جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

طرح ارزی ایران

اگر دولت تا یکشنبه طرح ارزی ارائه نکند مجلس طرح خود را به رای میگذارد.

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حاشیه نشست بریکس در مسکو با اشاره به تحولات منطقه تاکید کرد: وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است.

اسپوتنیک، تنها کانال رادیویی خارجی در ایران

از امروز، رادیو “گفتگو”، برنامه هفتگی مشترک “راهبرد شرقی” را روی آنتن می برد. در این کانال رادیویی، کارشناسان دو طرف به مدت یک ساعت در مورد شکل گیری نظم جهانی چند قطبی و چندفرهنگی بحث خواهند کرد.

فلج سیاسی آمریکا

اخبار را ورق می زدم به مطلبی که نشریه واشنگتن پست در باره امضای لایحه کمک های آمریکا به کی یف اشاره می کند رسیدم.

Loading

نگاهی به آینده روابط آمریکا و اروپا

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: چند تن از کارشناسان مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشنگتن و چتم هاوس تحقیقی مشترک درباره آینده مناسبات آمریکا و اتحادیه اروپا انجام دادند و تصریح کردند در برخی حوزه‌ها پتانسیل واگرایی به ویژه در مورد ایران و توافق هسته‌ای بین اتحادیه اروپا و آمریکا وجود دارد که ممکن است به شکافی بزرگ و عمده میان دو سوی آتلانتیک منجر شود.

در این تحقیق که اندیشکده چتم هاوس آن را منتشر کرده، آمده است: مشارکت بین آمریکا و اروپا برای بیش از هفت دهه لنگرگاه نظم اقتصادی، سیاسی و امنیتی بوده ‌است، اما نباید این امر را مسلم و همیشگی فرض کنیم. روابط فراآتلانتیکی با خطرات متعددی مواجه است. مسائلی که باعث نزدیک شدن دوطرف می‌شود، در نهایت با اهمیت‌تر از موضوعاتی است که باعث جدایی آن‌ها می‌شود.

آمریکا و اتحادیه اروپا تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای در برداشت‌ها و منافع دارند. هدایت این امر مستلزم دیپلماسی منحصر به فردی است. هرچند هریک از طرفین ایده‌ها و تجارب متفاوتی دارند، اما می‌توان حوزه‌هایی از همکاری واقعی و بالقوه را شناسایی کرد. نظم بین‌المللی قانون‌محور به نفع دو سوی آتلانتیک است و تقویت این نظم بین‌المللی مستلزم حمایت مشترک طرفین خواهد بود.

آمریکا و اتحادیه اروپا همراه با سایر قدرت‌های اقتصادی ازجمله رهبران اقتصاد جهان هستند. چگونگی و کم و کیف رویکرد آنها در برخورد با مسائل تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی نه تنها مراودات اقتصادی آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد، بلکه اقتصاد جهانی را نیز متاثر می‌سازد. ترکیبی از پیام حمایت‌گرایانه‌تر دولت ترامپ، تلاش برای دوری جستن از موضع دولت قبلی آمریکا در قبال مذاکرات چندجانبه و رویکرد افراطی نسبت به اختلافات تجاری، نامعلومی در قبال آینده اقتصاد فراآتلانتیک ایجاد می‌کند. به هرحال زمینه همکاری فراآتلانتیکی در حوزه‌هایی همچون خدمات، اقتصاد دیجیتالی و رسیدگی مشترک به رویه‌های تجاری ناعادلانه دیگر کشورها وجود دارد.

آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد حریم خصوصی، حفاظت از اطلاعات و صنعت فناوری رویکردهای متفاوتی دارند. در حالی که آمریکا حامی رویکرد بخشی‌نگری است که متکی به ترکیبی از  قانون‌گذاری، مقررات و خودتنظیمی است، اما اتحادیه اروپا به شدت به قانون‌گذاری تمایل دارد. این امر مناسبات دو سوی آتلانتیک را پیچیده می‌سازد. البته هر دو طرف هدف مشترکی در قبال فراهم ساختن جریان اطلاعات بین اروپا و آمریکا دارند، ضمن اینکه بر حفاظت زیاد از حریم خصوصی شهروندان و اطلاعات شخصی‌شان تاکید می‌کنند. وظیفه کلیدی مقامات اتحادیه اروپا این است که همتایان آمریکایی خود را در مورد اجرای قوانین عمومی حفاظت از اطلاعات مطلع کنند.

آمریکا و اتحادیه اروپا برای مقابله با تروریسم و دیگر جرایم جدی با چالش‌های مشابه بسیاری مواجه هستند. دولت ترامپ روشن ساخته‌است که قصد دارد در این خصوص قدرتمندانه‌تر اقدام کند. درحالی که همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا در اجرای قانون و مبارزه با تروریسم جنبه سودمند و مفید در روابط فراآتلانتیکی طی سال‌ها بوده‌است، ظرفیت‌های جدید اتحادیه اروپا این اتحادیه را به شریکی با ارزش‌تر از هر زمان دیگر در اجرای قانون و مبارزه با تروریسم برای آمریکا تبدیل کرده‌است.

دولت ترامپ در سطح سیاسی بر افزایش هزینه‌های دفاعی اروپایی‌ها و پر رنگ‌تر کردن نقش ناتو در اقدامات ضدتروریسم متمرکز بوده‌است. اگرچه ترامپ از موضع‌اش در قبال ناتو مبنی‌بر اینکه این سازمان ناکارآمد و قدیمی است دست کشیده‌است، اما  شواهدی وجود دارد که آمریکا تعهداتش را برای دفاع از اعضای ناتو در آینده کاهش خواهد داد، چنانچه آنها سهم بیشتری از هزینه‌های نظامی و دفاعی را متقبل نشوند. جای تعجب ندارد که رهبران اروپایی همزمان می‌خواهند مشارکتشان را در ناتو افزایش دهند و توانایی‌های دفاعی اروپا را برقرار سازند. اساساً اتحادیه اروپا با تمرکز بر حفظ صلح، جلوگیری از درگیری و تقویت امنیت ملی، سیاست مشترک دفاعی و امنیتی‌اش مکمل و حامی اختیارات ناتو برای امنیت اروپا و فراآتلانتیک است.

هماهنگی بین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آمریکا در قبال کشور ثالث و شرایط منطقه‌ای بخش ضروری تلاش‌های فراآتلانتیکی برای شکل‌دهی محیط سیاسی جهانی است. هماهنگی سیاست‌های تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال کشورهای ثالث مانند روسیه، سوریه، کره شمالی، ونزوئلا و ایران نقش فزاینده‌ای در سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آمریکا ایفا کرده‌است. البته در برخی حوزه‌ها پتانسیل واگرایی به ویژه در مورد ایران و توافق هسته‌ای بین اتحادیه اروپا و آمریکا وجود دارد که ممکن است به شکافی بزرگ و عمده میان دو سوی آتلانتیک منجر شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *