جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

واکنش اتحادیه اروپا به تشدید مناقشه ترکیه – یونان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در هفته‌های اخیر تنش‌های بین ترکیه و یونان تشدید شده و تعدادی از بازیگران خارجی ازجمله اتحادیه اروپا و ناتو را درگیر کرده است. این مناقشه به خاطر اقدام ترکیه به اکتشاف گاز طبیعی در آب‌های بین جزایر یونان و قبرس بروز کرده است. آنکارا این منطقه را بخشی از منطقه ویژه اقتصادی خود قلمداد می‌کند، اما آتن آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

وب‌سایت مرکز مطالعات شرقی لهستان (OSW) در یادداشتی نوشت: در اوایل اوت، نیروی دریایی ترکیه کشتی‌های تحقیقاتی این کشور را اسکورت کردند. در مقابل، یونان هم با مانور نظامی در 29 اوت با مشارکت ناوچه‌ها و هواپیماهای فرانسه به آن واکنش نشان داد (پاریس در مناقشه آتن با آنکارا، شدیداً از آتن حمایت کرده است). این اقدامات با بیانات ضد ترک رهبران و شخصیت‌های نظامی یونان همراه بوده است.

قبل از تشدید مناقشه، آلمان ابتکار میانجیگری بین ترکیه و یونان را به دست گرفت، اما این مذاکرات غیررسمی تحت نظارت برلین هیچ نتیجه‌ای نداشت. در چنین شرایطی، در پایان اوت، جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، به اعمال تحریم‌هایی علیه ترکیه تهدید کرد که برخی سیاستمداران را شامل شده، محدودیت‌هایی بر کشتی‌ها (ازجمله جلوگیری از دسترسی آن‌ها به بندرهای اروپا) اعمال کرده و پیامدهای مالی نامعین خواهد داشت. تصمیم در این خصوص در دیدار ویژه شورای اروپا اتخاذ خواهد شد که برای 25-24 سپتامبر برنامه ریزی شده است.

در هفته‌های اخیر، تنش سنتی بین ترکیه و یونان به سطحی بی‌سابقه از دهه 1990 رسیده است. ترکیه که کنوانسیون قوانین دریایی سازمان ملل را امضا نکرده است، معتقد است که یونان تا زمانی که جمهوری [ترک شمال] قبرس را به رسمیت نشناسد، نمی‌تواند یک منطقه ویژه اقتصادی (200 مایل دریایی از ساحل) در اطراف جزایر خود ایجاد کند. آنکارا می‌خواهد این آب‌ها را بر اساس توافق دوجانبه جداگانه با کشورها تقسیم کند، اما تابه‌حال تنها با لیبی و جمهوری شمال قبرس (یک شبه دولت که تنها ترکیه آن را به رسمیت می‌شناسد) به چنین توافقی دست یافته است.

روابط ترکیه با دیگر کشورهای این منطقه نیز عمدتاً به خاطر پتانسیل گاز موجود در بخش شرقی مدیترانه، اخیراً بهبود پیدا کرده است. با کشف ذخایر قابل‌توجه گاز در سواحل مصر، اسرائیل و قبرس در دهه اخیر، اتحادیه گاز شرق مدیترانه با مشارکت طرفین ذی‌نفع و همچنین، فرانسه و ایتالیا در آغاز سال 2020 در قاهره تأسیس شد. ترکیه که با عمده بازیگران منطقه‌ای روابط کم‌وبیش تیره‌ای دارد، از این طرح کنار گذاشته شده است. آنکارا هر نوع طرح‌های همکاری سیاسی اقتصادی منافی با منافع ترکیه در حومه خود را خصمانه تلقی می‌کند. ازاین‌رو، ترکیه بر اساس دکترین «وطن آبی» خود، به دنبال اکتشاف گاز در آب‌های مورد مناقشه و تقویت حضور نظامی خود در این دریا و سرزمین‌های اطراف آن (همچون لیبی) بوده است.

تنش‌های جاری بین ترکیه و یونان باعث آشکار شدن تنش‌های قبلی موجود در درون ناتو (که هر دو کشور ترکیه و یونان عضو آن هستند) و اتحادیه اروپا شده است. درعین‌حال که رهبری ناتو تلاش می‌کند تا آنکارا و آتن را به مذاکره در مورد این مناقشه تشویق کند، فرانسه از یونان طرفداری کرده و به مداخله نظامی در این منطقه پرداخته است. موضع ضد ترکیه مقامات فرانسه ناشی از این واقعیت است که پاریس اقدامات آنکارا در مدیترانه را تهدیدی برای منافع خود قلمداد می‌کند. بااین‌حال، نگرش دولت فرانسه از فقدان هماهنگی رویکرد کشورهای غربی در قبال این مسئله حکایت می‌کند. ازیک‌طرف، جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، اولین نفری است که به‌احتمال تحریم ترکیه اشاره‌کرده و (به همراه روسیه و چین) ترکیه را کشوری تجدیدنظرطلب و توسعه‌طلب نامیده است. از طرف دیگر، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، اجلاسی را برای شرکت طرفین ذی‌نفع پیشنهاد کرده و بر لزوم انجام گفتگو تأکید کرده است. بیانات میشل در راستای سیاست برلین در تلاش برای کاهش این تنش است. در غیر این صورت، جنگ یونان یا فروپاشی اقتصاد ترکیه (که هر دو در صورت اعمال تحریم‌ها محتمل است) ثبات داخلی اتحادیه اروپا را شدیداً تحت تأثیر قرار خواهد داد.

ترکیه از تأثیر سیاست‌های خود بر ناهماهنگی‌های به وجود آمده در ساختار یورو-آتلانتیک آگاه بوده و آگاهانه به آن دامن می‌زند. یکی از نمودهای این سیاست ترکیه عبارت است از لحن ضد فرانسوی شدید در اظهارات آنکارا نظیر متهم ساختن پاریس به حمایت از نیروهای شورشی ژنرال خلیفه حفتر در لیبی که آنکارا وی را کودتاچی می‌خواند. بااین‌حال، آنکارا علیرغم تلاش‌های میانجیگری برلین، آشکارا موضع ضد آلمان نیز اتخاذ کرده است، به‌طوری‌که رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان، صدراعظم آنگلا مرکل را به اقدام تبعیض‌آمیز متهم کرده است. تا جایی که به ناتو مربوط است، دولت آنکارا خود را خواهان مذاکره جلوه داده و آتن را به ناتوانی برای گفتگو متهم کرده است. ترکیه با پیروی از این سیاست «دو طرفه»، به بازی خطرناکی دست‌زده و اتحادیه اروپا را برای تأمین منافع آنکارا تحت‌فشار گذاشته است. در سطح داخلی، دیدگاه ضد یونان و ضد غرب، مردم ترکیه را هم‌زمان با مشکلات اقتصادی و موج دوم احتمالی شیوع کووید-19، حول دولت متحد کرده است. بااین‌وجود، اگر گزینه ضد ترکیه در اتحادیه اروپا حاکم شده و تحریم‌ها اعمال شوند، سیاست‌های ترکیه نتیجه عکس خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *