جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

چشم‌انداز روابط آمریکا – اروپا در دوره ترامپ

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید باشد، اگر روابط آمریکا با اروپا بدتر نشود، چیزی تغییر نخواهد کرد؛ اما اگر نتواند بار دیگر وارد کاخ سفید شود و فردی چون جو بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود، احتمالا بار دیگر روابط اروپا و آمریکا مانند دوره‌ّهای قبل خواهد شد و به تدریج بهبود خواهد یافت. عبدالرضا فرجی‌راد- استاد ژئوپلیتیک

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا در سخنانی گفت که اکنون جهان شاهد پایان سیستم تحت رهبری آمریکا است. صحبت‌های اخیر جوزپ بورل از دو منظر قابل بررسی است؛ نخست اینکه دنیا در حال حرکت به سمت چند قطبی شدن است و دعواهای چین و آمریکا، روسیه و آمریکا، اختلافات واشنگتن-بروکسل و تحرکات برخی قدرت‌‌های منطقه‌ای مانند ایران موید این موضوع است.

نکته دیگر اینکه بورل با این سخنان می‌خواهد پیامی به واشنگتن ارسال کند مبنی بر اینکه رفتار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دنیای امروز و در سیاست خارجی، آمریکا را به تدریج به سمت ضعیف شدن پیش می‌برد.

در این خصوص افرادی که در داخل آمریکا باید چنین پیامی را دریافت کنند، دریافت کرده‌اند. همچنین بورل رابطه اروپا و آمریکا را مدنظر دارد و معتقد است که در دوره ترامپ رابطه دو طرف در همه زمینه‌ها از اقتصادی و تجاری گرفته تا سیاسی و امنیتی به شدت دچار تزلزل شده است. لذا با توجه به مسئولیتی که بورل دارد این نکته را به مقامات آمریکا گوشزد کرده است.

در این بین از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ اختلافات بسیاری بین آمریکا و اروپا بروز و ظهور پیدا کرده است. از جمله اینکه ترامپ بین اروپا و دیگر کشورهای دنیا در مورد مسائل اقتصادی تفاوتی قائل نشده و در قبال همه کشورها فشارهای زیادی را در پیش گرفته است.

وی در ابتدا بحث تعرفه‌ها را مطرح کرد و دلیل آن هم این بود که می‌خواست سرمایه‌ها را به داخل آمریکا بکشاند و اشتغال‌زایی کند که تا حدودی نیز موفق بود، اما شیوع ویروس کرونا اغلب تلاش‌های ترامپ را با ناکامی مواجه کرد.

همچنین رئیس‌جمهور آمریکا قصد داشت در بخش اقتصاد بیش‌تر تولیدات خود آمریکا مصرف شود و به همین دلیل بر کالاهای اروپایی و چینی و غیره تعرفه بست.

بنابراین واشنگتن و بروکسل در زمینه اقتصاد از هم فاصله زیادی گرفتند. این در حالی است که تحریم‌های دیگر کشورها مانند ایران نیز ضررهای جدی بر اقتصاد اروپا وارد آورد، زیرا بعد از توافق برجام، اروپایی‌ها بسیار امیدوار و در تلاش بودند قراردادهایی را در بخش نفت، گاز، هواپیمایی و غیره با ایران به امضا برسانند؛ اما خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران و همچنین تهدید دیگر کشورها (از جمله کشورهای اروپایی) در خصوص تبادلات تجاری با ایران باعث شد که از یک سو بر روابط اقتصادی-تجاری ایران و اروپا خدشه زیادی وارد شود و از سوی دیگر آمریکا و اروپا از منظر اقتصادی از هم فاصله بگیرند.

در بخش‌های دیگر هم شاهد اختلاف‌نظرهای اساسی بین بروکسل و واشنگتن هستیم؛ به عنوان مثال در بخش سیاسی، دو طرف اختلاف‌نظرهای جدی دارند که اولین مسئله نیز به سیاست خارجی ترامپ مربوط می‌شود. وی در بحث سیاست خارجی‌اش هیچ گونه هماهنگی با اروپایی‌ها انجام نمی‌دهد.

به هر حال آمریکا و اروپا دو متحد قدیمی محسوب می‌شوند و در دوره‌های قبل دو طرف در بسیاری از مسائل جهانی با یکدیگر هماهنگ بودند، اما در حال حاضر سیاست‌هایی که ترامپ در قبال روسیه به کار برده، کاملا انفرادی است و حتی در داخل آمریکا نیز بعضا کنگره را دور می‌زند.

در رابطه با خاورمیانه نیز هیچ تفاهمی بین آمریکا و اروپا به چشم نمی‌خورد؛ به عنوان مثال ترامپ به یکباره و بدون اطلاع دادن به اروپایی‌ها اعلام می‌کند که می‌خواهد از سوریه یا افغانستان نیروهایش را خارج کند یا در مورد فلسطین تصمیم گرفت که سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل کند و برای انجام معامله قرن نیز اقداماتی از این دست را آغاز کرد. این در حالی است که سیاست اروپایی‌ها در قبال فلسطین و اسرائیل، سیاست تشکیل دو دولت است.

ایران و برجام نیز از جمله مسائل مهم اختلافی بین دو سوی آتلانتیک است و خروج یک‌جانبه واشنگتن از برجام باعث جدی‌شدن اختلافات طرفین شد.

بنابراین دونالد ترامپ رفتارش به این صورت است که سیاست‌ّهایی را به اروپایی‌ها تحمیل می‌کند که یا نمی‌پذیرند و به تیره و تار شدن روابط بروکسل-واشنگتن می‌انجامد یا بالاجبار می‌پذیرند.

در نهایت در خصوص آینده روابط آمریکا و اروپا باید گفت تا زمانی که ترامپ روی کار است اگر روابط بدتر نشود، چیزی تغییر نخواهد کرد. اگر هم در دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا باز ترامپ انتخاب شود احتمالا وی یک سیاست تهاجمی‌تری را نسبت به دوره فعلی اتخاذ خواهد کرد، چرا که دیگر نگران انتخابات و رﺃی آوردن نیست.

این مسئله را نیز باید در نظر داشت که اقتصاد آمریکا بر اثر کرونا بسیار ضربه خورده و این ضربه خوردن باعث شده که ترامپ سیاست‌های قبلی‌‌اش را در رابطه با افزایش تولید داخلی و اشتغال‌زایی با جدیت بیشتری دنبال کند که این مسئله در روابط اروپا و آمریکا اثرات منفی بیشتری برجای خواهد گذاشت. درباره مسائل سیاست خارجی از جمله برجام نیز به نظر می‌رسد اختلافات پابرجا باقی بماند و یا حتی تشدید شود.

البته اگر ترامپ نتواند بار دیگر وارد کاخ سفید شود و فردی چون جو بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود احتمالا بار دیگر روابط اروپا و آمریکا مانند دوره‌ّهای قبل خواهد شد و به تدریج بهبود خواهد یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *