جدیدترین مطالب

توانمندی هند و پاکستان برای تبدیل آتش‌بس به صلحی پایدار

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پس از آنکه هند و پاکستان هر دو پاسخ‌های نظامی خود به اقدامات واقعی یا مفروض طرف مقابل را در کشمیر اجرایی کردند، خرد در قالب یک آتش‌بس بین آنها حاکم شده است. اگر این توافق پایدار بماند، از تشدید خصومت‌هایی که این دو رقیب را در سراشیبی تنش‌های فزاینده قرار داده بود، جلوگیری خواهد نمود.

چشم‌انداز توافقات اخیر آمریکا با انصارالله یمن و حماس

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چندی پیش جنبش حماس از مذاکره مستقیم با دولت آمریکا و توافق برای آزادی عیدان الکساندر، اسیر نظامی دوتابعیتی آمریکایی ـ اسرائیلی خبر داده بود. پس از آن نیز یک مقام ارشد حماس مذاکرات مستقیم با آمریکا را تایید کرد. اما ماجرا از چه قرار است؟

چگونگی پیشبرد و تقویت کاربرد هوش مصنوعی در ایران

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگرچه شاید استفاده از مدل چین بتواند در حوزه هوش مصنوعی برای ایران راهگشا باشد، اما با توجه به اندازه بازار، ظرفیت نیروی انسانی و ویژگی‌های فرهنگی و سیاسی داخلی کشورمان، این سیاست‌ها باید تعدیل شود.

تحلیلی بر اختلاف‌نظرهای اخیر ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در هفته‌های اخیر، گرمی روابط ترامپ و نتانیاهو زیر سوال رفته و به نظر می‌رسد دو طرف در رابطه با سازوکارهای مواجهه با موضوعات حساس و چالش‌های موجود در منطقه به‌ویژه ایران، حماس، غزه و یمن دچار اختلاف‌نظرهای مهمی شده‌اند.

بحران نقدینگی عراق؛ تلاقی فشارهای خارجی و چالش‌های داخلی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بحران نقدینگی در سیستم بانکی عراق، که با کاهش شدید ذخایر نقدی بانک‌های دولتی و اختلال در پرداخت وام‌ها و حقوق کارکنان همراه شده، فراتر از یک مشکل مالی ساده بوده و می تواند پیامدهای سیاسی، دیپلماتیک و حتی امنیتی به همراه داشته باشد.

تحلیلی بر چشم‌انداز توافق صلح میان اوکراین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به تعلیق در روند مذاکرات چند هفته‌ای روسیه و آمریکا در خصوص پایان دادن به جنگ اوکراین، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در عمل نتوانست در بازه زمانی که انتظار داشت به جنگ اوکراین پایان دهد؛ به خصوص که خواسته‌های ترامپ برای پایان دادن به این جنگ، شوک زیادی را در میان رهبران اروپایی و دولت اوکراین ایجاد و در عمل منافع و شرایط سیاسی و اقتصادی آنها را در این مذاکرات نادیده گرفته بود.

پیامدهای دعوت از الشرع برای اجلاس سران عرب در عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دعوت از احمد الشرع، رئیس دولت سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب، پیامی از سوی دولت عراق به جهان عرب است که بغداد در پی ایفای نقشی محوری در بازسازی روابط عربی و کاهش تنش‌های منطقه‌ای است. اما به نظر می‌رسد که مسیر پیش روی بغداد چندان ساده نخواهد بود. دعوت از رئیس موقت سوریه که با میانجی‌گری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و دیدار اولیه السودانی با الشرع در دوحه در فوریه ۲۰۲۵ تسهیل شد، نشان‌دهنده عزم عراق برای میانجی‌گری در مناقشات منطقه‌ای است.

Loading

أحدث المقالات

توانمندی هند و پاکستان برای تبدیل آتش‌بس به صلحی پایدار

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پس از آنکه هند و پاکستان هر دو پاسخ‌های نظامی خود به اقدامات واقعی یا مفروض طرف مقابل را در کشمیر اجرایی کردند، خرد در قالب یک آتش‌بس بین آنها حاکم شده است. اگر این توافق پایدار بماند، از تشدید خصومت‌هایی که این دو رقیب را در سراشیبی تنش‌های فزاینده قرار داده بود، جلوگیری خواهد نمود.

چشم‌انداز توافقات اخیر آمریکا با انصارالله یمن و حماس

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چندی پیش جنبش حماس از مذاکره مستقیم با دولت آمریکا و توافق برای آزادی عیدان الکساندر، اسیر نظامی دوتابعیتی آمریکایی ـ اسرائیلی خبر داده بود. پس از آن نیز یک مقام ارشد حماس مذاکرات مستقیم با آمریکا را تایید کرد. اما ماجرا از چه قرار است؟

چگونگی پیشبرد و تقویت کاربرد هوش مصنوعی در ایران

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگرچه شاید استفاده از مدل چین بتواند در حوزه هوش مصنوعی برای ایران راهگشا باشد، اما با توجه به اندازه بازار، ظرفیت نیروی انسانی و ویژگی‌های فرهنگی و سیاسی داخلی کشورمان، این سیاست‌ها باید تعدیل شود.

تحلیلی بر اختلاف‌نظرهای اخیر ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در هفته‌های اخیر، گرمی روابط ترامپ و نتانیاهو زیر سوال رفته و به نظر می‌رسد دو طرف در رابطه با سازوکارهای مواجهه با موضوعات حساس و چالش‌های موجود در منطقه به‌ویژه ایران، حماس، غزه و یمن دچار اختلاف‌نظرهای مهمی شده‌اند.

بحران نقدینگی عراق؛ تلاقی فشارهای خارجی و چالش‌های داخلی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بحران نقدینگی در سیستم بانکی عراق، که با کاهش شدید ذخایر نقدی بانک‌های دولتی و اختلال در پرداخت وام‌ها و حقوق کارکنان همراه شده، فراتر از یک مشکل مالی ساده بوده و می تواند پیامدهای سیاسی، دیپلماتیک و حتی امنیتی به همراه داشته باشد.

تحلیلی بر چشم‌انداز توافق صلح میان اوکراین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به تعلیق در روند مذاکرات چند هفته‌ای روسیه و آمریکا در خصوص پایان دادن به جنگ اوکراین، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در عمل نتوانست در بازه زمانی که انتظار داشت به جنگ اوکراین پایان دهد؛ به خصوص که خواسته‌های ترامپ برای پایان دادن به این جنگ، شوک زیادی را در میان رهبران اروپایی و دولت اوکراین ایجاد و در عمل منافع و شرایط سیاسی و اقتصادی آنها را در این مذاکرات نادیده گرفته بود.

پیامدهای دعوت از الشرع برای اجلاس سران عرب در عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دعوت از احمد الشرع، رئیس دولت سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب، پیامی از سوی دولت عراق به جهان عرب است که بغداد در پی ایفای نقشی محوری در بازسازی روابط عربی و کاهش تنش‌های منطقه‌ای است. اما به نظر می‌رسد که مسیر پیش روی بغداد چندان ساده نخواهد بود. دعوت از رئیس موقت سوریه که با میانجی‌گری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و دیدار اولیه السودانی با الشرع در دوحه در فوریه ۲۰۲۵ تسهیل شد، نشان‌دهنده عزم عراق برای میانجی‌گری در مناقشات منطقه‌ای است.

Loading

ریشه اختلافات بین یونان و ترکیه و چشم‌انداز رفع آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در دهه‌های اخیر موضوعاتی همچون آب‌های سرزمینی، نواحی اطلاعات پروازی، مناطق دریایی مورد مناقشه، مسلح کردن جزایر و نقض حقوق اقلیت تُرک در تراس (مناطق مسلمان‌نشین یونان) ازجمله مواردی است که غالباً موجب تنش بین آنکارا و آتن شده است. تمامی شواهد نشان می‌دهد که در آینده نزدیک هیچ چشم‌انداز روشنی برای کاهش تنش‌های بین دوکشور متصور نیست و علیرغم رایزنی‌ها و برخی توافقات انجام شده، این توافقات از ثبات لازم برخوردار نبوده و می‌توانند زیر سوال بروند. محمود فاضلی – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

ترکیه اخیراً به طرق مختلف ازجمله بهره‌برداری از ظرفیت‌های بین‌المللی نقض قراردادهای مربوط به ممنوعیت تسلیح جزایر دریای اژه و مدیترانه از سوی دولت محافظه‌کار یونان را در عرصه بین‌المللی و رسانه‌ای برجسته‌تر می‌کند. از نگاه آنکارا اگرچه تسلیح جزایر اژه و مدیترانه در پیمان 1923 لوزان و پیمان صلح پاریس در 1947 ممنوع اعلام شده است، یونان به تسلیح این جزایر ادامه می‌دهد و جزایر را به زرادخانه مهمات تبدیل کرده است. اقدامی که به‌طورجدی امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌کند. ترک‌ها مدعی‌اند همسایه ناآرام خود از سال 1960 با استناد به پیمان مونترو 1936، بسیاری از جزایر در دریای اژه، به‌ویژه لیمنوس- ساموثراکی را بیش از گذشته مسلح کرده است.

ترکیه از کانال‌های دیپلماتیک نقض آشکار مقررات در جزایر از سوی یونان را در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای تبیین کرده و بر این باور است اگر یونان مطابق معاهدات نتواند به تعهداتش عمل کند، نمی‌تواند در مورد سایر حقوق دریایی مطرح‌شده در این معاهدات ازجمله تعیین قلمروی دریایی خود نیز ادعایی داشته باشد. ترکیه در این خصوص بارها یادداشت اعتراض‌آمیز به آتن ارائه کرده اما دولت یونان علی‌رغم عضویت در ناتو، قراردادهای بین‌المللی را نادیده گرفته و به تشدید تنش‌ها دامن می‌زند.

ترک‌ها بر این باورند در جغرافیای دریای مدیترانه شرقی نقش بسیار مؤثری در تأمین و حفظ صلح و ثبات در منطقه دارند و این یونان است که رزمایش‌های نظامی مختلفی باهدف اقدامات تحریک‌آمیز برگزار و جزایر یونان را به‌صورت غیرقانونی مسلح کرده و در دریای اژه و دریای مدیترانه شرقی برخلاف حقوق بین‌المللی به اقدامات تحریک‌آمیز دست می‌زند. یونان برخلاف اصل 6 مایل حریم دریایی، حریم هوایی خود را 10 مایل اعلام و حقوق بین‌المللی هوایی را نقض کرده است.

به باور آنکارا، یونان با رفتار خود امنیت ترکیه را مورد تهدید قرار داده و تعرضات یونان ممکن است تشدید تنش را به دنبال داشته که به سهم خود عواقبی منفی برای صلح و امنیت فرامنطقه خواهد داشت. آن‌ها تلاش دارند تا اوضاع را به‌گونه‌ای وانمود کنند که گویی فقط یک مشکل بین دو کشور، یعنی تحدید فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی، وجود دارد. درواقع این فقط یکی از چندین مسائل دیرینه بین دو کشور همچون وسعت آب‌های سرزمینی و حریم هوایی، حاکمیت جزایر و صخره‌هایی است که از طریق معاهدات معتبر بین‌المللی به یونان واگذار نشده‌اند.

متقابلا در مواضع محافظه‌کاران یونان نه‌تنها از نظامی شدن جزایر اژه اظهار پشیمانی نمی‌شود بلکه از نظامی شدن این جزایر تا زمانی که تهدید علیه جزایر یونانی وجود دارد، سخن گفته می‌شود و مسلح کردن جزایر را بر اساس حق حاکمیتی خود ضروری می‌دانند. به اعتقاد آتن، آنکارا مقامات یونان را در صورت اجرای حقوق مشروع خود تهدید به جنگ کرده، حاکمیت ملی و حقوق حاکمیتی یونان را زیر سؤال برده، خاک سایر کشورها را اشغال کرده و با حفظ ارتش و سایر نیروها در دیگر کشورها، آن‌ها را بی‌ثبات می‌کند.

به نظر می‌رسد اشاره یونان به سیاست خارجی دولت حزب عدالت و توسعه در این دوران است که با عملیات سوریه آغاز شد و تنها مبتنی بر قدرت نظامی بود و با اعزام نیروی نظامی به لیبی، ایجاد پایگاه‌های نظامی در قطر و سومالی و اقدامات دولت ترکیه برای اکتشاف منابع نفت در شرق مدیترانه و دریای اژه با پشتیبانی نیروی دریایی، ادامه یافت. اردوغان که چند سالی است پایگاه‌هایی را از مدیترانه گرفته تا دریای سرخ، از اقیانوس هند گرفته تا خلیج‌فارس ایجاد کرده، با شناور کردن کشتی‌های خود، تلاش دارد ترکیه را به‌عنوان کشور مستقل معرفی می‌کند.

اما هم‌زمان در یک سال اخیر که دولت ترکیه فشارهای بین‌المللی و به‌ویژه اروپایی را در موضوعات مورد اختلاف خود با یونان و قبرس تحمل می‌کند، تلاش دارد برای فرار از موج فشارها و انتقادات بین‌المللی از یک‌سو ادعاهایی را علیه همسایه پردردسر خود مطرح کند و از سویی خود را کشوری که به دنبال حسن هم‌جواری و رابطه مسالمت‌آمیز و همکاری با همسایگان است، رهبران یونان را به انصراف از تسلیح جزایر و عمل به تعهدات خود در قبال معاهدات موجود طرفین دعوت کند.

تردیدی نیست نقض آشکار عهدنامه‌های موجود از سوی هردو طرف موجب افزایش تنش در منطقه شده و هر یک با تشکیل بلوک‌های منطقه‌ای و امضای موافقت‌نامه‌های متعدد چندجانبه در ایجاد تنش در منطقه مدیترانه سهم جداگانه‌ای ایفا می‌کنند. یونان در سال‌های اخیر تلاش می‌کند که اختلافات خود با ترکیه را به ایجاد اختلاف میان ترکیه با اتحادیه اروپا و ترکیه با آمریکا و ترکیه با ناتو تبدیل کند.

رویکرد تهاجمی هر دو طرف که مغایر با قوانین بین‌المللی، نقض قوانین آب‌های سرزمینی و فلات قاره‌ای، مسلح کردن جزایر در دریای اژه و شرق مدیترانه است امنیت ملی هردو طرف را با چالش‌های جدی روبرو کرده است. در موج جدید این تنش‌ها هیچ‌یک از طرفین مسئولیت آغاز و ادامه آن را بر عهده نگرفته و دیگری را به سهم‌خواهی بیشتر در رابطه با مرز قلمرو دریایی بر مبنای جزایر کوچکی که در چند کیلومتری سواحل یکدیگر واقع‌شده است، متهم می‌کنند.

تمامی شواهد نشان می‌دهد در آینده‌ نزدیک هیچ چشم‌اندازی روشنی برای کاهش این تنش‌ها متصور نیست. حتی رایزنی‌های سیاسی منظمی که بین وزارتخانه‌های خارجه در حال انجام است و همچنین بازدیدها و تماس مقامات دو کشور اگرچه شتاب بیشتری گرفته است و حتی روابط تجاری، گردشگری، هوایی، پروژه‌های مربوط به خط کشتی ازمیر- تسالونیکی، اتصال قطار سریع‌السیر بین شهرهای استانبول و تسالونیکی، احداث پل جدید در یک گذرگاه مرزی و تسهیل ویزا برای بازدید از هفت جزیره یونان نزدیک به سواحل ترکیه امیدهایی را برای روابط ایجاد کرده بود، اما هیچ‌یک از این توافقات از ثبات لازم برخوردار نبوده و می توانند زیر سوال بروند.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر