جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

دیپلماسی واکسن و افول دموکراسی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: همه‌گیری بیماری کرونا و آثار و پیامدهای آن موجب احیاء، بازتعریف و حتی تحول در مفاهیم مطرح و قابل‌بحث علوم مختلف از علوم تجربی و پزشکی تا علوم انسانی شده است. عابد اکبری - کارشناس مسائل بین‌الملل

یکی از حوزه‌های تحت تأثیر این همه‌گیری، روابط بین‌الملل و دیپلماسی است. بی‌تردید بخشی از روندها، چالش‌ها و بحران‌های موجود در روابط میان کشورها تحت تأثیر این همه‌گیری قرارگرفته است که بخشی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. افزایش ملی‌گرایی در دنیایی با شعارهای پررنگ جهانی‌شدن: طی سه دهه اخیر و بعد از پایان جنگ سرد، از سوی کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای غربی شعارهای پرطمطراق و پررنگ جهانی‌شدن و جهانی فکر کردن مطرح شده است. این شعارها حتی ایده پرداز و مشوق لشکرکشی نظامی و تحریم‌های ظالمانه بوده است که با عناوین فریبنده تقویت دمکراسی و آزادی موجب آسیب و ویرانی برخی از کشورها ازجمله در منطقه غرب آسیا شده است. حال در این فضا شاهدیم که با بروز یک بحران زیستی همین کشورهای مدعی جهانی کردن سیاست، فرهنگ و اقتصاد، به‌سرعت در لاک ملی خود فرو رفته و نه‌تنها روند طبیعی و عادلانه کالا و خدمات بهداشتی مورد نیاز را تسریع نکردند بلکه با هر ابزاری، خود به‌عنوان مخل این روند تبدیل شدند. به‌طوری‌که اکنون اخباری همچون ممنوعیت فروش تجهیزات پزشکی (ماسک و دستگاه تنفس مصنوعی)، احتکار واکسن، عدم اشتراک دستاوردهای علمی تولید واکسن و بدعهدی در اهدای کمک‌های اعلامی از سوی کشورهای ثروتمند به‌خصوص آمریکا، امری عادی محسوب می‌شود و نوعی آپارتاید را دراین زمینه تداعی می کند. همچنان که سازمان بهداشت جهانی بارها از رفتار دولت‌های غربی در عدم تحویل واکسن به دیگر کشورها گلایه کرده است. به‌ویژه آنکه، کشورهای درحال‌توسعه و فقیر به‌شدت در تنگنای اقتصادی و تجهیزات پزشکی ناشی از همه‌گیری این بیماری هستند.
  2. وزن‌کشی قدرت‌های بزرگ با اتهام زنی در مورد منشأ کرونا: جدا از بحث عمدی بودن یا غیرعمدی بودن گسترش بیماری کرونا، این موضوع تبدیل به فرصتی برای آمریکا شد تا علیه رقیب بالقوه خود یعنی چین وارد کارزار تبلیغاتی شود، این کشور را متهم به ایجاد این بحران کرده و وجهه بین‌المللی این کشور را خدشه‌دار کند. شاید پیش‌ازاین گفته می‌شد این ابزار پوپولیستی و رویکرد شخصی ترامپ برای کسب رأی در داخل آمریکا باشد ولی دستور دولت بایدن برای بررسی منشأ این بیماری نشان از یک راهبرد ضد چینی از سوی آمریکا دارد که می‌توان رگه‌های منازعه بین‌المللی را در آن یافت. این روند اگر بیش‌ازپیش گسترش یابد می‌تواند ضمن ایجاد اختلال در روند مبارزه جهانی علیه این بیماری، زمینه‌ساز یک بحران جدید در بروز بحران‌های سیاسی و امنیتی و حتی زیستی جدید شود که امنیت بین‌الملل را به مخاطره بیندازد.

با توجه به موضوعات فوق‌الذکر به نظر می‌رسد اگر فرایند موجود تداوم پیدا کند مبارزه جهانی با بیماری کرونا با اختلال روبرو می‌شود که زیان آن متوجه همه کشورهای جهان می‌شود. در این شرایط کشورهای جهان می‌بایست برای برون‌رفت از این بحران به دنبال اتخاذ راهبردها و سیاست‌های تعاملی‌تر برای مهار بحران باشند که یکی از ابزارهای مهم تحقق این امر تقویت دیپلماسی در حوزه‌های مختلف است. دیپلماسی می‌تواند ضمن گسترش همکاری میان کشورها در موضوعات مرتبط به مدیریت جهانی این بحران کمک شایانی کند. یکی از این انواع دیپلماسی می‌تواند در حوزه واکسن به‌خصوص کشورهای دارای قابلیت تولید صورت گیرد.

جمهوری اسلامی ایران اگرچه تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد ولی با توجه به ظرفیت‌های علمی و زیرساختی حوزه واکسن‌سازی در سطح منطقه‌ای توانسته گام بلندی در تولید واکسن کرونا بردارد و در صورت بهره‌برداری از خطوط تولید می‌تواند در چند ماه آینده ضمن تأمین مصرف داخلی، بخشی از درخواست‌های بین‌المللی را پاسخ بدهد. به‌خصوص اینکه مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران بارها بر قصد خود برای کمک به کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای فقیر تأکید کرده‌اند.

با توجه به این امر به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با ابتکار تقویت دیپلماسی واکسن ضمن دعوت همه کشورهای جهان به گسترش تعامل و همکاری، سازوکارها و فرآیندهای لازم را برای تسریع توزیع عادلانه واکسن در سراسر جهان فراهم کند تا این بحران جهانی هرچه زودتر مدیریت و کنترل شود. دیپلماسی واکسن در صورت تحقق اهداف علاوه بر آنکه می‌تواند به‌عنوان یک الگو برای مدیریت بحران‌های زیستی مشابه در آینده باشد، می‌تواند به شکل مستقیم و غیرمستقیم به تولید قدرت بیشتر جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نظام بین‌الملل کمک کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *