جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ریشه اختلافات بین یونان و ترکیه و چشم‌انداز رفع آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در دهه‌های اخیر موضوعاتی همچون آب‌های سرزمینی، نواحی اطلاعات پروازی، مناطق دریایی مورد مناقشه، مسلح کردن جزایر و نقض حقوق اقلیت تُرک در تراس (مناطق مسلمان‌نشین یونان) ازجمله مواردی است که غالباً موجب تنش بین آنکارا و آتن شده است. تمامی شواهد نشان می‌دهد که در آینده نزدیک هیچ چشم‌انداز روشنی برای کاهش تنش‌های بین دوکشور متصور نیست و علیرغم رایزنی‌ها و برخی توافقات انجام شده، این توافقات از ثبات لازم برخوردار نبوده و می‌توانند زیر سوال بروند. محمود فاضلی – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

ترکیه اخیراً به طرق مختلف ازجمله بهره‌برداری از ظرفیت‌های بین‌المللی نقض قراردادهای مربوط به ممنوعیت تسلیح جزایر دریای اژه و مدیترانه از سوی دولت محافظه‌کار یونان را در عرصه بین‌المللی و رسانه‌ای برجسته‌تر می‌کند. از نگاه آنکارا اگرچه تسلیح جزایر اژه و مدیترانه در پیمان 1923 لوزان و پیمان صلح پاریس در 1947 ممنوع اعلام شده است، یونان به تسلیح این جزایر ادامه می‌دهد و جزایر را به زرادخانه مهمات تبدیل کرده است. اقدامی که به‌طورجدی امنیت ملی ترکیه را تهدید می‌کند. ترک‌ها مدعی‌اند همسایه ناآرام خود از سال 1960 با استناد به پیمان مونترو 1936، بسیاری از جزایر در دریای اژه، به‌ویژه لیمنوس- ساموثراکی را بیش از گذشته مسلح کرده است.

ترکیه از کانال‌های دیپلماتیک نقض آشکار مقررات در جزایر از سوی یونان را در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای تبیین کرده و بر این باور است اگر یونان مطابق معاهدات نتواند به تعهداتش عمل کند، نمی‌تواند در مورد سایر حقوق دریایی مطرح‌شده در این معاهدات ازجمله تعیین قلمروی دریایی خود نیز ادعایی داشته باشد. ترکیه در این خصوص بارها یادداشت اعتراض‌آمیز به آتن ارائه کرده اما دولت یونان علی‌رغم عضویت در ناتو، قراردادهای بین‌المللی را نادیده گرفته و به تشدید تنش‌ها دامن می‌زند.

ترک‌ها بر این باورند در جغرافیای دریای مدیترانه شرقی نقش بسیار مؤثری در تأمین و حفظ صلح و ثبات در منطقه دارند و این یونان است که رزمایش‌های نظامی مختلفی باهدف اقدامات تحریک‌آمیز برگزار و جزایر یونان را به‌صورت غیرقانونی مسلح کرده و در دریای اژه و دریای مدیترانه شرقی برخلاف حقوق بین‌المللی به اقدامات تحریک‌آمیز دست می‌زند. یونان برخلاف اصل 6 مایل حریم دریایی، حریم هوایی خود را 10 مایل اعلام و حقوق بین‌المللی هوایی را نقض کرده است.

به باور آنکارا، یونان با رفتار خود امنیت ترکیه را مورد تهدید قرار داده و تعرضات یونان ممکن است تشدید تنش را به دنبال داشته که به سهم خود عواقبی منفی برای صلح و امنیت فرامنطقه خواهد داشت. آن‌ها تلاش دارند تا اوضاع را به‌گونه‌ای وانمود کنند که گویی فقط یک مشکل بین دو کشور، یعنی تحدید فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی، وجود دارد. درواقع این فقط یکی از چندین مسائل دیرینه بین دو کشور همچون وسعت آب‌های سرزمینی و حریم هوایی، حاکمیت جزایر و صخره‌هایی است که از طریق معاهدات معتبر بین‌المللی به یونان واگذار نشده‌اند.

متقابلا در مواضع محافظه‌کاران یونان نه‌تنها از نظامی شدن جزایر اژه اظهار پشیمانی نمی‌شود بلکه از نظامی شدن این جزایر تا زمانی که تهدید علیه جزایر یونانی وجود دارد، سخن گفته می‌شود و مسلح کردن جزایر را بر اساس حق حاکمیتی خود ضروری می‌دانند. به اعتقاد آتن، آنکارا مقامات یونان را در صورت اجرای حقوق مشروع خود تهدید به جنگ کرده، حاکمیت ملی و حقوق حاکمیتی یونان را زیر سؤال برده، خاک سایر کشورها را اشغال کرده و با حفظ ارتش و سایر نیروها در دیگر کشورها، آن‌ها را بی‌ثبات می‌کند.

به نظر می‌رسد اشاره یونان به سیاست خارجی دولت حزب عدالت و توسعه در این دوران است که با عملیات سوریه آغاز شد و تنها مبتنی بر قدرت نظامی بود و با اعزام نیروی نظامی به لیبی، ایجاد پایگاه‌های نظامی در قطر و سومالی و اقدامات دولت ترکیه برای اکتشاف منابع نفت در شرق مدیترانه و دریای اژه با پشتیبانی نیروی دریایی، ادامه یافت. اردوغان که چند سالی است پایگاه‌هایی را از مدیترانه گرفته تا دریای سرخ، از اقیانوس هند گرفته تا خلیج‌فارس ایجاد کرده، با شناور کردن کشتی‌های خود، تلاش دارد ترکیه را به‌عنوان کشور مستقل معرفی می‌کند.

اما هم‌زمان در یک سال اخیر که دولت ترکیه فشارهای بین‌المللی و به‌ویژه اروپایی را در موضوعات مورد اختلاف خود با یونان و قبرس تحمل می‌کند، تلاش دارد برای فرار از موج فشارها و انتقادات بین‌المللی از یک‌سو ادعاهایی را علیه همسایه پردردسر خود مطرح کند و از سویی خود را کشوری که به دنبال حسن هم‌جواری و رابطه مسالمت‌آمیز و همکاری با همسایگان است، رهبران یونان را به انصراف از تسلیح جزایر و عمل به تعهدات خود در قبال معاهدات موجود طرفین دعوت کند.

تردیدی نیست نقض آشکار عهدنامه‌های موجود از سوی هردو طرف موجب افزایش تنش در منطقه شده و هر یک با تشکیل بلوک‌های منطقه‌ای و امضای موافقت‌نامه‌های متعدد چندجانبه در ایجاد تنش در منطقه مدیترانه سهم جداگانه‌ای ایفا می‌کنند. یونان در سال‌های اخیر تلاش می‌کند که اختلافات خود با ترکیه را به ایجاد اختلاف میان ترکیه با اتحادیه اروپا و ترکیه با آمریکا و ترکیه با ناتو تبدیل کند.

رویکرد تهاجمی هر دو طرف که مغایر با قوانین بین‌المللی، نقض قوانین آب‌های سرزمینی و فلات قاره‌ای، مسلح کردن جزایر در دریای اژه و شرق مدیترانه است امنیت ملی هردو طرف را با چالش‌های جدی روبرو کرده است. در موج جدید این تنش‌ها هیچ‌یک از طرفین مسئولیت آغاز و ادامه آن را بر عهده نگرفته و دیگری را به سهم‌خواهی بیشتر در رابطه با مرز قلمرو دریایی بر مبنای جزایر کوچکی که در چند کیلومتری سواحل یکدیگر واقع‌شده است، متهم می‌کنند.

تمامی شواهد نشان می‌دهد در آینده‌ نزدیک هیچ چشم‌اندازی روشنی برای کاهش این تنش‌ها متصور نیست. حتی رایزنی‌های سیاسی منظمی که بین وزارتخانه‌های خارجه در حال انجام است و همچنین بازدیدها و تماس مقامات دو کشور اگرچه شتاب بیشتری گرفته است و حتی روابط تجاری، گردشگری، هوایی، پروژه‌های مربوط به خط کشتی ازمیر- تسالونیکی، اتصال قطار سریع‌السیر بین شهرهای استانبول و تسالونیکی، احداث پل جدید در یک گذرگاه مرزی و تسهیل ویزا برای بازدید از هفت جزیره یونان نزدیک به سواحل ترکیه امیدهایی را برای روابط ایجاد کرده بود، اما هیچ‌یک از این توافقات از ثبات لازم برخوردار نبوده و می توانند زیر سوال بروند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *