جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

هراس وزیر دفاع آمریکا از توان تسلیحاتی ایران و ادعاهایی در حمایت از تل آویو

تهران-ایرنا- لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

Loading

مرکز قدرت های درحال ظهور (بریتانیا)

۱۳۹۶/۰۱/۲۲ | اندیشکده های جهان

شورای راهبردی آنلاین- اندیشکده ها:«مرکز قدرت های درحال ظهور» در دپارتمان مطالعات سیاسی و بین المللی دانشگاه کمبریج انگلستان قرار دارد و مبنای شکل گیری این مرکز از علاقه رو به رشد محافل علمی و سیاسی به ظهور کشورهای قدرتمند جدید یعنی برزیل، روسیه، هند و چین که به اصطلاح گروه کشورهای بریکس (BRICs) خوانده می شوند نشأت می گیرد.

مرکز قدرت های درحال ظهور  (بریتانیا)  Centre for Rising Powers در دپارتمان مطالعات سیاسی و بین المللی دانشگاه کمبریج انگلستان قرار دارد و مبنای شکل گیری این مرکز از علاقه رو به رشد محافل علمی و سیاسی به ظهور کشورهای قدرتمند جدید یعنی برزیل، روسیه، هند و چین که به اصطلاح گروه کشورهای بریکس (BRICs) خوانده می شوند نشأت می گیرد. مؤسسین این مرکز معتقدند این مجموعه اولین ابتکار در نوع خود می باشدکه تلاش می کند با فراتر رفتن از موضوعات و جنبه های ظاهری و سطحی، به جنبه های بنیادین نظری و عملی این پرسش ها بپردازد: قدرت های بزرگ چگونه ظهور می کنند؟ چگونه ممکن است تثبیت شوند؟ و این فعل و انفعالات چه تأثیری بر ثبات سیستمی خواهد داشت؟

برنامه تحقیقاتی مرکز همچنین بر این حوزه متمرکز خواهد بود که به مانند ظهور قدرت های نوظهور فعلی مانند برزیل، روسیه، هند و چین، چه فرصت ها و تهدیداتی در گذشته در نتیجه ظهور قدرت های جدیدی مانند آلمان، ژاپن، آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمدند؟ دستور کار پژوهشی این مرکز در انتخاب مطالعه های موردی خود  تأکید زیادی بر تعاملات بین رشته ای در حوزه های سیاست، تاریخ و اقتصاد دارد و در این راستا پیوندهای زیادی با دانشگاه ها، اندیشکده ها، مؤسسات پژوهشی و بازیگران بخش خصوصی کشورهای «بریکس» برقرار کرده است. تحقیقات «مرکز قدرت های درحال ظهور» رفتار مذاکراتی قدرت های نوظهور را که در چهارچوب نهادها، رژیم ها و حوزه های موضوعی صورت می پذیرد، در زمینه موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی، انرژی، تجارت، امور مالی و پولی، مهاجرت، کاهش فقر، توسعه پایدار و جنبه های مختلف مطالعات امنیتی مورد تحقیق و بررسی قرار می دهد.

حامیان مالی

شماری از کمک هزینه هایی که این مرکز  از حامیان مالی خود دریافت کرده به شرح ذیل می باشد:

1-کمیته چینی دانشگاه ها در لندن (UCCL)

مبلغ: 1400 پوند. سال: 2014. موضوع پروژه: حکمرانی دریایی در آسیا: زمینه های تاریخی، مبانی قانونی و نهادهای منطقه ای مسئول در برابر چالش های امنیتی مشترک. عنوان فعالیت: حمایت مالی از مطالعات پژوهشی جهت برگزاری اولین کنفرانس مسائل دریایی «مرکز قدرت های درحال ظهور».

2- بنیاد چیانگ چینگ کو (CCKF)

مبلغ: 15000 یورو. سال: 2014. موضوع پروژه: حکمرانی دریایی در آسیای قرن بیست و یکم: چشم اندازهای قوانین دریایی و امنیت منطقه ای تایوان. عنوان فعالیت: حمایت مالی در برگزاری کنفرانس به منظور ایجاد همکاری های پژوهشی در موضوع حاکمیت دریایی در آسیا بین دانشگاه های ملی چِنگچی (Chengchi) و کمبریج.

3-نهاد حامی: دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی دانشگاه کمبریج، کمک هزینه شبکه همکاری های تحقیقاتی.

مبلغ: 15000 یورو. سال: 2015. موضوع پروژه: حاکمیتهای دریایی: کاربرد قوانین بین المللی دریایی در دریای شرقی و جنوبی چین. عنوان فعالیت: ارائه یک ارزیابی بنیادی مجدد از اختلافات موجود و زمینه های آنها به منظور ایجاد مبانی تجربی جدید در طرح استدلال های حقوقی و سیاسی برای ادعاهای دریایی.

مدیران و کارشناسان

چین لین (Dr Kun-Chin Lin) مدیر

قبل از پیوستن به «مرکز قدرت های درحال ظهور» در سال 2011، دکتر لین به تدریس در «مؤسسه چین» واقع در دپارتمان اقتصاد سیاسی کینگز کالج لندن مشغول بوده است. او دکتری خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه کالیفرنیا در بِرکلی و دوره فوق دکتری خود را در مؤسسه مطالعات معاصر چین در دانشگاه آکسفورد گذرانده است و نیز به عنوان استادیار علوم سیاسی در دانشگاه ملی سنگاپور سابقه تدریس داردو در حال حاضر در رشته علوم سیاسی در دانشگاه کمبریج به تدریس مشغول می باشد. فعالیت های پژوهشی دکتر لین بر روی سیاست های اصلاح بازار در کشورهای در حال توسعه، روابط نیروی کار و ساختار صنعتی، فدرالیسم و تأمین کالاهای عمومی ، امنیت انرژی، توسعه زیرساخت های حمل و نقل، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، تحلیل ریسک سیاسی و روند شهرنشینی متمرکز می باشد.

کمیته رهبرى

1 . (Professor Chris Clark)

کلارک استاد تاریخ اروپای مدرن کالج سنت کاترین (St Catharine’s College) دانشگاه کمبریج است. حوزه علایق پژوهشی بر تاریخ آلمان و اروپای قاره ای قرن نوزدهم متمرکز می باشد. آثار اولیه او در حوزه تاریخ سیاسی و فرهنگی دین بوده است. اولین کتاب کلارک مطالعه رابطه بین مسیحیان و اقلیت یهودی در پروس بین 1728 و 1941 بود. در این کتاب او راه هایی که فهم معاصر مسیحیت به واسطه آن شکل تغییرات متوالی از فهم «مسئله یهود» را شکل داده است را مورد بررسی قرار داده است. سایر مقالات و نوشته های او نیز به مسأله نقش اقتدار دولت در حل مسائل مذهبی و نیز تأثیر پیوستگی های مذهبی بر تغییرات سیاسی و فرهنگی بوده است.

2-(Professor Sir Partha Dasgupta)

استاد بازنشسته نظریه اقتصاد خرد کالج سنت جان (St John’s College) دانشگاه کمبریج و دارای دکتری اقتصاد از آن دانشگاه. همکاری ها: آکادمی بریتانیا، انجمن سلطنتی بریتانیا. عضویت ها: آکادمی اسقفی علوم اجتماعی، آکادمی ملی علوم آمریکا، آکادمی آمریکایی علوم و هنر، انجمن فلسفه آمریکا، فرهنگستان سلطنتی علوم سوئد. همکاری های افتخاری: دانشکده اقتصاد لندن، کالج ترینیتی (کمبریج). محیط زیست جایزه ولوو (2002)، جایزه جان کنت گالبریت (2006)، جایزه بین المللی محیط زیست زاید (Zayed) (2011)، جایزه سیاره آبی (2015). دکترای افتخاری: دانشگاه وگِنینگِن هلند، دانشگاه بولونیا ایتالیا، دانشگاه تیلبورگ هلند، دانشگاه کاتولیک لووین بلژیک، دانشگاه هاروارد.

3-(Sir Richard Dearlove)

فارغ التحصیل کوئینز کالج (Queens’ College) دانشگاه کمبریج و رئیس سابق سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا (MI6) از سال 1999 تا 2004 با 38 سال سابقه کار در آن سازمان. وی از سال 2004 تا 2015 نیز ریاست کالج پِمبروک (Pembroke) در دانشگاه کمبریج را برعهده داشته است. سِر ریچارد دیِرلاو از سال 1966 به (MI6) پیوست و در سال 1968 به نایروبی پایتخت کنیا اعزام گردید و پس از خدمت در پاریس، پراگ و ژنو به ریاست اداره واشنگتن (MI6) منصوب گردید.

4-(Prof Andrew Gamble)

استاد بازنشسته علوم سیاسی کوئینز کالج (Queens’ College) دانشگاه کمبریج. وی از سال 2007 به دپارتمان مطالعات سیاسی و بین المللی دانشگاه کمبریج پیوست. قبل از آن، آندرو گمبل عضو مؤسس و استاد علوم سیاسی در دانشگاه شفیلد و پس از آن مدیر مرکز تحقیقات اقتصاد سیاسی آن دانشگاه بوده است. وی در رشته های اقتصاد و نظریه سیاسی از دانشگاه های کمبریج و دورهام انگلیس فارغ التحصیل شده است و در حال حاضر عضو آکادمی بریتانیا و آکادمی علوم اجتماعی انگلستان می باشد.

5-(Professor Christopher Hill)

استاد روابط بین الملل کالج سیدنی ساسِکس (Sidney Sussex College) دانشگاه کمبریج.

پروفسور کریستوفر هیل در اکتبر سال 2004 به دپارتمان مطالعات سیاسی و بین المللی دانشگاه کمبریج  پیوست و پیش از آن از سال 1991 به عنوان استاد روابط بین الملل در مدرسه اقتصاد لندن به تدریس مشغول بوده است. وی همچنین در موسسه سلطنتی امور بین المللی، مرکز بین المللی وودرو ویلسون در واشنگتن دی سی، دپارتمان دولت در کالج دارتموث نیوهمشایر، موسسه دانشگاه های اروپایی فلورانس، دانشگاه دی کاتانیا، دانشگاه اتونوما دی بارسلونا، دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو و کالج سنت آنتونی درآکسفورد سابقه تدریس دارد.

6- (Sir Christopher Hum)

عضو شورای دانشگاه کمبریج و سفیر سابق انگلستان در چین و لهستان.

کریستوفر هام مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان های مدرن و قرون وسطی از کالج پِمبروک (Pembroke)، جایی که در حال حاضر  عضو افتخاری آنجاست، اخذ کرد و پس از آن به وزارت خارجه انگلستان پیوست. وی همچنین با مرکز مطالعات بین المللی و دانشکده مطالعات آسیایی و خاورمیانه دانشگاه کمبریج همکاری دارد.

7- (Professor Brendan Simms)

استاد تاریخ روابط بین الملل دانشگاه کمبریج و مدیر مرکز مطالعات بین المللی. برِندِن سیمز در دانشکده تاریخ جغرافیای سیاسی دانشگاه کمبریج به تدریس روابط بین الملل در حوزه جغرافیای سیاسی اروپا می پردازد.

انجمن مشورتی بین المللی

1.( Professor Amitav Acharya) استاد روابط بین الملل دانشکده خدمات بین المللی دانشگاه آمریکن، واشنگتن دی سی و رئیس بخش حاکمیت و چالش های فراملی در یونسکو از سال 2011.

  1. (Alan Beattie) ویراستار بخش اقتصاد بین المللی روزنامه فایننشال تایمز.
  2. (Professor Jagdish N. Bhagwati) استاد دپارتمان اقتصاد دانشگاه کلمبیا و عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا.
  3. (Professor Andrew Hurrell) استاد روابط بین الملل دانشگاه آکسفورد.
  4. (Professor Rajiv Kumar) مدیر کل سابق فدراسیون اتاق های صنعت و بازرگانی هند و عضو مرکز تحقیقات سیاسی دهلی در هند.
  5. (Professor Diana Tussie) مدیر مؤسسه علوم اجتماعی آمریکای لاتین در آرژانتین (FLACSO).

اعضای ارشد پژوهشی

1.( Braz Baracuhy) دیپلمات سفارت برزیل در چین.

  1. (Dr Markus Gehring) مدرس علوم سیاسی دانشگاه کمبریج و معاون مرکز مطالعات حقوقی اروپا.
  2. (Dr Danilo Igliori) استاد اقتصاد دانشگاه سائوپائولو برزیل.
  3. (Dr Dan Kim) کارشناس تجارت بین المللی اداره صنایعِ کمیسیون تجارت بین الملل آمریکا.
  4. (Faizel Ismail) سفیر دائم آفریقای جنوبی در سازمان تجارت جهانی.
  5. (Professor Oluf Langhelle) استاد دانشگاه اِستاوانگر (Stavanger) نروژ.
  6. (Dr Ayse Zarakol) مدرس علوم سیاسی دانشگاه کمبریج
  7. (Alexandre Parola) دیپلمات برزیل در سازمان ملل

رویدادها

«مرکز قدرت های درحال ظهور» به طور منظم میزبان سمینارها و سخنرانی هایی با حضور محققان و مقامات برجسته می باشد. شماری از رویدادهای برگزار شده:

کنفرانس

1.” از حالا به بعد چه؟ ” تغییرات آب و هوایی و انرژی پس از اجلاس جهانی پاریس.

  1. حاکمیت دریایی در آسیا قرن21: چشم انداز تایوان در حوزه قوانین دریایی و امنیت منطقه ای.
  2. حاکمیت دریایی در آسیا قرن21: سوابق تاریخی، مبانی قانونی و نهادهای منطقه ای در پرداختن به چالش های امنیتی مشترک.

سخنرانی

  1. سیاست خارجی برزیل در قرن 21. سخنران: «Celso Amorim» وزیر امور خارجه سابق برزیل (2003-2010).
  2. ظهور توافقنامه بزرگ تجارت آزاد در اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس. سخنران: «Vinod K. Aggarwal» استاد دانشگاه کالیفرنا آمریکا در بِرکلی.
  3. چین و سیستم پولی و مالی بین المللی. سخنران: « Barry Eichengreen» استاد دانشگاه کالیفرنا آمریکا در بِرکلی.
  4. تغییرات آب و هوایی، کاهش خطر پذیری بلایا و اثرات آن بر میراث فرهنگی -مطالعه موردی فیلیپین. سخنران: «Virgilio Reyes» سفیر فیلیپین در ایتالیا.
  5. هنوز هم رهبری با ماست: نقش ایالات متحده در یک نظم جهانی در حال تغییر. سخنران: «Bruce Jones» مدیر پروژه نظم و راهبرد بین المللی در موسسه بروکینگز.
  6. سیستم کار کرد: حاکمیت اقتصادی و بحران مالی. سخنران: «Daniel Drezner» استاد سیاست بین الملل در دانشکده فلچر حقوق و دیپلماسی در دانشگاه تافتز (Tufts) آمریکا.
  7. چگونه از رخوت و کندی پس از سال 2008 خارج شویم؟ سخنران: «Jim O’Neill» رئیس بخش مدیریت دارایی شرکت سرمایه گذاری بانکی چندملیتی گلدمن ساچز (Goldman Sachs).

بحث گروهی با موضوع اقتصاد سیاسی چین

1.رقابت و همکاری نخبگان در چین: تکامل نهادی در گردش قدرت. سخنران: « Dr Wang Zhengxu» استاد دانشگاه ناتینگهام انگلیس.

  1. سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین و اقتصاد سیاسی توسعه آن کشور. سخنران: «Dr Jan Knoerich» استاد کینگز کالج لندن.
  2. حکومت با الویت ها به جای قوانین در چین. سخنران: «Dr Mayling Birney» استاد مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن.

میزگرد

  1. موضوع: دریای جنوبی چین.
  2. معامله و چانه زنی با کشورهای گروه بریکس.
  3. سمپوزیوم بین المللی: مدیریت تغییرات آب و هوایی جهانی.

سمینار پژوهشی

1.راهبرد امنیت دریایی جدید ایالات متحده در آسیا و اقیانوسیه. سخنران: «Prof Peter Dutton» استاد مؤسسه مطالعات دریایی چین در کالج جنگ های دریایی.

  1. پیروزی دموکراسی و کسوف غرب. سخنران: «Ewan Harrison» استاد دانشگاه راگرز (Rutgers) آمریکا.
  2. چرا آلمان و اتحادیه اروپا در حال رکود و انگلیس و امریکا در حال رشد هستند؟ سخنران: «Professor Brendan Simms» استاد تاریخ روابط بین الملل و مدیر مرکز مطالعات بین المللی دانشگاه کمبریج.
  3. آفریقای جنوبی – یک قدرت در حال ظهور. نویسنده: «Dr David Hornsby» استاد دانشگاه ویتواترسرند (Witwatersrand) آفریقای جنوبی.
  4. یک برزیل برونگرا تر: رشد و چالش های پیش روی آن. سخنران: «Danilo Igliori» استاد دانشگاه سائوپائولو برزیل.
  5. اقتصادهای نوظهور و حکومت جهانی: محافظه کاران یا اصلاح طلبان؟ سخنران: «Miles Kahler» استاد روابط بین الملل دانشگاه سن دیگو آمریکا.
  6. قدرت نرم و رویدادهای بزرگ ورزشی جهانی: راهبردهای میزبانی قدرت های درحال ظهور. سخنران: «Donna Lee» استاد دانشگاه بیرمنگام انگلستان.
  7. علل سیاسی و پیامدهای استراتژیک همکاری های اقتصادی جهانی. سخنران: «Dr. David Blagden» دانشجوی فوق دکتری مرکز قدرت های در حال ظهور.
  8. مدل های رقابتی کمک های توسعه ای: نقش قدرت های در حال ظهور. سخنرانان: «Emma Mawdsley and Dan Kim» استاد دپارتمان جغرافیا دانشگاه کمبریج و دانشجوی فوق دکتری مرکز قدرت های در حال ظهور.
  9. روسیه به عنوان یک قدرت آسیایی. سخنران: « Sir Tony Brenton» سفیر سابق انگلستان در روسیه.

انتشارات

مجموعه کتاب های «بحران ها در جهان سیاست»:

1.جنگ زمین به هوا: نبرد قرن بیست و یکم به مثابه سیاست.

  1. آرمانشهر یا آشویتس؟: نسل 1968 آلمان و هولوکاست.
  2. گفتگو با تروریست ها: ایجاد صلح در ایرلند شمالی و کشور باسک.
  3. صلح به هر قیمتی: چگونه جهان در کوزوو شکست خورد؟
  4. نجات افغانستان.
  5. از دست دادن قلب ها و اذهان اعراب: ائتلاف، الجزیره و افکار عمومی مسلمانان.
  6. عراقِ متلاشی: اِشغال عراق و میراث آن.
  7. شورش و ضد شورش در عراق.
  8. شورش در دجله: قیام صدر و اداره عراق.
  9. دیپلمات مستقل: پیام هایی از یک نخبه غیر مسئول.
  10. دارفور: نسل کشی مبهم.

12.تروریست ها در جستجوی انسانیت: اسلام مبارزه جو و جهان سیاست.

  1. چشم اندازهای جهاد: ستیزه جویی، اخلاق، مدرنیته.
  2. قدرت های جدید: چگونه متحد شویم و چگونگی مدیریت آن.
  3. آهنگ ها و اسرار: آفریقای جنوبی از آزادی تا حکمرانی.
  4. ساخت آفریقا: مبارزات بر سر طبیعت، حفظ منابع طبیعى و زمین.
  5. مکان های دیپلماتیک: یک بررسی انتقادی.

مقالات

1.قدرت های در حال ظهور، چالش های اصلاح گرایانه: مذاکره در حوزه کشاورزی در دور دوحه مذاکرات سازمان تجارت جهانی از منظر برزیل. نویسنده: «Braz Baracuhy»

  1. ائتلاف کشورهای در حال توسعه در گفتگوهای دور دوحه سازمان تجارت جهانی. نویسنده: «Faizel Ismail»
  2. اقتصاد سیاسیِ توسعه سریع زیرساخت های حمل و نقل در چین. نویسنده: «Dr. Kun-Chin Lin»
  3. جغرافیای سیاسی چند جانبه گرایی: بن بست گفتگوهای دور دوحه سازمان تجارت جهانی، کشورهای بریکس، و چالش های انتقال قدرت نهادینه. نویسنده: «Braz Baracuhy»
  4. از هم گسستن کشورهای بریکس: ائتلاف چانه زنی، جامعه خیالی و یا آرزوی ژئوپولیتیک ؟ نویسنده: «Dr. Chrisian Brütsch and Dr. Mihaela Papa»
  5. سیاست خط لوله نفتی: ظرفیت مقایسه ای چانه زنی چین و ژاپن در مسابقه برای دستیابی به نفت سیبری. نویسنده: «Dr. Kun-Chin Lin and Dr. Brad Williams»
  6. توسعه و بهره وری: تجزیه و تحلیل راه آهن پاکستان در مقایسه با چین و هند. نویسنده: «Dr. Nadia Tahir»
  7. تحول حوزه برق چین: تغییر نهادی و مقررات عصر اصلاحات. نویسنده: «Dr. Kun-Chin Lin and Dr. Mika M. Purra»
  8. ناهنجاری هندی: بازاندیشی مقررات رتبه بندی اعتباری از دیدگاه اقتصادی هایمن مینسکی (Hyman Minsky). نویسنده: «Jodie A Kirshner»
  9. برزیل و مشکلات سیستم تجارت چند جانبه (1946-1960). نویسنده: «Rogério de Souza Farias»
  10. امنیت انرژی و سیاست خارجی روسیه. نویسنده: «Dr. Nalin Kumar Mohapatra»
  11. قدرت نرم، رویدادهای بزرگ ورزشی و دولت های نوظهور: وسوسه سیاست جذب. نویسنده: «Dr. Jon Brix and Professor Donna Lee»

راه های ارتباط با مرکز

آدرس:

Centre for Rising Powers

Dept of Politics and International Studies

University of Cambridge

Alison Richard Building

7 West Road

Cambridge CB3 9DT

ایمیل:                                  Kun-Chin Lin, kcl35@cam.ac.uk

وبسایت:                               http://www.crp.polis.cam.ac.uk

تلفن:                                             332200+44 1223

فایل پی دی اف این گزارش رامی توانید دراین لینک دریافت کنید

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *