جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | جولان تانک پیشرفته آمریکایی در خیابان‌های روسیه

نظامیان روس در حال جابه‌جاییِ تانک آبرامز ساخت آمریکا از منطقهٔ عملیاتی به مسکو هستند و قرار است این تانک همراه با برخی غنائم جنگی در منطقه‌ای در مسکو به نمایش گذاشته شود. اوکراین به طور موقت تانک‌های آمریکایی آبرامز را به دلیل نگرانی از پهپادهای روسی از مقدم نبرد عقب کشیده است./فارس

ائتلاف‌سازی عربی ضدتهران بعد از وعده صادق!

ائتلاف‌سازی عربی ضدتهران بعد از وعده صادق!

با وجود آنکه ۱۵ روز از پاسخ موشکی و پهپادی ۲۶ فروردین‌ماه (۱۳ آوریل) ایران به اسرائیل که از آن به نام عملیات «وعده صادق» یاد می‌شود، گذشته اما هم‌چنان این اتفاق از جنبه‌های متفاوتی قابل ارزیابی است که یکی از آنها ناظر به احتمال تقویت جبهه عربی برای توازن با ایران است. آن‌گونه که برخی باور دارند زمانی که ایران در یک واکنش غیرقابل پیش‌بینی به حمله اسرائیل به سفارتش در دمشق، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد به اسرائیل شلیک کرد، عملا یک پوست‌اندازی در توازن‌بخشی کشورهای عربی بین تهران و تل‌آویو شکل گرفته است.

روز 206 طوفان‌الاقصی|22 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران رفح

بمباران شدید شهر رفح در جنوب غزه، بازداشت صدها دانشجو و استاد دانشگاه در آمریکا به دلیل اعتراض به قتلعام رژیم اسرائیل در غزه و حمایت‌های آمریکا از این رژیم و ادعای سنتکام آمریکا در رهگیری پهپهادهای یمن از مهمترین تحولات بامدادی طوفان الاقصی است.

روز 206 طوفان‌الاقصی|22 شهید و ده‌ها زخمی در بمباران رفح

بمباران شدید شهر رفح در جنوب غزه، بازداشت صدها دانشجو و استاد دانشگاه در آمریکا به دلیل اعتراض به قتلعام رژیم اسرائیل در غزه و حمایت‌های آمریکا از این رژیم و ادعای سنتکام آمریکا در رهگیری پهپهادهای یمن از مهمترین تحولات بامدادی طوفان الاقصی است.

Loading

رسانه ها؛ توافق گروه‌های فلسطینی و اسرائیل بر سر آتش‌بس موقت با میانجیگری مصر و …

۱۴۰۲/۰۲/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها : توافق گروه‌های فلسطینی و اسرائیل بر سر آتش‌بس موقت در غزه با میانجیگری مصر، مشارکت انگلیس در رزمایش «طوفان بهاری» ناتو با بیش از ۱۵۰۰ نیرو، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه، حضور سوریه در نشست آمادگی اجلاس سران عرب، بازگشت آرامش به غزه و اعلام آمار خسارات جانی طرفین، شهادت ۱۱ فرمانده و مبارز سرایا القدس در جنگ پنج روزه غزه، دیدار علی‌اف و پاشینیان با رئیس شورای اروپا پیش از نشست سه جانبه، گزارش اسناد پنتاگون از توطئه زلنسکی برای طراحی حمله در خاک روسیه، تصمیم ناتو برای ارسال کمک فوری به کی یف در نشست ویلنیوس، استقبال سازمان ملل از توافق طرفین درگیر سودان، منهدم شدن سامانه پاتریوت آمریکا توسط روسیه، اذعان وزیر خزانه داری آمریکا، به سختی اوضاع اقتصادی، دور دوم مذاکرات طرف‌های سودانی در جده، ارسال بزرگترین محموله تجهیزات نظامی به اوکراین از سوی آلمان، اظهارات زلنسکی درباره اینکه قدرت حمله به روسیه را ندارند، اظهارات معاون قلیچداراوغلو درباره تقویت روابط با روسیه درصورت پیروزی در انتخابات، تعهد آمریکا و اتحادیه اروپا به «اقدام مشترک» علیه چین، آغازتدارکات برای سفر بشار اسد به ریاض، و فراخوان عمران خان و دولت پاکستان برای حضور حامیانشان در خیابان، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

فارس: روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی اختصاصی بر اساس اسناد به تازگی فاش شده پنتاگون از توطئه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین برای انجام حملاتی گسترده در خاک روسیه خبر داد. در مقدمه این گزارش نوشته شده است که ولودیمیر زلنسکی از طریق امتناع از استفاده از تسلیحات غرب برای انجام حمله در خاک روسیه موفق شده تا اعتماد دولت های غربی جلب کند و همواره در ظاهر ترجیح داده تا نیروهای روسیه را در خاک اوکراین هدف قرار دهد. با این‌حال‌، آن‌طور که در این گزارش آمده است، رئیس‌جمهور اوکراین در پشت درهای بسته، پیشنهاد کرده است که در مسیری جسورانه‌تر پیش بروند به امید آن‌که بتوانند با اشغال روستاهای روسیه اهرم فشار بیشتری بر مسکو به دست آورند.

مهر: اسکای‌نیوز به نقل از وزیر دفاع انگلیس نوشت که این کشور بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نیرو را به منظور برگزاری رزمایش مشترک با ناتو، به استونی اعزام کرده است. رزمایش سالانه «طوفان بهاری» با مشارکت حدود ۱۴هزار نظامی برگزار خواهد شد و بزرگ‌ترین رزمایش ناتو در سال جاری به شمار می‌رود. لندن امسال باتوجه به مشارکت در برنامه «افزایش حضور در خط مقدم»، نظامیان بیشتری را برای حضور در این رزمایش اعزام کرده است.

ایسنا: شعب اخذ رأی برای انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت ۸ صبح باز شد. تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت و دوقطبی اصلی بین اردوغان و قلیچدار اوغلو است.؛ نامزد برنده باید بیش از ۵۰ درصد آراء مأخوذه را کسب کند، در غیر این صورت دور دوم انتخابات دو هفته بعد (۲۸ می) برگزار خواهد شد.

اسپوتنیک : نشریه وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع اعلام که مقامات ناتو در حال کار بر روی پیشنهادی برای کمک فوری به اوکراین هستند به استثنای پیوستن به این ائتلاف، ابتکاری که قرار است در نشستی در ویلنیوس در ماه ژوئیه ارائه شود. این منابع گفتند که پیشنهاد کمک در ژوئیه در جریان نشست سران ناتو در لیتوانی ارائه خواهد شد.

خبرگزاری صداوسیما : پنتاگون تایید کرد که روسیه سامانه موشک‌های پاتریوت آمریکا در اوکراین را با موشک فراصوت کینژال نابود کرده است.

فارس : پس از برقراری آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین، پس از پنج روز تجاوز صهیونیست‌ها به نوار غزه، آمار نهایی قربانیان این تجاوز اعلام شد. صبح امروز (یکشنبه، ۱۴ می)، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار قربانیان این جنگ به ۳۳ شهید و ۱۹۰ مجروح رسیده است.  «ستاره داوود سرخ» رژیم صهیونیستی نیز پس از برقراری آتش‌بس میان دوطرف آمار نهایی تلفات اسرائیل را دو کشته و ۷۵ زخمی اعلام کرد. ارتش رژیم صهیونیستی، امروز اعلام کرد مقاومت فلسطین در پاسخ به تجاوز 5 روزه اخیر به نوار غزه، 1469 راکت و موشک به سوی اراضی اشغالی شلیک کرده است.

ایسنا : نایب رئیس حزب “مردم جمهوری‌خواه” (جمهوری خلق) ترکیه تایید کرد که حزبش در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری که رای گیری در آن از امروز آغاز شد، روابط خود را با روسیه تقویت خواهد کرد. وی گفت: «ما حزبی هستیم که به اهمیت روابط خوب با روسیه، نه تنها با روسیه، بلکه با همه همسایگانمان معتقدیم… در روابط ترکیه با روسیه مشکلاتی وجود دارند؛ اما ما می‌خواهیم آنها را از طریق گفت‌وگو حل کنیم و روابط را به سطح جدیدی ارتقا دهیم.»

ایرنا: رییس جمهور اوکراین گفت: ما نه وقت و نه قدرت حمله به روسیه را داریم و همچنین تسلیحات اندوخته‌ای نداریم که بتوانیم با آن‌ها این کار را انجام دهیم. رئیس جمهور اوکراین گفت که کشورش در حال آمادگی برای انجام ضد حملاتی است که برای آزادسازی مناطق اشغالی طراحی شده و نه حمله به خاک روسیه.

مهر : هیئت سوریه پس از سال‌ها غیبت امروز در نشست مقدماتی این اجلاس حاضر شد. این نشست به منظور آمادگی برای اجلاس سران کشورهای عربی در نوزدهم مه ماه جاری در عربستان سعودی برگزار می شود.

العالم : «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که در نبرد «ثأر الأحرار»(انتقام آزادگان) و جنگ پنج روزه علیه غزه، ۱۱ تن از فرماندهان و مبارزان این گروه به شهادت رسیدند.

دوویچه وله : در ادامه مناقشه‌های سیاسی در پاکستان، دولت حاکم و نخست‌وزیر سابق حامیان خود را به حضور در تجمع‌های خیابانی فراخواندند. گمان می‌رود تنش‌هایی که تا کنون نیز در مواردی به خشونت کشیده شده وارد مرحله تازه‌ای شود. به گزارش خبرگزاری آلمان اقدام دولت شهباز شریف برای دعوت به تظاهرات سراسری می‌تواند نمایش قدرت در برابر حامیان نخست‌وزیر پیشین ارزیابی شود.

ایسنا : منابع آگاه اعلام کردند که طی ساعات آینده یک هیئت رسانه‌ای، امنیتی و دیپلماتیک سوری به منظور تدارک سفر رئیس جمهوری این کشور به عربستان وارد ریاض می‌شود.انتظار می‌رود، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه قبل از نشست سران کشورهای عربی که قرار است نوزدهم ماه جاری میلادی برگزار شود، وارد عربستان سعودی شود.

فارس : در آستانه نشست مشترک سران باکو، ایروان و اتحادیه اروپا در بروکسل، «الهام علی اف» :رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا و نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان به صورت دوجانبه دیدار کردند. قرار است امروز یکشنبه نشست سه جانبه علی اف، پاشینیان و میشل به میزبانی رئیس شورای اروپا در بروکسل برگزار شود.

خبرگزاری صداوسیما: وزیر خزانه داری آمریکا گفت: افزایش سقف بدهی دولت آمریکا در حال حاضر «سخت تر» از گذشته است. امیدوارم ظرف چند هفته آینده کنگره آمریکا را درباره زمان دقیق کمبود بودجه وزارت خزانه داری آمریکا برای پرداخت هزینه‌های دولت، در جریان قرار دهد. سقف بدهی، که کنگره یک قرن پیش تعیین کرده است، حداکثر مبلغی است که دولت آمریکا می‌تواند وام بگیرد. رئیس خزانه داری آمریکا با هشدار اینکه در صورت عدم پرداخت سقف بدهی، دولت آمریکا ممکن است به زودی در اول ژوئن دچار قصور در تعهد خود شود، بار‌ها از کنگره خواسته است که با افزایش سقف بدهی موافقت کند تا از فاجعه اقتصادی و مالی جلوگیری کند. دموکرات‌ها و جمهوری خواهان آمریکا ماه هاست که بر سر این موضوع با هم درگیر شده اند.

تی.آر.تی : تلاش‌های مصر برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطین در غزه به نتیجه رسید. پیشنهاد جدید مصر برای برقراری آتش‌بس در منطقه مورد قبول گروه‌های فلسطینی و اسرائیل قرار گرفته است.

رادیوچین : نشریه اشپیگل نوشت، آلمان در حال آماده سازی یک بسته جدید تجهیزات نظامی به ارزش ۲.۷ میلیارد یورو برای اوکراین است که بزرگترین محموله از زمان حمله روسیه محسوب می‌شود. انتظار می‌رود این بسته روز یکشنبه در مراسم اعطای جایزه شارلمانی به رئیس‌جمهور اوکراین در شهر آخن آلمان اعلام شود. این جایزه سالانه برای کمک به اتحاد اروپا اعطا می شود.

خبرگزاری صداوسیما : قرار است در دور دوم مذاکرات،  با وساطت عربستان و آمریکا، در شهر جده عربستان، مدت زمان آتش بس و تامین گذرگاه‌هایی امن برای غیر نظامیان و تخلیه مراکز درمانی و خدماتی از وجود نیرو‌های نظامی بررسی شود.

ایسنا : واشنگتن و اتحادیه اروپا در نشستی در ماه جاری میلادی به اقدام مشترک برای مقابله با نگرانی‌های مربوط به رویه‌های غیرتجاری پکن و هماهنگ ساختن تمهیدات کنترل صادرات خود در حوزه نیمه هادی‌ها و اقلام دیگر متعهد خواهند شد. بروکسل اعلام کرد که به چین در چند حوزه به عنوان یک شریک و در حوزه‌های دیگری به عنوان رقیب اقتصادی و حریف استراتژیک نگاه می‌کند. اتحادیه اروپا برای تنظیم مجدد سیاستش در قبال چین برنامه‌ریزی کرده و هماهنگ شدن خود در این زمینه با سیاست‌های تندتر آمریکا را ضروری می‌داند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *