جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

روابط روسیه – اروپا؛ شریک یا رقیب؟

۱۳۹۹/۱۲/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شوراي راهبردي آنلاين-گفتگو: يك كارشناس مسائل اروپا معتقد است مجموعه تحولاتی که در روابط روسیه و اروپا در سه دهه گذشته پس از فروپاشی شوروی روی داده است نشان می‌دهد که دولت‌های اروپایی و آمریکا، روسیه را نه یک شریک که یک رقیب برای خود تلقی می‌کنند.

مرتضی مکی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره پیشینه اختلافات بین روسیه و اتحادیه اروپا گفت: «روسیه با مجموعه غرب به‌ویژه اتحادیه اروپا موضوعات مورد تنش زیادی دارند و موارد اختلافی بیشتر از موضوعات مورد اشتراک و همکاری است.»

مکی افزود: «روسیه به‌عنوان وارث شوروی سابق یک همسایه بزرگ و تأثیرگذار در روند تحولات اروپا و بسیاری از کانون‌های بحرانی جهان باقی مانده است.»

این کارشناس ادامه داد: «بعد از یک دوره همکاری و همگرایی میان روسیه و غرب در دوره ریاست جمهوری بوریس یلتسین و به قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین با هدف احیای هویت و ملی‌گرایی روسیه پس از دوره ضعف روسیه در دوره ریاست جمهوری یلتسین، ما شاهد روابط پرچالشی میان روسیه با اروپا و آمریکا بودیم.»

به گفته این کارشناس، آمریکا با توسعه ناتو به سمت شرق اروپا تلاش کرد هم توجیهی برای حفظ ماهیت وجودی پیمان ناتو ایجاد کند و هم سیاست مهار روسیه در مرزهایش را پیش ببرد.

مکی تأکید کرد: «در کنار توسعه ناتو، اروپا و آمریکا تلاش کردند با انقلاب‌های مخملی و استفاده از قدرت نرم، حوزه نفوذ روسیه را در شرق اروپا و جمهوری‌های شوروی سابق محدود سازند.»

وی افزود: «این سیاست در گرجستان و اوکراین موجب تنش جدی میان روسیه و غرب شد.»

مکی با بیان اینکه اگرچه در سال 2003 کشورهای غربی توانستند با انقلاب مخملی، شواردنادزه را در گرجستان ساقط کرده و ساکاشویلی را به جای او بنشانند و در اوکراین در سال 2004 یوشچنکو را به‌جای رئیس‌جمهور طرفدار روسیه در این کشور به قدرت برسانند، تأکید کرد: «اما روسیه در قبال این تحرکات دولت‌های غربی ساکت ننشست و در سال 2008 در دوره بحران در اوستیای شمالی و آبخازیا موجب تنش جدی در روابط روسیه و غرب شد.»

کارشناس مسائل روسیه توضیح داد: «در این شرایط غربی‌ها تلاش کردند با میانجیگری میان روسیه و گرجستان و عقب نشستن از مواضع خود در پذیرش گرجستان در پیمان ناتو به یک نوعی حوزه نفوذ روسیه را به رسمیت شناخته و کوشیدند تنش در روابط با مسکو را به حداقل برسانند؛ اما در جریان بحران اوکراین در سال 2014 و الحاق کریمه به خاک روسیه تنش جدی در روابط غرب و مسکو ایجاد شد و آمریکا و اروپا یک رشته تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را علیه روسیه اعمال کردند.»

در ادامه مکی گفت: «در 6 سالی که از الحاق کریمه به خاک اوکراین و بحران جدایی‌طلبی در شرق اوکراین زمان می‌گذرد تلاش‌های دولت‌های غربی به‌ویژه اروپایی‌ها در جهت فشار سیاسی و اقتصادی بر روسیه و وادار کردن این کشور به عقب‌نشینی از مواضعش نتیجه‌ای در بر نداشته و روابط سرد میان روسیه و اوکراین پیچیده‌تر شده است.»

وی با اشاره به روابط طرفین در دوره ریاست جمهوری ترامپ تأکید کرد: «در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با توجه به علایقی که رئیس‌جمهور سابق آمریکا به پوتین داشت اروپایی‌ها به‌شدت نگران نزدیکی روابط روسیه و آمریکا بودند و تلاش می‌کردند عادی‌سازی در روابط دو طرف ایجاد نشود.»

مکی افزود: «ادعای مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 تا حد زیادی دست ترامپ را برای تجدیدنظر در روابط مسکو و واشنگتن بست. به‌خصوص که دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات مخالف نزدیکی روابط با روسیه بودند.»

وی به قدرت رسیدن جو بایدن را با توجه به مواضع ستیزه‌جویانه‌ای که دمکرات‌های آمریکا نسبت به روسیه دارند، موجب نزدیکی دیدگاه‌های دولت‌های اروپایی و آمریکا در قبال روسیه عنوان کرد.

این کارشناس در تشریح شرایط فعلی ادامه داد: «بازگشت ناوالنی چهره سرشناس مخالف پوتین به روسیه، بازداشت او توسط دولت مسکو و یک رشته تظاهرات گسترده‌ که در شهرهای مختلف روسیه علیه پوتین برگزار شد، بهانه و ابزار مناسبی را برای اروپا و آمریکا جهت فشار به رئیس‌جمهور روسیه ایجاد کرد.»

مکی تأکید کرد: «البته در موضوع چگونگی مهار روسیه در اروپا، دیدگاه مشترکی وجود ندارد. از یک‌سو کشورهای شرق اروپا بیشتر تمایل به تشدید تنش در روابط با روسیه دارند از سوی دیگر آلمان و فرانسه دو موتور محرکه اتحادیه اروپا معتقد هستند که باید با همکاری و حفظ روابط نزدیک با روسیه تلاش شود که همکاری و وابستگی متقابلی ایجاد کرد و از این طریق روسیه را تحت‌فشار قرار داد.»

به گفته این کارشناس، قرارداد خط لوله نورد استریم 2 با همین هدف میان آلمان و روسیه به امضا رسید و به اجرا گذاشته است؛ خط لوله‌ای که بیش از 90 درصد آن احداث‌شده و با تکمیل آن بخش عمده‌ای از انرژی آلمان و برخی از دیگر کشورهای اروپایی تأمین خواهد شد. هم‌اکنون حدود 18 کشور اروپایی با میزان متفاوتی، بخشی از انرژی خود را از روسیه تأمین می‌کنند.

مکی درنهایت گفت: «مجموعه تحولاتی که در روابط روسیه و اروپا در سه دهه گذشته پس از فروپاشی شوروی روی‌داده است نشان می‌دهد که دولت‌های اروپایی و آمریکا، روسیه را نه یک شریک که یک رقیب برای خود تلقی می‌کنند و سعی می‌کنند با ابزارهای مختلف به‌خصوص استفاده از قدرت نرم، ولادیمیر پوتین را تحت‌فشار قرار دهند و سیاست مهار روسیه را از حوزه نفوذ این کشور به داخل روسیه بکشانند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *