جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading
یک کارشناس مسائل ترکیه بررسی کرد

غرب اولویت نخست سیاست خارجی آنکارا

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: «سیامک کاکایی » تحلیل گر مسائل ترکیه سخنان روزهای اخیر رییس جمهوری ترکیه را تنها واکنش و پاسخی به فضای به وجود آمده در روزهای اخیر و رای پارلمان اروپایی دانست و گفت : همچنان اولویت اول ترکیه و سیاست خارجی این کشور، با غرب به طور کلی و اروپا گره خورده است.

بیش از 11 سال است که مذاکرات بین اتحادیه اروپا و ترکیه در جریان است. در این مدت مسیر پر فراز و نشیبی طی شده و روند مذاکرات بسیار کش دار و کند پیش رفته است. اما این روزها موضوع رای پارلمان اروپایی مبنی بر تعلیق مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و واکنش «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه نسبت به آن خبر ساز شده است ، اردوغان این رای را بی اهمیت خواند و با اشاره به نقش ترکیه در کنترل ورود پناهجویان به اروپا، پیوستن به اتحادیه اروپا را تنها گزینه پیش روی ترکیه ندانست و از گزینه های دیگری مانند پیوستن به سازمان شانگهای نام برد.

به نظر می رسد این اقدام پارلمان اروپایی نوعی واکنش یا اعتراض به فضای سیاسی در ترکیه پس از کودتای نافرجام 25 تیرماه و نحوه برخورد حکومت با عاملان آن باشد. اگرچه این رای الزام آور نیست و به نوعی حالت توصیه ای دارد اما بدون شک بار روانی سنگینی بر روی سیاست مداران ترکیه خواهد داشت.

اگرچه طی هفته های اخیر پس از ماه ها تعلیق مذاکرات میان ترکیه و اتحادیه اروپا، آنکارا دوباره از سرگیری مذاکرات درباره پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را خواستار شد.

«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس سفرای ترکیه در آنکارا که اواخر ماه گذشته برگزار شد، با اشاره به روابط ترکیه و اتحادیه اروپا از بروکسل خواست به وعده‌های خود برای اجرای توافق لغو روادید برای شهروندان ترکیه در سفر به اروپا عمل کند.

«سیامک کاکایی » تحلیل گر مسائل ترکیه سخنان روزهای اخیر رییس جمهوری ترکیه را تنها واکنش و پاسخی به فضای به وجود آمده در روزهای اخیر و رای پارلمان اروپایی دانست و گفت : همچنان اولویت اول ترکیه و سیاست خارجی این کشور، با غرب به طور کلی و اروپا گره خورده است.

 

متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است؛

پرسش: دلایل و زمینه های رای اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر تعلیق مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا چیست؟

رای توصیه ای پارلمان اروپایی از دو مسئله ناشی می شود. اول اینکه، یک نگاه کلی و جمعی از سوی اتحادیه اروپا و عمده اعضای آن وجود دارد مبنی بر اینکه پیوستن ترکیه به این اتحادیه یک فرآیند بسیار طولانی و تا حدی ناممکن است و این رای نیز نمود بیرونی این نگاه است.

دوم، اتحادیه اروپا چارچوب هایی برای مذاکره با ترکیه برای خود تعیین کرده است که بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حقوقی را شامل می شود. یکی از موضوع هایی که اتحادیه اروپا ماه ها است بر روی آن تمرکز کرده است، مباحث حقوق بشری در ترکیه است، بخصوص پس از کودتای نافرجام در ترکیه و رفتارهای سختگیرانه اردوغان در فضای پس از کودتا چه در مواجه با عاملان کودتا و چه در قبال منتقدان و همچنین برخوردهای سختگیرانه با رسانه ها. پس این نوع نگاه، درون اتحادیه اروپا در حال شکل گرفتن است که وضعیت این روزهای ترکیه، منطبق با نگرش و نظر اتحادیه اروپا نیست.

پس مطرح کردن این نظر به رغم الزام آور نبودن آن بار ذهنی جدی برای مقام های ترکیه ایجاد کرده است. صرف طرح این رای که با اکثریت قاطع به تصویب رسید، به لحاظ فکری و ذهنی و حتی در شیوه عینی بر روند مذاکرات و چشم انداز پیش روی ترکیه در این مسیر موثر است.

 

پرسش: مهم ترین موانع بر سر راه مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را چه مسائلی می دانید ؟

این مذاکرات در 35 سر فصل پیگیری شده است و روند این مذاکرات بسیار طاقت فرسا است. در زمینه های مختلف تجاری، فرهنگی، بازگانی و.. این مذاکره ها در سر فصل های پیش بینی شده انجام گرفته است اما پیشرفت ملموسی حاصل نشده است. حتی موضوع چگونگی تردد شهروندان ترکیه در داخل اتحادیه اروپا از طریق ویزای شنگن نیز همچنان بی نتیجه مانده است.

اروپایی ها از دو وجه عمده در قبال ترکیه نگران هستند و به نظر می رسد همین دو عامل نیز از دلایل اساسی اطاله روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و کش دار شدن فرآیند مذاکرات باشد. نخست، نگرش دینی. به این مفهوم که اتحادیه اروپا به اجماعی از کشورهای مسیحی مذهبی اطلاق می شود که برای منافع مشترکی گرد هم آمده اند. حال پیوستن ترکیه به عنوان کشوری مسلمان به این اتحادیه یعنی جمع شدن دو بینش جداگانه کنار هم که از نظر بیشتر تحلیلگران بسیار دور از ذهن است. دوم اینکه، کشورهای اروپایی همواره نسبت به مهاجران و آمد و شد آنها در جامعه و مسائل بعدی مانند اشتغال و معیشت آنها در کنار خود، با نگرانی خاصی می نگرند. همین مسئله و بازخورد این نگرانی ها، در روند طولانی و فرسایشی مذاکرات خود را نشان می دهد.

 

پرسش: آیا مقام های ترکیه حتی شهروندان این کشور از پیوستن به اتحادیه اروپا دلسرد شده اند؟

برخی معتقدند شیوه برخورد اتحادیه اروپا با ترکیه در سال های گذشته و نوع نگاهی که برخی از اعضای اثرگذار آن نسبت به این کشور دارند، موجب به وجود آمدن نوعی حس سرخوردگی در مقام های این کشور و حتی در فضای افکار عمومی ترکیه، نسبت به پیوستن به اتحادیه اروپا شده است. به عنوان مثال در سال های اخیر بحثی از طرف مقام های آلمانی مطرح شده که به جای قبول عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و تسریع فرآیند پیوستن این کشور، از تعابیری مانند شریک راهبردی و شریک ویژه، استفاده می کنند. البته این موضوع با اعتراض و واکنش مقام های ترکیه مواجه شد.

به نظر می رسد در پاسخ به چنین فضایی است که رییس جمهور ترکیه، سال گذشته و پس از رفراندوم انگلیس و رای مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا، بحث همه پرسی را برای عضویت در اتحادیه اروپا مطرح کرد. این واکنش ها به رغم اینکه سرخوردگی و ناراحتی مقام ها و مردم ترکیه را از اطاله روند عضویت نشان می دهد اما به هیچ روی حاکی از منصرف شدن آنها از عضویت در اتحادیه اروپا تلقی نمی شود.

صحبت های روزهای اخیر رییس جمهوری ترکیه نیز تنها واکنش و پاسخی به فضای به وجود آمده در روزهای اخیر و رای پارلمان اروپایی است. همچنان اولویت اول ترکیه و سیاست خارجی این کشور، با غرب به طور کلی و اروپا گره خورده است. از دهه های پیش تا به امروز نوع نگاه ترکیه به مسائل، تابعی از نگاه غرب است. اگرچه در سال های اخیر سیاست خارجی این کشور نگرش منطقه گرایی را نیز در دستور کار خود داشته است، اما جایگزینی برای استراتژی اصلی آنها که همان ائتلاف با غرب است، نمی شود.

 

پرسش: صحبت هایی که طی روزهای اخیر از جانب رییس جمهوری ترکیه مطرح شده چه درباره پناهجویان و چه پیوستن ترکیه به سازمان شانگهای، از چه جنبه ای قابل تحلیل است؟ آیا ترکیه به سازمان شانگهای به عنوان جایگزینی برای اتحادیه اروپا می اندیشد؟

حرف های این روزهای رییس جمهوری ترکیه را می توان به عنوان ابزارهایی که وی در دست دارد و در صدد استفاده از آنها برآمده تحلیل کرد. اردوغان خطاب به مقام های اروپا گفت که ترکیه می تواند درهای جهنم را به روی اروپا باز کند. منظور وی این است که در صورت راضی نکردن ترکیه، این کشور می تواند با باز کردن مرزهایش به روی اروپا سیل پناهجویان را به سوی آنجا روانه کند و بحران جدی برای کشورهای اروپایی ایجاد کند.

در این میان برخی بر این باورند که حرکت در این مسیر و افزایش ورود مهاجران به اروپا، به جناح بندی های سیاسی در داخل دولت های اروپایی و رشد ملی گرایی و رشد گروه های ضد مهاجران منجر خواهد شد. این بازگشت به ملی گرایی برای سازو کار اتحادیه اروپا مشکل زا است چراکه در این صورت بخشی از صلاحیت ها و مسوولیت هایی که به عهده اجماعی مانند اتحادیه اروپا گذاشته اند، عملا از این نهاد سلب می کنند.

بازگشت ملی گرایی به این کشورها به واگرایی در اتحادیه اروپا منجر خواهد شد، البته ممکن است این تحلیل بسیار کلان باشد و در عمل هیچ گاه چنین مسئله ای اتفاق نیفتد.

 

پرسش: آیا اردوغان در نظر دارد پیوستن به سازمان شانگهای را جایگزینی برای عضویت در اتحادیه اروپا مطرح کند؟

شانگهای یک سازمان اقتصادی است و به هیچ عنوان جانشینی برای اتحادیه اروپا که یک نهاد چند بعدی است، نمی شود. استراتژی بلند مدت ترکیه پیوستن به این اتحادیه است، چه زمانی که هنوز نام جامعه اروپا بر آن بود و چه از سال 1992 که نام اتحادیه اروپا بر آن اطلاق شد؛ پس به نظر نمی رسد ترکیه دست از این آرزوی خود بکشد.

پیوستن به سازمانی مانند شانگهای به هیچ روی نمی تواند پاسخگوی نگاه بلند مدت و استراتژی که ترکیه برای خود تعیین کرده است باشد.

 

پرسش: آیا چرخش ترکیه به سوی روسیه، پس از کودتای نافرجام 25 تیرماه، در رای اخیر اتحادیه اروپا موثر بوده است؟

خیر. درست است که پس از کودتای نافرجام، ترکیه و روسیه به هم نزدیک شده اند و در جهت برطرف کردن تنش های موجود در روابط خود قدم های مهمی برداشتند، اما این یک رابطه دو جانبه محسوب می شود و تاثیری بر نظم سیاسی حاکم در اتحادیه اروپا و دیپلماسی آنها نسبت به ترکیه ندارد.

اتحادیه اروپا یک سازمان متشکل است که روند مذاکراتش بسیار سخت و عبور از آن برای ترکیه دشوار است. پیش آمدن این گونه مباحث در فضای سیاسی، نشان از دشوار بودن این راه برای ترکیه دارد. به طور کلی روابط منطقه ای ترکیه با کشورهای همسایه یا در این مورد خاص، روسیه، یک فاکتور اساسی در تنظیم سیاست های اروپا نسبت به ترکیه، محسوب نمی شود.

 

پرسش: در نهایت، آیا این کشمکش ها و جدال کلامی ادامه می یابد یا دو طرف تصمیم دیگری خواهند گرفت؟

به رغم ادامه کشمکش ها اما مذاکرات از سر گرفته می شود و روند آن ادامه می یابد. مذاکرات اگرچه طاقت فرسا است ولی دنبال خواهد شد.

اطلاق عنوان دستیار ویژه برای ترکیه از جانب اتحادیه اروپا نشان از این دارد که آنها نمی توانند ترکیه را نادیده بگیرند. در واقع یک نیاز دوجانبه در این میان وجود دارد که باعث می شود دو طرف تصمیم به مدیریت تنش های موجود بزنند و اجازه ندهند که آنها از یک حدی فراتر رود. پس با وجود این بگو مگو ها، مذاکرات پیگیری می شود ولی بناید انتظار تسریع در روند آن را داشت.

منبع: ایرنا

بازنشر مصاحبه به معنای رد یا تائید نظر مصاحبه شونده توسط سایت شورا نمی باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *