جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

اتحادیه اروپا در حال تدوین راهبرد ایندوپاسیفیک

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اتحادیه اروپا در حال تدوین راهبردی در رابطه با منطقه ایندوپاسیفیک است. دولت‌های عضو اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۶ آوریل سال ۲۰۲۱ مواردی را تصویب کردند که دستورالعمل‌هایی مفصل را برای تدوین راهبردی در خصوص ایندوپاسیفیک تا سپتامبر ۲۰۲۱ به نهادهای اروپایی ارائه داد.

پیر مورکوس در تحلیلی که مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل انگلیس در وب‌سایت خود منتشر کرد، نوشت: این سند که «راهبرد اتحادیه اروپا برای همکاری در ایندوپاسیفیک» نام دارد، نشان‌دهنده تمایل اروپا به افزایش نقش خود در این منطقه و رشد تعامل موجود اما گهگاه پراکنده در این منطقه است.

 

چرا اتحادیه اروپا تصمیم به تصویب یک راهبرد گرفته است؟

دلیل اصلی تصمیم اروپا برای تدوین راهبرد ایندوپاسیفیک، وابستگی متقابل اقتصادی اروپا با این منطقه است. اقتصاد اروپا عمیقاً با شبکه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری و تأمین ایندوپاسیفیک درهم‌تنیده است. بیش از یک‌سوم صادرات اروپا به این منطقه می‌رود و بخش عمده‌ای از این صادرات از طریق خطوط دریایی اقیانوس‌های هند و آرام جابجا می‌شود. وقتی مسئله به رسیدن به جهانی سبز و تغییرات اقلیمی مربوط باشد، اروپایی‌ها از محوریت روبه‌رو رشد ایندوپاسیفیک مطلع هستند.

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در مارس گذشته گفت: در حال حاضر ایندوپاسیفیک مرکز ثقل اقتصادی و راهبردی جهان محسوب می‌شود. اروپایی‌ها از رقابت فشرده ژئوپلیتیک در این منطقه که ثبات آن‌ها را تهدید می‌کند و بر منافع اتحادیه اروپا تأثیر مستقیم دارد، نگران هستند.

اروپا برای تقویت تعاملش در ایندوپاسیفیک تا سال 2021 منتظر نماند. اعضای اتحادیه اروپا تاکنون بیش از 40 شراکت راهبردی در این منطقه شکل داده‌اند. اتحادیه اروپا یک سیاست تجارت منطقه‌ای فعال را در این منطقه دنبال کرده است. این اتحادیه با مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا یک شراکت چندوجهی برقرار کرده است که مسائل مختلفی را از تغییرات اقلیمی تا امنیت بالاتر آموزشی و دریایی پوشش می‌دهد. هر دو طرف در دسامبر 2020 توافق کردند که همکاری خود را با تصویب یک شراکت راهبردی ارتقا دهند. دولت‌های عضو اتحادیه اروپا در سطح ملی نیز تعهدشان به این منطقه را افزایش دادند.

مشارکت اروپا در این منطقه از یکدست نبودن رویکرد اروپایی‌ها رنج می‌برد و این امر نفوذ کلی اروپا را محدود کرده است.

 

اولویت‌های اروپا در راهبرد ایندوپاسیفیک چیست؟

درحالی‌که نتایج شورای اتحادیه اروپا معمولاً با عباراتی کلی نوشته می‌شود اما مصوبه 16 آوریل ازنظر تفصیل و جزئیات قابل‌توجه است. هدف کلی آن کمک به ثبات، امنیت، رفاه و توسعه پایدار ایندوپاسیفیک است.

دولت‌های عضو شش خط اقدام را تعیین کرده‌اند که می‌توان آن‌ها را در سه دسته دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی گروه‌بندی کرد. در حوزه دیپلماتیک، اروپایی‌ها خواستار یک منطقه‌ ایندوپاسیفیک باثبات هستند که بر دموکراسی، حکومت قانون، حقوق بشر و حقوق بین‌الملل مبتنی باشد. اتحادیه اروپا با لحاظ کردن این دیدگاه در خصوص ایندوپاسیفیک قصدش را برای اتخاذ موضعی سخت در قبال چین با توجه به افزایش تنش‌ها میان پکن و بروکسل نشان می‌دهد. اروپایی‌ها بر لزوم تقویت همکاری با شرکای هم‌فکری تأکید می‌کنند که اصول، ارزش و منافع متقابلی با آن‌ها دارند. اتحادیه اروپا همکاری خود را با بازیگران منطقه‌ای توسعه می‌دهد.

در جبهه اقتصادی، اروپایی‌ها با تلاش برای انعقاد توافقات تجاری و سرمایه‌گذاری جدید به‌ویژه با استرالیا، اندونزی و نیوزیلند و با متنوع ساختن زنجیره‌های تأمین آن‌ها به دنبال ارتقای منافع اقتصادی خود هستند. اروپا همچنین همکاری قوی‌تر در خصوص نوآوری را از طریق پروژه‌های مشترک تحقیق و توسعه و تحرک آموزش عالی خواستار است. اتحادیه اروپا بر اساس راهبرد «اتصال اروپا و آسیا» مصوب 2018 به دنبال یک رویکرد جایگزین در برابر ابتکار کمربند و جاده چین است که شفافیت، دوام و مالکیت محلی را تقویت کند.

در حوزه امنیتی و دفاعی، دولت‌های عضو خواهان ایفای نقش اتحادیه اروپا در پاسخ به چالش‌های امنیتی در حال افزایش در ایندوپاسیفیک هستند. به‌ویژه در حوزه امنیت دریایی، اولویت اروپایی‌ها تأمین خطوط ارتباطی دریایی «باز و آزاد» با رعایت کامل حقوق بین‌الملل است. به این منظور، دولت‌های عضو تعامل بیشتر میان نیروی دریایی آسیا و اروپا و افزایش آگاهی در حوزه دریایی را خواستارند.

 

از راهبرد اتحادیه اروپا چه انتظاراتی باید داشت؟

زمانی که این راهبرد تکمیل شود، در اجرا با موانعی جدی روبرو خواهد شد. اولین مانع کمبود ابزار در دسترس برای تحقق جاه‌طلبی‌های اتحادیه اروپا است. وقتی مسئله به اتصال مربوط باشد، اتحادیه اروپا برای تطابق با مقیاس ابتکار کمربند و جاده چین تلاش خواهد کرد.

در خصوص امنیت دریایی، ابعاد نیروهای دریایی اروپا در دهه‌های گذشته کاهش داشته است و اروپایی‌ها همچنان در تلاش‌اند تا به چالش‌های امنیتی در همسایگی نزدیک خود پاسخ دهند. اروپایی‌ها باید عمل‌گرا باشند و برای اطمینان از حضور عملیاتی مؤثر در ایندوپاسیفیک باهم هماهنگ شوند.

باوجوداین محدودیت‌ها اگر اروپایی‌ها به دنبال تأثیری جدی در ایندوپاسیفیک هستند باید با انگلیس و آمریکا همکاری کنند.

یکی از آخرین چالش‌های مشارکت اروپا در ایندوپاسیفیک توانایی اروپا برای غلبه مؤثر بر اختلافات داخلی آن‌ها است. وابستگی اقتصادی اروپا به چین باعث شده است که برخی دولت‌های عضو تمایلی به اقدام جدی در برابر چین نداشته باشند. شاید درحالی‌که پکن یک وضعیت دیپلماتیک تهاجمی را در بحبوحه مسائل پاندمی و حقوق بشر اتخاذ می‌کند، این اختلافات کم‌رنگ شود اما اتحاد اروپایی همچنان شکننده خواهد بود.

باوجوداین موانع، رویکرد جدید اتحادیه اروپا در قبال ایندوپاسیفیک اولین گام امیدوارکننده است. این موارد که به‌اتفاق آرا توسط دولت‌های عضو تصویب‌شده، نشان‌دهنده جاه‌طلبی اروپا برای ایفای نقش در این منطقه با تحت کنترل درآوردن سیاست‌های مختلف و هماهنگی بهتر با شرکای هم‌فکر است. نهادهای اتحادیه اروپایی باید تا سپتامبر آینده یک راهبرد مفصل را تدوین کنند. درعین‌حال اروپایی‌ها باید به تعامل با بازیگران مهم منطقه ادامه دهند و این کار با هند و ژاپن آغاز می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *