جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

پشت پرده انصراف سعد الحریری از تشکیل دولت لبنان

۱۴۰۰/۰۴/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: انصراف «سعد الحریری» از تشکیل دولت در لبنان، تنش‌ها و بحران سیاسی و اقتصادی در این کشور را وخیم تر و پیچیده تر می‌کند. اما کانون نزاع یک چیز دیگر است: انتخابات پارلمانی آینده، که همه گروه‌ها با بیم و امید و محاسبات بسیار زیاد چشم به آن دوخته اند؛ چرا که می‌تواند صحنه لبنان را دگرگون کند. محمد خواجوئی - تحلیلگر مسائل لبنان

لبنان از پاییز سال 1398 و پس از اعتراضات خیابانی به «فساد و ناکارامدی» طبقه حاکم، از آرامش نسبی خارج و وارد دوره تازه ای از تنش و بی ثباتی شد. در این میان، انفجار بندر بیروت در مرداد ماه سال گذشته و استعفای دولت به ریاست «حسان دیاب» نیز وضعیت این کشور را بحرانی تر کرد.

الحریری آبان ماه سال گذشته با کسب حمایت اکثریت پارلمان، مامور تشکیل کابینه شد. این ماموریت در حالی به الحریری سپرده شد که پیش از او، «مصطفی ادیب» که پس از استعفای حسان دیاب، از سوی پارلمان، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه شده بود به دلیل شکاف‌های سیاسی که پس از انفجار بندر بیروت تشدید شده بود، نتوانست از عهده این ماموریت بربیاید.

از همان آبان ماه سال گذشته تردیدهای زیادی درباره به سرانجام رسیدن ماموریت الحریری در تشکیل دولت وجود داشت.

یکی از اصلی ترین چالش ها، اختلافات دامنه دار و قدیمی او با «میشل عون» رئیس جمهوری و «جبران باسیل» داماد عون و رئیس حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» صاحب بزرگترین فراکسیون پارلمانی بود.

این اختلافات در نوع چینش کابینه و میزان نقش عون در روند تشکیل دولت بیشتر شد و به رغم برخی تلاش‌ها بویژه از سوی «نبیه بری» رئیس پارلمان، اختلاف‌ها به نوعی انسداد و بن بست در روند تشکیل دولت رسید.

یکی دیگر از موانع، عدم حمایت عربستان سعودی از الحریری بود. برای نخست وزیر در لبنان که از طایفه اهل سنت است، کسب حمایت و تایید از سوی عربستان به عنوان نقطه اتکا و تضمینی برای موفقیت او محسوب می‌شود. این موضوع برای سعد الحریری که تابعیت سعودی دارد، بیش از پیش اهمیت دارد. عربستان سعودی به دلایل مختلف از جمله نارضایتی از عملکرد الحریری در گذشته از او حمایت نمی‌کند. تلاش‌های الحریری در ماه‌های اخیر از جمله رایزنی با مقام‌های دیگر کشورها از جمله امارات و قطر و مصر و فرانسه برای جلب نظر سعودی‌ها نیز نتیجه بخش نبود.

الحریری در شرایطی که حمایت عربستان از خود را نمی‌دید، تلاش کرد در معرفی کابینه و در برابر نظرات عون، رویکردی حداکثری پیش بگیرد با این هدف که یا عون مجبور به پذیرش لیست او می‌شد و عملا الحریری وزن بالایی پیدا می‌کرد یا با مخالفت عون، مسئولیت بن بست را به گردن او می‌انداخت که در نهایت همین اتفاق هم افتاد.

سعد الحریری از پاییز سال 1398 با استعفای خود از مقام نخست وزیری در پی اعتراضات مردمی و نیز کناره گیری اخیر از روند تشکیل دولت، خود را از صف «طبقه حاکم» جدا کرده تا مسئولیت وضعیت کنونی بر دوش او نباشد. این در حالی است که بسیاری معتقدند، الحریری و خاندان و جریان سیاسی و اقتصادی وابسته به او به دلیل نقش آفرینی در ساختارها و عملکرد نهادهای سیاسی و اقتصادی لبنان در دهه‌های اخیر، از مسببان وضع موجود هستند.

با این وجود الحریری با کنار کشیدن خود از عرصه مسئولیت پذیری، به دنبال آماده شدن برای رقابت‌های انتخاباتی است که قرار است در بهار سال 1401 برگزار شود.

الحریری امیدوار است نارضایتی موجود در مردم لبنان به دلیل وخامت وضعیت اقتصادی، آن‌ها را به سمت تغییر آرایش قدرت حرکت دهد و او و متحدانش نیز بتوانند، برنده این نبرد شوند.

در حال حاضر حزب مسیحی جریان ملی آزاد در کنار دو حزب شیعی «حزب الله» و »جنبش امل»، اکثریت پارلمان را در دست دارند. مخالفان این احزاب از حزب مسیحی «القوات اللبنانیه» به رهبری «سمیر جعجع» تا «جریان المستقبل» به رهبری سعد الحریری در کنار احزاب کوچک دیگر تلاش می‌کنند، صحنه را تغییر بدهند.

در این میان به نظر می‌رسد آمریکا و فرانسه و عربستان سعودی نیز امیدوارند اکثریت پارلمان در دوره بعدی در دست جریان مخالف حزب الله قرار بگیرد و دولت و رئیس جمهوری بعدی در دست این جریان بیافتد. بسیاری از ناظران، ادامه فشارهای سیاسی و اقتصادی بر لبنان را با هدف تغییر سیاسی در افق انتخابات آینده می‌دانند.

اما در حال حاضر و پس از کناره گیری سعد الحریری از تشکیل دولت، دو سناریو بیش از همه متصور است:

سناریوی نخست معرفی فرد جدید از سوی اکثریت مجلس برای تشکیل کابینه است. یکی از احتمالات در چارچوب این سناریو، معرفی شخصی است که از حمایت الحریری، دارالفتوی و گروه‌های اصلی اهل سنت برخوردار باشد. یکی از این گزینه ها، «نجیب میقاتی» است. البته با توجه به کناره گیری اعتراضی الحریری و باقی بودن اختلافات بر سر محدوده قدرت رئیس جمهوری در انتخاب وزرا و همچنین موضع سلبی عربستان سعودی، تردیدهای زیادی درباره اعلام حمایت حداکثری الحریری و نهادهای اهل سنت از یک شخص دیگری وجود دارد.

دومین احتمال در چارچوب این سناریو، معرفی یک فرد دیگری از اهل سنت بدون داشتن حمایت و پشتیبانی الحریری و نهادهای اهل سنت است که به نوعی تکرار تجربه «حسان دیاب» است و به نظر می‌رسد گروه هایی مثل حزب الله و جنبش امل با این گزینه مخالف هستند چرا که نخست وزیر در صورت برخوردار نبودن از حمایت نهادها و شخصیت‌های اصلی اهل سنت امکان پیشبرد کارها را نخواهد داشت.

سناریوی دوم، ادامه فعالیت دولت پیشبرد امور(تصریف الاعمال) به ریاست حسان دیاب تا بعد از برگزاری انتخابات و تشکیل دولت بعدی برامده از پارلمان جدید است. این گزینه به معنای ادامه وضعیت کنونی خواهد بود. چالش این است که دولت پیشبرد امور از اختیارات قانونی کامل برای اداره کشور برخوردار نیست و بسیاری از کشورها و مجامع بین‌المللی مثل صندوق بین‌المللی پول نیز هرگونه کمک به این کشور را منوط به تشکیل دولت می‌دانند.

آنچه روشن است این است که لبنان تا زمان انتخابات بعدی، در یک وضعیت بلاتکلیفی به سر خواهد برد. در سایه بی ثباتی سیاسی، وضعیت اقتصادی نیز روز به روز بدتر می‌شود. آبان ماه پارسال که سعد الحریری مامور تشکیل کابینه لبنان شد، هر دلار آمریکا، معادل 7 هزار لیره لبنان بود اما در روزی که از تشکیل دولت انصراف داد، قیمت هر دلار به بیش از 20 هزار لیره رسید؛ وضعیتی که به روشنی گواه وخیم شدن وضعیت اقتصادی و معیشتی در لبنان است. به همین دلیل است که امروز در لبنان بیش از هر زمان دیگری از خطر «فروپاشی» سخن گفته می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *