جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

ضرورت بازنگری در شراکت‌های آمریکا با متحدانش در خاورمیانه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دولت بایدن سوم مارس «دستورالعمل راهبردی امنیت ملی موقت» خود را منتشر کرد. این دستورالعمل اولویت‌های سیاست خارجی دولت آمریکا را به‌طور رسمی ترسیم می‌کند.

وب‌سایت اندیشکده رند آمریکا در یادداشتی نوشت: همانند دولت‌های پیشین، اهمیت خاورمیانه برای دولت جدید آمریکا احتمالاً بیش از اهمیت آسیا و اروپا خواهد بود. بااین‌حال، دستورالعمل موقت دولت بایدن بر «تقویت و تجدید ائتلاف‌ها و شراکت‌های آمریکا در سراسر جهان» تأکید کرده است.

شراکت‌های آمریکا در خاورمیانه به‌طور ویژه‌ای نیازمند نوسازی است و دولت بایدن می‌تواند از این فرصت برای ارزیابی مجدد روابط خود با شرکای سنتی بهره‌برداری کند. ارزیابی ثبات منطقه‌ای به‌عنوان مهم‌ترین منافع آمریکا در خاورمیانه و پیشبرد این هدف با ابزارهایی فراتر از همکاری نظامی، شروع خوبی برای دولت بایدن خواهد بود.

به‌طور تاریخی، شراکت‌های آمریکا در خاورمیانه برای ایجاد ائتلافی از کشورها در برابر کشوری دیگر برای مقابله با تهدیدهای موجود بوده است. به‌عنوان‌مثال، در دهه 1970، دولت نیکسون همکاری با ایران و عربستان را «دو ستون» راهبرد منطقه‌ای آمریکا و سدی در برابر نفوذ شوروی در خاورمیانه قلمداد می‌کرد.

همچنین، واشنگتن با اسرائیل نیز روابط ویژه‌ای برقرار کرده و از آن برای مقابله با فعالان پساشوروی و ملی‌گرای عرب، نظیر مصر و سوریه، بهره گرفته است. اگرچه فضای راهبردی متحول شده اما رویکرد آمریکا همچنان ثابت مانده است یعنی؛ ایجاد بلوکی از کشورها برای مقابله و انزوای کشوری دیگر، خواه صدام حسین در عراق خواه ایران بعد از انقلاب اسلامی.

در حال حاضر، شراکت‌های منطقه‌ای آمریکا (که در دوره جنگ سرد شکل گرفته است) گرفتار همین نقص فکری میراث گذشته است. به‌عنوان‌مثال، آمریکا هنوز هم به صلح بین «کشورهای خط مقدم» درگیری اعراب-اسرائیل ادامه می‌دهد درحالی‌که این کشورها دیگر تهدید محسوب نمی‌شوند. هر دو کشور مصر و اردن دهه‌ها قبل روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرده و خطر جنگ اعراب-اسرائیل دیگر منتفی است. همچنین، مشکل اعراب-اسرائیل در خلیج [فارس] چندان حاد نیست، اما در آنجا نیز آمریکا با فروش تسلیحات نظامی به تسلیح عربستان و امارات می‌پردازد. اگرچه این دو کشور شریک آمریکا محسوب می‌شوند اما وقت آن است که واشنگتن منطق این سرمایه‌گذاری‌ها را به‌روزرسانی کند.

شراکت‌های آمریکا در خاورمیانه تا حدی سودمند بوده است. هنگامی‌که صدام سال 1990 به کویت حمله کرد، کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا برای اخراج نیروهای عراق از کویت به ائتلاف به رهبری آمریکا پیوستند. همین اواخر، روابط مستحکم آمریکا با کشورهای منطقه‌ای باعث تسهیل دسترسی، استقرار و جنگ هوایی نیروهای آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه شده است.

بااین‌وجود، شراکت‌های آمریکا در خاورمیانه هزینه‌هایی نیز داشته است. نخست و مهم‌تر از همه، شراکت آمریکا با رژیم‌های ناقض حقوق بشر خطر تخریب وجهه آمریکا را در پی داشته است که روابط دیرینه آمریکا با عربستان بدترین نوع از این شراکت‌ها بوده و از زمان مداخله نظامی عربستان در یمن نیز در کانون انتقادها بوده است.

علاوه بر این، برخی شراکت‌های آمریکا خطر گرفتاری در تله درگیری منطقه‌ای به‌ویژه با ایران را در پی دارد. برای مثال، حملات اسرائیل به اهداف مرتبط با ایران در سوریه و عراق، به نگرانی‌ها از گسترش این اقدامات به جنگ منطقه‌ای و لزوم مداخله آمریکا در حمایت از شرکای خود، دامن زده است.

در نهایت، رویکرد سنتی آمریکا در شراکت‌های منطقه‌ای باعث سوءاستفاده دیگران از ضمانت‌های امنیتی آمریکا شده است. بسیاری از شرکای آمریکا در توانمندی دفاعی خود به مقدار کافی سرمایه‌گذاری نکرده و چنین تصور می‌کنند که واشنگتن هزینه‌های تضمین امنیت آن‌ها و دفع تهدیدهای منطقه‌ای را بر دوش خواهد کشید. حتی کشورهایی نظیر عربستان و مصر در رفع نگرانی‌های امنیتی ضروری خود وضعیت مطلوبی ندارند.

دستورالعمل راهبردی موقت دولت بایدن تأکید می‌کند که آمریکا دیگر «چک سفید در اختیار شرکای منطقه‌ای خود قرار نخواهد داد تا سیاست‌هایی خلاف منافع و ارزش‌های آمریکا را دنبال کنند».

دولت بایدن می‌تواند به ارزیابی مجدد در شراکت‌های قدیمی پرداخته و برای دست‌یابی به منافع راهبردی بلندمدت، سرمایه‌گذاری در این منطقه را بهینه‌سازی کند. توصیه می‌شود که آمریکا کمک به شرکای خود را به نیازهای عاجل ازجمله توسعه اقتصادی، بهینه‌سازی حکومت و ثبات آن‌ها سوق داده و هم‌زمان، از تأمین سخت‌افزارهای نظامی پیشرفته به این کشورها بکاهد.

شرکای سنتی آمریکا، بازنگری دولت بایدن در شراکت‌های راهبردی آمریکا در خاورمیانه را کاهش اهمیت خود برای واشنگتن تلقی کرده و احتمالاً به اقدامات یک‌جانبه یا گرایش به رقبای آمریکا تهدید خواهند کرد. برخی از این تهدیدها واقعی و برخی دیگر توخالی خواهد بود. درصورتی‌که سیاست‌گذاران آمریکا با گزینه تیرگی روابط یا تداوم وضع موجود مواجه شدند، باید خاطرنشان کرد که شراکت فی‌نفسه یک هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای تأمین منافع متقابل شرکاست. آمریکا باید هنگامی در این شراکت‌های سرمایه‌گذاری کند که معیارهای خود در آن‌ها لحاظ شده باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *