جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

Loading

سیاست خاورمیانه‌ای و نقش منفعت‌طلبانه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای

۱۴۰۰/۱۰/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بعد از انعقاد قرارداد تسلیحاتی فرانسه با امارات، شاهد موجی از انتقادات خارجی و داخلی بودیم که رویکرد نظامی‌گری فرانسه را مغایر با رویکرد حقوق بشری اتحادیه اروپا قلمداد کردند؛ اما بنا به ملاحظاتی، نهادهای اتحادیه اروپا در این زمینه سکوت کرده‌اند. دکتر عباس سروستانی – دانش آموخته مطالعات اروپا دانشگاه تهران

فهم مواضع تند فرانسه در برجام، بدون فهم ریشه‌ای سیاست خاورمیانه‌ای آن و به اصطلاح دقیق‌تر، بدون بررسی دکترین مکرون در منطقه خاورمیانه، میسر نمی‌شود. پس از مطرح شدن بحث خروج ایالات متحده از خلیج‌فارس و موضوع حضور کشورهایی مانند چین و روسیه برای پرکردن جای خالی آن، دولت فرانسه نیز تحرکاتی را آغاز کرده است تا حداقل بخشی از این معادله قدرت باشد.

سفرهای مکرون به لبنان، حضور در بغداد و دیدار با «برهم صالح» رئیس جمهور، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان، سفر‌های نوامبر ۲۰۲۱ به قطر، عربستان و امارات و انعقاد قرارداد تسلیحاتی «رافال» که برخی از کارشناسان آن را باج دهی دولت آمریکا به فرانسه برای جبران ناشی از قرارداد آکوس قلمداد می‌کنند، را باید در این راستا تحلیل کرد.

 

تلاش فرانسه برای بازیگری موثر در خاورمیانه

سفرهای خاورمیانه‌ای و تقویت حضور نظامی فرانسه در شرق مدیترانه، گرچه اهداف کوتاه مدت اقتصادی و انتخاباتی نیز دارد، اما در سطح تحلیلی کلان‌تر، نشان می‌دهد که فرانسه چشم به خاورمیانه پساآمریکایی دوخته و در عصر یکجانبه گرایی ایالات متحده که از زمان ترامپ آغاز شد و بی‌اعتمادی به بریتانیای پس از برگزیت و تحول در سیاست خارجی آلمان پس از مرکل، تلاش می‌کند تا با احیای سنت «گلیستی» در سیاست خارجی فرانسه، به یکی از بازیگران موثر منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

منطقه خاورمیانه نه تنها در سیاست خارجی فرانسه، بلکه در جامعه، سیاست، تاریخ و فرهنگ فرانسه همواره جایگاه ویژه‌ای داشته و برای بیش از 200 سال عرصه جاه طلبی بین‌المللی فرانسه بوده است. بعد از جنگ جهانی دوم و تضعیف جایگاه کشورهای اروپایی در نظام بین‌الملل، جاه طلبی‌های فرامرزی فرانسه در این منطقه رو به افول رفت، اما در شرایط کنونی که به نظر می‌رسد جو بایدن، مصمم به کاهش حضور ایالات متحده در خاورمیانه است، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در جهت مخالف آن حرکت می‌کند.

گرچه فرانسه پس از شکل گیری بهار عربی، رویکردی نسبتا واقع‌گرایانه در قبال خاورمیانه در پیش گرفت و به دلیل نگرانی از سرریز بی‌ثباتی‌های این منطقه به اروپا و افزایش حملات تروریستی، به دنبال ثبات این منطقه و اطمینان بخشی و افزایش همکاری‌های امنیتی با شرکای منطقه‌ای خود برای حفظ توازن قدرت منطقه‌ای بود، اما در دوره کنونی بی‌رغبتی آمریکایی‌ها به حضور در منطقه و بازگشت روسیه به سیاست قدرت‌های بزرگ در منطقه بیش از پیش منافع فرانسه را به چالش کشیده است.

بنابراین فرانسه تلاش می‌کند تا جایی در معادلات قدرت این منطقه داشته باشد و مواضع تند این کشور در مورد برنامه موشکی ایران و انعقاد قراردادهای تسلیحاتی در کنار فاصله گرفتن از سیاست‌های سنتی حقوق بشری و حمایت از برخی سران اقتدارگرا و ثروتمند عرب را در راستای این سیاست بازی بزرگ قدرت می‌توان تحلیل کرد، سیاست توازن قدرتی که یک بار دیگر و در زمان جنگ تحمیلی و حمایتهای دولت فرانسه از دیکتاتور عراق شاهد آن بودیم.

به نظر می‌رسد در شرایطی که محور عبری- عربی نگران توافق هسته‌ای و بازگشت آمریکا به برجام هستند، دولت فرانسه در پس پرده نماینده منافع کشورهای عربی و همچنین رژیم صهیونیستی در مذاکرات برجام باشد که برای دولت فرانسه دو سر بُرد خواهد بود. در صورت دستیابی به توافق، شرکت‌های فرانسوی نخستین شرکت‌هایی خواهند بود که سعی می‌کنند از مزایای بازار ایران استفاده کنند و در صورت عدم دستیابی به توافق، دولت این کشور در غیاب ایالات متحده از مزایای ایران هراسی و فروش تسلیحات خود به کشورهای عربی سود خواهد برد.

 

انتقادات سازمان‌های غیردولتی فرانسه از فروش سلاح به امارات

بعد از انعقاد قرارداد تسلیحاتی فرانسه با امارات، شاهد موجی از انتقادات خارجی و داخلی از جمله از سوی پنج سازمان غیردولتی فرانسه هستیم که این رویکرد نظامی‌گری فرانسه را مغایر با رویکرد حقوق بشری اتحادیه اروپا قلمداد کردند؛ اما چون اقدامات اخیر فرانسه در خاورمیانه می‌تواند در جهت رفع نگرانی‌های بلندمدت اتحادیه اروپا تلقی شود، شاهد سکوت نهادهای اتحادیه اروپا در این زمینه هستیم.

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مدت‌هاست به دلیل احساس ناامنی ذاتی حکومت‌های غیردموکراتیک و استفاده از سلاح‌های پیشرفته به عنوان ابزار حفظ هویت و غرور ملی، با تکیه بر دلارهای نفتی، محرک اصلی تجارت جهانی تسلیحات به شمار می‌روند و قدرت‌های بزرگ هم همیشه از ابزار فروش تسلیحات برای اعمال نفوذ و افزایش وزن سیاسی خود در منطقه سود برده‌اند. فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بدیهی است برای سال‌ها به دلیل راهبرد و جایگاه جهانی آمریکا و برتری تکنولوژیک سلاح‌های آمریکایی، این کشور تأمین کننده عمده تسلیحاتی منطقه بود. اکنون اما به دلیل اکراه ایالات متحده برای فروش F-35 به امارات متحده عربی و محدودیت‌های فروش سلاح به عربستان سعودی به خصوص پس از قتل جمال خاشقچی و جنایات جنگی این کشور و کشورهای ائتلاف عربی در حمله به یمن، به نظر می‌رسد این کشورها در تلاش برای تنوع بخشیدن به منابع واردات تسلیحات خود و ایجاد ظرفیت تولید داخلی برای پاسخ به نگرانی‌های امنیتی خود هستند و گرایش این کشورها به سمت روسیه و فرانسه را در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد.

سیاست فرانسه در زمینه فروش تسلیحات همان سیاست قدیمی قدرت‌های استعماری انگلیس و ایالات متحده است و سعی می‌کند با ترویج ایران هراسی در منطقه و مخاطره آمیز جلوه دادن فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران، منافع مالی شرکت‌های تسلیحاتی خود را تأمین کنند.

هر چند مقامات فرانسوی همواره اذعان می‌کنند که سلاح‌های آن‌ها برای اهداف تهاجمی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و رویکرد آنها فروش تسلیحات دفاعی است، اما به اذعان آژانس اطلاعات نظامی فرانسه، این کشور به عنوان سومین کشور صادرکننده تسلیحات به خلیج‌فارس در جنایات جنگی ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن که اقتصاد این کشور را متلاشی کرده و بدترین بحران انسانی جهان را ایجاد کرده است که در آن بیش از 10 هزار غیرنظامی را کشته و حدود 10 میلیون نفر را به مرز قحطی کشانده، سهم عمده‌ای دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *