جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بیش از 10 هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند

نهادهای دولتی در نوار غزه اعلام کردند که بیش از 10 هزار نفر از مردم غزه زیر آوار مفقود شده‌اند و در سایه عدم وجود امکانات لازم برای نجات آنها جانشان را از دست داده‌اند و با وجود تلاش‌های زیاد امدادگران امکان بیرون آوردن اجساد از زیر آوار وجود ندارد.

استانداردهای دوگانه آلمان در قبال پوتین و نتانیاهو

یک رسانه آلمانی در مطلبی به استانداردهای دوگانه آلمان در قبال رهبری روسیه و رژیم صهیونیستی پرداخته و این سوال را مطرح کرد که اگر دیوان بین‌المللی لاهه حکمی ضد اسرائیلی دهد آیا آلمان آن را هم لازم الاجرا می‌داند؟

Loading

رسانه ها؛ درخواست چین برای سرگیری زودهنگام مذاکرات درباره اوکراین و …

۱۴۰۲/۰۱/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: امضای بیانیه مشترک وزرای خارجه ایران و عربستان، استقبال پکن از توافق ایران و عربستان، احتمال تمدید آتش‌بس در یمن و امضای چارچوب کلی راه‌حل سیاسی این کشور،حمله هماهنگ راکتی حزب‌الله و حماس و جهاد به سمت اراضی اشغالی، هشدار پکن نسبت به روابط آمریکا-تایوان، هشدار دبیرکل ناتو به چین، مذاکرات رئیس کمیسیون اروپا در پکن درباره توسعه هرچه بیشتر روابط ، ترکیه منتظر دعوت روسیه برای نشست با ایران و سوریه، تاکید سفیر چین در اتحادیه اروپا براینکه پکن در جنگ اوکراین طرف مسکو نیست، تاکید ماکرون بر امکان نقش آفرینی اساسی چین در اوکراین، اتمام حجت کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب درباره تحولات مسجدالاقصی، باکو چهار کارمند سفارت ایران را «عنصر نامطلوب» خواند، واکنش کره شمالی به رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی، واکنش شدید روسیه به سخنان مکرون، ژاپن برای ارتش برخی کشورها تجهیزات دفاعی عرضه می‌کند، شی جین پینگ خواستار از سرگیری زودهنگام مذاکرات درباره اوکراین شد، تونس آماده ارتقاء روابط خود با سوریه به سطح سفیر، هشدار سازمان ملل نسبت به وضعیت در مرز لبنان و اسرائیل، پیش بینی بانک مرکزی روسیه نسبت به تغییر سیستم پرداخت‌های بین‌المللی، ۹۲ پرواز از پایگاه اسرائیل برای صادرات تسلیحات به آذربایجان، و مشاهده ناو هواپیمابر شاندونگ چین برای اولین بار در اقیانوس آرام، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

ایسنا: در پی شلیک ده‌ها راکت از لبنان به سمت اراضی اشغالی، آژیرهای هشدار در شهرک‌های واقع در نزدیکی مرزها با لبنان به صدا درآمدند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرده این حملات موشکی بین حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی هماهنگ شده بود. آژیرهای هشدار در شهرک‌های واقع در نزدیکی مرزها با لبنان به صدا درآمدند، همزمان رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، به نظر می‌رسد سامانه “گنبد آهنین” برخی راکت‌های شلیک شده از لبنان را رهگیری کرده است.

مهر : وزیر امور خارجه ترکیه پس از شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل در گفتگو با خبرنگاران گفت: برای دیدار با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر پیش از پایان رمضان در ترکیه توافق کردیم. چاووش اغلو در این باره خاطر نشان کرد: وزیر خارجه مصر را به ترکیه دعوت کردم. ۲ طرف درحال بررسی تاریخ دقیق این دیدار هستند. میزبانی از سامح شکری در ترکیه مایه خرسندی ما خواهد بود. وی در خصوص دیدار در سطح وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه نیز گفت: اکنون منتظر دعوت روسیه برای برگزاری نشستی در سطح وزرای خارجه در دوره آتی هستیم.

ایرنا: فو کونگ سفیر چین در اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورش در جنگ اوکراین طرف روسیه نیست و چین اراضی اوکراین که روسیه آنها را الحاق کرده به رسمیت نمی‌شناسد. که منتقدین از رابطه کشورش با روسیه سو تعبیر کردند و روابط دو کشور آنچنان که سران مسکو و پکن اعلام کردند، دوستی بدون محدودیت نیست.

تسنیم: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و فیصل بن‌ فرحان وزیر خارجه عربستان بعد از نشست دوجانبه و گفتگو با یکدیگر در پکن، بیانیه‌ی مشترکی را به امضا رساندند. دو طرف برای بازگشایی نمایندگی‌های دو کشور توافق کردند.

فارس: رسانه‌های جمهوری آذربایجان خبر دادند که وزارت خارجه این کشور خواستار اخراج چهار کارمند سفارت ایران شده است. طبق بیانیه ادعایی وزارت خارجه باکو، «به اطلاع سفیر ایران رسانده شد که ۴ نفر از کارکنان سفارت ایران به دلیل فعالیت‌های منافی با وضعیت دیپلماتیک و مغایر با کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک توسط دولت آذربایجان عنصر نامطلوب اعلام شدند و از آنها خواسته شد ظرف ۴۸ ساعت خاک آذربایجان را ترک کنند».

تی.آر.تی: ماریا زاخارووا سخنان رئیس جمهور فرانسه را باج‌خواهی آشکار توصیف کرد. وی اعلام کرد: فرانسه حق تهدید سایر کشورهای جهان را ندارد. زاخارووا به امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که گفته است هر کسی را که در جنگ اوکراین به روسیه کمک کند، به‌عنوان شریک جرم تلقی خواهند کرد، واکنش نشان داده و گفت: تهدید کشورهایی که قصد همکاری ، کمک و یا تعامل با کشورمان را دارند، باج‌خواهی آشکار فرانسه است. درک اینکه چه کسی به امانوئل مکرون حق داده است که کشورهای مستقل را با این لحن مورد خاطب قرار دهد، غیرممکن است.هیچ کسی چنین حقی ندارد. قبل از هر چیز بهتر است اجرای سیاست ملی و مستقل خود و دفاع از منافع ملی کشورشان را بیاموزند. زاخارووا در خصوص نقشه‌های انگلستان برای ارسال مهمات نظامی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین نیز گفت: هر نوع اقدام لازمه برای عدم تحقق این اقدام غیرمسئولانه را انجام خواهیم داد.

ایسنا: برخی منابع رسمی یمن از احتمال دستیابی به توافقی برای تمدید آتش‌بس در یمن تا پایان سال جاری میلادی و گسترش آن به اقدامات انسانی و اقتصادی گفتند. این منابع که خواستند هویتشان فاش نشود، اظهار کردند، نشستی که بامداد امروز پنجشنبه اعضای شورای ریاستی یمن به ریاست رشاد العلیمی با خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان داشتند، برای اطلاع رهبری یمن از توافق‌هایی بود که عربستان با گروه انصارالله در دوره اخیر داشت.

الکوثر:  کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، مصر، قطر و اردن یورش نظامیان صهیونیست به مسجد الاقصی در سحرگاه چهارشنبه و حمله به نمازگزاران فلسطینی را محکوم کرده و تل‌آویو را مسئول تشدید خشونت‌ها و تضعیف تلاش‌ها برای آتش‌بس دانستند. کشورهای عربی و اسلامی در بیانیه‌های جداگانه‌ای از سوی وزارت‌های خارجه خود منتشر کردند، رژیم صهیونیستی را مسئول تحولات فعلی و آینده در سرزمین‌های فلسطین اشغالی معرفی کرده و خواستار ایفای نقش جامعه بین‌المللی در توقف اقدامات صهیونیست‌ها شدند.

تسنیم: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که سفری سه روزه به پکن را آغاز کرده گفت چین می‌تواند در اوکراین «نقش اساسی» بازی کند. ماکرون که در جمع فرانسوی‌ها در پکن صحبت می‌کرد گفت فرانسه تلاش خواهد کرد «در راستای این مسئولیت جمعی برای صلح و ثبات» با چین همکاری کند. ماکرون قبل از دیدار با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین گفت: «چین با رابطه نزدیکی که با روسیه دارد می‌تواند نقشی اساسی [در برقراری صلح در اوکراین] بازی کند.

اسپوتنیک: شی جین پینگ، رئیس جمهور چین پس از گفتگو با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در پکن گفت، چین به همراه فرانسه آماده است تا از جامعه جهانی بخواهد که گفتگوهای صلح بین طرف های بحران اوکراین را در اسرع وقت از سر بگیرد. وی گفت: چین آماده همکاری با فرانسه و ترغیب جامعه بین‌المللی برای از سرگیری مذاکرات صلح در اسرع وقت، مطابق با اهداف و اصول منشور ملل متحد و در نظر گرفتن منافع مشروع امنیتی همه طرف‌ها با جستجوی راه‌حل سیاسی بحران و ایجاد یک ساختار امنیتی متوازن، مؤثر و پایداردر اروپا است” .

ایسنا: سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن محکوم کردن تماس‌های رسمی میان آمریکا و تایوان، از واشنگتن خواست تا ارتقاء این روابط را متوقف کند و در عین حال تاکید کرد که چین آماده است تا “اقدامات سخت و قاطعی” را برای دفاع از حاکمیت کشورش انجام دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اظهار کرد: آمریکا با تایوان نسبت به فعالیت‌های سیاسی “جدایی‌طلبان استقلال تایون” تبانی می‌کند و از طرفی آمریکا روابط رسمی خود را با تایوان ارتقاء و ادامه می‌دهد. این مسئله اصل “چین واحد” و شروط بیانیه‌های مشترک چین-آمریکا را نقض می‌کند. این موضوع به شدت به حاکمیت و تمامیت ارضی چین تجاوز می‌کند و سیگنال‌های اشتباه به نیروهای “جدایی‌طلبان استقلال تایوان” می‌فرستد. چین قویا با این موضوع مخالفت و آن را محکوم می‌کند.

تی.آر.تی: کره شمالی اعلام کرد که رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی تنش‌ها را به آستانه جنگ هسته‌ای کشانده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی کره شمالی در گزارش به نقل از “چو جو هیون” تحلیلگر امور امنیت بین‌الملل نوشته است،، رزمایش‌های ایالات متحده و کره جنوبی وضعیت تنش‌ها در شبه‌جزیره کره را بدتر می‌کنند. پیونگ‌یانگ متعهد شده تا نسبت به این رزمایش‌ها، “اقدامات تهاجمی” انجام دهد. چو جو هیون گفته که رزمایش های آمریکا و کره جنوبی و استقرار تجهیزات نظامی آمریکا در شبه جزیره کره، منطقه را به “زرادخانه ای که هر لحظه ممکن است منفجر شود” تبدیل کرده است.

خبرگزاری صداوسیما : وزیر امور خارجه تونس تصمیم مسئولان این کشور برای بالا بردن سطح نمایندگی سفارت تونس در دمشق را به اطلاع سوریه رساند. نبیل عمار وزیر امور خارجه تونس در گفت و گوی تلفنی با فیصل المقداد همتای سوری خود این موضوع را مطرح کرد.

آناتولی: دفتر رسانه‌ای نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان «یونیفیل» با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که وضعیت فعلی در مرز این کشور با اسرائیل «بسیار خطرناک» است. فرمانده یونیفیل نیز در این بیانیه اظهار داشت: در حال تماس با مقامات هر دو طرف خط آبی هستیم. یونیفیل از طرفین دعوت می‌کند از تشدید تنش فورا خودداری کرده و خویشتن‌داری را به خرج دهند.

ایسنا: دبیرکل ناتو از چین خواست که “هم‌سویی رو به رشد” با روسیه را متوقف کند و هشدار داد که هرگونه کمک نظامی از سوی پکن به مسکو طی جنگ اوکراین، یک “اشتباه تاریخی” خواهد بود. وی در ادامه ادعاهایش افزود: چین از محکومیت حمله روسیه به اوکراین خودداری می‌کند و این مسئله موجب تقویت اقتصاد روسیه می‌شود. متحدان ما صراحتا اعلام کرده‌اند که هرگونه ارسال کمک‌های مرگبار چین به روسیه یک “اشتباه تاریخی” خواهد بود و پیامدهای عمیقی به دنبال خواهد داشت.

الکوثر: نظامیان صهیونیست در حملات ساعات اخیر خود علیه مسجدالاقصی ده‌ها نمازگزار را مجروح کرده و بیش از ۵۰۰ نفر دیگر را نیز بازداشت کرده‌اند. نظامیان صهیونیست با حمله به نمازگزاران فلسطینی در مصلای القبلی به سوی آنها گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی پرتاب کردند. این حملات با واکنش موشکی مقاومت فلسطین نیز همراه شده است، مقاومت تاکید کرده در صورت ادامه حملات صهیونیست‌ها علیه نمازگزاران در مسجدالاقصی، حملات موشکی علیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین نیز ادامه خواهد یافت.

تسنیم: “مائو نینگ”، سخنگوی وزارت خارجه چین نشست خبری خود درخصوص مذاکرات ایران و عربستان و از سرگیری روابط بین دو کشور گفت: چین از تلاش‌های عربستان سعودی و ایران برای بهبود روابط دوجانبه استقبال و قدردانی می‌کند. وی افزود: چین آماده است تا با خرد و قدرت برای ارتقای امنیت، ثبات و توسعه منطقه خاورمیانه کمک کند.

ان.اچ.کی. ژاپن: وزارت دفاع ژاپن می گوید روز چهارشنبه تائید کرده که سه شناور نیروی دریایی چین از جمله ناو هواپیمابر شاندونگ در اقیانوس آرام در جنوب استان اوکیناوا در حال تردد بوده اند. ناو هواپیمابر شاندونگ که اولین ناو ساخت داخل است در دسامبر ۲۰۱۹ به کار گرفته شد. این اولین باری است که این ناو در اقیانوس آرام مشاهده شده است. عکسی که توسط این وزارتخانه منتشر شده است چندین جت جنگی و هلیکوپتر را در عرشه شاندونگ نشان می دهد. وزارت دفاع ژاپن می گوید در حالیکه شرایط را از نزدیک رصد می کند در حالت آماده باش خواهد بود.

دوویچه وله: گزارش تحقیقی هاآرتص می‌نویسد، داده‌های هوانوردی که در دسترس عموم است، نشان می‌دهند که طی هفت سال گذشته ۹۲ پرواز باری توسط خطوط هوایی آذربایجانی “سیلک وی” (Silk Way) به پایگاه هوایی اوودا فرود آمده است. این تنها فرودگاه اسرائیل است که از طریق آن می‌توان مواد انفجاری به داخل و خارج منتقل کرد. هاآرتص می‌افزاید، اسرائیل در طول دو دهه گذشته یک اتحاد استراتژیک با آذربایجان داشته است و به این کشور با اکثریت جمعیت شیعه، تسلیحات به ارزش میلیاردها دلار فروخته است. آذربایجان در ازای آن منابع نفتی اسرائیل تأمین می‌کند و دسترسی این کشور به ایران را می‌دهد.

ایسنا: رئیس کمیسیون اروپا تاکید کرد، روابط میان اتحادیه اروپا و چین اخیرا پیچیده‌تر شده و به همین خاطر مذاکره درباره توسعه هرچه بیشتر روابط در حال حاضر بسیار حائز اهمیت است. این امر به چین و اتحادیه اروپا کمک خواهد کرد تا در یک محیط ژئوپلیتیکی پیچیده و ناپیدار حرکت کنند.

تی.آر.تی: دولت ژاپن تجهیزات دفاعی را در اختیار ارتش کشورهای «هم‌فکر» که ارزش‌های مشابهی نظیر حاکمیت قانون و دموکراسی دارند، قرار می‌دهد. در بیانیه وزارت امور خارجه ژاپن آمده است: کمک‌های امنیتی رسمی (OSA) همکاری‌های خود را در ایجاد محیط امنیتی مطلوب برای ژاپن تعمیق خواهد داد.

آناتولی: ​​​​​​​اولگا اسکوربوگاتووا، معاون رئیس بانک مرکزی روسیه در اظهاراتی در پارلمان این کشور گفت: در 5 الی 7 سال آینده نظام پرداخت تغییر پیدا کرده و نظام مبتنی بر ارز دیجیتالی آغاز خواهد شد. وی در این زمینه با اشاره به آزمایش ورژه دیجیتالی روبل روسی گفت: مستقیما با تنظیم کنندگان واحدهای پول دیجیتالی ارتباط برقرار کرده و سامانه سوئیفت را وارد کار نخواهیم کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *