جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

عقب نشینی کاخ سفید : تظاهرات در دانشگاه های آمریکا مسالمت آمیز باشد

تهران-ایرنا- پس از دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در چهار دانشگاه آمریکا، کاخ سفید روز یکشنبه تاکید کرد که تظاهرات‌ حامیان فلسطین که در هفته‌های اخیر دانشگاه‌های آمریکا را تحت تاثیر قرار داده‌اند، باید مسالمت‌آمیز باقی بماند.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

پروژه نیروگاه برق آبی “اومااویا” + داده نمایی

پروژه ای که اخیرا توسط مهندسان ایرانی در نزدیکی شهر کلمبو، پایتخت سریلانکا راه اندازی شده است، پروژه ای فوق العاده جالب و حتی منحصر به فرد است. جزئیات بیشتر در داده نمایی اسپوتنیک.

Loading

رسانه ها؛ از سرگیری تولید دوباره کلاهک‌ هسته‌ای خطرناک در آمریکا پس از ۳۲ سال و …

۱۴۰۲/۰۲/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها : اردن فردا میزبان نشست وزرای خارجه عرب برای رایزنی درباره سوریه، ادامه درگیریهای شدید در خرطوم با وجود تمدید آتش بس، اقدام غیرمنتظره ترکیه با بستن حریم هوایی بر روی شرکت هواپیمایی فلای وان ارمنستان، وعده رقيب اردوغان در انتخابات براي تغييرات در ترکيه، امضای قانون "ممنوعیت قیمت سقف" در فروش نفت از سوی پوتین، پیش شرط‌های ریاض برای رابطه با اسرائيل، تهدید گروه واگنر به اینکه اگر از مسکو تدارکات نرسد عقب‌نشینی می‌کنند، تصرف 4 منطقه دیگر از «باخموت» توسط نیروهای روس، همکاری چین با کشورهای سازمان همکاری شانگهای در حوزه امنیتی، سفر فرستاده ویژه فرمانده ارتش سودان به عربستان، اسناد افشاشده پنتاگون حاکی از دست رد کشورها به آمریکا برای تقابل با روسیه و چین، قطر میزبان نشست مهم درباره افغانستان، رفاه در ازای قدرت در همه پرسی قانون اساسی در ازبکستان، از سرگیری تولید دوباره کلاهک‌ هسته‌ای خطرناک در آمریکا پس از ۳۲ سال، انتقال نیرو و تجهیزات نظامی آمریکا از کویت به پایگاه عین الاسد، رزمایش «دفاع از جنگ احتمالی تایوان» توسط نیروهای ارتش آمریکا، احتمال سرایت جنگ سودان به کشورهای همسایه ، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

فارس: روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت: درحالیکه استراتژی دفاع ملی جدید واشنگتن، چین را به عنوان مهمترین رقیب آمریکا و روسیه را تهدید حاد که قادراست حملات موشکی و سایبری علیه ایالات متحده انجام دهد، توصیف کرده، اسناد افشا شده پنتاگون شامل ارزیابی‌های اطلاعاتی طبقه‌بندی‌شده آمریکا نشان می‌دهد کشورهایی مثل هند، برزیل، پاکستان و مصر سعی می‌کنند در دوره‌ای که آمریکا دیگر ابرقدرت بلامنازع جهان نیست، از تبعیت دوری کنند. درخصوص پاکستان در یکی از اسناد آمده که وزیرخارجه این کشور در ماه مارس استدلال کرده بود اسلام‌آباد نمی‌تواند به تلاش برای حفظ حد وسط بین چین و آمریکا ادامه دهد. درخصوص هند هم یکی از اسناد فاش کرد مشاور امنیت ملی این کشور به همتای روس خود درباره حمایت دهلی از مسکو در حوزه‌های چندگانه و همچنین بی‌میلی هند در حمایت از قطعنامه ضد روسی سازمان ملل بر سر اوکراین که مورد حمایت غرب قرار دارد، اطمینان داده بود.

ایرنا : لی شانگفو وزیر دفاع چین گفت کشورش آماده است تا با دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای ساختن بنای امنیتی پایدار، موثر و متوازن همکاری کند. وزیر دفاع چین که در نشست وزیران دفاع سازمان همکاری شانگهای در دهلی نو شرکت کرده بود گفت جلسه وزیران به بستری کلیدی برای کشورهای این سازمان تبدیل شده است تا به تقویت ارتباطات استراتژیک و مذاکره برای همکاری امنیتی بپردازند.

ایسنا : مردم ازبکستان امروز (یکشنبه) در همه‌پرسی قانون اساسی شرکت می‌کنند تا در ازای دریافت حقوق اجتماعی بیشتر، بقای رئیس جمهور کنونی در قدرت تا سال ۲۰۴۰ را بلامانع کنند.

العالم : وزارت خارجه اردن اعلام کرد که امان فردا دوشنبه میزبان نشست وزرای خارجه مصر و عربستان و عراق و سوریه و اردن برای رایزنی درباره سوریه خواهد بود. “سنان المجالی” سخنگوی وزارت خارجه اردن گفت: این دیدار در تکمیل نشست شورای همکاری خلیج فارس و اردن و عراق و مصر است که در 14 آوریل 2023 در جده برگزار شد. سخنگوی وزارت خارجه اردن درباره نشست امان گفت: موضع ما در خصوص ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ثابت است.

فارس: برخی منابع خبری روسی روز یکشنبه از پیشروی نیروهای این کشور در «باخموت» خبر دادند. اخیراً «یووگنی پریگوژین» رئیس گروه نظامی «واگنر» اعلام کرد بیش از ۸۰ درصد شهر راهبردی باخموت در اوکراین تحت سیطره این نیروها قرار دارد.  در این شهر درگیری‌های سنگین میان نیروهای روسیه و اوکراینی در جریان است و نیروهای روس در تلاش برای گسترش سیطره خود بر این شهر قرار دارند.

یورونیوز: با سپری شدن ماه‌ها از زمان آغاز درگیری در شهر راهبردی «باهموت» و بروز نشانه‌هایی از وجود اختلاف بین نیروهای ارتش روسیه و نیروهای مزدور گروه واگنر؛ فرمانده این گروه تهدید کرده است که اگر مسکو به موقع و فوری مهمات لازم را به آن‌ها ارسال نکند اوضاع به همین شکل پیش نخواهد رفت. این در حالی است که در آنسوی میدان نبرد، سخنگوی ارتش اوکراین اعلام کرده است که ارتش این کشور توانسته است همچنان کنترل یکی از مسیرهای اصلی تدارکاتی به شهر باهموت را حفظ کند.

مهر : تی وی پی ورد نوشت: یک مقام ارشد اوکراین با استناد به برخی گزارش‌های امنیتی دولت آمریکا اعلام کرده است که ایالات متحده قصد دارد به زودی تولید کلاهک‌های هسته‌ای را از سر بگیرد. آن گونه که «آنتون گراشچنکو»، مشاور وزارت کشور اوکراین اعلام کرده، ایالات متحده می‌خواهد بعد از وقفه ۳۲ ساله کلاهک‌های هسته‌ای خطرناک را دوباره تولید کند. گراشچنکو این خبر را با استناد به گزارش اداره ملی امنیت هسته‌ای آمریکا اعلام کرده که به تازگی به کنگره ارائه شده است. این سیاستمدار اوکراینی در کانال تلگرامی خود این تغییر در سیاست آمریکا را مورد توجه قرار داد و گفت که تولید کلاهک‌های هسته‌ای در آمریکا از زمان انحلال اتحاد جماهیر شوروی که ۳۲ سال پیش رخ داد، متوقف شده بود.

ایسنا : یک منبع امنیتی در استان الانبار از ورود نیرو و تجهیزات نظامی آمریکا به پایگاه هوایی عین الاسد در غرب الانبار خبر داد.براساس گزارش سایت المعلومه، این منبع گفت، این تجهیزات از کویت وارد شد و انگیزه واقعی این اقدام روشن نیست که همزمان با اعمال تدابیر شدید امنیتی بر ساختمان این پایگاه هوایی در میان پرواز فشرده بالگردها و پهپادهای آمریکایی صورت گرفته است. بالگردهای نظامی آمریکا این سربازان را به ساختمان پایگاه منتقل کردند که تحت تدابیر امنیتی بی‌سابقه قرار دارد.

الکوثر : درگیری‌های شدید در سودان روز یکشنبه نیز در پایتخت و برخی مناطق این کشور ادامه داشت و نخست‌وزیر پیشین سودان درباره وقوع جنگ داخلی تمام عیار هشدار داد. تصاویر ماهواره‌ای، کاروان های اتوبوس های طولانی را در مرز مصر نشان می دهد و سازمان ملل گفته است ده‌ها هزار نفر به چاد، سودان جنوبی، اتیوپی و جمهوری آفریقای مرکزی گریخته اند. در همین حال، عبدالله حمدوک، نخست وزیر پیشین سودان هشدار داد اگر درگیری‌ها به‌زودی متوقف نشود، این منازعه می تواند به یکی از بدترین جنگ‌های داخلی جهان تبدیل شود. حمدوک در رویدادی در نایروبی گفت: «خدا نکند سودان به نقطه‌ای خاص از جنگ داخلی برسد… سوریه، یمن، لیبی (در مقابل آن) بازی کوچکی خواهد بود. فکر می‌کنم این یک کابوس برای جهان است.» برنامه جهانی غذای سازمان ملل هشدار داده است که این خشونت می‌تواند میلیون‌ها نفر را در کشوری که در آن همین حالا نیز 15 میلیون نفر برای جلوگیری از قحطی نیاز به کمک دارند، به گرسنگی بکشاند.

ایران پرس: رئیس هیات مدیره شرکت هواپیمایی فلای وان ارمنستان گفت: مقامات هواپیمایی ترکیه بدون اطلاع قبلی مجوزی را که قبلا به شرکت ما (شرکت هواپیمایی فلای وان ارمنستان) برای انجام پروازهای اروپایی از طریق حریم هوایی ترکیه داده شده بود را لغو کردند. وی تصریح کرد: لغو این مجوز از سوی مقامات هواپیمایی ترکیه برای ما نامفهوم و غیرقابل درک است. عنانیان خاطرنشان کرد: این اقدام مقامات هواپیمایی ترکیه شرکت هواپیمایی و مسافران ما را در یک وضعیت ناراحت‌کننده قرار داده است

خبرگزاری صدا و سیما: قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوریت خلق و نامزد رقیب رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی این کشور وعده داد بهار را به کشورش باز می‌گرداند.

ایسنا : ستاد فرماندهی عملیات ویژه ارتش ایالات متحده آمریکا رزمایش‌هایی را جهت شبیه‌سازی برای پاسخ به حمله احتمالی چین به تایوان آغاز کرده‌اند؛ اقدامی که نگرانی واشنگتن را نسبت به اینکه احتمالا پکن جزیره تایوان را “به‌زور” به کنترل خود درآورد، منعکس می‌کند.

تی.آر.تی : رئیس جمهور روسیه، با امضای فرمانی کشورهای دوست را از محدوده ممنوعیت عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی زیر سقف قیمت خارج کرد. بر اساس این فرمان که از 28 آوریل لازم‌الاجرا شد، کشورهای دوست از شمول ممنوعیت عرضه نفت و نفت به کشورهای مشارکت کننده در اعمال سقف قیمت روسیه خارج شدند. با امضای فرمان پوتین در 27 دسامبر، فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به کسانی که در درخواست سقف قیمت نفت روسیه شرکت کردند، ممنوع شد. کشورهای اتحادیه اروپا در دسامبر 2022 توافق کردند که سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه را برای نفت حمل شده از روسیه از طریق دریا اعمال کنند. بسیاری از کشورهایی که به خرید نفت روسیه ادامه می‌دهند، به ویژه چین و هند، با اشاره به خطرات احتمالی تحریم‌ها، از روسیه تخفیف می‌خواهند.

یورونیوز : یک پایگاه خبری اسرائیلی می‌گوید پس از توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دوجانبه، واشنگتن در حال بررسی خواسته‌های عربستان برای عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل است. این رسانه اسرائیلی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته خواسته‌های عربستان برای امر شامل مواردی چون برخورداری از برنامه هسته‌ای غیرنظامی، گسترش روابط نظامی و دفاعی با ایالات متحده و همچنین پایان انتقاد واشنگتن از ماجرای قتل جمال خاشقجی است. شروط عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شامل مساله فلسطین نیست

تسنیم: فرستاده ویژه عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت سودان که نیروهای تحت‌فرمانش چند روزی است به‌شدت با نیروهای واکنش سریع به‌فرماندهی حمیدتی درگیر شده‌اند، به عربستان سفر کرده است. بر اساس بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی، فیصل بن فرحان، فرستاده ویژه البرهان را برای بررسی اوضاع سودان به حضور پذیرفت. وزیر خارجه سعودی بر درخواست ریاض برای آتش‌بس و توقف تمام اشکال تنش در سودان تأکید کرد.

ایسنا: واشنگتن پست گزارش داده که احتمال نفود و سرایت جنگ سودان به هفت کشور هم مرزش که خودشان با خشونتهای داخلی، درگیری، جنگ یا تنش‌های سیاسی در سال‌های اخیر روبرو هستند، وجود دارد. این روزنامه همچنین نوشت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اخیرا هشدار داده بود، درحالیکه کورسوی امید برای دستیابی به قطعنامه‌ای به منظور توقف جنگ در سودان با آتش بس ناموفق  از بین می‌رود، آتش این جنگ می‌تواند به کل منطقه سرایت کند و به کشورهای مصر، سودان جنوبی، جمهوری چاد، جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی، اتیوپی و اریتره برسد.

مهر : قطر روز دوشنبه میزبان نشستی با نظارت سازمان ملل متحد درباره افغانستان با حضور بیش از ۲۵ کشور و نهاد بین المللی خواهد بود. این نشست دو روزه به بررسی سیاست‌های حکومت طالبان و فعالسازی مجدد پرونده افغانستان در سطح جهان خواهد پرداخت. دبیر کل سازمان ملل متحد ریاست این نشست بر عهده خواهد داشت. نمایندگانی از قطر، ایران، آمریکا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ژاپن، قراقستان، قرقیزستان، نروژ، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات، انگلیس، ازبکستان و همچنین نهادهایی از جمله اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی و سازمان همکاری شانگهای در این نشست دو روزه مشارکت می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *