جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

Loading

مانع‌تراشی آمریکا در مسیر ساخت جهانی واکسن کرونا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بحران کووید-19 در هند رو به وخامت است. دولت بایدن باید استثنائاتی را در قانون تولیدات دفاعی قائل شود و زنجیره جهانی تأمین واکسن را تسهیل کند.

اروند گوپتا، رودرا چادوری، هارش پنت، روبن آبراهام و نیتن پای در یادداشتی که در وب‌سایت اندیشکده کارنگی منتشر شد، نوشتند: بعید است که موج دوم پاندمی کرونا در هند به این زودی بتواند از بین برود. نیاز شدید به اکسیژن، تجهیزات پزشکی و تخت‌های بیمارستانی، مؤسسات دولتی و خصوصی بخش بهداشت و درمان را تحت‌فشار گذاشته است.

برای رفع این بحران باید تولید واکسن در هند فوراً تسریع شود. هند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان واکسن کووید-19 است. واکسن‌های ساخت هند در اختیار 95 کشور سراسر جهان قرارگرفته اما بااین‌حال این کشور در حال حاضر با کمبود شدید واکسن روبرو است.

تنها راه مقابله با این بیماری به‌سرعت در حال انتشار در کشوری مانند هند اطمینان از این امر است که ده‌ها میلیون هندی به واکسن دسترسی دارند. بااین‌حال بدون حمایت دولت جو بایدن در واشنگتن، این خواسته با خطر محقق نشدن روبرو است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در آوریل 2020 به «قانون تولیدات دفاعی» استناد کرد که به رئیس‌جمهور آمریکا اختیار می‌دهد دستوراتی را به صنایع داخلی بدهد. همان‌طور که ترامپ به‌وضوح اعلام کرد، هدف این دستور حفظ جان مردم از طریق حذف موانع زنجیره تأمین است که تولید سریع دستگاه‌های تنفس مصنوعی را تهدید می‌کند. در فوریه 2021 بایدن مجموعه‌ای از برنامه‌ها را برای شتاب در تلقیح اعلام کرد. در مارس 2021، بایدن وعده داد که تا پایان ماه مه واکسن‌ها در اختیار تمامی بزرگ‌سالان آمریکایی قرار خواهد گرفت.

در دو روز کاری اول دولت بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دستورات اجرایی 13987 و 14001 را امضا کرد. هدف آن‌ها کسب اطمینان از برقراری یک زنجیره پایدار تأمین سلامت عمومی است. درواقع این به معنای آن است که شرکت‌های تولیدکننده در آمریکا و آن‌هایی که در آمریکا ثبت شده، اما در اروپا و دیگر بخش‌های جهان مستقرشده‌اند، باید تأمین بازار داخلی آمریکا را در اولویت قرار دهند.

با توجه به ماهیت به‌هم‌پیوسته زنجیره تأمین در جهان، وعده بایدن تأثیرات قابل پیش‌بینی دیگری داشته است؛ یعنی تولیداتی نظیر کیسه‌ها و فیلترها، محیط کشت سلولی، لوله‌های یک‌بارمصرف و دیگر مواد اولیه اساسی برای تولید واکسن در دیگر بخش‌های جهان و به‌ویژه در هند ممکن است با محدودیت‌های فوری درزمینهٔ تولید روبرو شوند.

در عمل، این بدان معنا است که بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن جهان یعنی موسسه سرم هند، امروز در تلاش برای تولید واکسن برای بازارهای هند و جهان با مشکل روبرو است. مهم است به یاد داشته باشیم که بعید است موسسه سرم بدون این مواد و تجهیزات بتواند تولید واکسن بر اساس قرارداد – از طریق اتحادهای جهانی واکسن مانند اتحاد گاوی – برای کشورهای سراسر جهان را در اولویت قرار دهد.

در مورد کووی شیلد، واکسن ساخت آکسفورد-آسترازنکا با توجه به این‌که توسط موسسه سرم برای استفاده داخلی در هند ساخته می‌شود، قانون تولیدات دفاعی باعث محدودیت در تأمین مواد ضروری شده است. بسیاری از دیگر مواد مهم برای تولید واکسن کوواکس که توسط موسسه سرم و شرکت بیوتکنولوژی نواواکس تولید می‌شود، برای بازار داخلی آمریکا رزرو شده است. درمجموع، ده‌ها مواد و اقلام دیگر که برای ساخت واکسن در هند به آن‌ها نیازی مبرم وجود دارد در قلمرو اجرای قانون تولیدات دفاعی قرارگرفته‌اند.

اگر این نظام اولویت‌بندی ادامه یابد، هند قادر به تسریع برنامه واکسن خود نخواهد بود. به‌علاوه 95 کشور دیگر جهان که واکسن‌های ساخت هند را دریافت می‌کنند، باید به دنبال تأمین‌کنندگان جایگزین باشند.

همه کشورها ازجمله هند، در زمان این بحران بی‌سابقه سیاست‌هایی حمایت گرایانه را به نفع مردم خود طراحی کرده‌اند. بااین‌حال این امر باعث نشده است که این کشورها در موارد اضطرارهای ملی استثنائاتی قائل نشوند. باید به خاطر داشت که وقتی نیویورک و دیگر بخش‌های آمریکا در اواخر سال 2020 با وضعیت اضطراری سلامت عمومی روبرو شدند، دولت هند ممنوعیت صادرات ماده فعال دارویی هیدورکسی کلروکوین را لغو کرد. در آن زمان ترامپ این دارو را تغییردهنده بازی خواند. دولت هند باوجود انتقادات شدید داخلی این کار را انجام داد. به‌علاوه دولت هند برای حفظ کارکنان خط مقدم در سرتاسر جهان ممنوعیت مربوط به دستکش‌های لاستیکی نیتریل بوتادین را کاهش داد.

در حال حاضر آمریکا با وضعیتی اضطراری روبرو نیست. روند موارد فعال کروناویروس به‌صورت کاهشی درآمده است. ظاهراً ده‌ها میلیون دوز واکسن آسترازنکا در مؤسسات تولیدی آمریکایی بدون استفاده هستند. طبق گزارش‌های رسانه‌ای بعدازاین که همه آمریکایی‌ها واکسینه شوند حدود 70 میلیون واکسن‌های اضافی برای آن‌ها در دسترس خواهد بود. خلاصه این‌که آمریکا به‌قدر کافی و بیش از نیاز خود واکسن در اختیار دارد. اکنون زمان لغو تدابیر اولویت‌بندی است که تحت قانون تولیدات دفاعی قرار دارد.

دولت بایدن و خود شخص رئیس‌جمهور به‌وضوح گفته‌اند که برای پاسخ به کووید-19 به‌شدت نیاز به یک اقدام چندجانبه هماهنگ وجود دارد. بایدن در رهنمود راهبردی امنیت ملی وعده داد که «آمریکا برگشته است. دیپلماسی برگشته است. اتحادها برگشته‌اند.» فقط می‌توان امیدوار بود که این رئیس‌جمهور فوراً به غریزه بین‌المللی گرایی صحیح توجه کند.

هند شریک آمریکا است و امروز به رویکرد حمایت‌گرانه آمریکا در قبال زنجیره‌های تأمین نیاز دارد. لذا لازم است دولت آمریکا با جدیت، فوراً و به شکلی فعال، استثنائاتی را در قانون تولیدات دفاعی لحاظ کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *