جدیدترین مطالب

تله بدهی

تله بدهی

زهرا صدرا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در ماه مه ۲۰۲۳، رئیس جمهور چین، ۳.۷ میلیارد دلار وام و کمک بلاعوض به پنج کشور همسایه آسیای مرکزی داد. (دولت پکن دارای سه نهاد اصلی به نام‌های بانک خلق چین، بانک صادرات و واردات چین و بانک توسعه چین است که به کشورهای آسیای مرکزی وام می‌دهد). بانک توسعۀ چین وام ویژه‌ای به مبلغ ۱.۴۵ میلیارد دلار برای همکاری چین و آسیای‌مرکزی اختصاص داده که برای توسعۀ منابع انرژی، معدن و پروژه‌های زیربنایی در آسیای‌مرکزی است؛ اما باید تاکید کرد که چین تنها برای تحقق پروژه‌ها توسط کشورهای آسیای مرکزی این وام‌ها را اختصاص نداده، بلکه این کشور در قبال پرداخت مبالغ هنگفت «مشارکت شرکت‎‌های چینی در هر پروژه» را هدف خود قرار داده است. 

افزایش شهدای غزه به ۳۴۱۸۳ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۱۸۳ نفر رسید و هفتاد و هفت هزار و ۱۴۳ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید

مرکز ملی آمار انگلیس در تازه‌ترین گزارش شمار مرگ مستقیم ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی را در این کشور ۱۰ هزار و ۴۸ نفر اعلام و اضافه کرد. این میزان مرگ ناشی از مصرف الکل بالاترین شمار مرگ به این علت در ۲۴ سالی است که این آمار ثبت می‌شود.

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.
Loading

أحدث المقالات

ببینید | رعد و برق وحشتناک در جیانگژی چین

شب گذشته جیانگژی چین همچون چند روز گذشته شاهد بارش شدید باران بود. در این بین، دوربین‌های مداربسته لحظه وقوع یک رعد و برق وحشتناک را ثبت کرده‌اند. / مهر

اردوغان: عراق درباره آب مطالباتی از ترکیه دارد

اردوغان درباره مسائل مربوط به آب بین عراق و ترکیه گفت: در اینجا نیاز به استفاده منطقی از منابع در مورد آب احساس می شود. عراق از ما در مورد آب مطالباتی دارد. آنچه در این مرحله باید انجام شود، تضمین استفاده پایدار از آب است.

ادعای بلومبرگ: بایدن اثر مصوبه ضدایرانی بر بازار نفت را خنثی می‌کند

تهران- ایرنا- شبکه اقتصادی بلومبرگ در تحلیلی با اشاره به تصویب تحریم‌های جدید ضد ایرانی در مجلس آمریکا و با توجه به احتمال افزایش بیش از هشت دلاری قیمت جهانی نفت در صورت اجرای این سیاست، گمانه‌زنی کرد که دولت بایدن در سال انتخابات و برای پیشگیری از افزایش بهای انرژی و تورم، از معافیت‌های پیش‌بینی شده در این مصوبه جهت کنترل قیمت نفت بهره‌برداری کند.

Loading
13خردادماه 1398

رسانه ها؛ سفر ترامپ به انگلیس و…

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: سفر رئیس جمهورآمریکا به لندن درمیان اعتراضات و تدابیر شدید امنیتی، درخواست پمپئو برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران، هشدار آمریکا به روسیه، ایران و سوریه درخصوص ادلب، حمله موشکی به فرودگاه تی 4 سوریه، اعتراض قطر به بیانیه پایانی اجلاس مکه، خروج مشاوران دفاعی روسیه از ونزوئلا، ادامه تنش بین آمریکا و اروپا بر سر روابط تسلیحاتی و نظامی، واکنش وندی شرمن به ادعای مذاکره آمریکا با ایران، تاکید احزاب چپ و «دموکرات آزاد» آلمان بر برگزاری انتخابات زودهنگام ،آغاز مذاکرات آمریکا و مکزیک بر سر مسائل مرزی، پایان کنفرانس شانگریلا، انتقاد کره شمالی از ژاپن، تعویق برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در الجزایر و هشدار پاپ درباره خطر ایدئولوژی راستگرایان افراطی در اروپا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثرفارسی: سفر سه روزه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به لندن آغاز شد. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  رئیس جمهور آمریکا در میان تدابیر شدید امنیتی و واکنش دهها نهاد و گروه و سازمان مردمی ، حقوق بشری ، ضد جنگ ، مخالف نژاد پرستی ، ضد سلاحهای هسته ای ، گروههای اسلامی و شماری از سیاستمداران و چهره های سرشناس انگلیسی علیه سیاستها و سفر او به انگلیس امروز وارد لندن شد .مخالفان سفر ترامپ برگزاری تظاهرات همزمان با دیدارهای رسمی وی در پایتخت انگلیس را از اولویت های خود اعلام  کردند .

تی .آر.تی ترکیه: وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده آماده مذاکره با مقامات ایرانی بدون هیچ پیش شرطی است.به گزارش خبرگزاری «اسوشیتد پرس»، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس در جنوب این کشور اعلام کرد که ایالات متحده آماده مذاکره با مقامات ایرانی بدون هیچ پیش شرطی است.

اسپوتنیک روسیه:  رئیس جمهور آمریکا به روسیه، ایران و سوریه نسبت به توقف حملات خود به ادلب هشدار داد. به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشت: آنها می گویند که روسیه، سوریه و به میزان کمتر ایران، استان ادلب در سوریه را بمباران می کنند. چه هدفی را دنبال می کنید؟ تمامش کنید. در عین حال ترامپ هیچ توضیحی درباره هدف از انتشار این پیام و از قول چه کسی صحبت می کند، ارائه نکرده است.

خبرگزاری صداو سیما: سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه چند موشک را بر فراز فرودگاه نظامی تی- 4 در حومه حمص رهگیری و منهدم کرد به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیونی الاخباریه سوریه, سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه چند موشک متخاصم را بر فراز فرودگاه نظامی تی- 4 در حومه حمص رهگیری و منهدم کرد. بر اساس این گزارش بر اثر برخورد یک موشک به یک ساختمان این فرودگاه یک سرباز سوری کشته شد و دو سرباز دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  قطر ضمن اعلام مخالفت خود با بیانیه پایانی دو نشست اخیر سران عرب و شورای همکاری خلیج فارس، اعلام کرد که این دو بیانیه با سیاست خارجی دوحه در تعارض است. به گزارش ایسنا، محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر از مخالفت کشورش با دو بیانیه پایانی نشست‌ اخیر سران اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس در مکه خبر داد. وی دلیل این مخالفت را در تعارض بودن برخی از بندهای بیانیه‌های مذکور با سیاست خارجی قطر بیان کرد.

خبرگزاری ایرنا:روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” امروز (دوشنبه) نوشت: دولت روسیه به‌ رغم حمایت سیاسی و اقتصادی خود از «نیکلاس مادورو» رییس جمهوری ونزوئلا، مشاوران کلیدی دفاعی خود را از این کشور خارج کرده است.به گزارش این روزنامه آمریکایی، شرکت «روستک» پیمانکار دفاعی روسیه که مسئولیت آموزش نیروهای ونزوئلا را بر عهده دارد، اکنون شمار نیروهای خود را از یکهزار نفر به کمتر از ۱۰ نفر رسانده است.

خبرگزاری تسنیم: تازه ترین اسناد فاش شده نشان می‌دهد که آمریکا با ارائه ضرب الاجل از اتحادیه اروپا خواسته است تا روابط نزدیک با صنایع تسلیحاتی و نظامی ایالات متحده را حفظ کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم ، اسناد فاش شده از نشست 22 ماه می بین مقام های آمریکایی و اعضای کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا نشان می دهد که دولت ترامپ برای متحدان اروپایی اش ضرب الاجلی را تعیین کرده و از آنها خواسته است تا تغییراتی در سیاست دفاعی خود ایجاد کرده تا از این مساله مطمئن شود که اروپا همچنان روابط نزدیک دفاعی و تسلیحاتی خود را با شرکت های آمریکایی حفظ خواهد کرد.این خبر را روزنامه اسپانیایی ال پایس منتشر کرده است.

العالم: ‘وندی شرمن’ معاون وزیر امور خارجه سابق آمریکا به ادعای آمریکا مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران بدون هیچ پیش شرطی، واکنش نشان داد. شرمن در صفحه توییتر خود نوشت: عکس گرفتن با (رهبر) کره شمالی، برای «دونالد ترامپ» نتیجه خوبی در بر نداشت. حالا وی در پی امتحان شانس خود با ایران است.ترامپ، مرد عکس های یادگاری و لبخند زدن در برابر دوربین رسانه هاست.

 خبرگزاری مهر: در پی استعفای رهبر حزب سوسیال دمکورات آلمان که از احزاب دولت ائتلافی این کشور بود احزاب چپ و دمکرات آزاد خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر، «دیتمار بارچ» رئیس فراکسیون پارلمانی حزب چپ‌های آلمان در گفتگو با شبکه تلویزیونی «زد دی اف» اظهار داشت: با توجه به کناره گیری «آندریا نالس» از ریاست حزب سوسیال دموکرات که بخشی از دولت ائتلافی را تشکیل می دهد، باید در فکر برگزاری انتخابات زودهنگام باشیم.

یورونیوز: آندریا نالس، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان به دلیل کاهش حمایت‌های درون حزبی از او از سمت خود استعفاء کرد. خانم نالس که در پی کاهش آراء فهرست نامزدهای حزب سوسیال دموکرات در انتخابات پارلمان اروپا از سوی اعضاء این حزب مورد انتقاد قرار گرفته بود، اعلام کرد که روز دوشنبه استعفاء خود را تقدیم هیئت رئیسه حزب خواهد کرد و روز سه‌شنبه نیز از ریاست فراکسیون این حزب در پارلمان آلمان کناره‌گیری خواهد کرد.

خبرگزاری فارس:  هیأتی مکزیکی به رهبری وزیر امور خارجه این کشور، روز دوشنبه برای گفت‌وگو درباره بحران پناه‌جویان وارد واشنگتن شد. به گزارش خبرگزاری فارس، با شدت گرفتن تنش میان آمریکا و مکزیک بر سر بحران مهاجرت غیرقانونی، هیأتی دیپلماتیک با هدف انجام مذاکرات دوجانبه، «مکزیکو سیتی» را به مقصد واشنگتن ترک کرد.طرف مکزیکی در این گفت‌وگوها قصد دارد دولت آمریکا را متقاعد کند که در جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران کوتاهی نکرده است.

رادیو چین:  هجدهمین کنفرانس شانگریلا در سنگاپور به پایان رسید. وزیران دفاع، مقامات نظامی و اندیشمندان حدود 40 کشور در این کنفرانس شرکت کردند. وی فنگ هه عضو شورای دولتی و وزیر دفاع چین ضمن طلب «همکاری چین با امنیت بین المللی» در سخنان خود تلاش چین برای پیشبرد سازندگی جامعۀ بشری با سرنوشت مشترک را تشریح کرد و درباره تایوان چین گفت که هر گونه تلاش برای تجزیۀ چین موفق نخواهد شد.

ان .اچ.کی ژاپن: کره شمالی از شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، بخاطر اظهاراتش درباره نشست احتمالی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، انتقاد کرده است.آبه گفته است که بدون هیچ پیش شرطی مایل به دیدار با کیم است که ظاهرا حاکی از تغییر موضع سرسختانه قبلیش در قبال کره شمالی است.در این بیانیه از دولت ژاپن انتقاد و تغییر موضعش در قبال مذاکره با کره شمالی اقدامی «تبلیغاتی» نامیده شده است.

دویچه وله :  شورای قانون اساسی الجزایر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در چهارم ژوئیه را به تعویق انداخت. به گزارش دویچه وله، تاکنون هیچ شخصیت سیاسی خود را کاندیدا نکرده است. مردم و احزاب سیاسی می‌گویند، برگزاری انتخابات زیر نظر هیأت حاکمه را نمی‌پذیرند.حال عبدالقادر بن‌صلاح، رئیس‌جمهوری موقت باید زمان برگزاری انتخابات را تعیین کند.الجزایر هفته‌هاست شاهد اعتراضات عمومی علیه هیأت حاکمه است.

پارس تودی :  رهبر کاتولیک‌های جهان، در مورد اثرات منفی و خطر راستگرایان افراطی در اروپا هشدار داد.به گزارش پارس تودی ، «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان اعلام کرد، سیاستمداران نباید با شعارهای نادرست تبلیغات انتخاباتی انجام دهند. رهبر کاتولیک های جهان افزود، اگر اروپا مراقب چالش‌های آینده نباشد با مشکل مواجه خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *