جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به حکم احتمالی دادگاه لاهه: اگر لازم باشد به خارج نمی‌رویم

شبکه ۱۲ اسرائیل به نقل از «یسرائیل کاتس»، وزیر امور خارجه این رژیم مدعی شد حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه «ریاکاری مطلق» است. وی با اشاره به عواقب صدور این حکم افزود، اگر لازم باشد مقامات در اسرائیل می‌مانند و آن را ترک نخواهند کرد.

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

با تداوم و تشدید جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، علاوه بر تبعات سیاسی و حقوقی و همچنین فشارهای جدی رسانه ای و افکار عمومی که حتی به جنگ جامعه آمریکا با دولت بایدن هم منجر شده است و معترضین به کشتار صهیونیست‌ها، سنگر دانشگاه‌های آمریکا را تسخیر کردند، فضایی را به وجود حتی محافل آکادمیک و علمی هم به دنبال بایکوت چهره‌های صهیونیست است؛ اتفاقی که اگر ‌بی نظیر نباشد می‌تواند به عنوان یک اتفاق کم نظیر تلقی شود. البته پیشتر هم رسانه‌ها و گزارشات خبری حکایت از این داشت که طی ۸ ماه گذشته که اشغالگران کشتار مردم فلسطین در باریکه غزه را بدون توجه به فضای بین المللی در دستور کار دارند، سبب بایکوت دیپلماتیک آنها شده بود. یعنی وزارت امور خارجه برخی کشورها و حتی سران دولت‌ها از دیدار رسمی با مقمات صهیونیست در منظر افکار عمومی و رسانه‌ها و با حضور فیلمبرداران و عکاسان و روزنامه نگاران و خبرنگاران خودداری می‌کردند و یا اساساً از پذیرش هیئت‌های دیپلماتیک صهیونیستی جلوگیری می‌کردند.
Loading

رسانه ها؛ فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی و …

۱۴۰۲/۰۱/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها : هشدار حزب الله به نتانیاهو ، سفر وزیرخارجه آلمان به چین، استقبال عربستان از شروع بکار سفارت‌خانه این کشور در سوریه، سفر هیات جنبش جهاد اسلامی به عراق، اخراج ۱۵ دیپلمات روسی از نروژ، آغاز مبادله اسرای جنگی یمن از فردا، مخالفت ۵ کشور عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، عدم انجام مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین در سال جاری از سوی آمریکا، اذعان مقام نظامی صهیونیست به قرارگرفتن در سراشیبی لغزنده، برگزاری نشست چهارجانبه درباره افغانستان در سمرقند، نتیجه گیری کمیسیون اروپا در مورد بازگرداندن دارایی های روسیه، افزایش حجم مبادلات تجاری روسیه و چین، سرمایه گذاری غول نفت و گاز چین در پروژه گازی قطر، از سرگیری روابط دیپلماتیک قطر و بحرین، ارزیابی نیویورک تایمز از عدم وجود کمک‌ تسلیحاتی تازه به اوکراین برای آینده قابل پیش‌بینی از سوی آمریکا، ادعای سیمور هرش درخصوص سرقت حداقل ۴۰۰ میلیون دلار از کمک‌های واشنگتن از سوی زلنسکی و تیمش، سناریوهای مختلف واشنگتن برای اوکراین از مرگ پوتین یا زلنسکی در اسناد افشا شده آمریکا، توافق مجارستان و بلاروس برای همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای، سفر فیصل المقداد به جده، سفر فیصل مقداد به تونس و الجزایر به زودی، تلاش عمران خان برای بهبودی روابط با آمریکا، و تصویب بسته یک میلیارد یورویی در حمایت از اوکراین از سوی اتحادیه اروپا، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

مهر: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس عموم فلسطینیان را به حضور گسترده در مسجدالاقصی در روز جمعه و اعتکاف در آن فراخواند. حماس همچنین بر لزوم مشارکت فعال در پویش «کرانه سپر قدس» به منظور دفاع از قدس و مسجدالاقصی و به شکست کشاندن طرح‌های دشمن صهیونیستی و شهرک‌نشینان اشغالگر علیه آن از جمله تعرض به آن و طرح تقسیم این مسجد فراخواند.

ایسنا: نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گزارش داد، انتظار نمی رود که ایالات متحده بزودی بسته تسلیحاتی جدیدی را برای اوکراین اعلام کند. این مقام مسئول این دو بسته را “آخرین تلاش” برای حمایت از نیروهای اوکراینی توصیف کرد، که مهمات را سریعتر از آنچه که متحدانش می توانند تهیه کنند، می سوزانند و ذخایر تسلیحاتی ایالات متحده و دیگر کشورهای ناتو را به شدت پایین می آورند.

اسپوتنیک: دارایی های مسدود شده روسیه پس از پایان درگیری ها در اوکراین باید بازگردانده شوند. دی ولت با اشاره به این سند گزارش می دهد که این نتیجه گیری توسط کمیسیون اروپا انجام شده است. به نوشته این نشریه مقامات اروپایی در این سند نوشته اند که ذخایر منجمد بانک مرکزی روسیه می تواند در اوراق قرضه دولتی اروپا – بازده سالانه 2.6٪ سرمایه گذاری شود. دی ولت می نویسد، این “اقدام اضطراری” احتمالاً از نظر قانونی امکان پذیر است، به ویژه با توجه به “نقض فاحش” قوانین بین المللی روسیه.

مهر: وزیر خارجه آلمان قرار است در همین روزها به چین سفر کند.سفر وزیر خارجه آلمان به چین کمتر از دو هفته پس از سفر «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه به پکن انجام می‌شود. در همین ارتباط نیز وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان، به دعوت «چین گانگ»، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین، از ۱۳ تا ۱۵ آوریل به چین سفر خواهد کرد.

فارس: وزارت خارجه نروژ ۱۵ کارمند سفارتخانه روسیه را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده و به آنها دستور داد هرچه سریعتر خاک این کشور را ترک کنند. در بیانیه وزارت خارجه نروژ ادعا شده است:‌ «دولت تصمیم گرفته است ۱۵ افسر اطلاعاتی که به عنوان دیپلمات مخفی در نروژ بودند، عنصر نامطلوب اعلام کند. این افسران قرار است به زودی نروژ را ترک کنند». با این حال دولت نروژ با وجود این اقدام، مدعی شد که همچنان به‌دنبال حفظ روابط دیپلماتیک عادی با روسیه بوده و از حضور دیپلمات‌های روس در خاک خود استقبال می‌کنند.

العالم: فرمانده سابق بخش عملیات ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که اوضاع امنیتی در سرزمین‌های اشغالی از ابعاد مختلف وخیم‌تر شده و این رژیم در یک سراشیبی لغزنده افتاده است. وی در عین حال مدعی شد که ایران در حال حاضر بیش از گذشته دنبال تشدید اوضاع در منطقه است تا تل آویو را بیش از پیش تحت فشار بگذارد. این مقام نظامی سابق رژیم اشغالگر قدس اعمال ممنوعیت برای ورود شهرک نشینان صهونیست به مسجد الاقصی گفت: این امر قطعا زمان کاملا مناسبی به آنها می دهد که اوضاع را تشدید کنند، به ویژه که شرایط سیاسی را کشورهای عربی و برخی کشورهای اسلامی آماده کرده اند. به نظرم تصمیم کابینه در جلوگیری از ورود آنها، مسوولانه بوده چرا که اوضاع بسیار متشنج است.

ایران پرس: فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه به دعوت رسمی فیصل بن فرحان، همتای عربستان سعودی خود به عربستان سفر کرد. خبرگزاری دولتی عربستان، هدف از این سفر را یافتن راه‌حل سیاسی برای حفظ امنیت و ثبات سوریه، تسهیل بازگشت پناهجویان سوری به میهن اصلی خود و ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه اعلام کرد. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز یکی از محورهای گفتگو میان فیصل المقداد و فیصل بن فرحان خواهد بود.

ایسنا: سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی معتقد است، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و مقامات ارشد او صدها میلیون دلار از مالیات‌دهندگان آمریکایی را خورده‌اند و فساد در اوکراین ممکن است برابر با آنچه در افغانستان دیده می‌شود باشد. هرش در مقاله جدیدی در ساب استک Substack با استناد به تخمین سیا مدعی شد که زلنسکی و همراهانش سال گذشته حداقل ۴۰۰ میلیون دلار از بودجه ایالات متحده برای خرید سوخت دیزل اختلاس کرده‌اند. ظاهراً کی‌یف سوخت دیزلی را که برای جنگ ضروری است، از خود روسیه خریداری می‌کند – و در این فرآیند مبالغ زیادی از بودجه ایالات متحده را که برای پرداخت سوخت اختصاص داده شده، صرف می‌کند.

تسنیم: «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرای دولت نجات ملی یمن در توئیتی نوشت که نامه‌ای از صلیب سرخ مبنی بر اینکه روند تبادل اسرا از جمعه آغاز خواهد شد، دریافت کرده است.

مهر : وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای از توافق با سوریه برای شروع بکار اماکن دیپلماتیک متقابل در دمشق و ریاض خبر داد و در این ارتباط گفت: «دمشق و ریاض از آغاز روند از سرگیری خدمات کنسولی و آغاز دوباره پروازهای بین دو کشور استقبال می‌کنند.»

اسپوتنیک : چند مقام عربی به روزنامه ای در آمریکا گفتند که تلاش‌های عربستان سعودی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با مخالفت برخی از هم پیمانان ریاض همراه شده است. به گفته این مقامات عربی، حداقل پنج عضو اتحادیه عرب از جمله مغرب، کویت، قطر و یمن در حال حاضر پذیرش دوباره سوریه در این سازمان را نمی‌پذیرند. به ادعای این مقامات، حتی مصر که در ماههای اخیر روابط خود را با سوریه احیا کرده است نیز مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است. طبق این گزارش، کشورهای مذکور گفته‌اند که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در وهله اول باید تعامل با معارضان را آغاز کند و همه سوری‌ها در آینده کشورشان سهم داشته باشند.

الکوثر: نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و پاکستان در حاشیه نشست همسایگان افغانستان در سمرقند برگزار شد.

ایسنا: رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان در سخنانی هشدارآمیز تاکید کرد: آماده رویارویی با هرگونه اقدام بنیامین نتانیاهو در تمامی میادین هستیم، زیرا مقاومت بیانگر وحدت، قدرت، اقتدار و عزم و اراده است. وی عنوان کرد که رزمندگان مقاومت امروز موشک‌هایی را در اختیار دارند تا اسرائیل را در آن غرق کنند و این رژیم را از بین ببرند. رزمندگان مقاومت، مشت ملت‌های جهان اسلام، موشک‌های مقاومت و تخصص و توانمندی‌های آنان، همگی در خدمت مقابله بزرگی است که به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها برای آن عجله دارند.

مهر : هیئتی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین به ریاست زیاد النخاله دبیرکل این جنبش شب گذشته وارد بغداد پایتخت عراق شده است. این هیئت قرار است در جریان این سفر که به دعوت رسمی عراق صورت گرفته، با مقامات عراقی و رهبران احزاب این کشور و شماری از شخصیت‌های مردمی عراقی دیدار کند. منبع مذکور افزود که هیئت جنبش جهاد اسلامی در این سفر در مورد آخرین تحولات فلسطین و کشورهای عربی و راه‌های حمایت از مقاومت فلسطین به ویژه در قدس برای مقابله با حملات و تجاوزات اشغالگران صهیونیست علیه مسجدالاقصی گفتگو خواهد کرد. گفتنی است منابع عبری اخیرا در گزارش‌هایی درباره تشدید رایزنی‌های منطقه‌ای میان اضلاع مقاومت در منطقه به ویژه اطراف مرزهای اراضی اشغالی ابراز نگرانی کرده بودند.

اسپوتنیک : روزنامه واشنگتن پست با استناد به ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اطلاع می دهد که ایالات متحده انتظار ندارد مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین در سال جاری میلادی برگزار شود. در این سند آمده است: ” با توجه به همه سناریوهای در نظر گرفته شده مذاکرات برای پایان دادن به مناقشه در طول سال 2023 بعید است.” چنین ارزیابی بر اساس داده های مربوط به “تعداد نیروها، سلاح ها و تجهیزات هر دوطرف” است.

خبرگزاری صدا و سیما: به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، یک منبع رسمی الجزایری به این شبکه گفت: فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه پس از سفر به تونس به الجزایر سفر خواهد کرد. فیصل مقداد به زودی سفارت سوریه در تونس را بازگشایی می‌کند سپس به سفر مغرب عربی خود ادامه می‌دهد.

ایسنا : بر اساس اسناد افشا شده آمریکایی، واشنگتن روی چهار سناریوی غیرقابل پیش‌بینی و چگونگی تاثیر آنها بر روند جنگ در اوکراین متمرکز است. نیویورک تایمز نوشت: در بخشی از این اسناد سناریوهایی در مورد برنامه‌ریزی برای حوادث احتمالی در اوکراین ارائه شده است. براین اساس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا چهار سناریوی “غیرمنتظره” و چگونگی تأثیر آنها بر روند درگیری در اوکراین را ترسیم کرده است. این سناریوهای فرضی شامل مرگ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی از اوکراین، برکناری رهبری در نیروهای مسلح روسیه و در نهایت حمله اوکراین به کرملین است. این آژانس معتقد است جنگ اوکراین به احتمال زیاد طولانی خواهد بود. اما توضیح می‌دهد که چگونه هر سناریوی غیرمنتظره به طور بالقوه می‌تواند منجر به تشدید تنش در اوکراین، پایان دادن به درگیری از طریق مذاکره شود یا هیچ تأثیر اساسی بر مسیر جنگ نداشته باشد.

اسپوتنیک : بر اساس داده های اداره کل گمرک چین، گردش تجاری بین روسیه و چین در سه ماهه اول سال 2023 با 38.7 درصد افزایش به 53.845 میلیارد دلار رسید. در دوره فوقالذکر ، چین کالاهایی به ارزش 24.073 میلیارد دلار به روسیه صادر کرد که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 47.1 درصد افزایش داشت، در حالی که واردات چین با افزایش 32.6 درصدی به 29.772 میلیارد دلار رسید.

ایران پرس: کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی بلاروس و مجارستان پس از پایان دیدار روز چهارشنبه خود در بوداپست برای همکاری در زمینه فناوری‌های هسته‌ای به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، دو کشور به دنبال گسترش استفاده از فناوری هسته‌ای روسیه هستند که در نیروگاه‌های اتمی مجارستان و بلاروس به کار گرفته شده است.

خبرگزاری صداوسیما : تحولات اخیر حاکی از تلاش حزب تحریک انصاف پاکستان به سرپرستی “عمران خان” نخست وزیر سابق این کشور برای بهبود روابط با آمریکا است. خبرگزاری “داون نیوز” پاکستان در گزارشی به تماس‌های اخیر سران حزب تحریک انصاف با مقامات آمریکایی بویژه تماس تلفنی “عمران خان” با ۴ نماینده کنگره آمریکا اشاره کرد و نوشت: رهبران حزب تحریک انصاف در آمریکا نیز تلاش‌های این حزب را برای برقراری روابط با واشنگتن تایید کردند.

آناتولی: شورای اروپا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد بسته مالی یک میلیارد یورویی در چارچوب ساز و کار مالی تحت عنوان صندوق صلح اروپا برای حمایت از ارتش اوکراین پذیرفته شد.

اسپوتنیک : شرکت سینوپک، غول نفت و گاز با هدف تقویت امنیت انرژی چین که دومین خریدار بزرگ این سوخت در جهان است، در پروژه گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) قطر سهمی خریداری کرد. در مراسم امضای این قرارداد در دوحه، سینوپک که با نام شرکت “نفت و شیمیایی چین” شناخته می شود، توافق کرد پنج درصد سهم در واحدی با ظرفیت فرآوری هشت میلیون تن در سال در پروژه گاز طبیعی مایع “نورت فیلد ایست” قطر خریداری کند. این پروژه در دست ساخت است و انتظار می‌رود صادرات گاز آن، در سال ۲۰۲۶ آغاز شود. رئیس هیئت مدیره سینوپک در این مراسم گفت: همکاری با شرکت “قطر انرژی”، به بهینه شدن ساختار مصرف انرژی چین و بهبود امنیت، ثبات و قابلیت اطمینان تامین انرژی پاک، کمک خواهد کرد.

مهر : پس از آشتی قطر و با چهار کشور عربی شامل عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر در نشست العلا که به چهارسال قطعی روابط میان دوحه با این کشورها پایان داد، مقامات بحرین و قطر شامگاه گذشته از ازسرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه خبر دادند. براین اساس، این تصمیم شامگاه گذشته در جریان نشست کمیته مشترک روابط دو کشور که در مقر اتحادیه عرب در ریاض برگزار شد، اتخاذ شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *