جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

اظهارات تازه علی‌اف درباره روند علامت‌گذاری مرزها بین ارمنستان و آذربایجان

رئیس جمهور آذربایجان در گفت‌وگویی با وزیر امور خارجه آمریکا از پیشرفت در روند تعیین حدود مرزهای این کشور با ارمنستان خبر داده و گفت که دولتش از تلاش برای مذاکرات در راستای یک معاهده صلح با این کشور همسایه خود فروگذار نخواهد کرد.

خیزش دانشجویی در آمریکا؛ سرکوب در کشور مدعی دموکراسی

صحنه‌های سرکوب وحشیانه دانشجویان نخبه آمریکایی در خیابان‌ها و دانشگاه‌‌های این کشور که در اعتراضاتی مسالمت‌آمیز تنها خواستار توقف ظلم و توحش علیه مردم بی‌دفاع فلسطین هستند، حقیقت بزرگی را برای کسانی که شعار دموکراسی آمریکا را باور داشتند روشن کرد.

Loading

فرصت‌ها و تبعات راهبردی عضویت در سازمان شانگهای

۱۴۰۰/۰۷/۰۳ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سازمان همکاری‌های شانگهای با اینکه در راستای اهداف امنیتی و نظامی شکل گرفت، اما در زمینه سیاسی - اقتصادی نیز فرصت‌های همکاری‌های چشمگیری بین اعضا وجود دارد. برسام محمدی – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

برخلاف سایر سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که هر یک به نوعی تحت نفوذ آمریکا و اروپا هستند، سازمان همکاری‌های شانگهای که خود را «پادزهر سلطه غرب» معرفی می‌کند، از زمانی که در سال 2001 شکل گرفت تا امروز که به یک سازمان موفق منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده، مستقل و به دور از هرگونه اعمال نفوذ آمریکا و کشورهای اروپایی عمل کرده است. شانگهای تنها سازمانی محسوب می‌شود که «حوزه تمدنی انگلوساکسونی» در آن راه نیافته است.

 

عضویت ایران

سازمان شانگهای در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با هدف برقرار کردن «موازنه» در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. چین و روسیه نقش اصلی و تعیین‌کننده در این سازمان دارند. جمهوری اسلامی ایران از سال 2005 عضو ناظر این سازمان و همواره متقاضی تغییر وضعیت عضویت به دائمی بود اما بنا به دلایل مختلف از جمله قواعد داخلی سازمان شانگهای و مخالفت برخی اعضا، این امر میسر نشده بود.

سرانجام در بیستمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که اخیراً در تاجیکستان برگزار شد، سند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران مورد پذیرش سران قرار گرفت که «یک گام مهم راهبردی» قلمداد می‌شود.

هم‌اکنون و با عضویت ایران، سازمان شانگهای دارای 9 عضو دائم، 3 عضو ناظر و 6 شریک بحث و گفتگو است؛ به این ترتیب این سازمان حدود 44 درصد جمعیت جهان، 25 درصد خشکی‌های زمین، 25 درصد تولید ناخالص ملی دنیا، 65 درصد بازار جهانی، 30 درصد گاز، 50 درصد ذخایر اورانیوم و 25 درصد ذخایر نفتی جهان را در اختیار خواهد گرفت.

فرآیند عضویت قطعی ایران به خاطر مقررات و رویه‌هایی که در سازمان شانگهای وجود دارد، حداکثر دو سال طول می‌کشد. کاهش این زمان به کمتر از یک سال مستلزم سرعت‌بخشی به سازوکارهای داخلی و خارجی در این رابطه است. کمااینکه باید مراقبت نمود تا در این مدت اختلاف سیاسی نامتعارف بین ایران و اعضای سازمان شانگهای رخ ندهد، آن هم در شرایطی که نیروهای متخاصم منطقه و بین‌الملل از عضویت ایران در سازمان شانگهای نگران هستند.

درحال حاضر تسریع در پیشبرد مکانیسم‌های داخلی عضویت ایران در سازمان شانگهای، مهم‌ترین اولویتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه نقش مجلس شورای اسلامی با توجه به وظیفه‌ای که در خصوص تصویب عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دارد، ویژه قلمداد می‌شود و لازم است تا هرچه سریع‌تر عضویت ایران در سازمان شانگهای به تصویب نمایندگان برسد.

 

فرصت‌ها و دستاوردها

با تائید سند عضویت دائم کشورمان در سازمان شانگهای، به‌طور مشخص در دو عرصه «اقتصادی – بازرگانی» و «سیاسی – امنیتی»، فرصت‌های مهمی پیش روی ایران قرار خواهد گرفت.

در عرصه اقتصادی، عضویت ایران در سازمان شانگهای، باعث ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور در عرصه تجارت خارجی می‌شود و به تسهیل و تسریع بسترها و زمینه‌های ورود پرشتاب ایران به بازار 3 و نیم میلیارد نفری شرق منجر خواهد گردید که یکی از بازارهای پرسود و ارزشمند اقتصادی در جهان امروز و آینده است. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود میزان تجارت بین‌المللی با تمرکز بر کالاهای آسیایی نیز به بیش از دو برابر برسد.

اتصال به منابع زیرزمینی آسیایی، ایجاد احتمالی منطقه آزاد تجاری با کشورهای عضو، تقویت سرمایه‌گذاری خارجی، رونق فعالیت‌های بنادر ایران، گسترش همکاری‌های بانکی، تضمین بازار انرژی ایران و افزایش ظرفیت اقتصادی ایران از دیگر فرصت‌های پیش روی ایران است.

در زمینه فرصت‌های سیاسی – امنیتی نیز عضویت دائم جمهوری اسلامی در سازمان شانگهای باعث ارتقای اعتبار متقابل، پرستیژ و نفوذ بین‌المللی می‌شود. ایران هم‌اکنون به عضویت یک سازمان امنیت دسته جمعی درآمده است که چهار قدرت اتمی یعنی روسیه، چین، هند و پاکستان در آن حضور دارند و از میان آن‌ها روسیه و چین عضو دائم شورای امنیت هستند. ضمن اینکه سازمان شانگهای نقش موازنه‌دهنده در صحنه بین‌الملل و در مقابل آمریکا و کشورهای اروپایی و ناتو دارد و از آمریکا خواسته است تمام نیروها و پایگاه‌های نظامی خود را از سرزمین کشورهای عضو بیرون ببرد. ایران تاکنون در سازمان‌های منطقه‌ای مختلفی اعم از سازمان همکاری‌های اسلامی، اکو و غیره عضویت داشته است، اما در میان آن‌ها سازمان شانگهای از نظر کمی و کیفی، بزرگ‌ترین سازمان منطقه‌ای محسوب می‌شود که دارای بیشترین اشتراکات تمدنی و فرهنگی و حتی دیدگاه‌های مشترک سیاسی با ایران است.

 

تبعات راهبردی

«شکستن انحصار غرب» در روابط خارجی ایران که همواره در حوزه روابط خارجی پررنگ بوده است و «ایجاد توازن و تنوع‌بخشی در عرصه روابط خارجی» به‌خصوص از طریق پیشبرد و تقویت دکترین آسیاگرایی و گسترش تعاملات خارجی با چین، روسیه، هند و سایر کشورهای آسیایی، یکی از «راهبردهای مهم» است که بنا بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در یکی دو سال اخیر با جدیت خاصی در دستور کار قرار گرفته است. پس از امضای سند جامع مشارکت راهبردی 25 ساله با چین و رایزنی برای امضای سند همکاری‌های راهبردی با روسیه، پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای، «گام سوم» تعیین‌کننده حرکت تهران بر روی ریل آسیاگرایی محسوب می‌شود که قطعاً نتایج مهمی به دنبال خواهد داشت. ضمن اینکه عضویت دائم در سازمان شانگهای می‌تواند زمینه‌های تعامل قوی و ورود احتمالی ایران به اتحادیه بریکس را نیز که بیش از 50 درصد جمعیت جهان و 42 درصد گردش مالی دنیا را در اختیار دارد، فراهم کند.

پس از امضای سند 25 ساله با چین، عضویت در سازمان شانگهای را باید دومین «بازی برد – برد» جمهوری اسلامی در عرصه روابط خارجی دانست که صرف‌نظر از آثار و نتایج مثبت سیاسی، اقتصادی و امنیتی، از نقطه نظر «تقویت موازنه راهبردی» در حوزه سیاست خارجی و همچنین «گسترش همکاری‌های امنیتی» و توسعه «مناسبات راهبردی در حوزه اقتصادی» حائز اهمیت تلقی می‌شود. این موضوع نه تنها باعث تقویت جایگاه منطقه‌ای و حتی جهانی ایران می‌شود، بلکه به بهبود همکاری‌های منطقه‌ای نیز کمک قابل توجهی خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *