جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

بیانیه گروه 7 ابزاری برای جنگ روانی در گستره جهانی

۱۴۰۰/۰۲/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگرچه بیانیه مشترک وزرای امور خارجۀ گروه هفت به‌لحاظ سیاسی درحد یک اعلام مواضع در مورد سیاست خارجی مشترک‌شان است و از این ‌حیث اهمیت چندانی ندارد، اما به‌لحاظ گفتمانی، ازآن‌جا‌که درصدد ایجاد و جا انداختن یک نگرش خودساخته درجهان در پیچ تاریخی کنونی است، ضرورت خوانشی دقیق از سوی‌ اصحاب اندیشه و ممانعت از جاافتادن برساخته‌های آن را ایجاب می‌کند. عابد اکبری-کارشناس مسائل بین‌الملل

این بیانیۀ تقریباً طولانی با 87 بند که به موضوعات متنوعی از «گرسنگی» تا «نظام عدم اشاعه» پرداخته است، ابتدا پیش‌گفتاری درمورد واقعیت‌های جهان از زاویه دید گروه هفت دارد، سپس سیاست خارجی گروه هفت را درقبال 23 کشور و منطقه تبیین می‌کند و در دو بخش بعدی نگاه لیبرالیستی این کشورها در مورد جامعه باز و بایستگی آن و همچنین ترمیم اقتصادی جهان پس از بحران کرونا را تبیین و ترویج می‌نماید. در یک نگاه خام‌دستانه هر ناظری می‌تواند برانگیخته شود که گروه هفت به‌عنوان یکی از باشگاه‌های ثروتمندان جهان درصدد تحقق اقدامات نیکِ انسان‌دوستانه‌ای نظیر تحصیل دختران در اقصی‌نقاط جهان است، اما مرور بین‌خطوط این بیانیه، «شکاف‌ها، سیاست‌های یک‌‌بام و دو هوا و تعارضات» موجود در این متن را آشکار می‌سازد. این است که این بیانیه را باید ابزاری برای جنگی روانی در گستره جهانی دانست.

در چهارچوب جنگ روانی، یکی از بارزترین وجوه مثبتی که با دقت در این بیانیه درک می‌شود، در بخش نخستین درباره سیاست خارجی است. طبق تقسیم جغرافیایی این بیانیه، حدود 23 کشور و منطقه در جهان (ازجملۀ آن‌ها ایران، یمن و سوریه) وجود دارد که حامیان نظم لیبرال تمایل دارند دیدگاه خاص خود را درمورد آن‌ها بازتاب دهند.

درعین‌حال، باید پذیرفت این بیانیه در خود درک عمیقی از نظم درحال دگرگونی و تغییر امور بین‌المللی دارد و می‌کوشد در جدال‌ها و جنگ‌های بزرگی که در این پیچ تاریخی رخ می‌دهد، دیدگاه خود را پیروز یا تحمیل کند. در بیانیه، حتی اشاره‌ای کوچک به شکل و نوع اقدامات گروه هفت در حوزه سیاست خارجی نشده و این نکته‌ مهمی است، اما اینکه بیعتی برای ولایت خود می‌گیرد واضح است. هدف این است که به مخاطب گفته شود اگر با آن‌چه سخنش در این بیانیه رفت موافق هستید، سمت‌وسوی اقدامات آتی را که ما دیکته خواهیم کرد نیز خواهید پذیرفت. لذا بیانیه بیشتر ازحیث گفتمانی اهمیت دارد تا عملیاتی و روایت گروه هفت از جهان، سیاست جهانی و نوع اداره آن را بازتاب می‌دهد. بیانیه‌ای که با برساختن ابرروایتی درمورد آن‌چه جهان تجربه می‌کند و درآمیختن هست‌های جهانی و باید‌های لیبرالیستی، مسیر اصلاح امور را به‌شکل جهانی برای همه کشورها توصیه می‌کند.

مع‌الأسف مقصود از این بیانیه و مانند آن، طبق تفسیری که فوکویاما دارد، تغییر تاریخ به‌نفع لیبرالیسم است. فوکویاما تاریخ را براساس فکر، نظامِ اندیشگی و ایدئولوژی تعریف می‌کند. از نظر او، پایان تاریخ یعنی پایان تعارض ایدئولوژیک و وقتی که لیبرالیسم، به‌عنوان یک ایدئولوژی، معارضی نداشته باشد.

پس «چرا» ندارد که در این بیانیه، کشوری مانند عربستان سعودی به‌شکلی مستتر منافع تضمین شده‌ای دارد؛ این در حالی است که آن‌ها پیش از نگارش این بیانیه دوستی و نبود تعارض در ایده‌هایشان با آرای گروه هفت را اثبات کرده‌اند. درمقابل، گروهی مانند انصارالله و حوثی‌ها به «حمله به مرزهای پادشاهی عربستان» متهم شده‌اند. البته این اتهام قرار نیست در هیچ دادگاه و جلسه‌ای بررسی یا رأیی برای آن صادر شود و طبق این بیانیه، صحت قول گروه هفت از پیش اثبات شده است. در بیانیه گروه هفت، فقط یکبار اسم عربستان، آن‌هم با جلال و شکوه پادشاهی‌ای که حقش زایل شده آمده است، در مقابل همانگونه که اشاره شد، 23 کشور و منطقه در جهان زیر بار انواع اتهاماتِ حقوق بشری، نظامی و سیاسیِ گروه هفت هستند. در واقعیت اما، عربستان بازیگری است که باید برای کودک‌کشی و بمباران غیرنظامیان یمن یا این‌که چگونه از ابزار زر و‌ زور خود برای رسیدن به اهدافی در تضاد با بشریت در منطقه غرب آسیا سوءاستفاده می‌کند بازخواست شود اما طبیعی است که در این بیانیه «خودی» کاملاً مصون می‌ماند.

در سخن پایانی باید گفت بیانیه گروه هفت ابزار جنگ گفتمانی و تلاش برای برسازی ابرروایت‌ها در پیچ تاریخی است و آشکارا در خود مظاهری از افترا، دو رویی، ارعاب، رسواسازی، شانتاژ، هوچی‌گری، تلاش برای شکست رقیب از راه سفسطه، تهییج و تحریک مخاطب و جلوگیری از مطرح شدن یا اثر گذاشتن سخنان رقیب را دارد. درعین‌حال، وسیله‌ای برای تطهیر نیات و عمل گروه هفت و قبولاندن و اثبات بی‌نیاز از استدلالِ ادعاهای گروه هفت درقبال کشورها و گروه‌ها است. هدف بیانیه ابراز دشمنی و همزمان دشمن‌تراشی برای دیگرانی است که در دایره روایت آن قرار نگرفته‌اند. دشمنانِ این دیگران می‌توانند از خود جوامع آن‌ها یا از بیرون جوامع، از سنخ حکومت‌ها یا مردم جذب شوند. مقصد رسیدن به ولایتی جهانی و یکسان‌سازی ارزش‌ها و ایده‌ها مطابق میل خود آنهاست. ازاین‌جهت، نه‌فقط خوانش درست این بیانیه بلکه اعتراض به محتوای آن، وظیفه‌ای ارزشی و انسانی است. درعین‌حال، چشم بستن به آن، پذیرش تبعیض و دروغ‌گویی به‌نفع گفتمانی سلطه‌جو و قدرت‌طلب است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *