جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading
26آذر ماه 1396

رسانه ها ؛ برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره قدس و…

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت در مورد قدس، مخالفت نماینده رژیم صهیونیستی با قطعنامه پیشنهادی مصر، نشست ۳ جانبه سران نظامی افغانستان، پاکستان و ناتو در کابل، ادامه یورش‌ها و بازداشت‌ها در کرانه باختری ، افتتاح طرح هسته‌ای عربستان، هشدارگوترش به احتمال جنگ در شبه جریزه کره، تاکید احزاب راست افراطی بر پایان اتحادیه اروپا و تاکید نماینده روسیه در سازمان ملل برخروج نیروهای آمریکایی از سوریه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثرفارسی:  نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره قدس برگزار می‌شود. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شورای امنیت سازمان ملل متحد به دعوت مصر جهت بررسی تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان” پایتخت اسرائیل” نشست اضطراری برگزار و سپس رای گیری خواهد کرد.براساس پیش نویس طرحی که برای این نشست در اختیار دیپلمات‌ها گذاشته شده «هر تصمیم و اقدامی برخلاف وضعیت حقوقی قدس، فاقد الزام قانونی و مغایر قطعنامه های سازمان ملل است».

  خبرگزاری مهر:   نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد با قطعنامه پیشنهادی مصر به شورای امنیت درباره بیت المقدس مخالفت و ادعا کرد که این شهر فلسطینی «پایتخت اسرائیل» است. دنی دانون نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد ضمن مخالفت با این پیش نویس مدعی شد که بیت المقدس پایتخت اسرائیل است و هیچ رای گیری یا مناقشه ای این واقعیت آشکار را تغییر نخواهد داد.

 خبرگزاری مهر:  وزارت دفاع افغانستان از برگزاری نشست ۳ جانبه بین فرماندهان نظامی افغانستان، پاکستان و ناتو خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر ، مقامات وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کردند که نشست ۳ جانبه بین فرماندهان نظامی افغانستان، پاکستان و نیروهای حمایت قاطع ناتو در کابل برگزار شد. ژنرال «دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که این نشست در مقر وزارت دفاع این کشور برگزار شد و فرماندهان نظامی افغانستان، پاکستان و نیروهای حمایت قاطع در مورد مشکلات موجود در دو سوی خط دیورند به مذاکرات پرداختند.

خبرگزاری فارس: نظامیان صهیونیست در جدیدترین اقدام خود ، با یورش به منازل فلسطینی‌ها در کرانه باختری 5 تن دیگر را بازداشت کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، نظامیان رژیم صهیونیستی به یورش‌های خود به شهرهای مختلف کرانه باختری همچنان ادامه می دهند. از زمانی که قدس توسط آمریکا به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی معرفی شده، ده فلسطینی شهید ، بیش از دوهزار نفر زخمی و  هزاران نفر بازداشت‌ها شده اند.

خبرگزاری فارس:  وزیر خارجه انگلیس گفت برای پایان دادن به شرایط کنونی سوریه، باید دیدگاه روسیه را در این زمینه دید و افزود مسکو تاثیری در نتیجه انتخابات انگلیس نداشته است. به گزارش خبرگزاری فارس، بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس همچنین گفت: هیچ مدرکی دال بر مداخله روسیه در همه‌پرسی برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) در سال 2016 وجود ندارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  به دستور بن سلمان، عربستان وارد عصر هسته‌ای شد. به گزارش ایسنا، رئیس موسسه ژئولوژیکی و زمین شناسی عربستان در مراسمی پروژه اکتشاف و حفاری منابع اورانیوم و توریوم را افتتاح کرد.در این پروژه سازمان زمین شناسی عربستان و شهرک انرژی هسته‌ای و نیروهای تجدیدپذیر ملک عبدالله و تیمی از چین همکاری می‌کنند.

خبرگزاری ایرنادبیرکل سازمان ملل گفت که عمیقا نگران است که لفاظی های خطرناک منجر به بروز جنگ در شبه جزیره کره شود.به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد : در زمانی که همه برای جلوگیری از وقوع جنگ در منطقه تلاش می کنند هرگونه لفاظی بی مورد که ناشی از اعتماد بنفس زیاد است، می تواند منجر به یک خطر بزرگ شود.

خبرگزاری تسنیم: احزاب راست افراطی اروپا در نشستی که روز گذشته در پراگ برگزار شد پایان اتحادیه اروپا در فرم فعلی آن را خواستار شدند.به گزارش خبرگزاری تسنیم ، “گرت ویلدرز”، رهبر حزب افراطی هلند در این نشست پایان اتحادیه اروپا در فرم فعلی آن را خواستار شد. ویلدرز در کنگره فراکسیون  اروپای ملل و آزادی پارلمان اتحادیه اروپا (ENF) که در پراگ، پایتخت جمهوری چک برگزار شد تصریح کرد که اتحادیه اروپا یک خطر موجودیتی برای کشورهای عضو است.

 خبرگزاری صدا و سیما: نماینده روسیه در سازمان ملل در ژنو گفت: نیرو‌های آمریکایی که در سوریه به صورت غیرقانونی حضور دارند باید خاک این کشور را ترک کنند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، الکسی بوروداوکین ،نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در ژنو تأکید کرد نیرو‌های آمریکایی که در سوریه به صورت غیر قانونی حضور دارند باید بار و بُنه خود را ببندند و خاک این کشور را ترک کنند.

یورونیوز:  جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا گفت که مقابله با ایران را نه از راه نظامی بلکه از طریق «تلاش‌های دیپلماتیک» پیگیری خواهد کرد. متیس به خبرنگاران حاضر در پنتاگون بااشاره به ادعاهای نیکی هیلی درباره موشک های ساخت ایران در یمن گفت این مدارک سبب واکنش نظامی علیه ایران نخواهد شد.

رادیو چین:  چین سمیناری با حضور شخصیتهای فلسطینی و اسراییلی برگزار می کند. لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که در روزهای 21 و 22 ماه جاری میلادی در شهر پکن سمیناری با حضور شخصیتهای صلح فلسطینی و اسراییلی برگزار خواهد شد. نبیل شعث مشاور رییس جمهوری فلسطین در امور روابط بین الملل و یهیِل هیلیک بر، نایب رئیس کنست در راس هیات نمایندگان خود در این سمینار حضور خواهند داشت.

رادیوچین:  وزیر خارجه چین گفت : جامعه ای  با سرنوشت مشترک میان کشورهای اطراف رودهای لان تسانگ و مکونگ تشکیل شود.وانگ یی وزیر خارجه چین پس از شرکت در سومین وزیران خارجه دربارۀ همکاری کشورهای مسیر رودهای لان تسانگ و مکونگ گفت: این نشست ثمربخش بود و طرفین با ایجاد نوار اقتصادی رودهای لان تسانگ و مکونگ و ایجاد جامعه با سرنوشت مشترک در این منطقه موافقت کردند.

خبرگزاری آناتولی :  شرکت صنایع دفاعی ترکیه در چارچوب قراردادی با دولت قطر بیش از 100 دستگاه خودرو زرهی مدل NMS 4×4 را به این کشور صادر می‌کند. در راستای این قرارداد، شرکت «نورول ماکینری» ترکیه به منظور تامین نیاز نیروهای مسلح قطر، وسیله نقلیه مذکور و همچنین بسیاری از تولیدات صنایع دفاعی را برای اولین بار به این کشور می فروشد.

دویچه وله:  بیش از نیمی از بریتانیایی‌ها خواهان ماندن در اتحادیه اروپا هستند. طبق نظرسنجی‌ای که از سوی موسسه تحقیقاتی بی ام جی انجام گرفته، ۵۱ درصد از شهروندان بریتانیا خواهان آن هستند که بریتانیا همچنان عضو اتحادیه اروپا بماند. تنها ۴۱ درصد از پرسش‌شوندگان با برگزیت موافق بوده‌اند. باقی آنان نیز در این باره مردد بوده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *