جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

بایدن: به کسی که پیشنهاد مصرف مایع سفیدکننده می‌دهد، رای ندهید!

چهار سال پیش «دونالد ترامپ» پیشنهادی را تحت عنوان تزریق داروی ضدعفونی‌کننده به افراد مبتلا به کووید-۱۹ مطرح کرد و امروز در سالگرد این اظهارنظر شوکه‌کننده، «جو بایدن» به او طعنه زد و در عین حال از مردم خواست به ترامپ رای ندهند. با این حال او حین صحبت از ترامپ، گاف داد.

آلمان همکاری با آنروا را از سرمی‌گیرد

پس از ارائه گزارش سازمان ملل مبنی بر عدم وجود شواهد کافی درباره عضویت کارکنان آنروا در حماس، آلمان اعلام کرد که همکاری با این نهاد در غزه را از سرمی‌گیرد.

ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها / یک مقام سازمان محیط زیست: تالاب هامون از رودخانه فراه مقدار کمی مرطوب شده اما حجم آن در مقایسه با سیلاب در رودخانه هیرمند بسیار ناچیز است / مداخلات انسانی در مسیر اتفاق افتاده

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که طالبان مانند سال‌های گذشته سیلاب هیرمند را به بیابان گودزره انحراف داده است. آب منحرف‌شده ۴۰۰ کیلومتر مربع از گودزره را پوشانده و آب شیرین رودخانه هیرمند را به تلخاب تبدیل کرده است.

جزئیات بسته کمک‌های ۹۵ میلیارد دلاری سنای آمریکا؛ سهم اسرائیل و اوکراین چقدر خواهد بود؟

هرچقدر بر سر ارسال کمک‌های جدید به اسرائیل در میان سیاستمداران آمریکایی وحدت نظر وجود دارد، اختلافات بر سر بسته‌های جدید نظامی و مالی به اوکراین میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها بسیار جدی بود. با این حال مجلس سنای ایالات متحده بالاخره به بسته ۹۵ میلیارد دلاری که البته شامل ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در غزه نیز خواهد بود رای داد.

متنفر‌ها از بایدن و ترامپ چگونه سرنوشت انتخابات آمریکا را تغییر می‌دهند؟

برای پیروزی در انتخابات، ستاد بایدن باید دلایلی را که ترامپ برای این سمت مناسب نیست را به رای دهندگان یادآوری کند. رئیس جمهور لازم نیست تک تک ایالت‌های چرخشی را متقاعد کند که او کاندیدای ایده آل آنهاست. او صرفا باید خود را به عنوان گزینه‌ای بهتر از ترامپ عرضه نماید. هماطور که او تمایل دارد بگوید: «مرا با خدای قادر مقایسه نکنید، مرا با گزینه دیگر مقایسه کنید.»

بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه پارلمان اروپا ایران را به گسترش تنش‌ها در منطقه متهم کرد اما اشاره کرد که تحریم‌ها به تنهایی، پاسخ کارآمدی به اقدامات ایران نیست.

Loading

رزمایش‌های مشترک ترکیه در قفقاز: اهداف و پیامدهای ژئوپلیتیک

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ترکیه اقدام به برگزاری دو رزمایش جدای نظامی با جمهوری آذربایجان از یک‌سو و پاکستان و جمهوری آذربایجان از سوی دیگر، در ابعاد کوچک زمینی و دریایی کرده است. دولت آنکارا از برگزاری رزمایش‌هایی که ازنظر ژئوپلیتیک «هدفمند» و «معنادار» است، اهداف مشخصی را دنبال می‌کند و رزمایش‌ اخیر یکی از اقدامات مهم ترکیه بعد از پایان جنگ دوم قره‌باغ محسوب می‌شود. حمید خوش‌آیند – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

بر اساس اطلاعات میدانی رزمایش اول، روز 16 شهریورماه با دولت جمهوری آذربایجان و در منطقه آزادشده «لاچین» برگزار شد. رزمایش دوم، «سه برادر 2021» نام دارد که از 21 شهریورماه و به مدت 9 روز با مشارکت ترکیه، جمهوری آذربایجان و پاکستان در باکو انجام گرفت.

 

اهداف

کشورها معمولاً از برگزاری رزمایش‌ها و مانورهای نظامی مشترک اهداف معینی را دنبال می‌کنند که در دو بخش «اعلامی» و «اعمالی» دسته‌بندی می‌شود. دو رزمایش مشترک اخیر نیز از این قاعده مستثنا نیست. بااینکه جمهوری آذربایجان و پاکستان هرکدام بنا به اهداف و دلایلی در این رزمایش‌ها مشارکت دارند، اما ابتکار اصلی متعلق به ترکیه است، لذا عمدتاً ذیل اهداف و راهبردهای آنکارا تعریف شده است تا باکو و اسلام‌آباد.

اهداف اعلامی رزمایش‌های اخیر مشخص بوده و در بیانیه‌ها و اظهارات مقامات عالی‌رتبه نظامی طرف‌های شرکت‌کننده اعلام‌شده که شامل تمرینات نظامی و آموزش سلاح و همبستگی بیشتر میان سه کشور، تبادل تجربیات و اطلاعات نظامی و از این قبیل موضوعات است.

به نظر می‌رسد، «نمایش قدرت» و «انتقال پیام» به بازیگران خارجی اعم از کشورهای متخاصم، کشورهای رقیب و حتی کشورهای دوست، جزو اهداف راهبردی رزمایش‌های اخیری است که ترکیه میدان‌دار اصلی آن بود؛ اهدافی که بیشتر متوجه «روسیه» است. شایان‌ذکر است نسبت به 10 سال گذشته، حضور نظامی روسیه در محیط پیرامونی ترکیه از شبه‌جزیره کریمه گرفته تا دریای سیاه و مدیترانه و سوریه چند برابر شده است.

روسیه و ترکیه دو بازیگر مهمی بودند که در جنگ دوم قره‌باغ حضور فعال‌تری داشتند. این جنگ با آزادسازی بخشی از اراضی اشغالی و پیروزی ارتش آذربایجان و امضای توافقنامه سه‌جانبه آتش‌بس توسط رهبران روسیه، آذربایجان و ارمنستان در 20 آبان 1399 پایان یافت.

بااینکه ترکیه این بار حضور و مشارکت فعال‌تری در جنگ قره‌باغ داشت و از جمهوری آذربایجان پشتیبانی می‌کرد، اما قرائن موجود حاکی است، در مقایسه با روسیه به دستاوردهای میدانی و سیاسی راضی‌کننده‌ای از جنگ دوم قره‌باغ نرسیده است. جنگ اخیر افزون بر «تثبیت» مواضع روسیه در قفقاز جنوبی که در دوران پساجنگ سرد همواره «حیاط‌خلوت» روس‌ها محسوب می‌شد، به «تقویت و توسعه» نفوذ امنیتی مسکو در این منطقه نیز منجر شد. ظاهراً این موضوع ازنظر ترکیه «مطلوب» ارزیابی نمی‌شود. دولت اردوغان رضایت چندانی از «وضع موجود» در قفقاز جنوبی ندارد، لذا دنبال تغییر آن است. طبق توافق میان آنکارا و مسکو، نیروهای ترکیه نیز در یک مرکز مشترک بر چگونگی اجرای موافقت‌نامه پایان مخاصمه در قره‌باغ نظارت دارند، اما آنچه وجود دارد این است که عملیات صلح‌بانی فقط به روسیه اختصاص داشته و مسکو در این زمینه حقی برای ترکیه قائل نیست. این در حالی است که آنکارا خواهان مشارکت حداکثری در این زمینه است.

 

پیام تهدیدآمیز ترکیه به روسیه

برگزاری رزمایش مشترک با جمهوری آذربایجان آن‌هم در فاصله 300 متری مقر صلح‌بانان روسی در کریدور لاچین، درواقع انتقال این پیام به مسکو است که نمی‌توان ترکیه را در قفقاز جنوبی نادیده گرفت و در مواقع ضروری، ترکیه می‌تواند اقدام به انسداد کریدور لاچین کند؛ بخشی از دستاوردهای روسیه از جنگ قره‌باغ را که می‌تواند به «محدودسازی کنشگری» ترکیه در قفقاز جنوبی بینجامد از بین ببرد و وزن میدانی خود در این منطقه را تا حدی بالا ببرد. حال این هدف با توجه به عمق و دامنه نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی تا چه اندازه قابل تحقق است، سؤالی است که باید در مورد آن‌هم تأمل نمود.

در خصوص رزمایش ترکیه همراه با جمهوری آذربایجان و پاکستان در سواحل دریای خزر هم اهداف عمدتاً روسی است. تهدیدات احتمالی از جانب روسیه و از ناحیه دریا یکی از نگرانی‌های اصلی دولت باکو است. حضور قدرتمند ترکیه در رزمایش اخیر دریایی اگرچه در ابعاد کوچک برگزارشده است، علاوه بر نمایش قدرت دریایی، اطمینان خاطری به دولت باکو بابت نگرانی مذکور است. نکته قابل‌توجه این‌که ترکیه در ماه‌های اخیر اقدام به افزایش حضور دریایی خود در سواحل آذربایجان کرده است.

موضوع دیگری که در رابطه با رزمایش‌های نظامی ترکیه مطرح است، تلافی فشارهای روسیه در سوریه علیه ترکیه، از طریق اعمال فشار و «ایجاد مزاحمت» برای روسیه در قفقاز است. پوتین در ملاقات اخیری که با بشار اسد داشت، مشکل اصلی را حضور نیروهای خارجی در سوریه عنوان کرد و گفت: «به نظر من مشکل اصلی این است که نیروهای مسلح خارجی بدون مجوز سازمان ملل متحد در بخش‌هایی از کشور شما و بدون اجازه شما حضور دارند». در این اظهارات بااینکه نامی از ترکیه نبرده شده، اما منظور روسیه، ترکیه و نیروهای نظامی آن در ادلب است. ترکیه به‌رغم تمام فشارهایی که روسیه وارد کرده، تاکنون حاضر به عقب‌نشینی از ادلب نشده است.

 

پیامدهای ژئوپلیتیک

قطعاً رزمایش‌های نظامی مشترک ترکیه در قفقاز که به‌ویژه بعد از پایان جنگ دوم قره‌باغ به‌طور دائم در حال برگزاری است، پیامدهای متعددی در بردارد. این پیامدها عمدتاً دارای «ابعاد امنیتی» است. ترکیه درصدد شکستن یا ایجاد اختلال در انحصارگرایی امنیتی روسیه در قفقاز است. آن‌هم در شرایطی که مسکو به قفقاز به‌منزله حیاط‌خلوت منافع راهبردی، امنیتی و سیاسی خود می‌نگرد. شکستن این انحصار ریشه‌دار امنیتی و حضور و نفوذی که روسیه در ابعاد گوناگون در قفقاز دارد، کار آسانی نیست. بر اساس یک راهبرد مشخص، مسکو درصدد دورنگه داشتن محیط پیرامونی و منطقه قفقاز از اعمال‌نفوذ و حضور قدرت‌های غربی است؛ بنابراین به این راحتی اجازه نمی‌دهد ترکیه که یکی از اعضای اصلی ناتو است و اهداف همسو با کشورهای اروپایی و آمریکا در منطقه دارد، در قفقاز بیش از این ظهور و بروز نظامی، امنیتی و سیاسی داشته باشد. لذا تلاش‌های ترکیه برای به چالش کشاندن روسیه در قفقاز نه‌تنها موجب امتیازدهی به آنکارا نمی‌شود، بلکه به تشدید درگیری‌های امنیتی و تداوم بی‌ثباتی و تقابل نظامی می‌شود.

نکته پایانی اینکه با توجه به فاصله محل رزمایش‌های فوق با ایران و خطرات احتمالی و بالقوه آن، جمهوری اسلامی ایران با اقتدار و آمادگی کامل برای خنثی‌سازی پیامدهای احتمالی، اینگونه تحرکات را با هشیاری تحت نظر داشته و خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *