جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

Loading

رسانه ها؛ هشدار بایدن نسبت به خطر ناتوانی آمریکا از پرداخت بدهی های خود و …

۱۴۰۲/۰۲/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: بازداشت وزیر خارجه پیشین پاکستان، غیرقانونی اعلام شدن نحوه بازداشت عمران خان، زخمی شدن ۴ نظامی ارمنستانی و یک نظامی آذربایجانی در تیراندازی در مرز آذربایجان، ۸۹ شهید و زخمی در حملات رژيم صهیونیستی به نوارغزه و کرانه باختری، بی نتیجه بودن تلاش‌های مصر برای آتش‌بس در غزه، کناره‌گیری «محرم اینچه» از انتخابات ترکیه، خشم محافظه کاران از نخست وزیر انگلیس به دلیل عمل نکردن به وعده‌های برگزیتی، شهادت فرمانده گروهان های قدس در حمله صهیونیست ها به جنوب غزه، سفر وزیر اقتصاد ایران به عربستان، تاکید بر تمامیت ارضی سوریه در بیانیه اجلاس چهار جانبه مسکو، عملیاتی شدن جدیدترین محصول زرادخانه تسلیحاتی اسرائیل، تصمیم ترامپ برای دیدار با پوتین با هدف حل بحران اوکراین، تاکید بورل براینکه عضویت اوکراین در ناتو روی میز نیست، انتشار نتیجه تحقیقات درباره مبادلات مالی خانواده بایدن از سوی جمهوری‌خواهان، بزرگترین اصلاحات استراتژی ناتو از زمان پایان جنگ سرد، ممانعت آمریکا و انگلیس از محکومیت رژیم صهیونیستی در شورای امنیت، هشدار کرملین به انگلیس به دلیل ارسال موشک کروز، تاکید بایدن براینکه در صورت ناتوانی آمریکا از بازپرداخت بدهی‌های خود، جهان با مشکل مواجه خواهد شد،سایه مناقشه استقراض آمریکا بر نشست رهبران اقتصادی گروه هفت، دعوت شاه عربستان از رییس جمهوری سوریه برای نشست سران عرب، زلنسکی از تاخیر حمله بزرگ اوکراین می‌گوید و واگنر از آغاز آن، و ادعای اوکراین درباره اینکه ایران قصد دارد پهپادهای مورد نیاز روسیه را در بلاروس بسازد، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ایرنا: سخنگوی کاخ کرملین امروز (پنجشنبه) به خبر ارسال موشک های کروز “دوربرد” انگلیس به اوکراین واکنش نشان داد و آن را “بسیار منفی” دانست که “مستلزم واکنش مناسب” ارتش روسیه خواهد بود که طبعاً از دید نظامی تصمیم های متناسبی اتخاذ خواهد کرد.

تسنیم: در ادامه ناآرامی‌ها در پاکستان و بازداشت سران حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان، پلیس این کشور شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پیشین این کشور را نیز بازداشت کرد. اعتراضات در پاکستان که پس از دستگیری عمران خان، نخست‌وزیر پیشین شروع شد، در دو روز گذشته منجر به کشته شدن دست‌کم 8 نفر و زخمی‌ شدن 290 نفر شده است. پلیس این کشور تا بیش از 1900 نفر از هواداران عمران خان به شمول اسد عمر، فواد چودری و شاه‌محمود قریشی از رهبران تحریک انصاف را دستگیر کرده است.

ایسنا: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این استدلال که همه چیز در جنگ اوکراین به تدارکات نظامی غرب به کی یف بستگی دارد ادعا کرد که درگیری بین روسیه و اوکراین می تواند ظرف چند روز پایان یابد. بورل اذعان داشت که البته این نتیجه ای نخواهد بود که اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای غربی می خواهند. او همچنین از تلاش‌های صلح چین و برزیل انتقاد کرد و مدعی شد که آنها از واقعیت جدا هستند. بورل گفت که عضویت اوکراین “روی میز نیست” و افزود که کی یف از مدت ها پیش درخواست پیوستن به آن را داده بود و به او گفته شد که این موضوع در حال بررسی نیست.

رادیوچین : سلمان بن عبدالعزیز از بشار اسد دعوت کرد تا در سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب که قرار است ۹ ماه جاری میلادی (۲۹ اردیبهشت) در شهر جده برگزار شود، شرکت کند.

دوویچه وله: مرکز مقاومت ملی اوکراین اعلام کرده که یک هیات ایرانی در حال بررسی امکان مونتاژ پهپادهای مورد نیاز روسیه در خاک بلاروس است تا از این طریق، مشکلات حمل و نقل این پهپادها به روسیه را دور بزند. جروزالم پست روز چهارشنبه، ۱۰ ماه مه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) با انتشار گزارشی از انتقال تجهیزات ساخت پهپادهای انتحاری ایران به بلاروس خبر داده است. این گزارش هدف از انتقال کارگاه‌های ساخت پهپادهای ایرانی به بلاروس را جلوگیری از مشکلات حمل‌ونقل اعلام کرده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، گروهی از کارشناسان نظامی وابسته به حکومت ایران قصد دارند زیر نظر دستگاه‌های اطلاعی-نظامی روسیه، تجهیزات ساخت پهپادهای انتحاری “شاهد” ساخت حکومت ایران را به بلاروس منتقل کنند.

فارس: «سامح شکری» وزیر خارجه مصر، در پی پافشاری رژیم صهیونیستی بر تشدید حملات علیه جنبش جهاد اسلامی و مخالفت با شروط مقاومت فلسطین برای آتش‌بس، از جامعه بین‌الملل درخواست کمک کرد. کشورهای فعال باید با جدیت تلاش کنند؛ اقدامات یکجانبه اسرائیل با هدف حذف تشکیل کشور فلسطین و راه حل دو دولتی را متوقف کنند.

العالم: رژیم اشغالگر اسرائیلی عصر امروز پنجشنبه منزلی را در شهرک بنی سهیلا در شرق خان یونس در جنوب نوار غزه بمباران کرد. در این حمله وحشیانه احمد ابو دقه به شهادت رسید و سه تن دیگر زخمی شدند. رهبران برخی گروه های مقاومت فلسطین اعلام کرده اند که مقاومت تحرکات غافلگیرانه ای را برای آینده رژیم صهیونیستی تدارک دیده و هر عملیاتی که تا الان انجام داده اند صرفا سرآغاز واکنش جمعی گروه های مقاومت فلسطین بوده است.

خبرگزاری صداوسیما: رئیس قوه قضائیه پاکستان که عصر امروز عمران خان رئیس تحریک انصاف را به دیوان عالی احضار کرده بود، با غیرقانونی اعلام کردن نحوه دستگیری وی، حکم داد نخست وزیر سابق باید فردا به دادگاه عالی اسلام آباد مراجعه کند. در این حکم آمده است هر تصمیمی که فردا دادگاه عالی اسلام آباد صادر کند باید از سوی تحریک انصاف پذیرفته شود. پس از این حکم طرفداران عمران خان شروع به خوشحالی کردند و با سردادن شعار، این حکم را پیروزی خود و مواضع عمران خان عنوان کردند.

تسنیم : وزارت دفاع ارمنستان تایید کرد که چهار نظامی این کشور بامداد امروز، پنج شنبه، در نتیجه گلوله باران مواضع نیروهای ارامنه در نزدیکی یک روستای مرزی از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان زخمی شدند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز خبر داده یک سرباز این کشور در نتیجه «اقدام تحریک‌آمیز» نیروهای مسلح ارمنستان کشته شد.

الکوثر : وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با استقبال مقامات عربستان سعودی وارد جده شد. دیدارهای دوجانبه با مقامات عربستانی و حضور و ایراد سخنرانی در نشست‌های بانک توسعه اسلامی از مهم‌ترین اهداف این سفر است. این نخستین سفر یکی از مقامات رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی بعد از توافق اخیر با این کشور است. سید شمس الدین حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی، خاندوزی را در این سفر همراهی می‌کند.

ایسنا: جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا آنچه را که می‌گویند رکوردهایی از پرداخت ۱۰ میلیون دلار به اعضای خانواده بایدن از سوی نهادهای خارجی است، منتشر کرده‌اند. این گزارش ادعاهای خود را با ذکر دلیل ثابت نمی‌کند. به علاوه این گزارش مدعی وقوع اقدامات غیرقانونی از سوی خانواده بایدن نمی‌شود.کاخ سفید این گزارش را “تلاشی بی‌پایه برای القاء» تصوری غلط توصیف کرده است.

فارس: «محرم اینچه» یکی از چهار نامزد انتخابات یکشنبه ریاست‌جمهوری ترکیه امروز (پنجشنبه، ۱۱ مه) در اقدامی شوکه‌کننده اعلام کناره‌گیری کرد که می‌تواند موضع «کمال قلیچداراوغلو» رقیب اصلی «رجب طیب اردوغان» را در انتخابات تقویت کند. او در جمع خبرنگاران گفت: از نامزدی انصراف می‌دهم. این کار را برای کشورم می‌کنم. پیش‌تر، یک نظرسنجی انتخاباتی نشان داد اردوغان با بیش از پنج درصد از قلیچداراوغلو در آستانه انتخابات روز یکشنبه عقب افتاده است. اینچه پیش‌تر در سخنانی گفته بود «تحت شرایط خاص»، احتمال حمایت وی از کمال قلیچداراوغلو وجود دارد.

خبرگزاری صداوسیما: در حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف فلسطینی که از روز سه شنبه آغاز شد ۲۵ تن شهید و ۶۴ تن زخمی شدند.

ایسنا : سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل اعلام کرد که آمریکا و انگلیس مانع از صدور بیانیه‌ای از سوی شورای امنیت در محکومیت حملات این رژیم به غزه شدند. آردان در ادامه گفت: آمریکا و انگلیس اعلام کردند که هرگز اجازه نخواهند داد بیانیه‌ای صادر شود. این اظهارات آردان پس از نشست پشت درهای بسته شورای امنیت درباره غزه بود که با حضور ۱۵ عضو آن و بنا به درخواست امارات، فرانسه و چین برگزار شد.

یورونیوز: ارتش اسرائیل روز پنجشنبه(۲۱ اردیبهشت) اعلام کرد در جریان نبرد با شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه برای نخستین بار از سامانه موشکی دفاع هوایی خود به نام «فلاخن داوود» استفاده کرده است. مقامات نظامی اسرائیل جزئیات بیشتری در مورد استفاده از این سامانه با برد متوسط منتشر نکرده‌اند، با این حال آنان می‌گویند از این سلاح برای مقابله با ۲۷۰ موشکی استفاده شده است که شبه‌نظامیان فلسطینی به سمت خاک اسرائیل شلیک کرده‌اند. فلاخن داوود که با نام «عصای جادویی» نیز شناخته می‌شود، در کنار موشک‌های دوربرد سامانه گنبد آهنین و پیکان-۲ و پیکان-۳ سپر دفاعی اسرائیل را تشکیل می‌دهد. این سامانه موشکی در واقع می‌تواند راکت‌هایی را که از فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری شلیک می‌شوند هدف قرار دهد.

مهر: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که به منظور پایان دادن به درگیری در اوکراین با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوراوکراین دیدار خواهد کرد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: من به برد و باخت فکر نمی‌کنم. به این فکر می‌کنم که این موضوع حل شود و کشتن همه این افراد را متوقف کنیم.

تسنیم : بر اساس توافقات انجام شده قوانین بروکسل باید پس از برگزیت به سرعت در انگلیس لغو می شد، اما دولت بریتانیا تاکنون تنها بخش کوچکی از قوانین اتحادیه اروپا را لغو کرده است. محافظه کاران از این مسئله عصبانی هستند – و ریشی سوناک، نخست وزیر کشورشان را به نقض وعده های انتخاباتی متهم می کنند.

ایسنا: ناتو بزرگترین اصلاحات استراتژی خود را از زمان پایان جنگ سرد انجام می‌دهد که بر سازماندهی مجدد نیروهای عضو و روشهای واکنش دلالت دارد. اتحاد آتلانتیک شمالی بازبینی استراتژی خود را در پاسخ به چالش‌های جدید ژئوپلیتیکی انجام داده و در حال تکمیل اصلاح استراتژی کلی خود برای مقابله با تروریسم و تهدیدی که توسط روسیه ایجاد شده، است. این اولین استراتژی متحد و یکپارچه ناتو در ۳۰ سال گذشته خواهد بود. این بلوک در حال تهیه سندی مشتمل بر حدود ۴۰۰۰ صفحه است. این تغییر برخی از اقدامات نظامی را شامل می‌شود. در این گزارش، به طور خاص، تمرکز از مداخلات بزرگ به استقرار گردانهای کوچک و اعزام کارشناسان به منطقه تغییر خواهد کرد.

دوویچه وله: در حالی که زلنسکی از تاخیر در حمله بزرگ اوکراین علیه روسیه خبر داده، فرمانده گروه واگنر می‌گوید این حمله شروع شده و در برخی مناطق نیز موفقیت‌آمیز بوده است. از ماه‌ها پیش اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه اوکراین قصد دارد در بهار حمله‌ای بزرگ و تهاجمی علیه مواضع روسیه انجام دهد.

الکوثر: وزرای امور خارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در بیانیه‌ای مشترک بر تعهد خود به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی این کشور، مبارزه با تمام اشکال تروریسم و همچنین بر اهمیت افزایش کمک‌های بین‌المللی به سوریه تأکید کردند. این بیانیه افزود: وزیران درباره مسائل مربوط به از سرگیری روابط بین دولتی سوریه و ترکیه در ابعاد مختلف گفت و گوی اساسی و صریح داشتند. آنها توافق کردند معاونین وزرای خارجه وظیفه طراحی نقشه راهی برای پیشبرد روابط میان ترکیه و سوریه با هماهنگی وزارتخانه‌های دفاع و مسئولان  اطلاعاتی چهارکشور را بر عهده بگیرند. مقامات چهار کشور ضمن استقبال از برگزاری نشست‌های وزرای دفاع و رؤسای سرویس های اطلاعاتی چهار کشور در مسکو، تصمیمات آن را در راستای امنیت و ثبات جمهوری عربی سوریه ارزیابی کردند.

رادیوچین : جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نیویورک گفت در صورت ناتوانی آمریکا در بازپرداخت بدهی‌های ملی خود، «سراسر جهان دچار مشکل می‌شود.» بایدن در این سخنرانی تحت عنوان « لزوم جلوگیری فوری و بی قید و شرط کنگره از قصور در پرداخت بدهی»، خطر ناتوانی آمریکا از پرداخت بدهی های ملی خود را یک «بحران ساخته دست بشر» خواند. او هشدار داد که به تعویق افتادن پرداخت این بدهی ها منجر به بالا رفتن نرخ‌ بهره کارت‌های اعتباری، وام‌های خودرو و وام‌های مسکن، تأخیر در پرداخت‌های تامین اجتماعی و افزایش بیکاری می‌شود. اقتصاد ایالات متحده وارد رکود خواهد شد و شهرت آمریکا در عرصه بین‌المللی نیز آسیب خواهد دید. بایدن گفت: “آنها (رهبران جهان) به ما نگاه می کنند و می گویند “جدی می گویید؟”، “به همین دلیل است که اگر ما بدهی خود را نتوانیم بپردازیم، کل جهان دچار مشکل می شود.”

ایسنا : بن‌بست سیاسی در واشنگتن بر سر افزایش سقف بدهی آمریکا بر نشست رهبران مالی گروه هفت که از امروز پنجشنبه شروع می‌شود سایه افکنده و نگرانی از بابت وقوع رکود اقتصادی در آمریکا را افزایش داده است. انتظار می‌رود وزیر خزانه‌داری آمریکا در جریان نشست همتایان او از گروه هفت در شهر نیگاتای ژاپن، با پرسشهای این همتایانش درباره اینکه واشنگتن چطور قصد جلوگیری از وقوع تلاطم در بازارهای مالی را دارد مواجه شود. این بازارها هم اکنون نیز تحت‌الشعاع ورشکستی اخیر سه بانک منطقه‌ای آمریکا قرار گرفته‌اند. یک تحلیلگر موسسه پژوهشی نومورا اظهار کرد: گروه هفت نخواهد توانست به راه حلی برای مساله‌ای که صرفا مساله داخلی و سیاسی آمریکا است برسد اما این گروه می‌تواند بر عزم خود برای همکاری در زمینه با ثبات سازی بازارها در زمان بدترین سناریوی ممکن تاکید کند. واشنگتن خودش صرفا مسئول ترمیم این وضعیت است. اما وقتی اتفاقات در مسیر غلط به پیش بروند کشورهای دیگر نیز متحمل فشار آن خواهند شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *