جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

بولتون: ترامپ مصمم به خروج از ناتو است

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا با تاکید بر اینکه ترامپ مصمم به خروج از ناتو است گفت که وی در صورت عهده داری مجدد ریاست جمهوری آمریکا می تواند به ناتو پشت کند.

ژاپن کمک مالی به آنروا را از سر می‌گیرد

تهران- ایرنا- پس از ناکامی رژیم صهیونیستی در متهم کردن آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) به مشارکت در عملیات ۷ اکتبر گروه‌های مقاومت فلسطینی، شبکه «الجزیره» خبر داد که ژاپن در حال برنامه‌ریزی برای از سرگیری کمک‌های مالی خود به این آژانس است.

Loading

ناکامی امارات در خرید جنگنده‌های آمریکایی علیرغم خیانت به ملت فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: امارات اخیراً اعلام کرده مذاکرات مربوط به قرارداد 23 میلیارد دلاری خرید تسلیحات نظامی از آمریکا را به حالت تعلیق در آورده است. یکی از مقامات اماراتی به وال استریت ژورنال گفته «الزامات فنی، محدودیت‌های عملیاتی مربوط به حق حاکمیت و تحلیل هزینه – فایده باعث تجدیدنظر اساسی از سوی این کشور شده است». برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

وعده فروش 23 میلیارد دلاری تسلیحات نظامی به امارات به دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ مربوط است که تفاهم‌نامه مربوط به آن نیز در بهمن ماه 1399 نهایی شد. دولت سابق آمریکا اعلام کرده بود تا سال 2027 حداکثر 50 فروند اف 35، هجده پهپاد مسلح موسوم به ام‌کیو 9 بی، مهمات پیشرفته و پرتابه‌های هوا به هوا و زمین به هوا را به امارات تحویل خواهد داد.

 

خرید تسلیحات در ازای به‌رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی

قرارداد 23 میلیارد دلاری امارات با آمریکا که بخش اصلی آن به خرید جنگنده‌های F35 مربوط می‌باشد، ارتباط «هدفمندی» با توافق موسوم به «پیمان ابراهیم» دارد که امارات متحده عربی بخشی از آن است.

دولت قبلی آمریکا که نقش مهمی در پیشبرد طرح عادی‌سازی مناسبات رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی ایفا می‌کرد، به خوبی می‌دانست امارات متحده عربی از مدت‌ها پیش به‌دنبال خرید جنگنده‌های راهبردی F35 از آمریکا بوده و برای رسیدن به این هدف حاضر به انجام هر کاری است.

آمریکا از این نقطه‌ ضعف اساسی امارات به‌عنوان یک «متغیر مؤثر» و «محرک کارآمد» برای علنی‌سازی روابط ابوظبی – تل‌آویو بهره برد و به این کشور اعلام کرد واشنگتن با فروش 50 فروند جنگنده فوق پیشرفته F35 به این کشور مشکلی ندارد؛ به شرطی‌که امارات هرچه سریع‌تر توافق ابراهیم با رژیم صهیونیستی را امضا نماید.

از طرفی اقدام امارات متحده عربی برای به‌رسمیت‌شناختن رژیم صهیونیستی و برقراری روابط دیپلماتیک و تبادلات اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و غیره با رژیم اشغالگر قدس را نمی‌توان چیزی جز وارد کردن «خنجر از پشت» به پیکر فلسطین تلقی کرد. ورود امارات به توافق موسوم به ابراهیم، «خیانتی آشکار» به ملت فلسطین و نادیده‌گرفتن تمام اصول مسلم و شناخته‌شده عربی و اسلامی در قبال مسأله فلسطین بود. مقامات امارات ضمن پشت کردن به آرمان فلسطین و چشم‌پوشی از قدس و مسجدالاقصی، آن را با وعده‌ای معامله کردند که در کمتر از دو سال مشخص شد، «فریبی» بیش نبوده است. امارات فلسطین را فروخت تا تجهیزات جنگی از آمریکا بخرد! اما با این اقدام، نه‌تنها در بین ملت‌های اسلامی بدنام شد، بلکه به آنچه از طریق علنی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به دنبال آن بود، یعنی خرید F35های فوق‌پیشرفته و راهبردی آمریکایی نیز هنوز دست نیافته است.

امروز به‌خوبی می‌توان به مفهوم «کنایه» تلخ نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی پی‌ برد که پس از امضای توافق ابراهیم با امارات خطاب به کشورهای عربی که دست دوستی به سوی تل‌آویو دراز کرده بودند گفت «آن‌ها (عرب‌ها) روابط‌شان را با ما عادی می‌کنند، چرا که ما قوی و آن‌ها ضعیف هستند». در حال حاضر امارات با شرایطی مواجه شده که بخشی از تاوان خیانت خود به آرمان فلسطین را می‌دهد، چرا که عملاً در توافقنامه علنی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی سرش بی‌کلاه مانده است. وضعیتی که بحرین و مراکش و سودان هم به زودی به آن دچار خواهند شد.

نه تنها امارات که سایر کشورهای عربی هم در بحث توافق‌های دوجانبه با رژیم صهیوینستی بازی خورده‌اند. چراکه براساس سیاست شناخته‌شده و دیرینه آمریکا، یک رئیس جمهور با تکیه‌بر سیاست چماق و هویج و دادن وعده‌های مختلف، تعهد یا قراردادی را با کشوری مطرح یا امضا می‌کند و رئیس جمهور بعدی آن را تعلیق یا لغو می‌کند.

 

دلایل تعلیق قرارداد خرید اف 35

درباره علل تعلیق مذکرات قرارداد 23 میلیارد دلاری خرید تسلیحات نظامی امارات از آمریکا به‌طور مشخص می‌توان به دو علت اصلی و اساسی اشاره کرد:

دلیل نخست، تعهد دولت آمریکا اعم از دموکرات یا جمهوری‌خواه بر حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی در غرب آسیاست. این درحالی است که رژیم صهیونیستی با استفاده از تمام ابزارهایی که در بدنه سیاست و قدرت آمریکا از آن برخوردار است، همواره اصرار داشته با کمک‌های آمریکا نسبت به کشورهای عربی منطقه، برتری تکنولوژیکی و نظامی محسوسی داشته باشد.

مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در سفری که مرداد ماه 1399 به سرزمین‌های اشغالی، همزمان با به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی توسط امارات داشت، صریحاً تأکید کرد که «ایالات متحده تضمین خواهد کرد در چهارچوب هر معامله تسلیحاتی بالقوه‌ای میان آمریکا و امارات، اسرائیل همچنان از برتری نظامی برخوردار بماند. ایالات متحده تکلیفی قانونی نسبت به برتری کیفی نظامی اسرائیل دارد».

علاوه‌براین، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه کنونی آمریکا نیز در واکنش به اعلام تعلیق مذاکرات توسط امارات گفته است: «می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم تعهدات ما نسبت به برتری نظامی اسرائیل حفظ می‌شود».

دوم، نفوذ رو به گسترش چین در امارات باعث نگرانی آمریکا شده است. دولت بایدن به‌دنبال کاهش اولویت غرب آسیا به نفع تمرکز روی چین است. امارات متحده عربی با درک این موضوع، نه‌تنها در حال گسترش روابط دوجانبه با چین که درصدد رفع تنش‌های سیاسی و امنیتی با ایران نیز برآمده است. دولت آمریکا نمی‌خواهد پیشرفته‌ترین جنگنده‌های نظامی خود را در اختیار کشوری قرار دهد که اخیراً به گسترش مناسبات دوجانبه با چین از جمله در حوزه تعاملات نظامی و امنیتی اقدام نموده و وارد همکاری در حوزه فناوری G5 هواوی شده است که خطر افشای اطلاعات حساس نظامی را تسهیل و افزایش می‌دهد. ضمن‌اینکه در ماه‌های گذشته چین به صورت محرمانه اقدام به تأسیس یک پایگاه نظامی در اطراف شهر ابوظبی کرده است که این موضوع به‌شدت به‌نگرانی مقامات آمریکا در قبال رویه‌ای که امارات در قبال چین در پیش گرفته افزوده است.

 

نکته پایانی

با توجه به آنچه گفته شد بعید به نظر می‌رسد در شرایطی که از یک‌سو آمریکا به‌دنبال حفظ برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه است و از سوی‌دیگر تا زمانی‌که نگرانی‌ها درباره نفوذ رو به گسترش چین در امارات برطرف نگردد، آمریکا بدون اخذ تضمین‌های اساسی و بنیادین به امضای قرارداد فروش پیشرفته‌ترین بمب‌افکن‌های خود به امارات اقدام کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *