جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading
21آذرماه 1397

رسانه ها؛ پیش بینی استراتفور از وقایع سال ۲۰۱۹ و…

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پیش بینی موسسه تحقیقاتی استراتفور از مهم‌ترین اتفاقات سال ۲۰۱۹،هشدار مرکل درباره مذاکرات برگزیت، حمایت دوباره ترامپ از بن سلمان، برگزاری آخرین دور مذاکرات صلح یمن در سوئد روز پنجشنبه، احداث دیدبان مرزی آمریکا در شمال سوریه برای جدا کردن تُرک ها و کُردها، به رای گذاشتن صلاحیت ترزا می در نشست حزب محافظه‌کار بریتانیا ، برگزاری چهارمین مجمع بین المللی جاده ابریشم ، افزایش شدید تدابیر امنیتی در فرانسه ، تاکید آمریکا برادامه حضور در سوریه و واکنش شدید ترکیه به آموزش تروریستها در سوریه توسط آمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  موسسه تحقیقاتی استراتفور مهم‌ترین اتفاقات سال ۲۰۱۹ را پیش‌بینی کرد. استراتفور نوشته است پس از طوفانی که مساله قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به پا کرد، در سال ۲۰۱۹ از شدت نگرانی‌های نسبت به محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور کاسته خواهد شد و تمامی اقدامات بن سلمان در کانون توجهات بین‌المللی خواهد بود، او جایگاه قدرتمند خود در عربستان را حفظ خواهد کرد اما جایگاه او همچنان بر میزان حمایت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور متکی خواهد بود. همچنین استراتفور افزوده است سال ۲۰۱۹ هم آمریکا در اجرای استراتژی‌های منطقه‌ای خود برای مقابله با ایران، بر دو گروه از همپیمانان خود اعتماد خواهد کرد.

خبرگزاری فارس: منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که صدراعظم آلمان گفته است که مذاکرات دیگری در زمینه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا انجام نخواهد شد. به گزارش گروه  خبرگزاری فارس، دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به محافظه‌کاران در آلمان گفته است که مذاکرات دیگری در زمینه برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) صورت نخواهد گرفت. اما تلاش‌هایی برای اطمینان دادن به بریتانیا صورت گرفته است.

خبرگزاری صداو سیما:  رئیس جمهور آمریکا گفت : امیدوارم سناتورها پیشنهاد نکنند ما بی خیال صدها میلیارد دلاری شویم که آنها (سعودی ها) به روسیه و یا چین انتقال خواهند داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت به رغم ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره اینکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی را صادر کرد و نیز درخواست های سناتورهای آمریکایی از وی برای محکوم کردن بن سلمان، او هنوز هم به حمایت از بن سلمان ادامه می دهد.

الکوثرفارسی: دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، تاکید کرد که فردا (پنجشنبه)، نتایج مذاکرات صلحی که از 6 دسامبر در استکهلم تحت نظارت این سازمان میان طرفین درگیر در یمن آغاز شده بود، مشخص خواهد شد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، یک مقام مسئول در دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، اعلام کرد که پنجشنبه (فردا؛ 13 دسامبر) آخرین روز مذاکرات صلح یمن در استکهلم است.

العالم: پنتاگون اعلام کرد که در شمال سوریه و در نزدیکی مرزهای ترکیه ایست های کنترل و نقاط کنترل مرزبانی برای جلوگیری از درگیری ارتش ترکیه و کُردهای مسلح برخوردار از حمایت آمریکا احداث کرده است.این در حالیست که آنکارا از واشنگتن خواسته بود که از احداث ایست های کنترل و نقاط مرزبانی در نزدیکی مرزهای ترکیه خودداری کند.

یورونیوز:  نمایندگان پارلمان بریتانیا در حزب محافظه‌کار روز چهارشنبه ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) اعلام کردند صلاحیت ترزا می، به خاطر نحوه پیش‌بردن مذاکرات برگزیت به رای خواهند گذاشت. دوشنبه ۱۰ دسامبر به دنبال زمزمه مخالفت و رد توافقبرگزیت، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که رای‌گیری به منظور تایید توافق برگزیت را به تعویق می‌اندازد.

رادیو چین:   چهارمین مجمع بین المللی جاده ابریشم در پاریس پایتخت فرانسه گشایش یافت. موضع اصلی این مجمع ارتقاء پیشنهاد یک کمربند یک جاده به توسعۀ پایدار بود. بیش از 300 نماینده از 35 کشور و منطقه، سازمانهای بین المللی و مؤسسات معروف فرامرزی در این مجمع پیرامون موضوع اصلی یعنی ارتقاء پیشنهاد پیشنهاد یک کمربند یک جاده به توسعۀ پایدار رایزنی کردند.

اسپوتنیک روسیه:  پس از حادثه تروریستی در استراسبورگ، دولت فرانسه وضعیت هشدار امنیتی را در بالاترین سطح خود اعلام نمود. به گزارش اسپوتنیک، وزیر کشور فرانسه با توجه به حوادث در استراسبورگ تاکید کرد، پس از حادثه تروریستی شب گذشته، دولت فرانسه وضعیت هشدار امنیتی را در بالاترین سطح اعلام می‌کند تا از سوء قصد های دیگر جلوگیری شود.

آناتولی ترکیه: نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور سوریه، شرط خروج نیروهای این کشور از سوریه را تشکیل یک “نیروی امنیت داخلی” عنوان کرد. برت مک‌گورک، نماینده ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مبارزه با داعش در یک کنفرانس مطبوعاتی در وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که برای حفظ دستاوردها در سوریه و همچنین تا تشکیل یک نیروی امنیتی داخلی به حضور خودشان در سوریه ادامه خواهند داد.

تی .آر.تی ترکیه: عمر چلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه اعلام کرد : بدین وسیله می خواهم به حساسیت بزرگ ترکیه در زمینه اخبار مربوط به آموزش یک گروه 35 الی 40 نفره در شمال شرقی سوریه از سوی ایالات متحد آمریکا تاکید کنم. چلیک ضمن اشاره به اینکه قبلا به بهانه مبارزه با سازمانهای تروریستی مانند داعش ، تریلرهای مملو از سلاح و لوازم کمکی به دیگر سازمانهای تروریستی واگذار گردید گفت : این عملکرد با وجهه ایی بسیار تنگ و با کوته فکری انجام گرفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *