جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افق نه چندان روشن همکاری ایران و قاره آفریقا

افق نه چندان روشن همکاری ایران و قاره آفریقا

با این حال و برخلاف آنچه در این نشست روز جمعه عنوان شد، علی لقمانی اذعان دارد که صرفاً با برگزاری همایش و سخنرانی نمی‌توان از ظرفیت‌های بکر سایر نقاط جهان استفاده کرد. چراکه به باور این کارشناس حوزه بین‌الملل، «به نظر می‌رسد سیاست خارجی ایران، ریل‌گذاری خود را با تمرکز بر خاورمیانه عربی پیش برده است و مناطقی مانند آسیای میانه، شبه‌قاره و همچنین آفریقا به شکل جدی مدنظر دیپلماسی اقتصادی نیست».

شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر افزایش یافت

تهران-ایرنا- وزارت بهداشت غزه جدیدترین آمار شهدا و مجروحان جنایت‌های رژیم صهیونیستی را منتشر و اعلام کرد: از هفتم اکتبر تاکنون، ۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر در نوار غزه شهید و ۷۷ هزار و ۵۷۵ نفر هم مجروح شدند.

سفر معاون وزیر خارجه به عربستان

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد به عربستان سفر کرد.

Loading

تأثیر اعلام توافق عادی‌سازی بر موضوع فلسطین

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اینکه در شرایط کنونی فلسطین، امارات و بحرین، اسرائیل را تحت حمایت آمریکا به عنوان یک واقعیت پذیرفته اند، خیانتی آشکار به مردم و آرمان فلسطینی به شمار می رود. قاسم محبعلی-کارشناس مسائل خاورمیانه

رژیم‌های عربی امارات و بحرین به فاصله یک ماه از یکدیگر، آمادگی خود برای عادی‌سازی روابطشان با رژیم صهیونیستی را اعلام کردند. از آنجا که موضوع فلسطین یک موضوع عمومی جهان عرب و اتحادیه عرب است عادی‌سازی این روابط تبعاتی را برای کشورهای عربی به دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر، همه کشورهای عرب طبق قطعنامه‌های اتحادیه عرب موظف به حمایت از مردم فلسطین هستند. لذا اکنون یک تناقض آشکار بین عادی‌سازی روابط رژیم‌های عربی با اسرائیل با تعهد آن‌ها در قبال مسئله فلسطین وجود دارد.

در چنین فضایی بدون شک این اقدام کشورهای عربی تأثیر منفی روی موضوع فلسطین بر جای خواهد گذاشت. درواقع مردم فلسطین با این رویکرد کشورهای عربی کاملاً مخالف هستند و هیچ شخص فلسطینی نمی‌تواند این موضوع را بپذیرد؛ اما اینکه فلسطینی‌ها تا چه حد توانایی دارند که در مقابل این مسئله نارضایتی‌شان را نشان دهند یک بحث دیگر است. لذا در پاسخ به این پرسش که آیا عادی‌سازی روابط رژیم‌های عربی با تل‌آویو بدون در نظر گرفتن مردم فلسطین و منافع و شرایط آن‌ها میسر است، متأسفانه باید گفت که روندی که رژیم‌های عربی در پیش گرفته‌اند بیانگر آن است که آن‌ها بر آرمان فلسطینی چشم‌بسته‌اند و فقط به فکر منافع خود هستند.

همان‌گونه که مصر در معاهده کمپ‌دیوید با اسرائیل صلح کرد یا اردن مناسباتش را با رژیم اسرائیل برقرار کرد اکنون نیز این کشورها مناسباتشان را به همان ترتیب برقرار کرده‌اند. البته آن‌ها برای آنکه تا حدودی ظاهر امر را حفظ کنند مدعی هستند که از خاک مردم فلسطین طبق قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل حمایت می‌کنند.

این واقعیت قضیه به لحاظ حقوقی است اما ازنظر اجرایی، این‌گونه اقدامات باعث می‌شود که مسئله حمایت از حقوق فلسطین تضعیف و موقعیت اسرائیل تقویت شود.

رژیم صهیونیستی از ابتدای شکل گرفتن یک سیاست گام‌به‌گام برای جا انداختن خود و شناساندن اسرائیل به‌عنوان یک واقعیت در خاک فلسطین بین کشورهای عربی و منطقه خاورمیانه را در دستور کار داشته است.

این رژیم از طریق جنگ‌ها ازجمله جنگ 1967 سرزمین‌های اشغالی که طی جنگ‌های 1947 و 1948 اشغال کرده بود را به‌عنوان یک واقعیت بین‌المللی به اعراب قبولاند و تلاش کرد در قطعنامه‌های شورای امنیت نیز لحاظ کند. درعین‌حال اعراب نیز با پذیرش قطعنامه‌های شورای امنیت در پایان جنگ‌های 6 روزه و سپس در جنگ اکتبر 1973، عملاً اسرائیل قبل از 67 را به رسمیت شناختند. لذا با این حساب آنچه برای فلسطین باقی می‌ماند کرانه باختری و نوار غزه بود؛ اما بعدتر به دنبال امضای موافقت‌نامه اسلو بین سازمان آزادی‌بخش فلسطین و اسرائیل، نوار غزه به فلسطینی‌ها تعلق گرفت و کرانه باختری به سه بخش A،B، C تقسیم شد که برای هرکدام از این نواحی یک آینده‌ای تعیین شد. در آنجا مسئله قدس و بیت‌المقدس به بعد از نهایی شدن توافقنامه اسلو موکول شد. اسرائیلی‌ها نیز بعدتر مدعی شدند و با شهرک‌سازی و انتقال جمعیت، عملاً قدس شرقی را به اشغال خود درآوردند. اخیراً نیز بر اساس همان سیاست گام‌به‌گام، آمریکای دونالد ترامپ آن منطقه را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. لذا اکنون موضوع قدس به‌عنوان یک مسئله لاینحل باقی‌مانده است اما رژیم صهیونیستی آنجا را جزء خاک خود تلقی می‌کند. سیاست بعدی اسرائیل هم این بود که بخش‌هایی از کرانه باختری را به خود منضم کند که با مطرح‌شدن معامله قرن و حمایت آمریکا، بخش‌های مهمی از کرانه باختری شامل ساحل شرقی رود اردن را به خاک خود منضم خواهد کرد.

دراین‌بین گام مهمی که اسرائیل برداشته و از ابتدا به دنبال آن بود این‌که به‌عنوان یک واقعیت از سوی جهان عرب و کشورهای عربی پذیرفته شود. گام اول در این راستا موافقت‌نامه کمپ دیوید بود، سپس صلح با اردن و اخیراً نیز اعلام آمادگی عادی‌سازی روابط منامه و ابوظبی با تل‌آویو بود. لذا اینکه در شرایط کنونی فلسطین، این کشورها اسرائیل را تحت حمایت آمریکا به‌عنوان یک واقعیت پذیرفته‌اند، خیانتی آشکار به مردم و آرمان فلسطینی از سوی کشورها عربی به شمار می‌رود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *