جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شانتاژهای سیاسی ملاک عمل دولت‌های اروپایی در برابر سپاه نیست

شانتاژهای سیاسی ملاک عمل دولت‌های اروپایی در برابر سپاه نیست

عبدالرضا فرجی راد می گوید: باید بپذیریم که پاسخ موشکی و پهپادی ایران، هم در سطح و هم در حجم و وسعت یک حمله بی‌سابقه بود. البته ایران در نهایت هوشمندی و دقت این حمله را طوری طراحی و اجرا کرد که خسارت جانی و مالی یا تخریب گسترده به بار نیاورد و صرفا ملاک و هدف، ایجاد توازن بود که به آن دست پیدا کرد و در ادامه هم با وجود برخی ادعاها، حمله اسرائیل توازنی با حمله ایران نداشت و به‌همین‌دلیل قدرت بازدارندگی تل‌آویو زیر سؤال رفته است. از طرف دیگر چون حمله ایران با این شدت و وسعت است، برای هیچ کشوری پیش‌بینی‌پذیر نبود. خود اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بارها گفته‌اند که از پاسخ ایران دچار یک شوک شدند؛ بنابراین غرب سعی دارد که با این تحریم‌ها فضا را به نفع خود مدیریت کند.

دانشگاه مک‌گیل هم به جمع اعتراض‌های دانشجویی در حمایت از غزه پیوست + فیلم

تهران- ایرنا- دانشجویان دانشگاه مک‌گیل شهر مونترال در ایالت کبک کانادا هم با الهام از جنبش همبستگی غزه در پردیس‌های دانشگاهی در ایالات متحده، روز شنبه اردوگاهی را در محوطه این دانشگاه برپا کردند.

ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین

ویدبویی از لحظه انتظار رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، برای استقبال از آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و دست دادن آنها در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است. از سوی دیگر، بر اساس آنچه رسانه‌های چینی گزارش دادند، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را بدرقه کرد./چندثانیه

هشدار مقام‌های واشنگتن درباره بی‌اعتباری تضمین‌های تل‌آویو در استفاده از سلاح‌های آمریکایی

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی به آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور هشدار داده‌اند که تضمین‌های رژیم صهیونیستی در مورد استفاده مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی از سلاح‌های ارائه شده از سوی آمریکا را معتبر نمی‌دانند.

Loading

رسانه‌ها؛ اروپا در پی کاهش تنش با چین و…

۱۴۰۲/۰۱/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سفر ماکرون به پکن در بحبوحه تنش‌های آمریکا و چین، اتحادیه اروپا خواستار همکاری با چین برای حل مسائل  جهانی، ناتو در کشاکش تغییر دبیرکل، اعلام عضویت رسمی فنلاند در ناتو، واکنش اروپا و روسیه  به عضویت فنلاند، هشدار دوباره ترامپ درباره وقوع جنگ جهانی هسته ای، پاسخ نظامی ارتش چین به سفر رئیس تایوان به آمریکا، هشدار پکن به آمریکا درخصوص دخالت در امور هنگ کنگ ، افزایش همگرایی چین، روسیه و هند، تاکید ژاپن  بر ضرورت داشتن قابلیت‌های ضد حمله ، تشدید تدابیر ضد مهاجرتی یونان ، دیدار آتی وزرای خارجه عربستان سعودی و ایران در پکن و مخالفت الجزایر با دخالت نظامی در منطقه ساحل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  هواپیمای حامل امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه وارد پکن شد تا سفر سه روزه او به چین رسما آغاز شود.  به رغم ادامه اعتراضات مردمی در فرانسه در رابطه با موضوعاتی از قبیل بالا بردن سن بازنشستگی، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه برای سفر رسمی به چین رفته است. منابع رسانه‌ای در پایتخت چین خبر دادند که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه (امروز) برای سفری سه روزه وارد پکن شده است.

خبرگزاری فارس: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه به دنبال همکاری سازنده با چین برای حل مسائل جهانی است اما از پکن انتظار رفتار مثبت دارد. جوزپ بورل گفت اتحادیه اروپا قصد دارد به همکاری سازنده با چین برای حل مسائل جهانی ادامه دهد. او در سخنان خود در آغاز دومین روز نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل گفت: «اتحادیه اروپا متعهد به ادامه تعامل سازنده با چین برای حل چالش‌های جهانی است. اما انتظار می‌رود چین به عنوان یک بازیگر سازنده و مثبت جهانی بویژه در ارتباط با تجاوز روسیه به اوکراین رفتار کند».ساعاتی قبل اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به دعوت شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین وارد پکن شدند.

خبرگزاری ایرنا:  درحالیکه اخباری در مورد تمدید دوره ریاست دبیرکل فعلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به گوش می‌رسد، مساله جانشینی او توسط رئیس فعلی کمیسیون اروپا نیز مطرح شده است. نشریه نیوزویک امروز چهارشنبه گزارش داد که به تازگی با وجود انتشار گزارش‌هایی در مورد تمدید دبیر کلی ینس استولتنبرگ که دوره‌ ریاستش در ماه سپتامبر (شهریور/مهر) به پایان می‌رسد، مطالبی در مورد انتخاب اورسلا فون درلاین رئیس فعلی کمیسیون اروپا در این سمت مطرح شده است.

آناتولی ترکیه:  فنلاند به‌عنوان سی و یکمین عضو به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» ملحق شد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در بروکسل سند تایید الحاق فنلاند به ناتو توسط آنکارا را به بلینکن تحویل داد. بنابراین، فنلاند به‌عنوان سی و یکمین عضو به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» پیوست.

خبرگزاری ایلنا:  مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت که انضمام فنلاند به ناتو این ائتلاف را به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر می‌کند. «جوزپ بوررل» امروز ‌چهارشنبه گفت: اکنون ۲۲ عضو از ۲۷ کشور عضو اتحادیه به ناتو پیوسته‌اند. امیدواریم که انضمام سوئد نیز به‌زودی محقق شود. بوررل گفت: این مسئله به اتحاد بیشتر میان اتحادیه اروپا و ناتو و تقویت هر دو نهاد می‌انجامد.

خبرگزاری تسنیم:  ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز ابراز عقیده کرد که ورود فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی و مشارکت سوئد در این ائتلاف، به دوران امنیت حاکم بر شمال اروپا پایان داد. وی تاکید کرد که وضعیت بی طرفی کشورهای شمال اروپا برای مدت زمان طولانی هاله‌ای از امنیت پایدار را در این منطقه ایجاد کرده بود. زاخارووا امروز گفت: وقتی مقامات واشنگتن و بروکسل شروع به صحبت درباره مسائل امنیت می کند، این بدان معنی است که مشکلی پیش خواهد آمد.

اسپوتنیک روسیه: دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: جامعه جهانی تا حد زیادی به دلیل اقدامات دولت فعلی ایالات متحده به ریاست جو بایدن، به یک جنگ جهانی هسته ای نزدیک شده است. او سه‌شنبه شب در محل اقامت خود در مار-آ-لاگو، فلوریدا، پس از بازگشت از شهر نیویورک، جایی که در دادگاه به دلیل جعل سوابق مالی سازمان ترامپ متهم شد، به “تهدیدهای پنهان کشورهای مختلف برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای” اشاره کرد.رهبر سابق ایالات متحده با اشاره به احتمال وقوع جنگ هسته‌ای گفت:” این موضوع هرگز توسط کشورهای دیگر در دوران ریاست جمهوری ترامپ مطرح یا مورد بحث قرار نگرفت. این موضوع ممکن است در زمان رهبری دولت بایدن به جنگ جهانی هسته ای با استفاده از تمام نیروها و ابزارها منجر شود. این موضوع چندان دور از دسترس نیست”.

خبرگزاری مهر :  در آستانه دیدار «کوین مک‌کارتی»، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا و «تسای اینگ‌ون»، رئیس منطقه خودمختار تایوان در واشنگتن، اداره ایمنی دریایی چین در استان فوجیان (واقع در نزدیکی تنگه تایوان) از آغاز گشت‌زنی‌های نظامی ارتش چین در مناطق مرکزی و شمالی تنگه تایوان خبر داد. پیش از این وزارت خارجه چین اعتراض شدید خود را نسبت به این دیدار اعلام و تأکید کرد که سفر رئیس تایوان به آمریکا و دیدار با مقامات ارشد این کشور، در تضاد با اصل «چین واحد» و تضعیف‌کننده حاکمیت پکن است.

رادیو چین: چین از آمریکا خواست در امور هنگ کنگ دخالت نکند. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین  در یک نشست خبری گفت که چین از ایالات متحده خواسته است تا از صدور گزارش موسوم به قانون سیاست هنگ کنگ 2023 و مداخله در امور هنگ کنگ و سایر امور داخلی چین خودداری کند. مائو با اشاره به اینکه در گزارش منتشر شده توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده آمده است که قانون امنیت ملی و تغییرات انتخاباتی که چشم انداز احزاب سیاسی مخالف را تضعیف کرده، اختلافات بین این شهر و سرزمین اصلی را از بین برده است، گفت، امور هنگ کنگ صرفاً امور داخلی چین است و هیچ کشوری حق دخالت در آن را ندارد.

العالم فارسی: سخنگوی وزارت خارجه چین گفت پکن ، مسکو و دهلی نو قدرت‌های اصلی حال حاضر در جهان با توان اثرگذاری هستند. «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که چین آماده تقویت روابط با کشورهای یاد شده و ارسال «سیگنال مثبت» به جهان است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در زمینه واکنش پکن به مفهوم جدید سیاست خارجی روسیه گفت: «چین ، روسیه و هند همه قدرت‌های مهم در حال ظهور در جهان و دارای تاثیر قابل توجهی هستند.»

ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن می‌گوید این کشور نیاز مبرم به قابلیت‌های ضد حمله دارد و علت آنرا توسعه سریع فناوری‌های موشکی در کشورهای همسایه ذکر می‌کند.کیشیدا  پس از آنکه در یک جلسه عمومی مجلس نمایندگان در مورد سه سندی که کابینه‌اش ماه دسامبر گذشته تصویب کرده بود توضیح داد، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. این سندها مربوط به راهبرد امنیتی، راهبرد دفاعی و برنامه‌های ارتقا توانمندی‌های دفاعی ژاپن بود.شینوهارا گو، از حزب مشروطه دموکرات، حزب اصلی مخالف، از کیشیدا پرسید چه ضرورتی برای ارتقا توانمندی‌های ضد حمله وجود دارد در حالیکه ژاپن دارای یک سیاست دفاع- محور انحصاری است؟ او افزود سیاست حمله و دفاع میان آمریکا و ژاپن که تغییری نکرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: یونان حصار‌های ضد مهاجرتی خود را در مرز‌های خارجی اتحادیه اروپا گسترش می‌دهد. یونان اقدامات تازه‌ای را علیه مهاجرت غیرقانونی به اجرا گذاشته است که شامل تقویت کنترل مرزها، تمایز قائل شدن میان مهاجران اقتصادی و پناهندگان واقعی و کنترل مراکز مهاجران در این کشور است. همچنین، گزارش‌هایی درباره اخراج غیرقانونی و خطرناک مهاجران توسط نیرو‌های ساحلی یونان وجود دارد.

دویچه وله: وزرای خارجه عربستان سعودی و ایران در پکن دیدار می‌کنند. الشرق الاوسط به نقل از برخی منابع خبر داد شاهزاده فیصل بن فرحان و حسین امیرعبداللهیان در پکن دیدار خواهند کرد تا توافقنامه درباره از سرگیری روابط میان ایران و عربستان را فعال کنند. این توافقنامه تحت نظارت چین حاصل شد.وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین (۶ آوریل) در پکن با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

ایران پرس:  در حالی که کشورهای خارجی برای نفوذ در قاره آفریقا به بهانه های مختلف از جمله مبارزه با ترورویسم با هم رقابت می کنند، رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر مخالفت این کشور را با هرگونه دخالت نظامی در منطقه ساحل تحت عنوان «مبارزه با تروریسم» اعلام کرد. سرلشکر «سعید شنقریحه» در مقر فرماندهی نیروی زمینی ارتش الجزایر گفت: تجربه نشان داده است، هرگونه دخالت نظامی در منطقه با شکست کامل مواجه شده‌ است. ائتلاف نظامی برای مبارزه با گروه‌‌های تروریستی در منطقه ساحل با حضور چندین کشور این منطقه و نظامیان فرانسه ماه هاست که تشکیل شده اما عملا عملکرد مطلوبی نداشته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *