جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

راهبرد ترکیبی اتحادیه اروپا در قبال روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال 2014، اتحادیه اروپا در قبال روسیه سیاست تعادل تحریم‌ها با تعامل گزینشی را دنبال کرده است، اما اکنون اتحادیه اروپا باید از این رویکرد دووجهی گامی فراتر بگذارد.

وب‌سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سفر اخیر خود به مسکو از سیاست سه‌گانه جدید (مقابله، مهار و تعامل) در قبال روسیه خبر داده است. در این یادداشت به بررسی راه‌هایی پرداخته می‌شود که اتحادیه اروپا می‌تواند در سیاست خود در قبال روسیه اتخاذ کند.

 

سازگاری راهبردی اتحادیه اروپا با روسیه

در سال‌های اخیر سرخط رسانه‌ها در مورد روابط اتحادیه اروپا-روسیه عمدتاً با اخبار تحریم‌ها، حملات سایبری، استفاده از سلاح‌های شیمیایی و تبادل‌نظر در سطوح بالا همراه بوده است. با توجه به سیاست روسیه در اوکراین، لیبی، جمهوری‌های آفریقای مرکزی و صربستان، نمی‌توان محاسبات سیاست خارجی کرملین را توأم با خویشتن‌داری دانست. اتحادیه اروپا راهبرد سازگاری خود را با سفرهای دیپلماتیکی دوره‌ای تکمیل کرده است. بااین‌حال، همه این تلاش‌ها ناکام مانده است، زیرا روسیه به‌جای سرمایه‌گذاری در بازتنظیم روابط خود با اتحادیه اروپا یا آمریکا، به دنبال راه‌هایی برای کاهش نفوذ آمریکا و اروپا در مناطق کلیدی جهان (از بالکان گرفته تا خاورمیانه و آفریقای زیر صحرا) بوده است.

سال‌های متمادی، روسیه از سطح فعلی همکاری عملی با اروپا خرسند بوده و فروش گاز این کشور به اتحادیه اروپا رکوردهای جدیدی ثبت کرده است. در جبهه دیپلماتیک، رویارویی باعث اختلال در گفتگوهای روسیه-اتحادیه اروپا نشده و حتی این گفتگوها در برخی مسائل افزایش یافته است.

از زمان سفر ناموفق بورل به مسکو در فوریه 2021، به نظر می‌رسد که تفکر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت تأثیر دو روند قرار گرفته است. در خصوص توانایی سازمانی اتحادیه اروپا برای مقابله با روسیه، برخی کشورها به بروکسل اعتماد چندانی ندارند. برخی دیگر نیز نگران هستند که بروکسل در روابط روسیه-اتحادیه اروپا بیش‌ازپیش به حاشیه رفته و کانال تأثیرگذاری اعضای کوچک و متوسط این اتحادیه در روابط آن با روسیه کمتر و کمتر شود. از دیدگاه مسکو، تعامل سامانمند با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کاهش اهمیت نهادهای این اتحادیه کاملاً به نفع روسیه است.

 

اقدامات سابق اتحادیه اروپا در مقابله با روسیه

سازگاری راهبردی اتحادیه اروپا با حساسیت‌های روسیه و تعامل مداوم آن با این کشور، به‌طور دوره‌ای با مقابله این اتحادیه در جبهه‌های مختلف متوازن شده است. اتحادیه اروپا سال 2009 سومین بسته آزادسازی انرژی را به کار گرفت و قدرت روسیه برای بهره‌برداری سیاسی از [شرکت روسی] گازپروم علیه کشورهای این اتحادیه را به‌طور چشمگیری کاهش داد.

استفاده اتحادیه اروپا از تحریم‌ها برای مقابله با روسیه موفقیت‌آمیز بوده است. این تحریم‌های نه‌چندان شدید، اگرچه سیاست‌های روسیه در اوکراین را تغییر نداده است، اما این سیاست‌ها را به‌طور قابل‌توجهی محدود کرده است. این اقدامات احتمالاً باعث محدودیت میزان مداخله نظامی روسیه در اوکراین و به‌تبع آن، کاهش گستره منطقه جنگ در شرق این کشور شده است.

اقدامات متوازن اروپا در تعامل، مقابله و احترام به حساسیت‌های روسیه، ازلحاظ ژئوپلیتیکی کاملاً حساب‌شده بوده اما کاملاً سامانمند نبوده است. اخیراً اعضای اتحادیه اروپا از بروکسل خواسته‌اند تا سیاست‌های خود در قبال روسیه را در راستای این خطوط سازمان‌دهی کند: حمایت از اجرای مینسک-2 و واکنش قدرتمند در برابر نقض حاکمیت همسایگان اتحادیه اروپا؛ افزایش همکاری در مقاوم‌سازی همسایگان شرقی این اتحادیه ازجمله مقابله با تهدیدهای سایبری و هیبریدی؛ افزایش مقاومت خود اتحادیه از طریق تقویت سیاست‌های سبز و مبارزه با کژآگاه سازی و حمایت از جامعه مدنی در روسیه. این رویکردها در سه اقدام پیشنهادی بورل یعنی مقابله، مهار و تعامل انعکاس یافته است.

 

مسیر پیش رو

در روابط بین‌الملل، رویارویی و همکاری در تضاد با یکدیگر نبوده بلکه دو روی یک سکه محسوب می‌شود. از همین رو، اتحادیه اروپا باید نفوذ پیرامونی خود را بازیافته و ظرفیت دیگر قدرت‌ها (روسیه، چین یا حتی ترکیه) برای فعالیت علیه منافع این اتحادیه را محدود سازد. برای دست‌یابی به این هدف، این اتحادیه باید رویکرد «مقابله، مهار و تعامل» بورل را با سیاست‌های قاطع پشتیبانی کند.

همه سیاست‌هایی که برای اتحادیه اروپا استقلال انرژی، افزایش توانمندی اطلاعاتی و نظامی و ظرفیت‌های ضداطلاعاتی در برابر تهدیدهای حملات سایبری یا عملیات خصمانه به ارمغان بیاورد، باعث تقویت موضع این اتحادیه در برابر قدرت‌های ثالث خواهد شد. وحدت و یکپارچگی نیز در کنار همکاری فرا آتلانتیک مایه تقویت این تلاش‌ها خواهد شد.

اتحادیه اروپا باید ضمن ایجاد پیوندهای امنیتی و نظامی با همسایگان منتخب خود در بالکان، شرق اروپا، خاورمیانه و آفریقا، چگونگی حمایت از حقوق بشر و دموکراسی را بررسی کند. این اتحادیه باید به تعامل گزینشی با دولت و جامعه روسیه از طریق نهادهای چندجانبه، تسهیل فرایند ویزا و گفتگو با طیف وسیعی از سازمان‌ها ادامه دهد.

رویکرد چماق در برابر روسیه جزو فرهنگ راهبردی اتحادیه اروپا نبوده و این اتحادیه را از حوزه دیپلماتیکی خود دور می‌سازد. بااین‌حال، تلاش برای یادگیری زبان قدرت و فعالیت ژئوپلیتیکی قاطعانه بهتر از آن است که این اتحادیه در مسائل بین‌المللی به حاشیه رانده شود. زمان گفتگو بین روسیه و اتحادیه اروپا خواهد رسید اما برای این گفتگو، اتحادیه اروپا باید کارت‌های بیشتری برای بازی در اختیار داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *