جدیدترین مطالب

تحلیلی بر تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک حقوقدان و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: آراء ممتنع و منفی به قطعنامه شورای حکام درباره ایران نباید اهمیت اصل قطعنامه را تحت‌الشعاع قرار دهد. تجربه تصویب قطعنامه‌های قبلی نشان داده است که قطعنامه‌ها درنهایت تاثیر خود را بر جای می‌گذارند و مسیر پرونده هسته‌ای را به سمت نامطلوبی سوق می‌دهند.

تحلیلی بر اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل غرب آسیا گفت: مجلس نمایندگان آمریکا در پی صدور حکم دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر دستگیری مقامات رژیم اسرائیل، طرح تحریم این دیوان را در حمایت همه‌جانبه از تل آویو تصویب کرد. طرح تحریم مقامات دیوان کیفری بین المللی، اخیرا با ۲۴۷ رای موافق در مقابل ۱۵۵ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و تقریبا همه جمهوری‌خواهان حاضر در این نشست رای مثبت دادند.

راهبرد روسیه در پاسخ به تحریم‌های غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی تشدید تنش‌ها میان روسیه و کشورهای غربی به‌دلیل جنگ اوکراین، مسکو به دنبال راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌های گسترده آمریکا و متحدانش است.

ابهامات و چشم‌انداز طرح جدید آمریکا برای پایان جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، طرح چهار و نیم صفحه‌ای را برای برقراری آتش‌بس و پایان جنگ غزه ارائه کرده است. رئیس جمهور آمریکا پس از سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که این طرح پیشنهادی از طرف رژیم صهیونیستی پیشنهاد شده است.

تحلیلی بر طرح‌های صلح ارائه شده برای آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طرح‌هایی که از سوی برخی دولت‌های عربی و آمریکا برای آتش‌بس در غزه و پایان جنگ مطرح می‌شود، عملیاتی نیستند و بیش از آنکه، نگاه به حل بحران در غزه و رفح داشته باشند، منافع ملی آنها را دنبال می‌کنند.

روند روبه رشد شناسایی دولت مستقل فلسطین در جهان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین الملل گفت که موضع چین درباره موافقت با به رسمیت شناختن دولت فلسطین موضوع تازه‌ای نیست، اما این موافقت و همراهی در روند جهانی موجب تقویت موضع حمایت از فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطینی می‌شود.

نقش آفرینی فرانسه در غرب آسیا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا درباره تلاش فرانسه برای مذاکره با کشورهای منطقه درباره جنگ غزه گفت: غرب آسیا در حال پوست‌اندازی و دگردیسی است؛ نتانیاهو رفتنی است و همه برای یک تغییر بزرگ خود را آماده می‌کنند.

چرایی اهمیت تداوم مبارزه با تروریسم در افغانستان و پاکستان از منظر اندیشکده آمریکایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: گروه ارشد مطالعاتی موسسه صلح ایالات متحده (یوسیپ) می‌گوید واشنگتن باید قبل از آن‌که خیلی دیر شود، توجه و تلاش‌های ضد تروریسم خود را بر آسیای مرکزی و جنوبی متمرکز کند. سه سال پس از خروج آمریکا از افغانستان، خطر تروریسم ناشی از جنوب آسیا همچنان بالا است و سیاستگذاران باید هوشیارتر عمل کنند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک حقوقدان و کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت: آراء ممتنع و منفی به قطعنامه شورای حکام درباره ایران نباید اهمیت اصل قطعنامه را تحت‌الشعاع قرار دهد. تجربه تصویب قطعنامه‌های قبلی نشان داده است که قطعنامه‌ها درنهایت تاثیر خود را بر جای می‌گذارند و مسیر پرونده هسته‌ای را به سمت نامطلوبی سوق می‌دهند.

تحلیلی بر اقدام مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم دیوان کیفری بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل غرب آسیا گفت: مجلس نمایندگان آمریکا در پی صدور حکم دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر دستگیری مقامات رژیم اسرائیل، طرح تحریم این دیوان را در حمایت همه‌جانبه از تل آویو تصویب کرد. طرح تحریم مقامات دیوان کیفری بین المللی، اخیرا با ۲۴۷ رای موافق در مقابل ۱۵۵ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و تقریبا همه جمهوری‌خواهان حاضر در این نشست رای مثبت دادند.

راهبرد روسیه در پاسخ به تحریم‌های غرب

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی تشدید تنش‌ها میان روسیه و کشورهای غربی به‌دلیل جنگ اوکراین، مسکو به دنبال راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌های گسترده آمریکا و متحدانش است.

ابهامات و چشم‌انداز طرح جدید آمریکا برای پایان جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، طرح چهار و نیم صفحه‌ای را برای برقراری آتش‌بس و پایان جنگ غزه ارائه کرده است. رئیس جمهور آمریکا پس از سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که این طرح پیشنهادی از طرف رژیم صهیونیستی پیشنهاد شده است.

تحلیلی بر طرح‌های صلح ارائه شده برای آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طرح‌هایی که از سوی برخی دولت‌های عربی و آمریکا برای آتش‌بس در غزه و پایان جنگ مطرح می‌شود، عملیاتی نیستند و بیش از آنکه، نگاه به حل بحران در غزه و رفح داشته باشند، منافع ملی آنها را دنبال می‌کنند.

پیشنهادهای ایران به گروه بریکس در عرصه حمل‌ونقل

مسکو- ایرنا- نخستین نشست وزرای حمل و نقل کشورهای عضو گروه بریکس با طرح پیشنهادهای مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همکاری‌ها در عرصه حمل‌ونقل و لجستیک همراه بود.

Loading

راهبرد ترکیبی اتحادیه اروپا در قبال روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال 2014، اتحادیه اروپا در قبال روسیه سیاست تعادل تحریم‌ها با تعامل گزینشی را دنبال کرده است، اما اکنون اتحادیه اروپا باید از این رویکرد دووجهی گامی فراتر بگذارد.

وب‌سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سفر اخیر خود به مسکو از سیاست سه‌گانه جدید (مقابله، مهار و تعامل) در قبال روسیه خبر داده است. در این یادداشت به بررسی راه‌هایی پرداخته می‌شود که اتحادیه اروپا می‌تواند در سیاست خود در قبال روسیه اتخاذ کند.

 

سازگاری راهبردی اتحادیه اروپا با روسیه

در سال‌های اخیر سرخط رسانه‌ها در مورد روابط اتحادیه اروپا-روسیه عمدتاً با اخبار تحریم‌ها، حملات سایبری، استفاده از سلاح‌های شیمیایی و تبادل‌نظر در سطوح بالا همراه بوده است. با توجه به سیاست روسیه در اوکراین، لیبی، جمهوری‌های آفریقای مرکزی و صربستان، نمی‌توان محاسبات سیاست خارجی کرملین را توأم با خویشتن‌داری دانست. اتحادیه اروپا راهبرد سازگاری خود را با سفرهای دیپلماتیکی دوره‌ای تکمیل کرده است. بااین‌حال، همه این تلاش‌ها ناکام مانده است، زیرا روسیه به‌جای سرمایه‌گذاری در بازتنظیم روابط خود با اتحادیه اروپا یا آمریکا، به دنبال راه‌هایی برای کاهش نفوذ آمریکا و اروپا در مناطق کلیدی جهان (از بالکان گرفته تا خاورمیانه و آفریقای زیر صحرا) بوده است.

سال‌های متمادی، روسیه از سطح فعلی همکاری عملی با اروپا خرسند بوده و فروش گاز این کشور به اتحادیه اروپا رکوردهای جدیدی ثبت کرده است. در جبهه دیپلماتیک، رویارویی باعث اختلال در گفتگوهای روسیه-اتحادیه اروپا نشده و حتی این گفتگوها در برخی مسائل افزایش یافته است.

از زمان سفر ناموفق بورل به مسکو در فوریه 2021، به نظر می‌رسد که تفکر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت تأثیر دو روند قرار گرفته است. در خصوص توانایی سازمانی اتحادیه اروپا برای مقابله با روسیه، برخی کشورها به بروکسل اعتماد چندانی ندارند. برخی دیگر نیز نگران هستند که بروکسل در روابط روسیه-اتحادیه اروپا بیش‌ازپیش به حاشیه رفته و کانال تأثیرگذاری اعضای کوچک و متوسط این اتحادیه در روابط آن با روسیه کمتر و کمتر شود. از دیدگاه مسکو، تعامل سامانمند با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کاهش اهمیت نهادهای این اتحادیه کاملاً به نفع روسیه است.

 

اقدامات سابق اتحادیه اروپا در مقابله با روسیه

سازگاری راهبردی اتحادیه اروپا با حساسیت‌های روسیه و تعامل مداوم آن با این کشور، به‌طور دوره‌ای با مقابله این اتحادیه در جبهه‌های مختلف متوازن شده است. اتحادیه اروپا سال 2009 سومین بسته آزادسازی انرژی را به کار گرفت و قدرت روسیه برای بهره‌برداری سیاسی از [شرکت روسی] گازپروم علیه کشورهای این اتحادیه را به‌طور چشمگیری کاهش داد.

استفاده اتحادیه اروپا از تحریم‌ها برای مقابله با روسیه موفقیت‌آمیز بوده است. این تحریم‌های نه‌چندان شدید، اگرچه سیاست‌های روسیه در اوکراین را تغییر نداده است، اما این سیاست‌ها را به‌طور قابل‌توجهی محدود کرده است. این اقدامات احتمالاً باعث محدودیت میزان مداخله نظامی روسیه در اوکراین و به‌تبع آن، کاهش گستره منطقه جنگ در شرق این کشور شده است.

اقدامات متوازن اروپا در تعامل، مقابله و احترام به حساسیت‌های روسیه، ازلحاظ ژئوپلیتیکی کاملاً حساب‌شده بوده اما کاملاً سامانمند نبوده است. اخیراً اعضای اتحادیه اروپا از بروکسل خواسته‌اند تا سیاست‌های خود در قبال روسیه را در راستای این خطوط سازمان‌دهی کند: حمایت از اجرای مینسک-2 و واکنش قدرتمند در برابر نقض حاکمیت همسایگان اتحادیه اروپا؛ افزایش همکاری در مقاوم‌سازی همسایگان شرقی این اتحادیه ازجمله مقابله با تهدیدهای سایبری و هیبریدی؛ افزایش مقاومت خود اتحادیه از طریق تقویت سیاست‌های سبز و مبارزه با کژآگاه سازی و حمایت از جامعه مدنی در روسیه. این رویکردها در سه اقدام پیشنهادی بورل یعنی مقابله، مهار و تعامل انعکاس یافته است.

 

مسیر پیش رو

در روابط بین‌الملل، رویارویی و همکاری در تضاد با یکدیگر نبوده بلکه دو روی یک سکه محسوب می‌شود. از همین رو، اتحادیه اروپا باید نفوذ پیرامونی خود را بازیافته و ظرفیت دیگر قدرت‌ها (روسیه، چین یا حتی ترکیه) برای فعالیت علیه منافع این اتحادیه را محدود سازد. برای دست‌یابی به این هدف، این اتحادیه باید رویکرد «مقابله، مهار و تعامل» بورل را با سیاست‌های قاطع پشتیبانی کند.

همه سیاست‌هایی که برای اتحادیه اروپا استقلال انرژی، افزایش توانمندی اطلاعاتی و نظامی و ظرفیت‌های ضداطلاعاتی در برابر تهدیدهای حملات سایبری یا عملیات خصمانه به ارمغان بیاورد، باعث تقویت موضع این اتحادیه در برابر قدرت‌های ثالث خواهد شد. وحدت و یکپارچگی نیز در کنار همکاری فرا آتلانتیک مایه تقویت این تلاش‌ها خواهد شد.

اتحادیه اروپا باید ضمن ایجاد پیوندهای امنیتی و نظامی با همسایگان منتخب خود در بالکان، شرق اروپا، خاورمیانه و آفریقا، چگونگی حمایت از حقوق بشر و دموکراسی را بررسی کند. این اتحادیه باید به تعامل گزینشی با دولت و جامعه روسیه از طریق نهادهای چندجانبه، تسهیل فرایند ویزا و گفتگو با طیف وسیعی از سازمان‌ها ادامه دهد.

رویکرد چماق در برابر روسیه جزو فرهنگ راهبردی اتحادیه اروپا نبوده و این اتحادیه را از حوزه دیپلماتیکی خود دور می‌سازد. بااین‌حال، تلاش برای یادگیری زبان قدرت و فعالیت ژئوپلیتیکی قاطعانه بهتر از آن است که این اتحادیه در مسائل بین‌المللی به حاشیه رانده شود. زمان گفتگو بین روسیه و اتحادیه اروپا خواهد رسید اما برای این گفتگو، اتحادیه اروپا باید کارت‌های بیشتری برای بازی در اختیار داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *