جدیدترین مطالب
تحلیلی بر چشمانداز توافق صلح میان اوکراین و روسیه
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به تعلیق در روند مذاکرات چند هفتهای روسیه و آمریکا در خصوص پایان دادن به جنگ اوکراین، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا در عمل نتوانست در بازه زمانی که انتظار داشت به جنگ اوکراین پایان دهد؛ به خصوص که خواستههای ترامپ برای پایان دادن به این جنگ، شوک زیادی را در میان رهبران اروپایی و دولت اوکراین ایجاد و در عمل منافع و شرایط سیاسی و اقتصادی آنها را در این مذاکرات نادیده گرفته بود.
پیامدهای دعوت از الشرع برای اجلاس سران عرب در عراق
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دعوت از احمد الشرع، رئیس دولت سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب، پیامی از سوی دولت عراق به جهان عرب است که بغداد در پی ایفای نقشی محوری در بازسازی روابط عربی و کاهش تنشهای منطقهای است. اما به نظر میرسد که مسیر پیش روی بغداد چندان ساده نخواهد بود. دعوت از رئیس موقت سوریه که با میانجیگری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و دیدار اولیه السودانی با الشرع در دوحه در فوریه ۲۰۲۵ تسهیل شد، نشاندهنده عزم عراق برای میانجیگری در مناقشات منطقهای است.
آرزوی اتحادیه اروپا برای استقلال و مسئولیتپذیری دفاعی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر ارشد مسائل اروپا گفت: اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به ایالات متحده و تقویت توان دفاعی خود، به استقلال و مسئولیتپذیری نظامی نیاز دارد، اما در خصوص تحقق این امر تردیدهای جدی وجود دارد. به گزارش رویترز، آنتونیو کاستا، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در بازدید از کارخانه اسلحهسازی «آرسنال» در بلغارستان تأکید کرد که اروپا باید سلاحهای خود را تولید کند، زیرا واشنگتن تهدید به کاهش حضور نظامی در این قاره کرده است. وی افزود که «ما باید سلاحهای اروپایی بیشتری تولید کنیم تا خودمختارتر باشیم.» اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در رونمایی از «سند سفید دفاع اروپا» در ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ در بروکسل اعلام کرد که «دوره سود بردن از صلح پایان یافته و اروپا باید مسئولیت دفاعی بیشتری بپذیرد.» این اظهارات در حالی مطرح شده که طرح «تسلیح مجدد اروپا» با هدف تقویت توان دفاعی در سایه شکاف فراآتلانتیک و نگرانی از کاهش حمایت آمریکا رونمایی شده است.

أحدث المقالات
تحلیلی بر چشمانداز توافق صلح میان اوکراین و روسیه
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به تعلیق در روند مذاکرات چند هفتهای روسیه و آمریکا در خصوص پایان دادن به جنگ اوکراین، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا در عمل نتوانست در بازه زمانی که انتظار داشت به جنگ اوکراین پایان دهد؛ به خصوص که خواستههای ترامپ برای پایان دادن به این جنگ، شوک زیادی را در میان رهبران اروپایی و دولت اوکراین ایجاد و در عمل منافع و شرایط سیاسی و اقتصادی آنها را در این مذاکرات نادیده گرفته بود.
پیامدهای دعوت از الشرع برای اجلاس سران عرب در عراق
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دعوت از احمد الشرع، رئیس دولت سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب، پیامی از سوی دولت عراق به جهان عرب است که بغداد در پی ایفای نقشی محوری در بازسازی روابط عربی و کاهش تنشهای منطقهای است. اما به نظر میرسد که مسیر پیش روی بغداد چندان ساده نخواهد بود. دعوت از رئیس موقت سوریه که با میانجیگری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و دیدار اولیه السودانی با الشرع در دوحه در فوریه ۲۰۲۵ تسهیل شد، نشاندهنده عزم عراق برای میانجیگری در مناقشات منطقهای است.
آرزوی اتحادیه اروپا برای استقلال و مسئولیتپذیری دفاعی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر ارشد مسائل اروپا گفت: اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به ایالات متحده و تقویت توان دفاعی خود، به استقلال و مسئولیتپذیری نظامی نیاز دارد، اما در خصوص تحقق این امر تردیدهای جدی وجود دارد. به گزارش رویترز، آنتونیو کاستا، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در بازدید از کارخانه اسلحهسازی «آرسنال» در بلغارستان تأکید کرد که اروپا باید سلاحهای خود را تولید کند، زیرا واشنگتن تهدید به کاهش حضور نظامی در این قاره کرده است. وی افزود که «ما باید سلاحهای اروپایی بیشتری تولید کنیم تا خودمختارتر باشیم.» اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در رونمایی از «سند سفید دفاع اروپا» در ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ در بروکسل اعلام کرد که «دوره سود بردن از صلح پایان یافته و اروپا باید مسئولیت دفاعی بیشتری بپذیرد.» این اظهارات در حالی مطرح شده که طرح «تسلیح مجدد اروپا» با هدف تقویت توان دفاعی در سایه شکاف فراآتلانتیک و نگرانی از کاهش حمایت آمریکا رونمایی شده است.

ضرورت بازنگری در شراکتهای آمریکا با متحدانش در خاورمیانه

وبسایت اندیشکده رند آمریکا در یادداشتی نوشت: همانند دولتهای پیشین، اهمیت خاورمیانه برای دولت جدید آمریکا احتمالاً بیش از اهمیت آسیا و اروپا خواهد بود. بااینحال، دستورالعمل موقت دولت بایدن بر «تقویت و تجدید ائتلافها و شراکتهای آمریکا در سراسر جهان» تأکید کرده است.
شراکتهای آمریکا در خاورمیانه بهطور ویژهای نیازمند نوسازی است و دولت بایدن میتواند از این فرصت برای ارزیابی مجدد روابط خود با شرکای سنتی بهرهبرداری کند. ارزیابی ثبات منطقهای بهعنوان مهمترین منافع آمریکا در خاورمیانه و پیشبرد این هدف با ابزارهایی فراتر از همکاری نظامی، شروع خوبی برای دولت بایدن خواهد بود.
بهطور تاریخی، شراکتهای آمریکا در خاورمیانه برای ایجاد ائتلافی از کشورها در برابر کشوری دیگر برای مقابله با تهدیدهای موجود بوده است. بهعنوانمثال، در دهه 1970، دولت نیکسون همکاری با ایران و عربستان را «دو ستون» راهبرد منطقهای آمریکا و سدی در برابر نفوذ شوروی در خاورمیانه قلمداد میکرد.
همچنین، واشنگتن با اسرائیل نیز روابط ویژهای برقرار کرده و از آن برای مقابله با فعالان پساشوروی و ملیگرای عرب، نظیر مصر و سوریه، بهره گرفته است. اگرچه فضای راهبردی متحول شده اما رویکرد آمریکا همچنان ثابت مانده است یعنی؛ ایجاد بلوکی از کشورها برای مقابله و انزوای کشوری دیگر، خواه صدام حسین در عراق خواه ایران بعد از انقلاب اسلامی.
در حال حاضر، شراکتهای منطقهای آمریکا (که در دوره جنگ سرد شکل گرفته است) گرفتار همین نقص فکری میراث گذشته است. بهعنوانمثال، آمریکا هنوز هم به صلح بین «کشورهای خط مقدم» درگیری اعراب-اسرائیل ادامه میدهد درحالیکه این کشورها دیگر تهدید محسوب نمیشوند. هر دو کشور مصر و اردن دههها قبل روابط خود را با اسرائیل عادیسازی کرده و خطر جنگ اعراب-اسرائیل دیگر منتفی است. همچنین، مشکل اعراب-اسرائیل در خلیج [فارس] چندان حاد نیست، اما در آنجا نیز آمریکا با فروش تسلیحات نظامی به تسلیح عربستان و امارات میپردازد. اگرچه این دو کشور شریک آمریکا محسوب میشوند اما وقت آن است که واشنگتن منطق این سرمایهگذاریها را بهروزرسانی کند.
شراکتهای آمریکا در خاورمیانه تا حدی سودمند بوده است. هنگامیکه صدام سال 1990 به کویت حمله کرد، کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا برای اخراج نیروهای عراق از کویت به ائتلاف به رهبری آمریکا پیوستند. همین اواخر، روابط مستحکم آمریکا با کشورهای منطقهای باعث تسهیل دسترسی، استقرار و جنگ هوایی نیروهای آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه شده است.
بااینوجود، شراکتهای آمریکا در خاورمیانه هزینههایی نیز داشته است. نخست و مهمتر از همه، شراکت آمریکا با رژیمهای ناقض حقوق بشر خطر تخریب وجهه آمریکا را در پی داشته است که روابط دیرینه آمریکا با عربستان بدترین نوع از این شراکتها بوده و از زمان مداخله نظامی عربستان در یمن نیز در کانون انتقادها بوده است.
علاوه بر این، برخی شراکتهای آمریکا خطر گرفتاری در تله درگیری منطقهای بهویژه با ایران را در پی دارد. برای مثال، حملات اسرائیل به اهداف مرتبط با ایران در سوریه و عراق، به نگرانیها از گسترش این اقدامات به جنگ منطقهای و لزوم مداخله آمریکا در حمایت از شرکای خود، دامن زده است.
در نهایت، رویکرد سنتی آمریکا در شراکتهای منطقهای باعث سوءاستفاده دیگران از ضمانتهای امنیتی آمریکا شده است. بسیاری از شرکای آمریکا در توانمندی دفاعی خود به مقدار کافی سرمایهگذاری نکرده و چنین تصور میکنند که واشنگتن هزینههای تضمین امنیت آنها و دفع تهدیدهای منطقهای را بر دوش خواهد کشید. حتی کشورهایی نظیر عربستان و مصر در رفع نگرانیهای امنیتی ضروری خود وضعیت مطلوبی ندارند.
دستورالعمل راهبردی موقت دولت بایدن تأکید میکند که آمریکا دیگر «چک سفید در اختیار شرکای منطقهای خود قرار نخواهد داد تا سیاستهایی خلاف منافع و ارزشهای آمریکا را دنبال کنند».
دولت بایدن میتواند به ارزیابی مجدد در شراکتهای قدیمی پرداخته و برای دستیابی به منافع راهبردی بلندمدت، سرمایهگذاری در این منطقه را بهینهسازی کند. توصیه میشود که آمریکا کمک به شرکای خود را به نیازهای عاجل ازجمله توسعه اقتصادی، بهینهسازی حکومت و ثبات آنها سوق داده و همزمان، از تأمین سختافزارهای نظامی پیشرفته به این کشورها بکاهد.
شرکای سنتی آمریکا، بازنگری دولت بایدن در شراکتهای راهبردی آمریکا در خاورمیانه را کاهش اهمیت خود برای واشنگتن تلقی کرده و احتمالاً به اقدامات یکجانبه یا گرایش به رقبای آمریکا تهدید خواهند کرد. برخی از این تهدیدها واقعی و برخی دیگر توخالی خواهد بود. درصورتیکه سیاستگذاران آمریکا با گزینه تیرگی روابط یا تداوم وضع موجود مواجه شدند، باید خاطرنشان کرد که شراکت فینفسه یک هدف نیست بلکه وسیلهای برای تأمین منافع متقابل شرکاست. آمریکا باید هنگامی در این شراکتهای سرمایهگذاری کند که معیارهای خود در آنها لحاظ شده باشد.
0 Comments