جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

فارن پالسی: اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا روابط مستحکم واشنگتن با اسرائیل را برملا کرد

تهران- ایرنا- نشریه فارن پالسی در گزارشی، نوشت: اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا آنچنان که برخی ادعا می‌کنند، بحران فرهنگی یا آموزش عالی ایالات متحده نیست بلکه یک بحران سیاسی در آمریکا است که ریشه در سیاست خارجی واشنگتن و به ویژه روابط نزدیک، مستحکم و طولانی‌مدت آنها با (رژیم) اسرائیل دارد.

Loading

رسانه‌ها؛ نبرد سخت واگنر در شرق اوکراین و…

۱۴۰۲/۰۲/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: نبرد سخت نیروهای ارتش روسیه با نظامیان اوکراینی در شهر راهبردی «باخموت» ، هشدار گروه واگنر درخصوص عقب‌نشینی از اوکراین، تلاش صدراعظم سابق آلمان برای برگزاری مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین، شرط رئیس‌جمهور لیتوانی برای شرط پیوستن اوکراین به ناتو، واکنش روسیه به تصرف مدرسه روسی در ورشو، انتقاد چین و کره‌شمالی از توافق هسته‌ای آمریکا و کره‌جنوبی، بازگشت ناو هواپیمابر جورج واشنگتن به ژاپن ، سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ‌به اروپا برای رایزنی درباره ایران، برگزاری هفدهمین هفته تظاهرات در تل آویو علیه نتانیاهو، دیدار نخست وزیر ژاپن با رئیس جمهور مصر با محوریت سودان، نگرانی اتحادیه اروپا از سرایت جنگ سودان به کشورهای همسایه، برگزاری نشست وزرای خارجه عرب درباره سوریه ، رزمایش نیروهای آمریکایی در خاک سوریه، اعتراض طالبان به اظهارات  وزیر خارجه روسیه در مورد افغانستان، تعمیق روزافزون همکاری چین و کشورهای کمربند و جاده  و تصویب طرح اقدام برای هوش مصنوعی  در نشست  وزیران امور دیجیتال گروه ۷ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  حدود ده ماه از تقلای نظامیان روس برای تصرف باقی شهر کوچک و ویران اما راهبردی «باخموت» در شرق اوکراین می‌گذرد. کی‌یف می‌گوید با چنگ و دندان از این شهر که روسیه آن را پله‌ای برای حمله به شهرهای دیگر می‌داند، در برابر گروه واگنر و نیز ارتش روسیه دفاع خواهد کرد.  با سپری شدن ماه‌ها از زمان آغاز درگیری در شهر راهبردی «باخموت» و بروز نشانه‌هایی از وجود اختلاف بین نیروهای ارتش روسیه و نیروهای مزدور گروه واگنر، فرمانده این گروه تهدید کرده است که اگر مسکو به موقع و فوری مهمات لازم را به آن‌ها ارسال نکند اوضاع به همین شکل پیش نخواهد رفت.

یورونیوز: سرگئی چرواتی سخنگوی نیروهای اوکراینی در شرق این کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد که چند هفته است که روس‌ها درباره بستن جاده موسوم به «شاهراه حیات» و همچنین کنترل مداوم آتش بر روی آن دم می‌زنند. بله، قبول دارم که شرایط در آنجا واقعا دشوار است اما  نیروهای دفاعی اوکراین به روس‌ها اجازه نداده‌اند که مسیر تدارکاتی ما را قطع کنند.
یوگنی پریگوژین که به عنوان فرمانده گروه واگنر روسیه بارها ادعاهای تأیید نشده‌ای از پیشروی نیروهای تحت امرش کرده است، در یک بیانیه صوتی که عصر شنبه منتشر شد، گفت که نیروهایش توانسته‌اند حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر دیگر نیز در باخموت پیشروی کنند و تنها ۳ کیلومتر مربع از شهر در دست اوکراین قرار دارد. پریگوژین البته این را هم افزود که برای تصرف این چند ده متر ۹۴ سرباز خود را را از دست داده است. وی خاطرنشان کرد که اگر مهمات بیشتری داشتیم، میزان تلفات پنج برابر کمتر می شد. پریگوژین در مورد ادعاهای مکرر کرملین مبنی بر پیشبرد امور در اوکراین مطابق با برنامه‌ریزی‌های از پیش انجام شده گفت: روسیه در آستانه یک فاجعه قرار دارد.

اسپوتنیک روسیه : صدراعظم سابق آلمان خواستار آن شد که امکان برگزاری مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین نباید رد نشود. آنگلا مرکل در یک نمایشگاه کتاب در لایپزیک گفت: این موضوع برای من مهم است و من همیشه سعی کرده ام که افق دید خود را بیش از حد محدود نکنم . وی خاطرنشان کرد که اگر رئیس سابق کنفرانس امنیتی مونیخ، ولفگانگ ایشینگر، در مورد امکان مذاکره صحبت کند، نباید فوراً او را هو کرد. مرکل پیشتر گفته بود که از همه ابزارها برای جلوگیری از درگیری کنونی در اوکراین استفاده کرده است.

خبرگزاری ایلنا:  رئیس‌ جمهور لیتوانی شرط عضویت اوکراین در ناتو را پایان جنگ در خاک این کشور اعلام کرد. ، «هیتاناس ناوسدا» اعلام کرد که اوکراین نمی‌تواند پیش از پایان درگیری مسلحانه در خاک خود به ناتو بپیوندد. وی گفت: این کار خیلی سخت خواهد بود. ما از این موضوع آگاه هستیم و اوکراینی‌ها، خود نیز این را می‌دانند. ما باید به مرحله عملی برویم و مراحل و فرمول‌هایی را برای نحوه عمل در زمانی که درگیری پایان می‌یابد، مشخص کنیم. ناوسدا در عین حال ابراز امیدواری کرد که اجلاس آتی به ناتو اجازه دهد تا نقشه راهی برای ورود اوکراین را ترسیم کند.

ایران پرس:  ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه  گفت که مسکو به تصرف و اشغال مدرسه سفارت این کشور در لهستان پاسخ بسیار سختی خواهد داد. زاخارووا در برنامه‌ای در شبکه تلویزیونی روسیا ۱ در پاسخ به این سوال که آیا پاسخ روسیه به اقدامات لهستان تند خواهد بود یا خیر، گفت: پاسخ بسیار شدید خواهد بود. وی گفت: ورشو با اقدامات تلافی جویانه مواجه خواهد شد. این اقدامات توسط آژانس‌های روسیه درحال بررسی هستند.

خبرگزاری ایرنا: مقامات کره شمالی و چین هشدار داده اند که تصمیم ایالات متحده برای اعزام زیردریایی های مسلح هسته ای در آبهای شبه جزیره کره مسابقات تسلیحاتی جدیدی را در شرق دور به راه می اندازد. هفته گذشته واشنگتن از تشکیل گروه مشاوره هسته ای با مشارکت سئول خبر داد که این مساله خشم پیونگ یانگ و پکن را به دنبال داشته است. به باور «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی توافق آمریکا و کره جنوبی برای تقویت بازدارندگی هسته‌ای در برابر پیونگ یانگ باعث تشدید ناامنی می‌شود.خواهر رهبر کره شمالی که سمت معاونت کمیته مرکزی حزب کارگران کره را بر عهده دارد، از اظهارات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بشدت انتقاد کرد.

تی .آر.تی ترکیه: ناو هواپیمابر آمریکایی یو اس اس جورج واشنگتن در سال 2024 به ژاپن باز خواهد گشت. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ناو هواپیمابر یو اس اس جورج واشنگتن در سال 2024 برای دومین بار در پایگاه دریایی یوکوسوکا در نزدیکی توکیو ژاپن مستقر خواهد شد.پس از افزایش نفوذ منطقه‌ای چین و روسیه در اقیانوس هند و اقیانوس آرام، ایالات متحده قصد دارد همکاری دریایی با متحد نظامی خود ژاپن را تقویت کند.

العالم فارسی: کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اولین سفر رسمی به همراه یک هیات ۱۶ نفره وارد سرزمین‌ های اشغالی شد و قرار است در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی سخنرانی کند.مک کارتی پس از ورود به سرزمین‌های اشغالی گفت که همکاری راهبردی اسرائیل و آمریکا همچنان «قوی» است و این همکاری برای آمریکا اهمیت زیادی دارد.این اولین سفر مک کارتی جمهوری خواه به سرزمین‌های اشغالی بعنوان رییس مجلس نمایندگان است.

خبرگزاری مهر : وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سفر روز سه‌شنبه خود به مقر اتحادیه اروپا با مقامات اروپایی در خصوص ایران گفتگو می‌کند.«الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی قرار است روز سه شنبه هفته جاری به مقر اتحادیه اروپا در بروکسل سفر کند.بر اساس اعلام این رسانه، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در این سفر با مقامات اروپایی دیدار و در خصوص ایران گفتگو خواهد کرد. «الی کوهن» قرار است در این سفر با «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر مقام‌ های اروپایی دیدار کرده و درباره ایران رایزنی کند.

خبرگزاری صدا و سیما: تظاهرکنندگان صهیونیست با سر دادن شعار‌هایی علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و کابینه اش، مخالفت خود را با سیاست‌های آن‌ها اعلام کردند. ده‌ها هزار صهیونیست در هفدهمین شنبه متوالی در تل‌آویو علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه اش تظاهرات کردند. بر اساس ارزیابی رسانه‌های رژیم صهیونیستی، بیش از ۲۰۰ هزار تظاهرکننده فقط در شهر تل آویو در تظاهرات شنبه شب حضور داشتند. تظاهرکنندگان با سر دادن شعار‌هایی علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم و کابینه اش، مخالفت خود را با سیاست‌های آن‌ها اعلام کردند. این تظاهرات در حالی است که نتانیاهو موافقت خود را با تعلیق طرح اصلاحات قضایی اعلام کرده است.

خبرگزاری فارس: نخست وزیر ژاپن در سفری به قاهره با رئیس جمهور مصر دیدار و درباره تحولات منطقه گفت‌وگو کرد. «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در کاخ ریاست جمهوری الاتحادیه با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر دیدار کرد.آن‌ها به بررسی پاره‌ای موضوعات منطقه‌ای به ویژه مسئله فلسطین، سد النهضه و اوضاع سودان پرداختند و دو طرف توافق و تثبیت آتش‌بس در سودان و پیشبرد تلاش‌های مربوط به گفت‌وگوی سیاسی و تکمیل مرحله انتقالی را ضروری خواندند.

دویچه وله: با وجود توافق آتش‌بس، جنگ در سودان ادامه دارد و اتحادیه اروپا اعلام کرد  نگران درگیری‌های مشابه در کشورهای همسایه سودان است. یانس لنارچیچ، کمیسر اتحادیه اروپا و مسئول مدیریت بشردوستانه بحران‌ها گفت، در برخی از کشورهای همسایه سودان شرایط برای درگیری‌های مشابه وجود دارد. او ضمن بیان این که خطر گسترش بحران به کشورهای اطراف در منطقه واقعی است هشدار داد: عواقب چنین اتفاقی فاجعه‌بار خواهد بود. لنارچیچ تاکید کرده است: نخستین اولویت باید این باشد که دو طرف متخاصم را به صلح واداریم.

الکوثرفارسی: نشست وزرای خارجه عرب درباره سوریه امروز برگزاری می شود. وزارت خارجه اردن اعلام کرد امان نشست وزرای خارجه مصر ، عربستان ، عراق ، سوریه و اردن برای رایزنی درباره سوریه روز دوشنبه در امان برگزار خواهد شد. «سنان المجالی» سخنگوی وزارت خارجه اردن گفت: این دیدار در تکمیل نشست شورای همکاری خلیج فارس و اردن و عراق و مصر است که در 14 آوریل 2023 در جده برگزار شد. سخنگوی وزارت خارجه اردن درباره نشست امان گفت: موضع ما در خصوص ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ثابت است.

خبرگزاری تسنیم:  ارتش آمریکا که تحت نام ائتلاف بین المللی به شکل غیر قانونی در خاک سوریه به سر می‌برد، در این کشور دست به رزمایش با تروریست های تحت حمایت خود زد. رسانه‌های نزدیک به تروریست‌های متحد ارتش آمریکا در سوریه اعلام کردند، نیروهای ائتلاف (ارتش آمریکا) از سه روز پیش رزمایشی را با حضور نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در شرق سوریه درحال اجرا دارند.این رسانه‌ها ادعا کردند، رزمایش مذکور با هدف ادامه جنگ علیه گروه‌های تروریستی و بقایای گروه داعش در حال انجام است.

آناتولی  ترکیه:  دولت طالبان به اظهارات وزیر دفاع روسیه مبنی بر این‌که گروه‌‌های مسلح در افغانستان امنیت این کشور و منطقه را به «خطر می‌اندازند»، واکنش نشان داد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت موقت طالبان در افغانستان طی اظهاراتی، سخنان سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه مبنی بر این‌که گروه‌‌های مسلح در افغانستان موجب «نا امنی» در این کشور و منظقه می‌شوند، را رد کرد. وی افزود: مقامات روسیه باید بدانند که طی دو سال گذشته در افغانستان نسبت به کشورهای منطقه و جهان خطری ایجاد نشده است. گروه تروریستی داعش که پیشتر در این کشور حضور داشتند، نیز از بین بردیم.

رادیو چین:  بر اساس گزارشات منتشر شده، تا کنون چین با 151 کشور و 32 سازمان بین‌المللی بیش از 200 سند همکاری درباره ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده امضا کرده و در میان آنها با بیش از 40 کشور از جمله قزاقستان، مصر، اتیوپی و برزیل سند همکاری در زمینه ظرفیت تولید منعقد نموده است. این در حالی است که چین با سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن)، اتحادیه آفریقا و جامعه مشترک آمریکای لاتین و کارائیب به همکاری در این زمینه پرداخته و سندهایی را در این راستا صادر کرده است. همچنین چین با بیش از 10 کشور از جمله فرانسه و کره جنوبی سازوکار همکاری در بازار ثالث را ایجاد کرده تا ظرفیت برتر تولید چین، فناوری کشورهای توسعه یافته و تقاضای کشورهای در حال توسعه را باهم پیوند داده و همکاری عملی با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در زمینه‌های اقتصاد دیجیتال، استانداردسازی و حفاظت از مالکیت فکری را برقرار کرده است.

ان. اچ.کی ژاپن: وزیران امور دیجیتال و فناوری کشورهای عضو گروه ۷ برای تضمین استفاده مناسب از هوش مصنوعی یک طرح اقدام را تصویب کرده‌اند.این وزیران عضو گروه ۷ روز یکشنبه در پایان نشست دو روزه خود در شهر تاکاساکی در استان گونما ژاپن یک اعلامیه مشترک تصویب کردند.از آنجاییکه تعداد فزاینده‌ای از مردم از چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) و سایر سامانه‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، این وزیران درباره نحوه توسعه و تنظیم مقررات هوش مصنوعی گفتگو کردند.افزایش سریع چنین سامانه‌هایی باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به نقض حریم خصوصی و درز اطلاعات شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *