جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر برای فشار به چین

۱۴۰۰/۱۰/۲۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: به دنبال حوادث میدان تیان آن من در سال 1989 و پس از آن، انتقاد از رویکردهای پکن در سین کیانگ، تبت، هنگ کنگ و دیگر مناطق چین از محورهای اعمال فشار آمریکا علیه چین بوده است. طی سالیان اخیر نیز همسو با افزایش تنش‌ها در سایر حوزه‌ها، آمریکا تلاش کرده با استناد به مباحث حقوق بشری، فشارها بر چین را افزایش دهد. محمد جواد قهرمانی-کارشناس مسائل آسیا

این موضوعات اگرچه یکی از ستون‌های راهبرد « آسیا محور» باراک اوباما، در زمینه حقوق بشر و تقویت دموکراسی در آسیاپاسیفیک بود، اما این موضوع در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ کمتر محل اعتناء بود. با این حال، با به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا مجدداً موضوعات حقوق بشری به یکی از اولویت‌های آمریکا علیه چین تبدیل شده است.

اگر به لیست اقدامات دولت بایدن در ماه گذشته نگریسته شود جدیت ایالات متحده در این موضوع به وضوح نمایان می‌شود. به عنوان مثال، در 10 دسامبر، مصادف با روز جهانی حقوق بشر، ایالات متحده تحریم‌های گسترده مرتبط با حقوق بشر را علیه ده‌ها فرد و نهاد مرتبط با چین، میانمار، کره شمالی و بنگلادش اعمال کرد و همچنین، شرکت هوش مصنوعی چینی «سنس تایم» را به لیست سیاه سرمایه‌گذاری اضافه کرد. یک هفته پس از آن، وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد تعدادی از شرکت‌های فناوری چینی را در لیست سیاه قرار داده و از تجارت یا مبادله با ایالات متحده منع می‌کند. اوج رویکرد تقابلی دولت بایدن، امضای «قانون منع واردات کالا از سین کیانگ» بود. این اقدام، ایالات متحده را به اولین کشوری تبدیل کرد که تقریباً تمام واردات از این منطقه را ممنوع می‌کند.

پیش از آن، در ماه ژوئیه نیز وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای دولت چین را به سوء استفاده گسترده در منطقه سین کیانگ و دیگر نقاط این کشور متهم کرد. در 13 ژوئیه دولت بایدن چهارده شرکت را به لیست سیاه اقتصادی خود افزود و در ماه مارس نیز دو مقام چینی را به دلیل نقش آنها در نقض جدی حقوق بشر علیه اقلیت‌های قومی در سین کیانگ تحریم کرد. یکی از دلایل کاخ سفید در اعلام قصد تحریم بازی‌های زمستانی المپیک در چین نیز استناد به «نسل کشی و جنایت علیه بشریت در سین کیانگ و دیگر موارد نقض حقوق بشر» عنوان شده است.

این موارد نشان می‌دهد حوزه ارزشی – هنجاری به یکی از محورهای تقابلی جدی دو کشور بدل شده است. با این فشارها، آمریکا ضمن ارائه تصویری منفی از چین، تلاش می‌کند با ایجاد یک دوگانگی، همراهی دیگر کشورها با چین را پرهزینه کند. در عین حال، واشنگتن تلاش می‌کند تقابل نظام‌های سیاسی دو کشور را نیز برجسته سازد. تجلی این امر به طور خاص در نشست دموکراسی‌ها نمایان بود که در تاریخ نهم و دهم دسامبر 2021 برگزار شد. این حوزه رقابت حداقل در سالیان اخیر با شیوع کروناویروس خود را بیش از گذشته در روابط دو کشور نشان داده است. چین تلاش داشت موفقیتش در مواجهه با پاندمی کروناویروس را به نظام سیاسی کارآمد خود نسبت دهد. همین امر سبب می‌شود آمریکا نیز تلاش کند بیش از گذشته شیوه حکمرانی در چین را زیر سؤال ببرد.

در راستای تثبیت این دوگانگی، کاخ سفید در تلاش است همراهی کشورهای همفکر را با خود داشته باشد. به عنوان مثال، در تحریم حقوق بشری میانمار، بریتانیا و کانادا نیز آمریکا را همراهی کردند که نشان می‌دهد هماهنگی و همسویی با کشورهای همفکر در مواجهه با چین، نه صرفاً اتحادسازی‌های نظامی و اقتصادی بلکه حوزه‌های نرم را نیز در بر می‌گیرد. در همین راستا، اظهارات والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، قابل اشاره است که «اقدامات آمریکا، به ویژه اقداماتی که با بریتانیا و کانادا انجام می‌شود، این پیام را ارسال می‌کند که دموکراسی‌ها در سراسر جهان علیه کسانی که از قدرت دولت برای تحمیل رنج و سرکوب سوءاستفاده می‌کنند، اقدام خواهند کرد».

برای آمریکا این رویه می‌تواند دستاوردهای عینی نیز داشته باشد. به عنوان مثال، از بستر دغدغه‌های حقوق بشری در سین کیانگ، آمریکا با محدود کردن امکان همکاری با شرکت‌های فناوری چین، همزمان با رقابت دو کشور در حوزه فناوری، آنها را تحت فشار قرار می‌دهد. همچنین با توجه به آنکه یکی از سیاست‌های پکن در سین کیانگ، تلاش برای توسعه اقتصادی این منطقه است، در نتیجه ممنوعیت واردات از این منطقه، سیاست توسعه متوازن چین را نیز با دشواری مواجه می‌کند. در عین حال با وجود مخالفت چین، از تایوان نیز برای شرکت در نشست دموکراسی دعوت شد که می‌توان آن را در راستای مشروعیت زدایی از سیاست‌های پکن ارزیابی کرد.

در مجموع، با قرار دادن فشارهای حقوق بشری آمریکا علیه چین در کنار دیگر ابعاد روابط دو کشور همچون حوزه‌های نظامی-امنیتی و اقتصادی، عیان می‌شود که روابط دو کشور وارد مرحله نوینی شده که «رقابت» مشخصه بارز و نمایان آن است؛ اگرچه پیش‌بینی می‌شود دو طرف «مدیریت رقابت»، به منظور جلوگیری از سوء محاسبه و افزایش تنش‌ها به شیوه‌ای غیر قابل مدیریت را در دستور کار قرار دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *