جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

راهبرد موشکی چین در مقابله با آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برخی از رسانه‌های بین‌المللی اخیرا مدعی شدند که چین موفق به انجام یک آزمایش موشکی شده که در آن یک موشک هایپرسونیک توانسته است پس از دور زدن کره زمین، به هدف از پیش تعیین شده خود برسد. اگرچه دولت چین چنین ادعاهایی را نادرست قلمداد کرده، اما انتشار چنین خبری، بار دیگر راهبرد موشکی این کشور را در کانون توجهات و هدف چین از توسعه برنامه‌های موشکی‌اش را مورد پرسش قرار داده است. حسین سیاحی-پژوهشگر شرق آسیا

موشک‌های هایپرسونیک یا مافوق صوت با سرعتی معادل پنج برابر سرعت صوت، ضمن قابلیت تحرک در حین رسیدن به هدف، در ارتفاع پایین به حرکت درمی‌آیند و می‌توانند رهگیری و نابودی خود را برای سیستم‌های دفاع موشکی سخت نمایند. از آنجایی که چین در کنار روسیه و ایالات متحده آمریکا، برنامه توسعه این موشک‌ها را با جدیت دنبال می‌کند، به نظر می‌رسد که آزمایش این موشک‌ها در کنار توسعه دیگر برنامه‌های موشکی از سوی چین، بخشی از راهبرد جدید نظامی و امنیتی این کشور باشد.

برای چندین دهه هدف ارتش چین، بهبود قابلیت‌های موشکی در راستای حملات تلافی‌جویانه هسته‌ای بوده است. تا آغاز قرن جدید، چین برنامه موشکی خود را صرفا در حد موشک‌هایی با برد کوتاه و متوسط دنبال می‌کرد، اما به مرور و با آغاز قرن جدید، پکن سیلوهای پرتاب و تنوع موشک‌های خود را افزایش داده است؛ به طوریکه از سال 2013 تا 2020 میلادی، تعداد سامانه‌های پرتابی و سیلوهای موشکی این کشور دو تا سه برابر افزایش داشته است.

چنین پیشرفتی می‌تواند ذهنیت برتری آمریکایی به‌خصوص در منطقه ایندو- پاسیفیک را با چالش جدی مواجه کند؛ زیرا چنین موشک‌هایی می‌توانند علاوه بر ایجاد بازدارندگی هسته‌ای موثر، سپر دفاعی منطقه‌ای ایالات متحده را در منطقه تضعیف کنند و آسیب‌پذیری این کشور در برابر حملات چین را افزایش دهند. واکنش آمریکا نیز تاییدی بر این موضوع است؛ به‌طوری‌که جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که توسعه برنامه‌های تسلیحاتی چین به‌خصوص برنامه موشکی این کشور می‌تواند تنش‌زا و خطرناک باشد و دلیل روشنی  بر این موضوع خواهد بود که چین به چالش شماره یک واشنگتن تبدیل شده است.

توسعه برنامه موشکی و سامانه‌های پرتابی از سوی چین نشان دهنده تغییر راهبرد‌های امنیتی به خصوص راهبرد موشکی این کشور است. در بررسی چرایی تحول در راهبرد موشکی چین، اهداف و رویکردهای متفاوتی قابل ذکر است؛ نخستین هدف می‌تواند مبتنی بر مسیر مقدر شده «از ثروت به قدرت» باشد که بر اساس آن، چین به عنوان یک قدرت توسعه یافته در زمینه اقتصاد و تکنولوژی، ضمن متناسب نمودن قدرت نظامی خویش با زمینه‌های ذکر شده، قدرت، جایگاه و اقتدار منطقه‌ای و جهانی خویش را افزایش خواهد داد. از طرف دیگر، هدف چین از توسعه برنامه موشکی‌اش به ویژه آزمایش موشک‌های مافوق صوت می‌تواند تلاش برای کسب یک اهرم فشار در صورت ناچار شدن این کشور به پذیرش مذاکرات کنترل تسلیحات باشد؛ موضوعی که ایالات متحده با جدیت تمام چه در دولت ترامپ و چه بایدن آن را دنبال کرده و چین نیز تاکنون از پذیرش آن امتناع نموده است.

از سوی دیگر هدف چین از اتخاذ این راهبرد ممکن است بر خلاف سیاست سنتی چین مبنی بر گریز از یک رقابت تسلیحاتی با آمریکا، منجر به آغاز چنین رقابتی در منطقه شود. رقابتی که در واقع نیازمند نوعی تجدیدنظر کلی در برابر سیاست سنتی حداقل بازدارندگی این کشور خواهد بود.

مشخصا اتخاذ این راهبرد در پاسخ به تهدیدات امنیتی ایالات متحده و متحدانش، علیه این کشور از طریق ایجاد حریم هوایی A2/AD یا حباب دریایی در امتداد ساحلی چین است. پاسخی که همزمان با افزایش توانایی‌های نظامی چین و آمادگی‌اش در پاسخ به تهدیدات علیه منافع و امنیت خویش ارائه می‌شود. .موشک‌های ارتش چین نظیر DF-26 با برد 4000 کیلومتری و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای می‌تواند منافع ایالات متحده بخصوص در گوام را تهدید کند. علاوه بر این موشک ضد کشتی این کشور موسوم به DF-21D با برد 1550 کیلومتری خود می‌تواند شناورهای دریایی متخاصم را هدف قرار دهد. شناورهایی که تا به امروز به واسطه سیستم رهگیری Aegis-BMD، نقطه قوتی بر راهبرد امنیتی ایالات متحده در منطقه و در مواجهه با چین به حساب آمده‌اند.

در کنار چنین موشک‌هایی، انواع دیگر موشک‌های کوتاه برد و میان برد ارتش چین می‌تواند با شلیک در مقیاس گسترده، تایوان و سایر منافع ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای‌اش را مورد هدف قرار دهد و همان طور که ذکر شد چنین موضوعی می‌تواند رقابت تسلیحاتی گسترده‌ای را در منطقه رقم بزند.

در مجموع به‌نظر می‌رسد نتیجه و هدف مشترک تمامی گزینه‌های موجود در بررسی اهداف برنامه استراتژیک موشکی این کشور، بر هم زدن موازنه «دفاع- تهاجم» منطقه‌ای و سنگینی آن به سمت تهاجم خواهد بود. کفه تهاجم با افزایش قابلیت‌های چین به تدریج سنگین‌تر خواهد شد و می‌تواند در سال‌های آینده نمود بیشتری پیدا کند.

افزایش اعمال اقتدار چین در هنگ کنگ، افزایش نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی، انجام تحرکات تهاجمی در نزدیکی مرزهای تایوان و پرواز بی‌محابانه‌تر بر فراز مناطق مورد مناقشه با ژاپن، همگی گواه بر افزایش توانایی‌های این کشور است که بخش زیادی از آن با تکیه بر توانایی‌های موشکی و اتخاذ یک راهبرد موشکی جدید صورت گرفته است.

چین برخلاف آنچه در دهه‌های گذشته نظیر بحران سوم تایوان در سال‌های 1995-96 میلادی اتفاق افتاد، دیگر صرفا ناچار به پاسخ بسیار محدود و متقابل در برابر تهدیدات ایالات متحده و متحدان منقطه‌ای آن نیست و توانسته است با تلاش تدریجی خود در جهت تغییر موازنه منطقه‌ای، ایالات متحده و متحدانش را در وضعیتی واکنشی در قبال اقدامات خود قرار دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *