جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

پیامدهای کشمکش آمریکا و چین در صندوق بین‌المللی پول

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: صندوق بین‌المللی پول به جدیدترین محل کشمکش میان آمریکا و چین، تبدیل شده است و می‌توان این موضوع را در راستای رقابت دو کشور در عرصه جهانی ارزیابی کرد؛ کشمکشی که نشان می‌دهد رقابت جهانی بین آمریکا و چین، به سازمان‌های بین‌المللی نیز کشیده شده است. رویکرد سازمان جهانی بهداشت نسبت به همه‌گیری کرونا و مواضع آن در قبال مسئولیت چین نیز نشانه‌ای دال بر همین رقابت بود. اکنون سوال مهمتر این است که آینده صندوق بین‌المللی پول یا دیگر سازمان‌های بین‌المللی به چه سمتی می‌رود و بازارهای مالی و پولی، چه تاثیری خواهند گرفت؟ رضا مجیدزاده - مدیر گروه سیمرغ توسعه/اندیشگاه طرح هزاره

پس از بحران مالی سال 2008، چیرگی رژیم مالی بین‌المللی آمریکا به شدت لطمه دید و دیگر به حالت پیشابحران خود، باز نگشت. از این روی، بستر ظهور حکمرانی مالی جهانی جدیدی به وجود آمد که دارای مولفه‌های جدیدی است. در حالی که پیش از دهه 1980، چین در سیستم مالی بین‌المللی، حضور نداشت اما  به تدریج به عضو فعالی در حکمرانی جهانی سیاست‌های پولی، تبدیل شد و پس از بحران مالی 2008، از این صندوق درخواست کرد تا سیستم پولی بین‌المللی، شکل جدیدی به خود گیرد؛ پیشنهادی که نیت چین برای رهبری سیستم جدید را نشان می‌داد. چین مدافع حق برداشت مخصوص صندوق شد و درخواست کرد تا رنمینبی این کشور نیز به سبد حق برداشت مخصوص، افزوده شود. در همان زمان، برزیل، روسیه، هند و چین درخواست داده بودند که قدرت رای آن‌ها به اندازه 7 درصد، تغییر کند تا بین کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای روبه‌توسعه، یک توازن 50-50 ایجاد شود. اجلاس گروه 20، با انتقال 5 درصد از قدرت رای به این کشورها موافقت کرد. اکنون سهم چین از رای در صندوق بین‌المللی پول، 6.08 درصد است که افزایش شدید نفوذ آن در این سازمان را نشان می‌دهد. بنابراین، نگرانی آمریکا قابل توجه است؛ چون افزایش نفوذ چین به معنای موفقیت بیشتر آن در هدایت حکمرانی مالی-پولی بین‌المللی به سمتی متضاد با ترجیحات آمریکا به عنوان انحصارگر پیشین این سازمان خواهد بود. در قبال این امتیازات، چین تعهد می‌داد تا میلیاردها دلار از اوراق قرضه صندوق بین‌المللی پول را خریداری کند؛ در شرایطی که آمریکا و اروپا درگیر پیامدهای بحران مالی جهانی بودند، این شرایط به چین امکان داد تا قدرت چانه‌زنی خود را در صندوق بین‌المللی پول، تقویت کند. این امر، بیشتر در قدرت تصمیم‌گیری غیررسمی یک کشور، نشان داده می‌شود که ظرفیت آن را در اثرگذاری بر تصمیمات سیاستی صندوق از طریق کارکنان صندوق یا مجامع رسمی آن، بازتاب می‌دهد. گروه‌هایی مانند گروه7، گروه نمایندگان اتحادیه اروپا و گروه آسیاپاسفیک، نمونه‌هایی از این دست هستند که هم از جنبه اثرگذاری روی کنترل کیفیت سیاست‌ها و هم از جنبه اقناع مدیران ارشد در رابطه با برنامه‌های این صندوق، به دنبال نفوذ بیشتر هستند.

از این روی است که نگرانی آمریکا از نفوذ بیشتر چین در صندوق بین‌الملی پول، معنادار می‌شود چون مدیر این صندوق می‌تواند در چیدمان کارکنان و مدیران ارشد نیز نفوذ هر یک از قدرت‌های بین‌المللی را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، انتقال دهد.

در بستر چنین تحولاتی، همکاری بین چین و صندوق بین‌المللی پول، نتایج گوناگونی را به دنبال داشته است که برای هر دو طرف، کارکردهای مفیدی دارد. البته، علاقه چین به توسعه اقتصادی و هدف آن برای نفوذ بیشتر در حکمرانی مالی جهانی، تنها عوامل مطرح در رابطه چین با صندوق بین‌المللی پول نیست. اگرچه فرهنگ سازمانی صندوق بین‌المللی پول مبتنی بر فرهنگ تاییدخواهی از واشنگتن است اما در تمامی خط‌مشی‌های خود، این رویکرد را محور قرار نمی‌دهد و همین موضوع، زمینه نفوذ بیشتر چین را ایجاد می‌کند.

حتی به باور برخی کارشناسان، دور از ذهن نیست که روزی مقر صندوق بین‌المللی پول در پکن باشد؛ اگرچه احتمال تحقق این امر اندک است اما باور کارشناسان مالیه بین‌الملل به سبقت چین از آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی را منعکس می‌سازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *