جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

ونزوئلا؛ قربانی جدید تروریسم اقتصادی آمریکا

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – گزارش تحلیلی: رئیس جمهور آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی دستور مسدود شدن همه دارایی‌های دولتی و منع نقل و انتقال مالی با ونزوئلا را صادر کرده که در بیش از 30 سال اخیر در نیمکره غربی، اقدامی بی‌سابقه محسوب می‌شود. اعظم گل‌محمدی – کارشناس ارشد حقوق بشر

به این ترتیب با این اقدام کاخ سفید، ونزوئلا هم در صف کشورهایی همچون ایران، کره شمالی، چین و سوریه قرار می‌گیرد که با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا مواجه شده‌اند.

از زمان آغاز بحران سیاسی در ونزوئلا در سال جاری میلادی، آمریکا تحریم‌هایی را علیه بیش از 100 فرد و نهاد از جمله شرکت نفتی دولتی پترولس دو ونزوئلا اس آ، بانک توسعه ونزوئلا و بانک مرکزی این کشور اعمال کرده است؛ اما با این تصمیم جدید، عملا هر شرکت یا فردی اعم از آمریکایی و خارجی را که در معاملات تجاری یا حمایت از افراد وابسته به دولت مادورو مشارکت دارند، تحریم می کند.

هدف اعلامی از اقدام رئیس جمهور آمریکا برای اعمال این تحریم، تلاش برای جلوگیری از تضعیف خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده مخالفان دولت ونزوئلاست. در برابر فشار همه جانبه رئیس جمهور آمریکا برای به صف کردن کشورهای متحد خود در جهت منزوی کردن دولت مادورو و سرنگونی وی، ونزوئلا همچنان همپیمانانی همچون روسیه،​ چین، ایران و ترکیه دارد که از رئیس جمهور تحت فشار ونزوئلا حمایت می‌کنند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی که صحنه‌گردان اصلی تحریم جدید علیه ونزوئلاست، روز سه شنبه در اجلاس لیما، پایتخت پرو، موسوم به کنفرانس بین المللی دموکراسی در ونزوئلا حمایت روسیه و چین از دولت مستقر در ونزوئلا را محکوم کرد.

این چهره جنگ طلب کابینه ترامپ مدعی شد که همان طور که تحریم های اقتصادی بر دولت های پاناما و نیکاراگوئه اثر داشت، این بار هم بر ونزوئلا اثرگذار خواهد بود. این تحریم ها مشابهت‌هایی با تحریم ‌های آمریکا علیه ایران دارد و با هدف قرار دادن شرکت های ثالث که با دولت ونزوئلا معامله دارند، قصد دارد نه تنها بر این شرکت ها، بلکه بر بانک ها، شرکت های بیمه و شرکت های دیگری نیز که با آن‌ها در ارتباطند، اثر داشته باشد.

اما برخی تحلیلگران درباره کارآمدی این طرح ها که به تحریم های ثانویه معروفند، تردید دارند. بنجامین گدان که در دولت اوباما در سمت مشاور امور آمریکای لاتین کار می کرد و اکنون به عنوان مشاور در مرکز ویلسون مشغول است، گفت: تحریم های ثانویه قابل توجه خواهد بود و دولت ونزوئلا را از درآمدهای مهم و مورد نیاز منبعث از نفت و طلا محروم می کند، اما هنوز مشخص نیست آیا متحدان ونزوئلا از تحریم های ثانویه تبعیت می کنند یا خیر.  کاخ سفید در اجرای تحریم های ایران هم شرایط سختی دارد. برای تحریم ونزوئلا، حتی متحدانی نظیر اروپایی ها و کشورهای آمریکای لاتین که با مواضع آمریکا موافقند با سیاست تحریم ها هماهنگ نشده اند.

کارشناسان می‌گویند تحریم های مشابه علیه ایران و کوبا، روس‌ها، چینی‌ها و دیگران را از معامله با این کشورها بازنداشته است. ناظران خارجی نیز هشدار دادند که تحریم های فراگیر و تحریم های ثانویه علیه ونزوئلا گرچه ممکن است بحران اقتصادی این کشور را تشدید کند، اما مردم ونزوئلا را در حمایت از دولت‌شان راسخ‌تر خواهد کرد.

گرچه اعلام شده حدود 20 معافیت برای سازمان های بین المللی و غیردولتی برای ارائه خدمات بشردوستانه، پست، غذا، دارو و اینترنت اعطا شده، اما کارشناسان می‌گویند بعید است این رویه در عمل کارایی داشته باشد.

جفری اسکات کارشناس تحریم های اقتصادی در موسسه اقتصادهای بین المللی پترسون گفت: دولت در تخصیص خطوط مالی اعتباری که امکان خرید دارو و غذا را در کشورهای تحریم شده می دهد، خوب عمل نکرده است. در عمل، ما دارو و غذا را نیز تحریم می کنیم، چون نهادهای مسئول در نظام مورد هدف که قصد دارند این موارد را وارد کنند، قادر به پرداخت هزینه آن نخواهند بود.

به همین دلایل است که ونزوئلا اعلام کرده «تروریسم اقتصادی» واشنگتن علیه این کشور را محکوم می‌کند. وزارت امور خارجه ونزوئلا اعلام کرد هدف دستور اجرایی جدید رئیس جمهور آمریکا، به رسمیت شناختن محاصره اقتصادی ونزوئلا است که اقدامی جنایتکارانه محسوب می شود. معاون وزیر ارتباطات بین المللی ونزوئلا هم با محکوم کردن اقدام آمریکا برای مسدود کردن دارایی های دولت ونزوئلا ، آن را راهزنی بین المللی دانست.

کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته امور بین المللی مجلس اعلای پارلمان (شورای فدراسیون) روسیه هم گفت اقدام دولت آمریکا برابر با «راهزنی بین المللی» و به معنای «مداخله علنی در امور داخلی ونزوئلا» است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *