جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

توجیه سرکوب دانشجویان از سوی کاخ سفید: حضور پلیس بر اساس تصمیم دانشگاه‌ها است

نیویورک- ایرنا- سخنگوی کاخ سفید در پی انتقادها به حضور پلیس آمریکا در دانشگاه‌ها و بازداشت دانشجویان حامی فلسطین و مخالف اسرائیل، مدعی شد: تصمیم برای حضور پلیس به عهده خود دانشگاه‌ها است.

برگزاری نشست آتی وزرای دفاع ناتو در حمایت از اوکراین در بروکسل

تهران- ایرنا- دفتر مطبوعاتی ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست آتی وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز ۱۶ مه (۲۷ اردیبهشت) با تمرکز بر موضوع حمایت از اوکراین در بروکسل برگزار خواهد شد.

Loading

موانع عادی‌سازی رسمی روابط رژیم صهیونیستی و سعودی

۱۳۹۹/۰۹/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عادی‌سازی رسمی روابط برخی دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی، یک «اقدام خائنانه» در جهان اسلام است؛ امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مغرب (مراکش) پیشگامان در این سیاست نکوهیده شده‌اند که باید مسئولیت عواقب آن را بپذیرند. روند عادی‌سازی و علنی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، نه خنجر از پشت بلکه شمشیری از روبرو بر پیکره فلسطین است که قطعاً هم از جانب افکار عمومی کشورهای عربی و جهان اسلام و هم از ناحیه گروه‌های مقاومت فلسطینی بدون پاسخ نخواهد ماند. بنا بر نظرسنجی «مرکز عربی پژوهش‌ها و مطالعات سیاسی» مستقر در قطر، 92 درصد افکار عمومی مورد بررسی در جهان عرب، رژیم صهیونیستی را تهدیدی برای امنیت و استقرار منطقه دانسته‌اند. حمید خوش‌آیند – تحلیلگر مسائل بین‌الملل

در مقاطعی در اتحادیه عرب، مسئله فلسطین به حدی قداست داشت و مورداحترام ملل عربی بود که مصر را به خاطر حضور در کمپ دیوید و اتخاذ مواضع همسو با رژیم صهیونیستی از اتحادیه عرب اخراج کردند، اما امروز، روند سابق در بین برخی حکام خائن عربی، معکوس شده است و بعضاً نیز کسانی از اتحادیه عرب رانده می‌شوند که مواضع همسو با فلسطین دارند! درهرحال، عادی‌سازی رسمی و علنی‌سازی روابط عربی – اسرائیلی، روندی بسیار خطرناک و دارای پیامد است که تبعات آن در گام نخست دامن‌گیر حکامی خواهد شد که دست دوستی به‌سوی رژیم صهیونیستی دراز کرده و به ایجاد مناسبات سیاسی، اقتصادی، امنیتی و غیره با این رژیم پرداخته‌اند.

عادی‌سازی روابط برخی دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی در اصل یک پروژه آمریکایی – اسرائیلی است که مدیریت و هماهنگی بخش‌‌های مهمی از آن در منطقه به عربستان سعودی سپرده شده است، ضمن اینکه عربستان نیز به‌عنوان یکی از کشورهای هدف در عادی‌سازی رسمی روابط با رژیم صهیونیستی تعریف شده است. چراکه ازنظر آمریکا و رژیم صهیونیستی، دربار سعودی با توجه به برخورداری از منابع مالی و توان لابی‌گری و همراه‌سازی کشورهای دیگر که در ابتدای تجاوز به یمن خود را نشان داد، می‌تواند نقش مؤثری دربرداشتن موانع پیش روی روابط دو یا چندجانبه رژیم صهیونیستی با دولت‌های عربی داشته باشد.

همان‌گونه که اشاره شد، عربستان سعودی مهم‎ترین کشور عربی است که در نوبت علنی‌سازی رسمی روابط با رژیم صهیونیستی قرار دارد. جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ نیز در روزهای گذشته و هم‌زمان با موافقت مغرب برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، در این رابطه بدون اشاره به جزئیات بیشتر، اظهار داشته است «روابط اسرائیل با عربستان نیز قطعی است».

در این‌که دو طرف سعودی و اسرائیلی علاقه‌مند به علنی‌سازی روابط دوجانبه هستند شکی نیست، اما این موضوع برخلاف دیدگاه‌ها و اصرارهایی که در آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود دارد و به‌نوعی دنبال این هستند که این رابطه هرچه سریع‌تر رسمیت پیدا کند تا بتوان از آن برای برخی اهداف سیاسی و غیره استفاده کرد، چندان ساده نیست؛ چراکه در دو عرصه بیرونی و داخلی با محدودیت‌ها و موانع جدی مواجه است.

هر کشور عربی برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی باید از سه مرحله عبور کند: 1- پذیرش و ایجاد روابط امنیتی و سیاسی پنهان؛ 2- پذیرش عادی‌سازی روابط در فضای نخبگانی و تبیین لزوم آن برای جامعه؛ 3- حساسیت‌زدایی اجتماعی و شکستن قبح و زشتی رابطه با رژیم صهیونیستی که مهم ترین بخش از فرایندعادی سازی است. مرحله نخست نه‌تنها در مورد عربستان بلکه در ارتباط با برخی دولت‌های دیگر عربی از سال 2000 میلادی به این‌سو تحقق یافته است و این دولت‌ها به اقدام به برقراری مناسبات غیرعلنی و غیررسمی با تل‌آویو کرده‌اند.

اما در زمینه تحقق مرحله دوم و مرحله سوم در عربستان ملاحظات جدی وجود دارد. هنوز بخش قابل‌توجهی از مقامات فعلی و سابق و نخبگان سیاسی و امنیتی در عربستان پیرامون توافق با رژیم صهیونیستی ملاحظات و مخالفت‌های جدی دارند. اینکه به فاصله دو هفته پس از دیدار ناگهانی نتانیاهو و بن سلمان، «ترکی الفیصل» از شاهزادگان مطرح سعودی در نشست گفت‌وگوهای منامه و در حضور وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به‌شدت به رژیم صهیونیستی انتقاد می‌کند و آن را قدرت استعمارگر غربی می‌نامد که فلسطینیان را در بازداشتگاه‌های نظامی نگه می‌دارد، صدای مخالف بخشی از نخبگان و مقامات سابق سعودی است که نباید دستکم گرفته شود. نمی‌توان به‌راحتی از کنار سخنان ترکی الفیصل که به مدت ۲۰ سال رئیس سازمان اطلاعات سعودی بود، عبور کرد. وی همچنین سفارت ریاض در لندن و واشنگتن را در دست داشت و تاکنون دیدارهای غیررسمی متعددی با صهیونیست‌ها داشته است.

در ارتباط با مرحله سوم که در حقیقت مرحله اصلی هم است، عربستان سعودی با یک مانع و چالش جدی به نام جامعه و افکار عمومی مواجه است. کما اینکه عربستان که با توجه به‌قرار داشتن مکه و مدینه در آن از یک شأنیت دینی و تاریخی برخوردار است، کشوری است که حساسیت‌های اجتماعی، اعتقادی و اسلامی در آن به‌ویژه در مناطق شیعه‌نشین نسبت به روابط با رژیم صهیونیستی بسیار بالاست. اهمیت این موضوع به‌اندازه‌ای است که چندی پیش خلیج آنلاین با انتشار گزارشی در رابطه با بحث توافق عربستان و رژیم صهیونیستی، به نقل از یکی از واسطه‌های توافق امارات و رژیم صهیونیستی که از ولیعهد سعودی در مورد دلیل خودداری از عادی‌سازی رسمی روابط با رژیم صهیونیستی سؤال کرده بود، از زبان ولیعهد سعودی «بیم از هرج‌ومرج داخلی» را یکی از ملاحظات جدی وی در زمینه توافق با رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود.

در این زمینه حتی نظرسنجی‌های انجام شده نیز چشم‌انداز مثبتی پیش روی عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی نمی‌گذارد. به‌طوری‌که سمدار بیری کارشناس امور عربی در آبان ماه با انتشار مقاله‌ای در روزنامه یدیعوت آحرونوت نوشته بود «برخی اطلاعات اسرائیلی‌ها را غافلگیر می‌کند چراکه تنها 9 درصد از شهروندان عربستانی با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موافق هستند، 3 درصد نیز در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرده و باقی افراد با این مسئله مخالفت کرده‌اند. 60 درصد از شرکت‌کنندگان عربستانی در این نظرسنجی در پاسخ به چرایی این انتخاب خود تأکید کرده‌اند فلسطینیان برای آن‌ها مهم‌تر از رژیم صهیونیستی هستند، همچنین 30 درصد از آن‌ها نیز نسبت به رژیم صهیونیستی اظهار بی‌اعتمادی کرده‌اند و 10 درصد باقی‌مانده نیز به این سؤال پاسخ نداده‌اند»؛ بنابراین بااینکه در سال‌های اخیر جامعه عربستان با تغییرات مهم اجتماعی و اقتصادی و مدنی همراه بوده است، اما این به معنای همراهی جامعه با طرح توافق با رژیم صهیونیستی نیست.

به این موانع و چالش‌ها باید ملاحظات اقتصادی را نیز اضافه کرد؛ به این معنا که دربار سعودی بیم آن را دارد که سازش با تل‌آویو، جایگاه مذهبی عربستان را به‌عنوان کشوری که مکه و مدینه در آن قرارگرفته و سالانه میلیون‌ها عمره‌گزار و حاجی را به خود جذب می‌کند، به خطر بیندازد و هم‌زمان آثار منفی اقتصادی در پی داشته باشد. این موضوع به‌ویژه در شرایطی که اقتصاد نفتی عربستان به دلیل کاهش شدید قیمت نفت و همه‌گیری کرونا و فساد اقتصادی داخلی با برخی بحران‌های متعددی مواجه است، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در پایان باید تأکید کرد، هزینه سازش عربستان و رژیم صهیونیستی به‌مراتب بالاتر از سایر کشورهای عربی است. با اینکه بن سلمان ولیعهد سعودی نگاه مثبتی به سازش با رژیم صهیونیستی دارد، اما رهبران و مقامات سابق و فعلی عربستان حتی ملک سلمان به دیدگاه‌های سنتی خود نسبت به فلسطین و رژیم صهیونیستی پایبند هستند. این در حالی است که بحث افکار عمومی و حساسیت‌های موجود در این زمینه در کنار پیامدهای اقتصادی که می‌تواند برای دربار سعودی دارای پیامد شود، امکان پیشبرد عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و سعودی را ضعیف کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *