به جهت نفوذ سیاسی- امنیتی در منطقه قطبی و در نهایت شمال اروپا.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *