جدیدترین مطالب

نقش ایران در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران به‌عنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیت‌های راهبردی قابل‌توجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، می‌تواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.

نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بین‌الملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریع‌تر و مستقیم‌تر را فراهم کرد و نیاز به واسطه‌ها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستم‌های هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد، همان‌طور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بین‌الملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بین‌الملل به‌ویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیده‌ترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بین‌المللی می‌رسد.

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

دغدغه‌ها و پیامدهای داخلی جنگ 12 روزه برای ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هر جنگی فارغ از کوتاه یا طولانی مدت بودن آن، و اینکه به چه نحوی (آتش‌بس، ترک محاصمه و صلح) پایان یابد با مسأله‌ای به نام «روز بعد» (The Day After) مواجه است. منظور از فردای پایان جنگ، روزی است که پیامدهای جنگ در عرصه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و … به تدریج خود را به طرف‌های جنگ نمایان می‌کند. جنگ تحمیلی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا علیه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

Loading

أحدث المقالات

نقش ایران در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرت‌های بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران به‌عنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیت‌های راهبردی قابل‌توجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، می‌تواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.

نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بین‌الملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریع‌تر و مستقیم‌تر را فراهم کرد و نیاز به واسطه‌ها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستم‌های هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد، همان‌طور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بین‌الملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بین‌الملل به‌ویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیده‌ترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بین‌المللی می‌رسد.

دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحران‌های منطقه‌ای به فرصت‌هایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران می‌تواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، به‌ویژه در شرایطی که ناکامی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهره‌برداری آگاهانه از ظرفیت‌های منطقه‌ای و تقویت همکاری‌ها، می‌تواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.

ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانی‌ها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیین‌کننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.

شکل‌گیری نظم جدید منطقه‌ای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتن‌پست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نه‌تنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقه‌ای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان نیروی اصلی ثبات‌زدای منطقه معرفی کرد.

دلایل موافقت اعضای ناتو با افزایش بودجه پیشنهادی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: بک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تهدید روسیه و افزایش سیاست نظامی‌گری در جهان، کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدند که باید در زمینه ایجاد سپر دفاعی واحد در اروپا و تقویت ناتو با آمریکا همکاری کنند؛ از این رو آنها با افزایش پنج درصدی بودجه ناتو در اجلاس اخیر موافقت کردند.

دغدغه‌ها و پیامدهای داخلی جنگ 12 روزه برای ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هر جنگی فارغ از کوتاه یا طولانی مدت بودن آن، و اینکه به چه نحوی (آتش‌بس، ترک محاصمه و صلح) پایان یابد با مسأله‌ای به نام «روز بعد» (The Day After) مواجه است. منظور از فردای پایان جنگ، روزی است که پیامدهای جنگ در عرصه‌های گوناگون سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و … به تدریج خود را به طرف‌های جنگ نمایان می‌کند. جنگ تحمیلی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا علیه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

Loading

پشت پرده انصراف سعد الحریری از تشکیل دولت لبنان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: انصراف «سعد الحریری» از تشکیل دولت در لبنان، تنش‌ها و بحران سیاسی و اقتصادی در این کشور را وخیم تر و پیچیده تر می‌کند. اما کانون نزاع یک چیز دیگر است: انتخابات پارلمانی آینده، که همه گروه‌ها با بیم و امید و محاسبات بسیار زیاد چشم به آن دوخته اند؛ چرا که می‌تواند صحنه لبنان را دگرگون کند. محمد خواجوئی - تحلیلگر مسائل لبنان

لبنان از پاییز سال 1398 و پس از اعتراضات خیابانی به «فساد و ناکارامدی» طبقه حاکم، از آرامش نسبی خارج و وارد دوره تازه ای از تنش و بی ثباتی شد. در این میان، انفجار بندر بیروت در مرداد ماه سال گذشته و استعفای دولت به ریاست «حسان دیاب» نیز وضعیت این کشور را بحرانی تر کرد.

الحریری آبان ماه سال گذشته با کسب حمایت اکثریت پارلمان، مامور تشکیل کابینه شد. این ماموریت در حالی به الحریری سپرده شد که پیش از او، «مصطفی ادیب» که پس از استعفای حسان دیاب، از سوی پارلمان، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه شده بود به دلیل شکاف‌های سیاسی که پس از انفجار بندر بیروت تشدید شده بود، نتوانست از عهده این ماموریت بربیاید.

از همان آبان ماه سال گذشته تردیدهای زیادی درباره به سرانجام رسیدن ماموریت الحریری در تشکیل دولت وجود داشت.

یکی از اصلی ترین چالش ها، اختلافات دامنه دار و قدیمی او با «میشل عون» رئیس جمهوری و «جبران باسیل» داماد عون و رئیس حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» صاحب بزرگترین فراکسیون پارلمانی بود.

این اختلافات در نوع چینش کابینه و میزان نقش عون در روند تشکیل دولت بیشتر شد و به رغم برخی تلاش‌ها بویژه از سوی «نبیه بری» رئیس پارلمان، اختلاف‌ها به نوعی انسداد و بن بست در روند تشکیل دولت رسید.

یکی دیگر از موانع، عدم حمایت عربستان سعودی از الحریری بود. برای نخست وزیر در لبنان که از طایفه اهل سنت است، کسب حمایت و تایید از سوی عربستان به عنوان نقطه اتکا و تضمینی برای موفقیت او محسوب می‌شود. این موضوع برای سعد الحریری که تابعیت سعودی دارد، بیش از پیش اهمیت دارد. عربستان سعودی به دلایل مختلف از جمله نارضایتی از عملکرد الحریری در گذشته از او حمایت نمی‌کند. تلاش‌های الحریری در ماه‌های اخیر از جمله رایزنی با مقام‌های دیگر کشورها از جمله امارات و قطر و مصر و فرانسه برای جلب نظر سعودی‌ها نیز نتیجه بخش نبود.

الحریری در شرایطی که حمایت عربستان از خود را نمی‌دید، تلاش کرد در معرفی کابینه و در برابر نظرات عون، رویکردی حداکثری پیش بگیرد با این هدف که یا عون مجبور به پذیرش لیست او می‌شد و عملا الحریری وزن بالایی پیدا می‌کرد یا با مخالفت عون، مسئولیت بن بست را به گردن او می‌انداخت که در نهایت همین اتفاق هم افتاد.

سعد الحریری از پاییز سال 1398 با استعفای خود از مقام نخست وزیری در پی اعتراضات مردمی و نیز کناره گیری اخیر از روند تشکیل دولت، خود را از صف «طبقه حاکم» جدا کرده تا مسئولیت وضعیت کنونی بر دوش او نباشد. این در حالی است که بسیاری معتقدند، الحریری و خاندان و جریان سیاسی و اقتصادی وابسته به او به دلیل نقش آفرینی در ساختارها و عملکرد نهادهای سیاسی و اقتصادی لبنان در دهه‌های اخیر، از مسببان وضع موجود هستند.

با این وجود الحریری با کنار کشیدن خود از عرصه مسئولیت پذیری، به دنبال آماده شدن برای رقابت‌های انتخاباتی است که قرار است در بهار سال 1401 برگزار شود.

الحریری امیدوار است نارضایتی موجود در مردم لبنان به دلیل وخامت وضعیت اقتصادی، آن‌ها را به سمت تغییر آرایش قدرت حرکت دهد و او و متحدانش نیز بتوانند، برنده این نبرد شوند.

در حال حاضر حزب مسیحی جریان ملی آزاد در کنار دو حزب شیعی «حزب الله» و »جنبش امل»، اکثریت پارلمان را در دست دارند. مخالفان این احزاب از حزب مسیحی «القوات اللبنانیه» به رهبری «سمیر جعجع» تا «جریان المستقبل» به رهبری سعد الحریری در کنار احزاب کوچک دیگر تلاش می‌کنند، صحنه را تغییر بدهند.

در این میان به نظر می‌رسد آمریکا و فرانسه و عربستان سعودی نیز امیدوارند اکثریت پارلمان در دوره بعدی در دست جریان مخالف حزب الله قرار بگیرد و دولت و رئیس جمهوری بعدی در دست این جریان بیافتد. بسیاری از ناظران، ادامه فشارهای سیاسی و اقتصادی بر لبنان را با هدف تغییر سیاسی در افق انتخابات آینده می‌دانند.

اما در حال حاضر و پس از کناره گیری سعد الحریری از تشکیل دولت، دو سناریو بیش از همه متصور است:

سناریوی نخست معرفی فرد جدید از سوی اکثریت مجلس برای تشکیل کابینه است. یکی از احتمالات در چارچوب این سناریو، معرفی شخصی است که از حمایت الحریری، دارالفتوی و گروه‌های اصلی اهل سنت برخوردار باشد. یکی از این گزینه ها، «نجیب میقاتی» است. البته با توجه به کناره گیری اعتراضی الحریری و باقی بودن اختلافات بر سر محدوده قدرت رئیس جمهوری در انتخاب وزرا و همچنین موضع سلبی عربستان سعودی، تردیدهای زیادی درباره اعلام حمایت حداکثری الحریری و نهادهای اهل سنت از یک شخص دیگری وجود دارد.

دومین احتمال در چارچوب این سناریو، معرفی یک فرد دیگری از اهل سنت بدون داشتن حمایت و پشتیبانی الحریری و نهادهای اهل سنت است که به نوعی تکرار تجربه «حسان دیاب» است و به نظر می‌رسد گروه هایی مثل حزب الله و جنبش امل با این گزینه مخالف هستند چرا که نخست وزیر در صورت برخوردار نبودن از حمایت نهادها و شخصیت‌های اصلی اهل سنت امکان پیشبرد کارها را نخواهد داشت.

سناریوی دوم، ادامه فعالیت دولت پیشبرد امور(تصریف الاعمال) به ریاست حسان دیاب تا بعد از برگزاری انتخابات و تشکیل دولت بعدی برامده از پارلمان جدید است. این گزینه به معنای ادامه وضعیت کنونی خواهد بود. چالش این است که دولت پیشبرد امور از اختیارات قانونی کامل برای اداره کشور برخوردار نیست و بسیاری از کشورها و مجامع بین‌المللی مثل صندوق بین‌المللی پول نیز هرگونه کمک به این کشور را منوط به تشکیل دولت می‌دانند.

آنچه روشن است این است که لبنان تا زمان انتخابات بعدی، در یک وضعیت بلاتکلیفی به سر خواهد برد. در سایه بی ثباتی سیاسی، وضعیت اقتصادی نیز روز به روز بدتر می‌شود. آبان ماه پارسال که سعد الحریری مامور تشکیل کابینه لبنان شد، هر دلار آمریکا، معادل 7 هزار لیره لبنان بود اما در روزی که از تشکیل دولت انصراف داد، قیمت هر دلار به بیش از 20 هزار لیره رسید؛ وضعیتی که به روشنی گواه وخیم شدن وضعیت اقتصادی و معیشتی در لبنان است. به همین دلیل است که امروز در لبنان بیش از هر زمان دیگری از خطر «فروپاشی» سخن گفته می‌شود.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر