جدیدترین مطالب
أحدث المقالات
تله تلآویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران میکند؟
درحالیکه کابینه اسرائیل حمله نظامی به ایران را تصویب کرده، همراهی یا عدم همراهی امریکا با اسرائیل به مسئله سیاست خارجی این کشور و ائتلاف غربیها متشکل از کشورهای اروپایی تبدیل شده است. اما آیا امریکا مقابل عمل انجام شده قرار خواهد گرفت یا بایدن تنش را کنترل خواهد کرد؟ برای بررسی پاسخها گزارش خبرآنلاین را بخوانید.
روابط چین و فنلاند در راستای ایجاد جاده ابریشم قطبی
اگرچه عبور از آبهای قطبی صرفاً با مدرنترین کشتیهای یخشکن ممکن خواهد بود، اما کاهش زمان و امنیت مسیر حملونقل موضوعی است که چین بر روی آن تأکید دارد. در این راستا و بهطور آزمایشی در سپتامبر 2010، کشتی بارنتس نوردیک بهعنوان اولین کشتی تجاری با محموله سنگآهن مستقیماً با گذشتن از مسیر جاده ابریشم قطبی از طریق بندر کرکنس نروژ و تنگه برینگ به لیانیونگانگ چین رفت. البته باید توجه داشت اکثر مسیرهای قطب شمال دارای زیرساختهای ضعیف هستند که برای استفاده از آن باید هزینه زیادی صرف شود.
چین علاقهمند به توسعه ابتکار کمربند-جاده خود در مسیر قطبی است. ازاینرو در سال 2017، اولین کشتی تحقیقاتی چین در سه مسیر اصلی حملونقل قطب شمال یعنی گذرگاه شمال غربی، گذرگاه شمال شرقی و مسیر قطبی حرکت کرد. همچنین در 2018، موسسه سنجشازدور چین توافقنامهای را با مرکز فضایی قطب شمال فنلاند برای ایجاد یک مرکز نظارت و تحقیق بر روی منطقه قطبی امضاء کرد. این مرکز که در شهر سودانکلیا واقع در شمال فنلاند قرار گرفته است دادههای ماهواره را جمعآوری و پردازش میکند و به اشتراک میگذارد و بستر پژوهشی بینالمللی را برای پشتیبانی از تحقیقات آب و هوایی، نظارت بر محیطزیست و ناوبری قطب شمال فراهم میآورد.
این مرکز ضمن اینکه به طرح جاده ابریشم دیجیتال چین (منظومه ماهوارهای بیدو) که هدف آن ایجاد یک سیستم اطلاعات مکانی برای مناطق تحت پوشش طرح کمربند – جاده است کمک خواهد کرد، میتواند پشتوانه مؤثری برای ارتقای پروژههای آکادمی علوم چین باشد که هدف آن شناخت بیشتر تغییرات اقلیمی است.
از سوی دیگر، بازسازی بندر کرکنس و ساخت راهآهن در رووانیمی فنلاند و یک مرکز تدارکات هوایی در هلسینکی که به تونل پیشنهادی هلسینکی-تالین متصل است، در دستور کار قرار دارد چراکه در مسیر جاده ابریشم قطبی، شهر رووانیمی به بندر کرکنس متصل میشود.
در این راستا کشتیها میتوانند در بندر کرکنس، جایی که محمولهها به خطوط راهآهن میرسند وارد شوند و از طریق آن از هلسینکی به سمت جنوب بروند و سپس از طریق تونل هلسینکی-تالین به استونی و در نهایت به اروپای مرکزی انتقال یابند. بدین ترتیب شرکتهای بزرگ چینی ازجمله علیبابا، هوآوی و… با همتایان استونیایی خود در مورد تونل پیشنهادی هلسینکی-تالین مذاکراتی داشتند تا امکان آماده ساختن استونی بهعنوان مرکز تبادلات کالاهای چینی فراهم شود، همچنین بهمنظور ساخت بزرگترین پارک علمی در استونی (همچنین منطقه بالتیک) توافقنامه همکاری امضاء شد.
در فوریه 2018، گزارش نهایی امکانسنجی مسیر حملونقل هلسینکی-تالین که تونل 103 کیلومتری آدا که فنلاند را به استونی از طریق خلیج فنلاند متصل میکند و طولانیترین تونل زیردریایی در جهان (با عمق 250 متر زیر دریا) است، منتشر شد و با جزئیات فنی پیشنهاد شده و با هزینه 20-13 میلیارد یورویی، شامل دو جزیره مصنوعی بزرگ بهزودی عملیاتی میشود.
این تونل موازی با مسیر هوایی برنامهریزیشده است که از طریق آن میتوان با مناطق دیگر فنلاند، سوئد و شمال روسیه ارتباط برقرار کرد. ازاینرو به نظر میرسد در آینده، هلسینکی به مرکز هوایی کریدور قطب شمال تبدیل شود. همچنین وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین- یکی از بزرگترین اپراتورهای مخابراتی چین- در حال همکاری با شرکای فنلاندی، روسی، ژاپنی و نروژی است تا اتصال کابل دریایی فیبر نوری را در منطقه به سرانجام برسانند.
برای چین کریدور قطب شمال یک فرصت فوقالعاده برای همکاری در چارچوب جاده ابریشم قطبی است. بدیهی است ایجاد و احداث زیرساختهای کریدور قطب شمال که بسیار به جاده ابریشم قطبی مرتبط است، باعث تسهیل ارتباط بین کشورهای شرق آسیا و قطب شمال و کمک به منطقه بالتیک و بازار اروپای مرکزی شود. به نظر میرسد ازآنجاکه کریدور قطب شمال مجموعه عظیمی از پروژههای پرهزینه است، سرمایهگذاری چینیها مورد استقبال کشورهای منطقه قطب شمال قرار گیرد، چراکه برخی از شرکتهای چینی دعوتنامههای را برای بحث در مورد امکان مشارکت در این پروژهها دریافت کردهاند و بروشور به زبان چینی تهیه شد.
در همین حال، طی دهه گذشته سفر هوایی از چین به فنلاند رشد چشمگیری داشته است. قبل از پاندمی کووید 19 شرکت هوایی فن ایر با 38 پرواز هفتگی به 7 شهر چین مسافر جابهجا میکرد. قابلتوجه است که مسافرانی که با پروازهای برنامهریزیشده از هلسینکی به چین سفر کردند 5 درصد از کل مسافران بینالمللی را تشکیل میدادند ازاینرو چین هشتمین مقصد محبوب فنلاندیها بود. بین سالهای 2016 و 2017، تعداد بازدیدکنندگان چینی 63 درصد افزایش یافت. اقامت چینیها در فنلاند از 98100 نفر در سال 2007 به 361،800 نفر در سال 2017 رسید. گردشگران چینی در سال 2017، 335 میلیون یورو در فنلاند هزینه کردند که 49 درصد افزایش نسبت به سال 2016 داشت یعنی 600 یورو برای هر بازدیدکننده. البته با شیوع پاندمی کووید 19 در اواخر سال 2019 این میزان کاهش محسوسی داشته است. با این تفاسیر به نظر میرسد چین با ایجاد جاده ابریشم قطبی و گسترش روابط و همکاری با کشورهای منطقه قطبی ازجمله فنلاند به دنبال اهداف زیر باشد:
- حفظ ثبات و کسب امتیاز استراتژیک از قدرتهای رقیب با توسعه اقتصادی-اجتماعی؛
- تنظیم وحدت بینقارهای در جهت عدم تضعیف سیستم پایدار تجارت و ارتقاء سرمایهگذاریهای اقتصادی-تجاری با بهرهگیری از روابط و پیمانهای چندجانبه؛
- پیشبرد یک الگوی حکمرانی متناسب با عوامل ژئوپلیتیکی کشورهای مشارکتکننده در پروژههای اقتصادی-تجاری منطقه قطبی به نفع منافع فرامنطقهای چین؛
- سیاستهای توازن قوا و بازدارندگی نظامی به جهت نفوذ سیاسی- امنیتی در منطقه قطبی و در نهایت شمال اروپا.
0 Comments