جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

قطر: حمله زمینی به رفح جان اسیران صهیونیست را به خطر می‌اندازد

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه و مشاور وزیر قطر، امروز (یکشنبه) نسبت به حمله زمینی احتمالی ارتش رژیم اسرائیل به رفح ابراز نگرانی کرد و گفت: احتمال اینکه حمله به رفح جان اسیران صهیونیست را به خطر بیاندازد و باعث کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شود، وجود دارد.

خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد

یک نشریه آمریکایی با محکوم کردن استانداردهای دوگانه دولت این کشور در قبال مردم جهان تاکید کرد که خیزش دانشجویی در آمریکا به خاطر خشونت وحشتناک و بی رویه اسرائیل علیه مردم فلسطین بوده و بیانگر بحران سیاست خارجی آمریکاست.

Loading

رسانه ها؛ سفر هیات‌هایی از حماس و فتح به عربستان و …

۱۴۰۲/۰۱/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها : تلاش آمریکا برای پیوستن ارمنستان به تحریم‌ها علیه روسیه، هشدار رسانه های انگلیسی نسبت به پیامدهای سردی روابط آلمان و فرانسه، سفر هیأتی از اعضای حماس به عربستان، سفرابومازن به ریاض، عربستان سعودی در مسیر تنش‌زدایی با محور مقاومت به رهبری ایران، واکنش موساد به حوادث سودان، سقوط پهپاد در پایگاه ویکتوری آمریکا در فرودگاه بغداد، درخواست نخست‌وزیر سابق قطر برای اعزام نیروهای عربی به سودان، ارزیابی مثبت انصارالله از مذاکره با هیئت سعودی، آغاز نشست ۳ روزه وزرای خارجه گروه- ۷، بلغارستان به‌دنبال ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از اوکراین، بازگشت کاردار سفارت پاکستان به کابل به ‌درخواست طالبان، بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب درباره تحولات سودان، کاهش درگیریها در سودان، تعمیق روابط نظامی پکن و مسکو در سفر وزیر دفاع چین به روسیه، پاتریوت وعده توخالی آمریکا به اوکراین، ایالات متحده در حال بحث بر سر امکان انتقال منابع مالی روسیه به اوکراین، اقدامات G7 برای کاهش رسیک اتفاقات غیر قابل پیش بینی در واردات گاز از روسیه، پشت‌پرده سفر مکرر مقامات آمریکایی به عربستان؛ واشنگتن در اندیشه شکست مذاکرات صلح یمن، بازی دوگانه فرانسه با پرونده ریاست‌جمهوری لبنان، هند پرجمعیت‌ترین کشور جهان، اهداف سفر وزیر امور خارجه اوکراین به عراق، و جشن خداحافظی آلمان با انرژی اتمی، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

فارس: برخی منابع مطلع در ارمنستان گفته‌اند که دولت آمریکا از مجاری دیپلماتیک در حال فشار بر ارمنستان برای پیوستن این کشور به تحریم‌ها علیه روسیه است.

ایسنا : موساد اظهار کرد آنچه در سودان رخ می‌دهد درگیری داخلی بر سر قدرت است و هرگز بر روابط با اسرائیل تاثیر نخواهد گذاشت. این واکنش در پی آن است که از روز شنبه چندین شهر سودان در راس آن خارطوم شاهد درگیری بین ارتش و نیروهای واکنش سریع است و هر یک در تلاش برای تسلط بر کشور هستند.

مهر: نشست ۳ روزه وزرای خارجه گروه- ۷ از امروز تا ۱۸ آوریل به میزبانی ژاپن برگزار می شود. وزیر ‌خارجه ژاپن در این ارتباط گفت که این نشست با هدف نشان دادن وحدت میان گروه- ۷ و کمک به نمایندگان آن در راستای تقویت روابط دوستانه و اعتماد فیمابین برگزار می‌ شود. وی در این خصوص گفت:‌ در این نشست برخی موضوعات مورد اهتمام کشورهای عضو شامل بحران اوکراین، حمایت قاطعانه از کی یف و تاکید بر عدم استفاده از سلاح های هسته ای مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ایرنا: اتحادیه عرب نشست فوق العاده برای بررسی اوضاع سودان برگزار کرده است و شرکت‌کنندگان پس از پایان این نشست بیانیه‌ای در راستای لزوم پایان توقف درگیری‌های سودان صادر کردند. اتحادیه عرب افزود: ما درباره خطر تشدید خشونت و پیامدهای جدیی آن هشدار می‌دهیم و خواستار پایان دادن به همه درگیری ها به منظور توقف خونریزی و حفظ امنیت شهروندان و تمامیت ارضی و حاکمیت سودان هستیم.

اسپوتنیک: ایالات متحده در حال بحث در مورد امکانات حقوقی برای انتقال منابع مالی روسیه به اوکراین می باشد. ژنت یلن وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CNN اعلام کرد که واشنگتن معتقد است که روسیه می بایست بابت بازسازی اوکراین هزینه پرداخت کند و در حال بحث با متحدان می باشد که به چه شکل محدودیت های حقوقی برای استفاده از منابع مالی مسدود شده فدراسیون روسیه را دور بزند.

تسنیم: با وجود مانورهایی که آمریکا درباره تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن می‌دهد اما واقعیت اقدامات انجام‌شده توسط واشنگتن در تعامل با این پرونده، خلاف ادعاهای صلح‌طلبانه آن را ثابت می‌کند.

فارس: روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در تحلیلی، پیشرفت اتحادیه اروپا در گسترش، بودجه و حکمرانی را بدون هماهنگی بین پاریس و لندن غیرممکن خواند. به نوشته این گزارش، «”موتور” فرانسه-آلمان که شش دهه در کانون اتحادیه اروپا قرار داشت، از کار افتاده است. بزرگترین مقصر دولت جدید در برلین است. اولاف شولتز صدراعظم آلمان بیشتر از هر چیز نگران وحدت ائتلافش و اقتصاد آلمان است. اگر هم سرش را برای اندیشیدن به جهان خارج از آلمان بلند کند، معمولاً به آن سوی آتلانتیک خیره می‌شود نه به سمت پاریس یا بروکسل».

ایسنا : یک منبع امنیتی امروز یکشنبه اعلام کرد، یک پهپاد در پایگاه ویکتوری آمریکا در فرودگاه بین‌المللی بغداد سقوط کرد. این منبع اضافه کرد، این پهپاد به مرکز هماهنگی مشترک تحویل داده شد و مشخص نیست که حامل مواد انفجاری بوده یا برای اهداف تصویربرداری استفاده شده بود.

یورونیوز: دمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین برای نخستین بار پس از تهاجم نظامی روسیه و آغاز جنگ در کشورش به عراق سفر می کند. این سفر در حالی انجام می‌شود که نخست وزیر عراق و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین یک هفته پیش با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو کرده بودند. نخست وزیر عراق در این مکالمه تلفنی ضمن اشاره به جنگی که از ماه فوریه سال گذشته در اوکراین آغاز شده و ثبت این کشور را بر هم زده، بر اهمیت دستیابی به راه حلی مسالمت‌آمیز و مبتنی بر گفتگو برای پایان دادن به این بحران تاکید کرده بود.

ایرنا: «لی شانگفو» وزیر دفاع ملی چین در اولین سفر خارجی خود در سمت جدیدش به روسیه سفر کرد؛ کارشناسان می‌گویند این سفر باعث تعمیق روابط نظامی دوجانبه و کمک به صلح و ثبات در روسیه و باعث حل مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای در میان یک محیط امنیتی پیچیده خواهد شد. انتظار می‌رود لی و شویگو در گفت‌وگوهای خود درباره وضعیت و چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه در حوزه دفاعی و همچنین موضوعات مهم امنیتی جهانی و منطقه‌ای گفت‌وگو کنند.

خبرگزاری صداوسیما: طبق اطلاعات مرکز داده سازمان ملل متحد، جمعیت کشور هند در روز جمعه به یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۹۷۵ نفر رسید. به گزارش رویترز، آخرین داده‌های مربوط به آمار جمعیت در هند نشان می‌دهد شمار جمعیت این کشور از چین پیشی گرفته است. جمعیت چین در روز جمعه یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۳۲ نفر ثبت شده است. از سال ۱۹۵۰ که سازمان ملل متحد جمعیت کشور‌ها را ثبت می‌کند، چین همواره پرجمعیت‌ترین کشور جهان بوده است، اما حالا هند از آن پیشی گرفته است. در گزارش چشم انداز جمعیتی سازمان ملل که ژوئیه ۲۰۲۲ منتشر شده بود، پیش بینی شده بود که جمعیت هند در سال ۲۰۲۳ از چین پیشی خواهد گرفت.

فارس: روزنامه «العربی الجدید» به نقل از منابعی که آن‌ها را ویژه خواند، ادعا کرد هیأتی از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، امروز (یکشنبه)، برای ادای مناسک عمره وارد عربستان سعودی خواهد شد. این روزنامه قطری، بامداد امروز، مدعی شد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در صدر این هیأت وارد عربستان خواهد شد و «موسی ابو مرزوق» مسئول روابط بین‌الملل، «زاهر جبارین» مسئول دفتر اسرا و جانبازان و «خالد مشعل» رئیس حماس در خارج از مرزهای فلسطین او را همراهی خواهند کرد. العربی الجدید در ادامه به اظهارات پیشین موسی ابو مرزوق مسئول روابط بین‌الملل حماس اشاره کرد و افزود که او پیشتر گفته بود تلاش این جنبش برای بستن پرونده اختلافات با عربستان سعودی ادامه دارد و مسائل حل‌نشده در حال برچیده شدن است. ابومرزوق همچنین عنوان کرده بود که حماس از گفت‌و‌گو و بازگردانی روابط با عربستان به حالت عادی استقبال می‌کند.

مهر: همزمان با سفر قریب الوقوع هیاتی بلندپایه از جنبش حماس به ریاض، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز راهی عربستان خواهد شد. سفر ابومازن به عربستان سه روز به طول خواهد انجامید.

اسپوتنیک: به گفته سفیر روسیه در سودان، شدت خصومت ها در سودان در حال حاضر روندی نزولی دارد. آندری چرنوول سفیر روسیه در سودان روز یکشنبه به خبرنگار ریانووستی گفت: “شب نسبتا آرام گذشت. صبح، درگیری ها از سر گرفته شد. اما اکنون کاهش یافته است. حداقل در مناطق ما (محل زندگی کارکنان سفارت )، شدت درگیری ها به شدت کاهش یافته است.”

یورونیوز: آلمان در چارچوب یک طرح از پیش برنامه‌ریزی شده دراز مدت به منظور پایان دادن به روند تولید برق از طریق انرژی اتمی روز شنبه سه رآکتور هسته‌ای باقی مانده خود را متوقف کرد.

مهر: بلغارستان نیز پس از کشورهای مجارستان و لهستان، در صدد ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از اوکراین برآمد. بر اساس اعلام این وبگاه، صوفیه اعلام کرد که باید از منافع خود حفاظت کرده تا از سیل غلات اوکراینی در بازارهای بلغارستان و آسیب رساندن به معیشت کشاورزان محلی جلوگیری کند.

ایسنا : به دنبال وقوع ناآرامی‌هایی در سودان حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر پیشین قطر در توییتی نوشت: در سودان چه می‌گذرد؟ متأسفانه آنچه امروز در سودان می‌گذرد نتیجه نصیحت‌های مغرضانه و مداخله‌های خارجی است که در روز کودتا علیه عمر البشیر، رئیس جمهور مخلوع سودان به اوج خود رسید و این وضعیت خطرناک را به وجود آورد. حمد بن جاسم گفت: اتحادیه عرب باید از اقدام اتحادیه آفریقا در زمان وقوع امر مشابهی در یکی از کشورهایش درس بگیرد و برای آرام کردن اوضاع وارد عمل شود. بعید نیست که اتحادیه آفریقا قبل از اینکه اتحادیه عرب کاری کند این اقدام را انجام دهد.

تسنیم : فرانسه که در چند هفته گذشته حضور فعالی در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان داشت، سیاستی دوگانه در این زمینه پیش گرفته و منابع آگاه لبنانی معتقدند نمی‌توان روی حمایت‌های پاریس برای حل مسئله انتخاب رئیس جمهور در این کشور حساب باز کرد.

ایسنا : رئیس شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد، مذاکرات با هیئت سعودی در حضور میانجی عمانی مثبت بود. وی تاکید کرد، اگر ائتلاف عربی و حامی آن ایالات متحده به فکر حملات مجدد نظامی و مانع تراشی بیفتند، باید بدانند که یمن قوی‌تر است.

ایرنا: ارتش اوکراین می‌گوید که پس از حملات موشکی روسیه علیه زیرساخت‌های این کشور همچنان منتظر رسیدن سامانه پدافند هوایی پاتریوت از سوی آمریکاست اما فعلا زمانی برای تحقق این وعده، پیش‌بینی نمی شود.

اسپوتنیک: در بیانیه مشترکی که پس از نشست دو روزه G7 در ساپورو، ژاپن به تصویب رسید، آمده است : “ما رهبران گروه 7 برای ارزیابی اقداماتی برای کاهش وابستگی به محصولات انرژی هسته‌ای غیرنظامی روسیه و کمک به کشورهایی که به دنبال گسترش منابع خود هستند، تاکید می‌کنیم.” نشست دو روزه وزرای آب و هوا، انرژی و محیط زیست G7 روز یکشنبه 16 آوریل به پایان رسید.

مهر : رسانه‌ها از بازگشت کاردار سفارت پاکستان در افغانستان به شهر کابل به درخواست طالبان خبر می‌دهند. عبیدالرحمان نظامانی سال گذشته در سفارت پاکستان در کابل مورد حمله مسلحانه قرار گرفت.

تسنیم : حرکت پرشتاب ریاض در مسیر احیای روابط با اعضای محور مقاومت با خشم آمریکا و رژیم صهیونیستی روبرو شده به ویژه آنکه، صهیونیست‌ها امید داشتند سعودی‌ها را وارد باتلاق عادی‌سازی روابط با خود کنند که البته بار دیگر در رسیدن به آرزویشان ناکام ماندند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *