جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

المیادین: آمریکا نگران تقویت روابط ایران – پاکستان است

یک رسانه لبنانی در گزارشی با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان در میان تنش‌های منطقه و با توجه به نقش ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی، به بررسی اهمیت این سفر و دلایل نگرانی آمریکا از تقویت همکاری‌ها میان تهران و اسلام‌آباد پرداخت.

تدوام پیامدهای روانی طوفان الاقصی/ خودکشی یک صهیونیست دیگر

تهران- ایرنا- بیش از شش ماه پس از آغاز عملیات«طوفان الاقصی» توسط گروه های مقاومت فلسطین، پیامدهای روحی و روانی آن برای صهیونیست ها همچنان ادامه دارد و رسانه های رژیم صهیونیستی فاش کردند که یک صهیونیست دیگر خودکشی کرده است.

نتانیاهو شدیدا نگران صدور حکم بازداشت از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری است

رسانه‌های صهیونیستی نوشتند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از احتمال صدور حکم بازداشت توسط دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه به دلیل عملیات نظامی در نوار غزه به شدت نگران است.

روزنامه معاریو: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو توسط دادگاه لاهه وجود دارد / نتانیاهو برای جلوگیری از این اتفاق، مکالمات تلفنی متعددی انجام داده

رسانه‌های اسرائیلی نوشتند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از احتمال صدور حکم بازداشت توسط دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه به دلیل عملیات نظامی در نوار غزه به شدت نگران است.

Loading

رسانه‌ها؛ افزایش تنش ها در تایوان و…

۱۴۰۲/۰۱/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: رزمایش بزرگ چین با هدف شبیه سازی حمله به تایوان، پرواز حدود ۷۰ هواپیمای چینی در اطراف تایوان برای دومین روز متوالی، رزمایش نیروهای ویژه آمریکا و هند در بحبوحه تشدید تنش چین با تایوان، سفر معاون وزیر خارجه اوکراین به هند، تاکید مکرون بر کاهش وابستگی اروپا به آمریکا، تحویل سامانه‌های جدید «پاتریوت» و «سمپ تی» به کی یف، انتشار جزئیات بزرگترین رزمایش هوایی تاریخ  ناتو، ادامه تظاهرات ضد دولتی در گرجستان، هشدار دوباره ترامپ درخصوص وقوع جنگ جهانی سوم، دیدار رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی  با بنیامین نتانیاهو، بیانیه تند شورای همکاری خلیج فارس ضد رژیم صهیونیستی، واکنش ترکیه به پهلو گرفتن زیردریایی آمریکا در بخش یونانی نشین قبرس، پرتاب اولین ماهواره رصد با وضوح بالای ترکیه، سفر هیأتی از ایران به ریاض، ورود هیأت‌های عربستان و عمان برای مذاکرات آتش‌بس به صنعا و خیز کشور آفریقایی تونس برای پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  ارتش چین در رزمایش خود عملیات حمله به اهداف کلیدی تایوان را شبیه‌سازی کرد.رزمایش ۳ روزه چین در اطراف تایوان در واکنش به دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برگزار می‌شود. تایوان رزمایش چین را که «شمشیر مشترک» نامیده شده به شدت محکوم کرده است. در همین زمینه واشنگتن خواستار «خویشتنداری» پکن نسبت به دیدار رئیس جمهوری تایوان با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شده است. تلویزیون تایوان در گزارشی اعلام کرد که هدف چین از این رزمایش، حفظ موقعیت خود در اطراف جزیره و شبیه‌سازی محاصره کامل تایوان است.

ان. اچ.کی ژاپن: وزارت دفاع تایوان تائید کرده‌ است که چین در روز یکشنبه، دومین روز از رزمایش نظامی این کشور در این منطقه، ۷۰ فروند هواپیما را به مدت ۱۰ ساعت در اطراف تایوان به پرواز درآورده است. این وزارتخانه در ادامه می افزاید که نیمی از این هواپیماها از خط میانی، که یک مرز غیررسمی در تنگه تایوان بوده که به منظور جلوگیری از درگیری‌های تصادفی بین نیروهای چینی و تایوانی تعیین شده است، گذشته‌اند. این دومین روز پیاپی است که ۷۰ فروند یا تعداد بیشتری از هواپیماهای چینی در حال پرواز در اطراف تایوان شناسایی شده‌اند.

خبرگزاری فارس: همزمان با تشدید تنش چین با تایوان، نیروهای ویژه هند و آمریکا در حال برگزاری رزمایشی هستند. منابع دفاعی هند گفتند که این رزمایش‌ در مراکز آموزشی نیروهای ویژه انجام می‌شود. این منابع هندی گفتند که این  رزمایش بر پشتیبانی از عملیات هواپیماهای جنگنده ازجمله تعیین اهداف در مناطق خط مقدم توسط لیزر متمرکز شده است تا بمب‌های هدایت شونده دقیق بتوانند به اهداف تعیین شده با دقت برخورد کنند. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد از جنگنده‌های «اف-۱۶ ایگل» در این رزمایش استفاده کند.این درحالی است که نیروی هوایی هند در تلاش برای تقویت خود  است و اخیرا تمریناتی را در انگلیس و امارات کرده است. نیروی هوایی هند همچنین قرار است با جنگنده‌های «رافال» خود برای رزمایش چندجانبه به فرانسه برود.

خبرگزاری مهر : رسانه هندی در گزارشی به بررسی و تشریح اهداف سفر ۴ روزه معاون وزیر خارجه اوکراین به دهلی نو پرداخت. روزنامه هیندو تایمز در گزارشی اعلام کرد که «امینه جپارووا» معاون اول وزیر امور خارجه اوکراین در سفر خود به هند از این کشور درخواست خواهد کرد تا به کی یف کمک بشردوستانه کرده و تجهیزات لازم برای بازسازی زیرساخت‌ های انرژی آسیب‌ دیده کشورش را در اختیار بگذارد. بنا براعلام وزارت خارجه هند، این مقام وزارت خارجه اوکراین امروز یکشنبه قرار است در سفری ۴ روزه وارد هند شود. وی در این سفر در خصوص وضعیت اوکراین و مسائل جهانی با مقامات هندی گفتگو خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که اروپا باید وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهد. مکرون در گفتگو با نشریه پولیتیکو ضمن اعلام این موضوع گفت که اروپا همچنین باید از کشیده شدن به تقابل بین چین و آمریکا بر سر تایوان دوری کند. رئیس جمهور فرانسه در این مصاحبه که در راه بازگشتش از چین در هواپیما صورت گرفت، بر تئوری “خودمختاری راهبردی” اروپا بمنظور تبدیل شدن این بلوک به “ابر قدرت سوم” تاکید کرد. وی ابراز عقیده کرد: خطر بزرگ پیش روی اروپا این است که این بلوک در بحران‌هایی که متعلق به آن نیست گرفتار شده و همین مانع از ایجاد خودمختاری راهبردی‌اش می‌شود.

العالم فارسی: سخنگوی ارتش اوکراین مدعی شد که سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت و SAMP/T وعده داده شده توسط آمریکا، ایتالیا و فرانسه به زودی به دست کی‌یف خواهد رسید. یوری ایگنات» سخنگوی نیروی هوایی ارتش اوکراین اعلام کرد که سیستم دفاع موشکی پاتریوت و لانچرهای راکتی چندجانبه SAMP/T وعده داده شده توسط آمریکا، فرانسه و ایتالیا به زودی به دست این کشور خواهد رسید تا در نبرد با روسیه مورد استفاده قرار بگیرد. براساس گزارش تاس، ایگنات در مصاحبه با یک کانال تلویزیونی اوکراین گفت: ما درباره سیستمهای NASAMS، Iris-T و همچنین سیستمهای پاتریوت و SAMP/T درحال رایزنی هستیم و طبق قولی که داده شده به زودی به دست ما خواهد رسید. با این حال وی زمان دقیقتری ارائه نکرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ائتلاف ناتو جزئیاتی از برگزاری بزرگترین رزمایش دفاع هوایی تاریخ این ائتلاف تحت عنوان رزمایش “مدافع هوایی ۲۳” در بازه ۱۲-۲۳ ژوئن خبر داد. بر اساس اعلام ائتلاف ناتو، این رزمایش به عنوان بزرگترین مانور استقرار مجدد نیروی هوایی این ائتلاف از زمان تشکیل آن تاکنون قرار است در تاریخ ۱۲ تا ۲۳ ژوئن بر فراز لهستان، رومانی، جمهوری چک، آلمان و کشورهای حوزه بالتیک به اجرا در آید. در این رزمایش بیش از ۲۰۰ هواپیما و حدود ۱۰۰۰۰ سرباز متعلق به کشورهای بلژیک، بلغارستان، جمهوری چک، آلمان، فنلاند، فرانسه، مجارستان، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوگزامبورگ، لهستان،‌ رومانی، اسلواکی، اسپانیا، ترکیه، بریتانیا و آمریکا تحت رهبری نیروی هوایی آلمان شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری ایرنا: هزاران نفر در گرجستان علیه دولت تظاهرات کردند. معترضان در مقابل پارلمان گرجستان برای شرکت در تظاهرات برنامه ریزی شده از سوی حزب اپوزیسیون این کشور (جنبش ملی متحد (UNM) که توسط میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور سابق دربند تأسیس شده است) گرد هم آمدند. دولت این کشور حاشیه دریای سیاه با اتهامات فزاینده‌ای مبنی بر عدول از دموکراسی مواجه است. به گزارش خبرگزاری‌ها، معترضان پرچم‌های گرجستان، اوکراین و اتحادیه اروپا را به اهتزاز درآوردند و بنر بزرگی در دست داشتند که روی آن «برای آینده اروپا» نوشته شده بود.

اسپوتنیک روسیه: رئیس جمهور سابق آمریکا، این بار در پیام خود در شبکه اجتماعی Truth Social بار دیگر به “جنگ جهانی سوم” اشاره کرد. دونالد ترامپ روز یکشنبه بدون توضیح و جزییات بیشتر در این شبکه اجتماعی نوشت:” جنگ جهانی سوم”. در اوایل آوریل نیز ترامپ از احتمال آغاز جنگ جهانی سوم تحت رهبری دولت جو بایدن خبر داد.

خبرگزاری ایلنا:  رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی پس از دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم تأکید کرد که دولت نتانیاهو صلاحیت رهبری اسرائیل را ندارد. لاپید در صفحه توییتر خود نوشت: با نگرانی به نشست با نتانیاهو وارد شدم و پس از این نشست، نگرانی‌هایم بیشتر شده است. وی گفت که از نتانیاهو خواسته تا یک وزیر تمام وقت برای امنیت داخلی اسرائیل انتخاب کند و افزود که نتانیاهو باید پرونده اخراج «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم را به‌طور کامل مسدود کند.

الکوثرفارسی: شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای تند تشدید تنش‌ها و تداوم هتک حرمت مسجدالاقصی و عدم رعایت حرمت ماه مبارک رمضان از سوی نظامیان اسرائیلی را محکوم کرد. «جاسم محمد بدایوی»، معاون دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای تندی اعلام کرد: تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، نقض مقدسات و تجاوز به قبله اول مسلمانان است.

آناتولی  ترکیه:  وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به پهلو گرفتن زیردریایی آمریکا در بخش یونانی‌نشین قبرس اعلام کرد که این اقدام هیچ کمکی به ثبات منطقه و حل عادلانه مساله قبرس نخواهد کرد.وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای ضمن حمایت از موضع جمهوری ترک قبرس شمالی در قبال پهلو گرفتن زیردریایی آمریکا در بخش یونانی‌نشین این جزیره اعلام کرد: گام‌های آمریکا به بهای تخریب موازنه موجود در قبرس و تشویق کننده بخش یونانی نشین برای افزایش قدرت تسلیحاتی، کمکی به ثبات منطقه و حل پایدار و عادلانه مسئله قبرس نخواهد کرد.

تی .آر.تی ترکیه: اولین ماهواره رصدی با وضوح بالای ترکیه، به فضا پرتاب خواهد شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک پست توییتری اعلام کرد که ماهواره İMECE به عنوان اولین ماهواره رصدی با وضوح بالا، روز سه شنبه 11 آوریل به مدار فضا پرتاب خواهد شد. وی تصریح کرد: این ماهواره با منابع داخلی و ملی تولید شده و در تلاشیم تا در سایه منابع انسانی آموزش دیده و ارائه فرصت‌ها و امکانات لازم در مسابقه فضایی حضور داشته باشیم.

خبرگزاری صدا و سیما: مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه از عزیمت هیات ایرانی به عربستان تا اواخر این هفته خبر داد. علیرضا عنایتی گفت: رایزنی های مقدماتی با طرف سعودی صورت گرفته است. مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه افزود: هیأت طرف ایرانی در وزارت امور خارجه مراحل نهایی خود را می‌گذراند، تمام کارهای اداری آن صورت گرفته است و پیش‌ بینی می شود تا اواخر هفته، این هیئت به عربستان سعودی عزیمت کند.

دویچه وله: هیأت‌های عربستان و عمان برای مذاکرات آتش‌بس وارد صنعا شدند. فرستادگانی از عربستان و عمان به منظور مذاکره با حوثی‌ها برای خاتمه دادن به جنگ یمن و برقراری آتس‌بس دائم به صنعا رفتند. پس از توافق ایران و عربستان بر سر عادی‌سازی روابط، امکان خاتمه دادن به جنگ در یمن افزایش یافت. رسانه وابسته به حوثی‌ها می‌گوید، موضوع گفتگوها در صنعا “پایان دادن به محاصره با همه پیامدهای آن” با هدف “پایان تهاجم و اعاده حقوق خلق یمن” است.

ایران پرس: تونس به سازمان همکاری‌های شانگهای می‌پیوندد. «محمود بن مبروک» سخنگوی حزب جنبش 25 ژوئن وابسته به ریاست جمهوری تونس از خیز این کشور آفریقایی برای پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای خبر داد. تلاش تونس برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای در حالی است که مذاکره این کشور آفریقایی با صندوق بین الملی پول به بن‌بست رسیده است. سازمان همکاری‌ های شانگهای در سال 1996 به ابتکار چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقراری موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو درمنطقه پایه‌ گذاری شد. مدتی بعد هم ازبکستان به این سازمان پیوست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *