جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

رسانه‌ها؛ پرونده آشتی سیاسی با سوریه روی میز اتحادیه عرب و…

۱۴۰۲/۰۲/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اظهارات دبیر کل اتحادیه عرب درباره  بازگشت سوریه به این اتحادیه ، نشست وزیران کشورهای عربی در ریاض با محوریت سوریه، هشدار سازمان ملل درباره خطر ناامنی غذایی در سودان، برگزاری مذاکرات صلح در سودان با میانجی گری عربستان، میانجی‌گری عراق میان قاهره و تهران، تاکید اردوغان بر ادامه عملیات‌های برون مرزی ترکیه، درخواست چین از طالبان برای تشکیل «حکومت فراگیر»، انتقاد شدید پکن از گسترش روابط نظامی آمریکا و تایوان، دیدار وزرای خارجه چین و روسیه، کمک تسلیحاتی یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین، احتمال خروج شبه نظامیان شرکت امنیتی واگنر از باخموت اوکراین، تشديد تورم در اروپا و افزایش دوباره نرخ بهره، هشدار تروئیکای اروپایی درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل به ایران، واکنش روسیه به درخواست ها برای حذف مسکو از ریاست شورای امنیت ، ممنوعیت پرواز پهپاد در ۴۰ منطقه روسیه، درخواست معاون رئیس جمهور آمریکا از شرکت ها برای مسئولیت‌پذیری در برخورد با هوش مصنوعی و جنبش ضد سلطنت بریتانیا آماده اعتراض در مراسم تاجگذاری چارلز سوم از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

تی .آر.تی ترکیه:  دبیرکل اتحادیه عرب از احتمال بالای بازگشت سوریه به این اتحادیه خبر داد. احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب در مصاحبه با شبکه «الشرق» گفت: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست قریب الوقوع ریاض”بسیار محتمل” است. وی افزود: این موضوع باید به صورت تدریجی و مرحله‌ای صورت گیرد. او ادامه داد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نخست به برگزاری نشست و بررسی این مسئله آغاز شده و سپس کشورهای عضو این نهاد موافقت خواهند کرد و به دنبال آن از سوریه دعوت خواهد شد.

خبرگزاری فارس: وزیران خارجه کشورهای عربی روز یکشنبه در نشست خود در قاهره موضوع بحران سودان و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مورد بررسی قرار خواهند داد. اتحادیه عرب روز یکشنبه نشستی را در سطح وزیران خارجه برای بررسی بحران در سودان و پرونده بازگشت سوریه به اتحادیه عرب برگزار خواهد کرد. این نشست دو هفته پیش از نشست سران کشورهای عرب که قرار است روز 19 می در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شود، انجام میشود. این در حالی است که تلاش‌های زیادی در حال انجام بوده تا سوریه در نشست سران اتحادیه عرب مشارکت کند اما این موضوع نیازمند گام‌هایی است تا به مرحله رای‌گیری درباره رفع تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه برسد.

ایران پرس:  سازمان ملل متحد همزمان با تداوم درگیری ها در سودان اعلام کرد ۱۹ میلیون نفر در سودان ممکن است در ماه‌های آینده از ناامنی غذایی رنج ببرند. فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل با اعلام این آمار نگران کننده، افزود: برنامه جهانی غذا از دولت‌ها می‌خواهد که مرزهای خود را به روی کسانی که از خشونت فرار می‌کنند باز نگه دارند و از همه کشورها می‌خواهد که به مهاجران سودان اجازه ورود بدون تبعیض به سرزمین‌های خود را بدهند و بازگشت اجباری آنها به سودان را متوقف کنند. وی همچنین گفت: صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده گزارش هایی دریافت کرده است که تا 25 آوریل، 190 کودک در درگیری های سودان کشته شده اند.

العالم فارسی:  مقامات عربستان و آمریکا اعلام کردند: طرف‌های درگیر در سودان به زودی مذاکرات را آغاز می‌کنند. گفتگوهای مقدماتی برای دستیابی به صلح در سودان از امروز در جده آغاز می‌شود.دولت‌های ایالات متحده و عربستان سعودی تایید کردند که مذاکرات مستقیم بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع از روز شنبه در شهر جده آغاز خواهد شد، هرچند نشانه‌های اندکی از کاهش درگیری‌ها در پایتخت سودان به چشم می‌خورد. بیانیه مشترک ایالات متحده و عربستان سعودی از «آغاز گفتگوهای مقدماتی برای مذاکرات» استقبال کرد و حمایت پایدار جهانی را برای پایان بخشیدن به جنگ خواستار شد.

خبرگزاری مهر :  برخی منابع عالی رتبه عراقی از میانجی‌گری عراق میان مصر و ایران پرده برداشتند. منابع بلندپایه ای در عراق به العربی الجدید، از دیدار نمایندگان مصر و ایران در بغداد در ماه گذشته خبر دادند و اعلام کردند: این دیدار با میانجیگری عراق با هدف تکرار میانجی‌گری این کشور بین عربستان و ایران که ۶ دور از مذاکرات اولیه بین دو طرف را میزبان بود، انجام شد.دو مسئول عراقی یکی در وزارت خارجه و دیگری در مشاوره امنیت ملی عراق، اطلاعات یکسانی درباره دیدار نمایندگان مصر و ایران در بغداد با میانجیگری عراق ارائه کردند.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس‌جمهور ترکیه گفت: عملیات‌های برون مرزی کشور پایان نیافته و فقط منتظر زمان مناسب هستیم. رجب طیب اردوغان طی سخنانی در برنامه «TVNET» با اشاره به تداوم روند مبارزه با تروریسم گفت: عملیات‌های برون مرزی ما پایان نیافته است و فقط منتظر زمان مناسب هستیم. وی افزود: اکنون همه آنها (عناصر پ ک ک) در قندیل جمع شده‌اند و از آنجا فعالیت‌ می‌کنند، اما ما قندیل را نیز بر سرشان خراب خواهیم کرد. ترکیه طی سه سال گذشته عملیاتهای زیادی را در شمال سوریه و عراق انجام داده و اکنون بخش های زیادی از شمال سوریه تحت اشغال نیروهای نظامی این کشور است.

الکوثرفارسی:  چین معتقد است جامعه بین‌الملل باید تماس و گفت‌وگو با طالبان را «افزایش» داده و این گروه را برای ایجاد دولت فراگیر و میانه‌رو تشویق کند. کین گانگ، وزیر خارجه چین در اولین سفر خود به اسلام آباد با همتای پاکستانی خود و وزیر خارجه حکومت طالبان دیدار ‌کرد. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: جامعه بین‌المللی باید تماس و گفت‌وگو با دولت موقت افغانستان [طالبان] را افزایش دهد، از تلاش‌های آن برای بازسازی و توسعه حمایت کند و آن را به ایجاد یک دولت فراگیر، اعمال حکومت میانه‌رو، توسعه روابط دوستانه با همسایگانش و مبارزه قاطع با تروریسم تشویق کند.

خبرگزاری ایرنا:  چین اعلام کرد: آمریکا در حال تبدیل تایوان به بشکه باروت است. مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در اظهاراتی مخالفت خود را با تشدید روابط نظامی آمریکا و مقامات تایوان ابراز کرد و هشدار داد ایالات متحده در حال تبدیل تایوان به بشکه باروت است. مائو این اظهارات را عصر جمعه در یک نشست مطبوعاتی در پکن، هنگامی که از وی خواسته شد درباره هیاتی متشکل از ۲۵ فروشنده اسلحه آمریکایی که به تایوان رفته‌اند و همایشی دفاعی با مقامات حزب دموکراتیک مترقی تایوان (DPP) برگزار کرده‌اند، بیان کرد.مائو تاکید کرد که فروش تسلیحات آمریکا به حکومت تایوان به طور جدی اصل چین واحد را نقض و و روابط چین وآمریکا را دچار مخاطره می‌کند.

رادیو چین:  چین گانگ عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای با سرگئی لاوروف همتای روسی خود دیدار و گفتگو کرد. چین گانگ اظهار کرد، پس از دیدار چندی پیش آقای شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین از روسیه تا کنون، مبادلات چین و روسیه در سطوح مختلف فعالتر شده و همکاری های مختلف نیز بیش از پیش توسعه می یابد. چین مایل است همراه روسیه با عملی شدن شناخت مشترک مهم رهبران دو طرف، با تقویت مبادلات، همکاری های دو جانبه در ابعاد مختلف را تحکیم و تعمیق بخشند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  شورای اتحادیه اروپا اختصاص بودجه یک میلیارد یورویی به اوکراین را تصویب کرد، بودجه‌ای برای خرید مشترک موشک و مهمات. شورای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این شورا طرحی کمکی به ارزش یک میلیارد یورو را تصویب کرد که کمک مضاعفی به تقویت توانایی‌ها و مقاومت اوکراین خواهد کرد. دربیانیه شورای اتحادیه اروپا آمده‌است: این طرح کمکی قرار است هزینه ارسال گلوله‌های توپ ۱۵۵ میلیمتری به اوکراین را تأمین کند. این بودجه همچنین می‌تواند در صورت درخواست اوکراین، موشک‌هایی را در اختیار این کشور قرار دهند که توسط کشورهای اتحادیه اروپا از صنایع دفاعی این اتحادیه خریداری خواهند شد.

آناتولی  ترکیه:  موسس شرکت امنیتی روسی واگنر از خروج این گروه از شهر باخموت اوکراین به دلیل عدم تامین مهمات خبر داد.  یوگنی پریگوژین، موسس شرکت امنیتی روسی واگنر ملقب به «آشپز کرملین» ویدئویی در حساب کاربری شرکت خود «کنکورد» در شبکه اجتماعی خطاب به وزارت دفاع روسیه منتشر کرد. وی در این پیام  با ادعای اینکه تنها توانستند 30 درصد مهمات مورد نیاز را دریافت کنند، گفت: ماه گذشته حدود 10 درصد از مهمات لازم را دریافت کرده‌ایم. اگرچه قصد ما این است که در روز پیروزی 9 می باخموت را به طور کامل بگیریم، اما بروکرات‌های نظامی، از اول ماه مه روند تحویل مهمات را متوقف کرده‌اند.وی در ادامه اظهار داشت: رسما اعلام می‌کنم افراد من بیهوده، به ناحق و بدون مهمات در باخموت نخواهند مرد. از این رو از 10 مه 2023 باخموت را ترک می‌کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس بانک مرکزی اروپا گفت: چشم انداز تورم همچنان به مدت طولانی بالا است؛ با توجه به فشار تورمی، شورای حکام بانک مرکزی اروپا تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفته است. این بانک که مسئول ثبات قیمت‌ها در حوزه یورو در اروپا است می‌گوید با این اقدام به معیشت و بهداشت و درمان مردم کمک خواهد کرد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت: چشم انداز تورم همچنان به مدت طولانی بالا است. با توجه به فشار تورمی، شورای حکام بانک مرکزی اروپا تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفته است.

خبرگزاری ایلنا: تروئیکای اروپایی درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل به ایران هشدار داده است. خبرگزاری رویترز گزارش داد که تروئیکای اروپایی به ایران اعلام کرده‌اند که پیامد افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۹۰ درصد، بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران خواهد بود.

اسپوتنیک روسیه:  واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد درخواست برخی کشورها برای واگذاری ریاست دوره ای روسیه در شورای امنیت این سازمان به کشور دیگر را مضحک و خنده دار خواند. روسیه در ماه آوریل رئیس شورای امنیت سازمان ملل بود. همانطور که نبنزیا اشاره کرد، دوره ریاست روسیه به طور معمول برگزار شد و همه رویدادهای برنامه ریزی شده انجام شدند. وی افزود: نکته اصلی این است که با وجود تلاش مضحک برخی کشورها برای متهم کردن ما مبنی بر سوء استفاده از ریاست و اینکه ریاست ما باید به دیگری واگذار شود، زیرا به گفته آنها روسیه شایسته ریاست شورای امنیت نیست، دوره ریاست بدون افراط و تفریط گذشت.

ان. اچ.کی ژاپن: پرواز پهپاد در حدود ۴۰ منطقه  روسیه ممنوع شده است. دفتر ریاست جمهوری روسیه روز چهارشنبه اوکراین را متهم به استفاده از پهپادهایی برای حمله به کاخ کرملین کرد. کرملین مدعی است که این حملات تلاشی برای کشتن رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین بوده‌اند و این که آمریکا در آنها نقش داشته است.

دویچه وله: معاون رئیس جمهور آمریکا در نشستی با نمایندگان چند شرکت فناوری، خواستار مسئولیت‌پذیری آنها در برخورد با هوش مصنوعی شد. او گفت بخش خصوصی باید “مسئولیت اخلاقی” برای تضمین امنیت محصولات خود را بر عهده بگیرد.کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در نشستی که با روسای شرکت‌های فناوری از جمله آلفابت (Alphabet)، مایکروسافت و اوپن‌ال (OpenAI) داشت، یادآور شد که بخش خصوصی “مسئولیت اخلاقی و قانونی برای تضمین بی‌خطر بودن و امنیت محصولات خود را بر عهده دارد.”

یورونیوز:  مخالفان سلطنت در بریتانیا در آستانه مراسم تاجگذاری پادشاه بریتانیا در روز شنبه، خود را برای برگزاری تظاهرات آماده می‌کنند.پادشاه چارلز سوم و همسرش ملکه کامیلا امروز شنبه در کلیسای وست‌مینستر تاجگذاری خواهند کرد و مخالفان که اغلب از هواداران گروه «جمهوری» هستند گفته‌اند اعتراضی هزار نفره را در میدان ترافالگار سامان خواهند داد. این گروه که در لندن مستقر است از جایگزینی نظام سلطنتی بریتانیا با یک نظام ریاستی حمایت می‌کند.انتظار می‌رود معترضان همچون تظاهرات قبلی که توسط این گروه سازماندهی شده بود پلاکاردهای زرد رنگی با عبارت «او پادشاه من نیست» در دست بگیرند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *