جدیدترین مطالب
تحلیلی بر واکنش کره جنوبی به سیاست تعرفهای ترامپ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با بازگشت دونالد ترامپ به ریاستجمهوری ایالات متحده، موج جدیدی از حمایتگرایی اقتصادی در قالب سیاستهای تعرفهای، تجارت جهانی را تحتتأثیر قرار داده است. یکی از نخستین کشورهایی که هدف این تعرفهها قرار گرفت، کره جنوبی بود؛ کشوری که اقتصاد آن بهشدت به صادرات و بهویژه بازار آمریکا وابسته است.
نقش ایران در نظم نوین جهانی
شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بینالملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرتهای بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران بهعنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیتهای راهبردی قابلتوجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، میتواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.
نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بینالملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریعتر و مستقیمتر را فراهم کرد و نیاز به واسطهها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستمهای هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبههای مختلف زندگی بشر را دارد، همانطور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بینالملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بینالملل بهویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیدهترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بینالمللی میرسد.
دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحرانهای منطقهای
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحرانهای منطقهای به فرصتهایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران میتواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، بهویژه در شرایطی که ناکامیهای آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهرهبرداری آگاهانه از ظرفیتهای منطقهای و تقویت همکاریها، میتواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.
ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی
شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانیها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیینکننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.
شکلگیری نظم جدید منطقهای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتنپست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نهتنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقهای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را بهعنوان نیروی اصلی ثباتزدای منطقه معرفی کرد.

أحدث المقالات
تحلیلی بر واکنش کره جنوبی به سیاست تعرفهای ترامپ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با بازگشت دونالد ترامپ به ریاستجمهوری ایالات متحده، موج جدیدی از حمایتگرایی اقتصادی در قالب سیاستهای تعرفهای، تجارت جهانی را تحتتأثیر قرار داده است. یکی از نخستین کشورهایی که هدف این تعرفهها قرار گرفت، کره جنوبی بود؛ کشوری که اقتصاد آن بهشدت به صادرات و بهویژه بازار آمریکا وابسته است.
نقش ایران در نظم نوین جهانی
شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بینالملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرتهای بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران بهعنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیتهای راهبردی قابلتوجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، میتواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.
نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بینالملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریعتر و مستقیمتر را فراهم کرد و نیاز به واسطهها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستمهای هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبههای مختلف زندگی بشر را دارد، همانطور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بینالملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بینالملل بهویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیدهترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بینالمللی میرسد.
دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحرانهای منطقهای
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحرانهای منطقهای به فرصتهایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران میتواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، بهویژه در شرایطی که ناکامیهای آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهرهبرداری آگاهانه از ظرفیتهای منطقهای و تقویت همکاریها، میتواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.
ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی
شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانیها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیینکننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.
شکلگیری نظم جدید منطقهای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتنپست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نهتنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقهای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را بهعنوان نیروی اصلی ثباتزدای منطقه معرفی کرد.

پیامدهای کشمکش آمریکا و چین در صندوق بینالمللی پول

پس از بحران مالی سال 2008، چیرگی رژیم مالی بینالمللی آمریکا به شدت لطمه دید و دیگر به حالت پیشابحران خود، باز نگشت. از این روی، بستر ظهور حکمرانی مالی جهانی جدیدی به وجود آمد که دارای مولفههای جدیدی است. در حالی که پیش از دهه 1980، چین در سیستم مالی بینالمللی، حضور نداشت اما به تدریج به عضو فعالی در حکمرانی جهانی سیاستهای پولی، تبدیل شد و پس از بحران مالی 2008، از این صندوق درخواست کرد تا سیستم پولی بینالمللی، شکل جدیدی به خود گیرد؛ پیشنهادی که نیت چین برای رهبری سیستم جدید را نشان میداد. چین مدافع حق برداشت مخصوص صندوق شد و درخواست کرد تا رنمینبی این کشور نیز به سبد حق برداشت مخصوص، افزوده شود. در همان زمان، برزیل، روسیه، هند و چین درخواست داده بودند که قدرت رای آنها به اندازه 7 درصد، تغییر کند تا بین کشورهای توسعهیافته و کشورهای روبهتوسعه، یک توازن 50-50 ایجاد شود. اجلاس گروه 20، با انتقال 5 درصد از قدرت رای به این کشورها موافقت کرد. اکنون سهم چین از رای در صندوق بینالمللی پول، 6.08 درصد است که افزایش شدید نفوذ آن در این سازمان را نشان میدهد. بنابراین، نگرانی آمریکا قابل توجه است؛ چون افزایش نفوذ چین به معنای موفقیت بیشتر آن در هدایت حکمرانی مالی-پولی بینالمللی به سمتی متضاد با ترجیحات آمریکا به عنوان انحصارگر پیشین این سازمان خواهد بود. در قبال این امتیازات، چین تعهد میداد تا میلیاردها دلار از اوراق قرضه صندوق بینالمللی پول را خریداری کند؛ در شرایطی که آمریکا و اروپا درگیر پیامدهای بحران مالی جهانی بودند، این شرایط به چین امکان داد تا قدرت چانهزنی خود را در صندوق بینالمللی پول، تقویت کند. این امر، بیشتر در قدرت تصمیمگیری غیررسمی یک کشور، نشان داده میشود که ظرفیت آن را در اثرگذاری بر تصمیمات سیاستی صندوق از طریق کارکنان صندوق یا مجامع رسمی آن، بازتاب میدهد. گروههایی مانند گروه7، گروه نمایندگان اتحادیه اروپا و گروه آسیاپاسفیک، نمونههایی از این دست هستند که هم از جنبه اثرگذاری روی کنترل کیفیت سیاستها و هم از جنبه اقناع مدیران ارشد در رابطه با برنامههای این صندوق، به دنبال نفوذ بیشتر هستند.
از این روی است که نگرانی آمریکا از نفوذ بیشتر چین در صندوق بینالملی پول، معنادار میشود چون مدیر این صندوق میتواند در چیدمان کارکنان و مدیران ارشد نیز نفوذ هر یک از قدرتهای بینالمللی را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، انتقال دهد.
در بستر چنین تحولاتی، همکاری بین چین و صندوق بینالمللی پول، نتایج گوناگونی را به دنبال داشته است که برای هر دو طرف، کارکردهای مفیدی دارد. البته، علاقه چین به توسعه اقتصادی و هدف آن برای نفوذ بیشتر در حکمرانی مالی جهانی، تنها عوامل مطرح در رابطه چین با صندوق بینالمللی پول نیست. اگرچه فرهنگ سازمانی صندوق بینالمللی پول مبتنی بر فرهنگ تاییدخواهی از واشنگتن است اما در تمامی خطمشیهای خود، این رویکرد را محور قرار نمیدهد و همین موضوع، زمینه نفوذ بیشتر چین را ایجاد میکند.
حتی به باور برخی کارشناسان، دور از ذهن نیست که روزی مقر صندوق بینالمللی پول در پکن باشد؛ اگرچه احتمال تحقق این امر اندک است اما باور کارشناسان مالیه بینالملل به سبقت چین از آمریکا در سازمانهای بینالمللی را منعکس میسازد.
0 Comments