جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

موانع و ظرفیت‌های تقویت مناسبات ایران و ازبکستان

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- یادداشت: در دوره شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور جدید ازبکستان تا حدودی تغییرات در زمینه روابط ازبکستان با دیگر کشورها ازجمله ایران ایجاد شده است. حسن بهشتی پور - کارشناس مسائل آسیا

جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان، ظرفیت‌ها و مشترکات فراوانی برای گسترش مناسبات دوجانبه دارند. تهران و تاشکند از سرمایه عظیم تاریخی و مشترکات فرهنگی و دینی برخوردارند و استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند مناسبات‌ و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در عرصه اقتصادی را در راستای منافع دو ملت تقویت کند. هرچند تا زمانی که اسلام‌کریموف، رئیس‌جمهور پیشین ازبکستان در قدرت بود وی درها را بر روی مناسبات دو کشور بسته بود و لذا عملاً همکاری‌های لازم بین ایران و ازبکستان به وجود نیامد. این در حالی است که دو طرف زمینه‌های خوبی برای همکاری داشته و دارند اما کریموف تمایلی برای گسترش این مناسبات نداشت؛ اما در دوره شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور جدید تا حدودی تغییرات در زمینه روابط ازبکستان با دیگر کشورها ازجمله ایران ایجاد شده است.

در حال حاضر ازجمله زمینه‌هایی که ایران و ازبکستان می‌توانند بر سر آن همکاری داشته باشند بحث اقتصاد است. در این رابطه همکاری‌های ریلی بین ایران، ازبکستان و افغانستان یکی از موضوعاتی است که می‌تواند منجر به شکل گرفتن یک روابط سه‌جانبه شود؛ زیرا این نوع از همکاری‌ها در راستای منافع ازبکستان است و این کشور می‌تواند از طریق ریلی به بازارهای بین‌المللی دسترسی پیدا کند. استفاده از بنادر ایران نیز دیگر گزینه‌ای است که در روابط تهران-تاشکند باید موردتوجه قرار بگیرد؛ زیرا وقتی کالاها از طریق راه‌آهن به بندرعباس منتقل شود ازآنجا می‌تواند به دریاهای آزاد راه پیدا کند. درنتیجه ایران به علت موقعیت استراتژیک خود و هم‌جواری با آبراه خلیج‌فارس و دریای عمان می‌تواند به ارتباط ازبکستان با جهان، کمک زیادی کند.

در مقطع فعلی ازجمله مواردی که ازبکستان می‌تواند به صادرات آن مبادرت ورزد «پنبه» است؛ حال چه برای بازار مصرفی داخلی ایران و چه برای صادرات به دیگر کشورها؛ اما تا به امروز از چنین ظرفیت‌هایی به‌خوبی استفاده نشده است.

علاوه بر این، همکاری‌های توریستی طرفین نیز حائز اهمیت است؛ زیرا ازبکستان مهد تمدن ایرانی- اسلامی است و مناطقی چون سمرقند و بخارا در این کشور بسیار دیدنی هستند. در مقابل برای ازبک‌ها نیز ایران جذابیت‌های زیادی دارد چراکه دو کشور بخشی از تاریخ‌شان مشترک است و عینیت این امر در مراکز تمدنی در بخارا و سمرقند در ازبکستان و یا اصفهان و شیراز در ایران قابل‌مشاهده است.

بنابراین همکاری‌ها در زمینه فرهنگی و حتی ورزشی می‌تواند شروع خوبی برای گسترش روابط باشد.

در این بین در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای باید توجه داشت که هم ایران و هم ازبکستان عضو سازمان اکو هستند اما هیچ‌گاه در چارچوب این سازمان، دو کشور با هم مبادلاتی نداشته‌اند. این در حالی است که در چارچوب اکو  همکاری‌های بانکی و بیمه‌ای بین دو کشور می‌تواند شکل بگیرد. درعین‌حال سازمان شانگهای که ایران عضو ناظر آن به شمار می‌رود نیز می‌تواند منجر به گسترش همکاری‌های تهران و تاشکند شود، اما تا به امروز این سازمان‌ها کمکی به گسترش تعاملات و مناسبات دو کشور نداشته‌اند.

در این بین به نظر می‌رسد که همکاری‌های سه‌جانبه یا چهارجانبه با حضور ایران و ازبکستان بیشتر بتواند جنبه عینی به خود بگیرد؛ به‌عنوان‌مثال همکاری بین ایران، افغانستان و ازبکستان یا ایران،‌ ترکمنستان و ازبکستان و یا حتی با حضور قزاقستان و یا تاجیکستان.

اگر تا به امروز روابط تهران و تاشکند با مشترکات فراوان به‌اندازه کافی گسترش نیافته به دلیل برخی مسائل است؛ از یک‌سو نوعی بدگمانی و شک و تردید در سال‌های گذشته بر روابط فی‌مابین سایه افکنده بود و از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا مانعی بر سر راه همکاری‌های ایران و ازبکستان است.

درواقع ازبک‌ها نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر نسبت به تحریم‌های آمریکا نگرانی دارند و به همین دلیل در بسیاری موارد از همکاری با ایران اجتناب می‌کنند.

بااین‌حال همچنان دو کشور می‌توانند همکاری‌هایی داشته باشند و زمینه‌های همکاری را گسترش دهند. به‌عنوان‌مثال می‌توانند از زمینه‌های ساده‌تر مانند گردشگری و حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی که در اولویت قرار دارد همکاری‌ها را آغاز کنند و به زمینه‌های دیگر گسترش دهند. در شرایط فعلی باید نوعی تهاتر بین ایران و ازبکستان تعریف شود و تبادل کالا به کالا صورت بگیرد تا تحریم‌های آمریکا نتواند مانع از گسترش روابط شود. البته درهرصورت در شرایط تحریمی فعلی، دو کشور در شرایط دشواری برای افزایش همکاری‌ها قرار دارند؛ لیکن مقامات و سازمان های دو کشور می‌توانند با رایزنی، راهکارهای مناسب را به‌خوبی پیدا کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *