جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ادعای کامرون درباره پیشنهاد آتش‌بس ۴۰ روزه به حماس

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس که برای شرکت در نشست‌ ویژه مجمع جهانی اقتصاد به ریاض سفر کرده است ادعا کرد که به جنبش مقام اسلامی فلسطین (حماس) طرح آتش‌بس ۴۰ روزه در برابر آزادی گروگان‌های (اسرای) اسرائیلی پیشنهاد شده است.

بلینکن: امیدوارم حماس پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» اسرائیل را بپذیرد

همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در غزه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا،‌ پیشنهاد اسرائیل را برای آتش‌بس غزه «فوق‌العاده سخاوتمندانه»‌ توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که حماس مفاد آن را بپذیرد.

امیرعبداللهیان: ایران به دنبال تبدیل خلیج فارس به گرانیگاه سیاست همسایگی است

وزیر امور خارجه به مناسبت روز ملی خلیج فارس پیامی منتشر کرد و گفت: هرچند نام خلیج فارس با ایران و ایرانی عجین شده، اما در عین حال خلیج فارس محملی برای همسایگان ابدی و خانه‌ای برای همه ملت‌های پیرامون آن است.

Loading

رسانه‌ها؛ تقویت نظامی روسیه در آسیای مرکزی و…

۱۴۰۲/۰۲/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: روسیه در فکر تقویت پایگاه‌های نظامی خود در آسیای مرکزی، اعزام ناومحافظ «گورشکوف» روسیه به مدیترانه و سواحل سوریه، مستثنی  شدن کشورهای دوست روسیه از محدوده ممنوعیت سقف قیمت فروش نفت، برگزاری کنفرانس جهان چند قطبی در مسکو، اوکراین در تدارک ضد حمله به روسیه، موافقت آمریکا با فروش سامانه‌های موشکی به انگلیس، واکنش خواهر «کیم جونگ اون»، به توافق اخیر میان واشنگتن و سئول، هشدار قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنای آمریکا درباره استفاده احتمالی از هوش مصنوعی در زرادخانه هسته‌ای این کشور، اعلام حمایت احزاب کُرد ترکیه از رقیب اردوغان، مذاکرات غیرمستقیم عربستان و حزب‌الله لبنان، ادامه درگیری‌ها در سودان، توافق‌ امنیتی رژیم صهیونیستی  و اسپانیا علیه برنامه هسته‌ای ایران، آغاز سفر نخست‌وزیر ژاپن به ۴ کشور آفریقایی، هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به افزایش نرخ بهره در اروپا و حمله انتخاباتی دونالد ترامپ به بایدن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  روسیه پایگاه‌های نظامی خود را در آسیای مرکزی تقویت می‌کند. سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در نشست وزرای دفاع کشورهای سازمان همکاری شانگهای در هند گفت: روسیه آمادگی رزمی پایگاه های خود در قرقیزستان و تاجیکستان را در بحبوحه تلاش های آمریکا برای بازگرداندن حضور در آسیای مرکزی افزایش خواهد داد.وزیر دفاع روسیه، تصریح کرد: دربحبوحه تلاش های آمریکا و متحدانش برای بازگرداندن حضور نظامی خود در آسیای مرکزی، روسیه در حال افزایش سطح آمادگی رزمی پایگاه های نظامی خود در تاجیکستان و قرقیزستان است. شویگو گفت آمریکا و متحدانش به بهانه کمک به مبارزه با تروریسم در تلاش برای بازگرداندن حضور نظامی خود در آسیای مرکزی هستند . ما درخواست‌های کشورهای منطقه برای استقرار زیرساخت‌های نظامی را به‌عنوان یک تهدید مستقیم برای ثبات در منطقه سازمان همکاری شانگهای در نظر می‌گیریم.

خبرگزاری فارس:  در شرایطی که تنش‌های غرب و مسکو به اقصی نقاط جهان کشیده شده است، وظیفه حفاظت از نیروهای روسیه در دریای مدیترانه و سوریه به یک ناومحافظ جدید محول شده است.در شرایطی که طبق توافق مسکو و دمشق، روسیه در بندر لاذقیه واقع در سواحل دریای مدیترانه در شمال‌ غرب سوریه و پایگاه هوایی «حمیمیم» حضور دارد، خبرگزاری دولتی روسیه از تحرکات جدید برای حفاظت از این نیروها خبر داد.خبرگزاری تاس به نقل از دو «مقام نزدیک به نیروی دریایی روسیه» خبر داد که ناو دریاسالار ناوگان اتحاد جماهیر شوروی گورشکوف از ناوگان شمالی روسیه، رهبری نیروی ضربت دائمی نیروی دریایی این کشور در دریای مدیترانه را بر عهده دارد.

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور روسیه با امضای فرمانی، کشورهای دوست را از شمول ممنوعیت عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی زیر سقف قیمت خارج کرد. ولادیمیر پوتین با امضای فرمانی در 27 دسامبر سال گذشته، فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به کشورهایی که برای قیمت نفت روسیه سقف تعیین می‌کنند را ممنوع اعلام کرده بود. این فرمان در سامانه اطلاعات حقوقی این کشور منتشر و از امروز لازم الاجرا شده است.در 2 دسامبر، کشورهای اتحادیه اروپا بر سر سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه نفت حمل شده از طریق دریا از روسیه توافق کرده بودند.بسیاری از کشورها مانند چین و هند که به خرید نفت از روسیه ادامه می‌دهند، به خطرات احتمالی تحریم‌ها اشاره و از مسکو تخفیف درخواست می‌کنند .

اسپوتنیک روسیه:  کنفرانس جهان چند قطبی در مسکو برگزار شد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد : کنفرانس جهانی چندقطبی که روز شنبه به صورت آنلاین برگزار می شود، کمک فکری قابل توجهی به دفاع از برابری حاکمیتی همه دولت ها و حقوق مردم برای تعیین آینده کشورخود، بدون دخالت خارجی ها خواهد بود. وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که این ابتکار که با مشارکت جنبش بین المللی روسوفیل ها (MDR) اجرا می شود که با واکنش گسترده ای در سراسر جهان مواجه شده است . وزارت خارجه روسیه افزود: بیش از 100 کارشناس از بیش از 60 کشور شرکت خود را در این ماراتن تایید کرده اند.

تی .آر.تی ترکیه: الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد آمادگی برای حمله به روسیه به پایان رسیده است. رزنیکوف، در نشستی در مرکز مطبوعاتی نیروهای اوکراین، گفت مقدمات ضد حمله در شرف تکمیل شدن است. رزنیکوف با اشاره به اینکه تجهیزات اعلام شده از سوی کشورهای متفق برای اوکراین تا حدی تحویل داده شده است، اظهار داشت: آموزش برخی از انواع تسلیحات در مرحله پایانی است. وی با اشاره به اینکه اوکراین علاوه بر “ائتلاف تانک” که شامل تانک‌های لئوپارد 2 و چلنجر می‌شود، تعداد زیادی خودروهای زرهی خریداری کرده است، گفت: تانک‌های لئوپارد 1 خواهند آمد. ما انتظار آبرام‌های بیشتری را داریم. اکیب‌های ما در دوره آموزشی هستند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  پنتاگون در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد، وزارت امور خارجه آمریکا با قرارداد فروش سامانه‌های موشکی به ارزش ۳۱.۲ میلیون دلار به انگلیس موافقت کرده است. پنتاگون در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد، وزارت امور خارجه آمریکا با طرح فروش بالقوه بالغ بر ۷۶۸ موشک APKWS II با هزینه برآورد شده ۳۱.۲ میلیون دلار به بریتانیا موافقت کرده است. در بیانیه وزارت دفاع آمریکا تصریح شد: “وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم به تصویب یک قرارداد بالقوه فروش نظامی خارجی محتوی ۷۶۸ موشک APKWS II به دولت انگلیس به مبلغ برآورد شده ۳۱.۲ میلیون دلار گرفته است.

خبرگزاری ایلنا:  خواهر رهبر کره شمالی تاکید کرد که توافق میان آمریکا و کره جنوبی ناامنی را تشدید می‌کند.«کیم یو جونگ»، خواهر «کیم جونگ اون»، رهبر  این کشور امروز -شنبه- اعلام کرد که توافق اخیر میان واشنگتن و سئول درباره لزوم تقویت امنیت در کره جنوبی وضعیت را متشنج تر خواهد کرد. کیم گفت: کره شمالی به این نتیجه رسیده است که باید توانایی خود را برای بازدارندگی از جنگ هسته‌ای بهبود بخشد. در بیانیه خبرگزاری رسمی کره شمالی به جزئیات بیشتری ارائه نشده است.

خبرگزاری مهر : قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنای آمریکا درباره استفاده احتمالی از هوش مصنوعی در زرادخانه هسته‌ای این کشور هشدار دادند. گروهی از قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با ابراز نگرانی از استفاده از هوش مصنوعی در زرادخانه هسته‌ای این کشور، گفته‌اند که این فناوری نباید در جایگاهی قرار گیرد که به خودیِ خود، تصمیمات مربوط به پرتاب سلاح هسته‌ای را اتخاذ کند. این گروه متشکل از سه نماینده دموکرات و یک جمهوری‌خواه لایحه‌ای را ارائه کرده‌اند که براساس آن، استفاده از هوش مصنوعی به نحوی که این فناوری دسترسی به پرتاب موشک و سلاح هسته‌ای را داشته باشد، ممنوع خواهد بود. این لایحه در صورت تصویب، حضور یک «انسان» را در چرخه تصمیمات مرتبط با پرتاب موشک، «الزامی» خواهد کرد.

العالم فارسی:  حزب «دموکراتیک خلق‌ها» که یک حزب چپگرا و کرد است به همراه متحدان آن از «کمال کلیچدار اوغلو» رهبر حزب «مردم جمهوری‌خواه» رقیب رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری کنونی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند. ائتلاف «کار و آزادی» که وابسته به حزب دموکراتیک خلق‌ها و سومین قدرت سیاسی ترکیه است، در بیانیه‌ای با تاریخی نامیدن این انتخابات در ترکیه از شهروندان این کشور خواست که در انتخابات ریاست جمهوری به کلیچداراوغلو رای دهند. براساس آخرین نظرسنجی‌ها کلیچدار اوغلو که ریاست ۶ حزب اپوزیسیون را برعهده دارد، در موقعیت مناسبی در رویارویی با اردوغان قرار دارد.

الکوثرفارسی:   یک رسانه لبنانی از ایجاد یک خط ارتباطی غیر مستقیم میان عربستان سعودی و حزب‌الله لبنان از طریق طرف سوم خبر داده است. روزنامه الأخبار در این باره اعلام کرد: اطلاعاتی که از یکی از پایتخت‌های اروپایی به نقل از یک مقام سعودی به مقامات لبنانی رسیده حاکی از آن است که ریاض سیاست گفت‌وگو را با کسانی که قبلاً با آن‌ها خصومت داشته از ایران گرفته تا سوریه و نظام بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور و به زودی با حزب‌الله لبنان در پیش گرفته است. الأخبار نوشت: اطلاعات غیررسمی در بیروت این مطلب را تکمیل کرده و منابع با احتیاط در مورد جزئیات آن صحبت کرده‌اند و طبق این اطلاعات، خط گفت‌وگو از طریق طرف سوم ایجاد شده یا قرار است که به زودی ایجاد شود.

خبرگزاری صدا و سیما:  با وجود اعلام آتش بس ، درگیری‌ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری سودان ادامه دارد. منابع ارتش سودان اعلام کردند افراد یاغی و متمرد به یکی از مواضع ارتش در منطقه جبل اولیاء هجوم بردند که با مقاومت نیرو‌های ارتش روبرو شدند. این منبع افزود: افراد متمرد به سوی یک هواپیمای ترکیه‌ای که قصد داشت تعدادی از اتباع را از سودان خارج کند، نزدیک فرودگاه وادی سیدنا تیراندازی کردند. خبرنگار الجزیره نیز از ادامه درگیری‌ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری سودان و اصابت چند گلوله به مناطق مختلف اطراف کاخ خبر داد.

دویچه وله: وزیر خارجه اسرائیل در دیدار با همتای اسپانیایی خود تاکید کرد اروپا اکنون بیش از پیش خطر  ایران را درک می‌کند. الی کوهن در جریان سفری یک روزه به اسپانیا با خوزه مانوئل آلبارس، همتای اسپانیایی خود در مادرید دیدار کرد. این اولین سفر دیپلماتیک یک وزیر خارجه اسرائیل در بیش از یک دهه گذشته به اسپانیا بود. وزیران خارجه اسرائیل و اسپانیا بر سر چارچوب‌ تشکیل یک موافقت‌نامه امنیتی ۳۳۰ میلیون دلاری و جبهه‌ای متحد در برابر برنامه هسته‌ای حکومت ایران توافق کردند.

ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیو نخست‌وزیر ژاپن سفر خود به چند کشور آفریقایی را آغاز کرده است. او طی این سفر هفت روزه به مصر، غنا، کنیا و موزامبیک می‌رود. این سفر بخشی از تلاش‌های ژاپن برای شتاب بخشیدن به برگزاری نشست گروه هفت در هیروشیما در ماه میلادی آینده است. پس از تصدی نخست‌وزیری در اکتبر ۲۰۲۱، این نخستین سفر کیشیدا به آفریقا است. مصر، غنا، کنیا و موزامبیک بخشی از گروهی از کشورها موسوم به «جهان جنوب» هستند که تاثیرگذاری آنها به طور فزاینده‌ای رو به افزایش است.

یورونیوز: صندوق بین‌المللی پول در آخرین چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای خود درباره اروپا گفت که اصلاح نزولی در برخی از بازارهای مسکن اروپا در حال انجام است، اما این کاهش می‌تواند با افزایش بیشتر نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی تسریع شود. در گزارش این صندوق آمده است که اصلاح بازار مسکن در حال حاضر در برخی از کشورهای اروپایی در حال انجام است، به عنوان مثال، در جمهوری چک، دانمارک و همچنین در سوئد قیمت مسکن بیش از ۶ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

ایران پرس:  دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در جمع رأی دهندگانش در نیوهمشایر گفت: ما دوباره کاخ سفید را فتح خواهیم کرد. ترامپ در جمع هوادانش متعهد شد جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی آمریکا را که به تازگی نامزدی خود را برای انتخاب مجدد رسما اعلام کرد، در انتخابات 2024 «له» کند و هشدار داد در صورتی که خود او به قدرت بازنگردد، آمریکا دچار هرج و مرج خواهد شد. ترامپ با لحنی تند گفت در سال 2024، آمریکا باید بین موفقیت و شکست، امنیت یا هرج و مرج، رونق یا فاجعه یکی را انتخاب کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *