جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند

مقامات ارشد ارتش آمریکا در گفتگویی ناشناس با یک خبرگزاری از تصمیم اوکراین برای خارج کردن تانک‌های آمریکایی آبرامرز از خط مقدم نبرد با روسیه به دلیل آسیب پذیری بالای آنها در برابر پهپادهای روسی خبر دادند.

روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم

تهران- ایرنا- «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (شنبه) گفت: از آنجایی که آموزش سربازان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بخشی از جنگ ترکیبی آن علیه روسیه است، مسکو از نزدیک تمام رزمایش‌های این ائتلاف را زیر نظر دارد.

لیونی: از زمان عملیات طوفان الاقصی اسرائیل در حال سقوط آزاد است

تهران – ایرنا – «زیپی لیونی» وزیر امور خارجه اسبق رژیم صهیونیستی با اذعان به تأثیر شدید عملیات طوفان الاقصی بر رژیم صهیونیستی و ناکامی ارتش و کابینه این رژیم در مقابله با مقاومت فلسطین گفت: ما از هفتم اکتبر (15 مهرماه 1402) تاکنون به دلیل اقدامات کابینه بنیامین نتانیاهو، در حال سقوط آزاد هستیم.

Loading

رسانه ها؛ آغاز آموزش نظامیان بلاروس برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای از سوی روسیه و …

۱۴۰۲/۰۱/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها : آغاز نشست ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو، تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حقوق بشر، گفت‌وگوی سفرای عراق و ایران و عربستان سعودی و سوریه پیرامون صلح منطقه‌ای، کودتای نرم محمد بن زاید در امارات، غرب به دنبال درگیری نظامی گرجستان و روسیه، دفاع «بن گویر» از ادامه حضور در کابینه نتانیاهو، هشدار امنیتی استثنایی به تل‌آویو نسبت به افول قدرت بازدارندگی اش، تاکید دمشق بر اینکه هیچ نشانه مثبتی از خروج نظامیان ترکیه از سوریه مشاهده نمی‌کند، هشدار دمشق نسبت به تلاش اسرائیل برای تشدید تنش فراگیر، انگیزه‌های ریاض برای آشتی با ایران، تحویل موشک‌های اسکندر روسیه به بلاروس، توافق بغداد و اربیل برای صادرات نفت منطقه کردستان عراق، دو برابر شدن مرزهای روسیه و ناتو با عضویت رسمی فنلاند در ناتو، آلمان در آستانه وقوع بحران مهاجرتی مشابه سال ۲۰۱۵، برگزاری دومین نشست ۵ جانبه درباره لبنان در ریاض، افزایش حمایت جمهوری خواهان از ترامپ با وجود اتهامات کیفری، کاهش واردات و افزایش صادرات تسلیحاتی هند، نماینده اردن رابطه با ایران را وظیفه ملی خواند، نشانه های افول قدرت دلار و افزایش مبادلات تجاری با پول ملی، ادعای اوکراین درباره سرنگونی 14 پهپاد ساخت ایران در اودسا، آغاز آموزش نظامیان بلاروس برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای از سوی روسیه، استقرار ۴ پایگاه جدید ارتش آمریکا در فیلیپین، تلاش ناامیدانه اروپا برای کشاندن چین به جبهه خود در مناقشات با روسیه، برنامه حمایتی درازمدت ناتو برای نظامی کردن اوکراین، و غیبت سفرای امارات و اردن و بحرین در ضیافت صهیونیست‌ها، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

تسنیم : روزنامه “دی ولت” در آستانه سفر مشترک رئیس جمهور فرانسه و رئیس کمیسیون اروپایی به چین در مطلبی به تلاش ناامیدانه اروپا برای کشاندن چین به جبهه خود در مناقشات با روسیه پرداخت. این روزنامه ادامه داد: امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و اورزولا فون، رئیس کمیسیون اروپایی روز سه شنبه به پکن سفر می کنند تا شی جین پینگ را متقاعد کنند که به روسیه تسلیحات نفروشد. چین تاکنون در کنار پوتین قرار گرفته است. بازدیدهای قبلی مقامات هم آن را تغییر نداده است. اما از طرفی شی نمی تواند اروپا را کاملا نادیده بگیرد.

ایرنا: وزیر دفاع روسیه از تحویل سامانه موشکی اسکندر-ام با قابلیت پرتاب کلاهک هسته‌ای به بلاروس خبر داد. وی اضافه کرد: آموزش نظامیان کشور بلاروس برای استفاده از این سامانه در یکی از پایگاه های آموزشی ارتش روسیه از روز دوشنبه آغاز شده است. شویگو ادامه داد: برخی از هواپیماهای نظامی مینسک توانایی حمله به اهداف دشمن را با موشک‌های هسته‌ای به دست آورده‌اند. وی افزود: ناتو در حال افزایش آمادگی رزمی و تشدید فعالیت‌های خود در نزدیکی مرزهای روسیه و بلاروس است. عضویت فنلاند در ناتو ظرفیت تشدید جنگ مسکو – کی‌یف را دارد.

العالم: نشست چهارجانبه معاونین وزرای خارجه سوریه، روسیه، ایران و ترکیه در مسکو آغاز شد و انتظار می‌رود رایزنی‌ها در مسکو، فنی و به منظور برنامه‌ریزی برای مذاکرات دیپلمات‌های ارشد این کشورها انجام شود. هیئت سوری به ریاست ایمن سوسان، معاون وزیر امور خارجه، در این نشست حضور دارد و بر روی سه نکته اصلی در این نشست تمرکز خواهند کرد : لزوم پایان دادن به حضور غیرقانونی ترکیه در اراضی سوریه،  عدم مداخله ترکیه در امور داخلی سوریه، مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن.

آناتولی: سفرای عراق، ایران، عربستان سعودی و سوریه در مسقط پایتخت عمان برای گفت‌وگو درباره صلح منطقه‌ای در این کشور دیدار و رایزنی کردند. قیس العامری سفیر عراق در مسقط در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندی از میزبانی از همتایان خود اظهارداشت: با سفرای عربستان، سوریه و ایران دیدار و درباره فرصت‌های بزرگی که در پرتو صلح منطقه‌ای در انتظار کشورهای منطقه است، تبادل نظر کردیم. وی ادامه داد: این امر بدون تلاش عمان که به ما اجازه داده است در سرزمین های خود تجمع کنیم و بغداد، سرزمین صلح، که برای تسهیل گفت‌وگو بین کشورهای دوست و برادر در منطقه در زمان تنش اهمیت زیادی قائل است، ممکن نبود.

تسنیم : رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که سفرای امارات، اردن و بحرین در ضیافت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی حاضر نشدند و این امر منجر به نگرانی محافل صهیونیستی درخصوص فرسایشی شدن توافق عادی سازی روابط با کشورهای عربی شده است.

مهر : محمد بن زاید آل نهیان، رئیس کشور امارات همانند ملک سلمان از طریق نوعی «کودتای نرم» علیه برادرانش قدرت را به فرزند ارشد خود انتقال داد. به عقیده کارشناسان مسائل خلیج فارس، طحنون بن زائد چهره شماره یک پرونده‌های امنیتی امارات بازنده اصلی این انتقال قدرت بوده است. برخی تحلیل‌گران معتقدند امارات تبدیل به «کیف پول» مخفی مسکو در برابر رژیم تحریمی غرب شده که چنین موضوعی از سوی کشورهای حوزه یوروآتلانتیک بدون پاسخ نخواهد ماند. در چنین شرایطی شخص ولیعهد با چالش‌های بسیار جدی در زمینه تنظیم روابط با قدرت‌جهانی مواجه است به گونه‌ای که تحت تأثیر تبعات «جنگ سرد جدید» قرار نگیرد.

فارس: دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی با انتشار پژوهشی برای تل‌‌آویو درخصوص افول قدرت بازدارندگی آن هشدارامنیتی استثنایی صادرکرد.روزنامه«اسرائیل هیوم» نوشت: «بازدارندگی اسرائیل در برابر دشمنان در حال فرسایش و کاهش است و وضعیت راهبردی آن بدتر شده است و در سایه تحولات سریع در عرصه داخلی و خارجی بیم تشدید این وضعیت نیز وجود دارد».

ایسنا : وزیر خارجه فنلاند اسناد مربوط به عضویت کشورش در ناتو را امضا کرد. پکا هاوسیتو، وزیر خارجه فنلاند امروز سه‌شنبه در یک دفتر کوچک نمایندگی فنلاند در مقر ناتو در بروکسل، اسناد مربوط به پیوستن کشورش به ائتلاف ناتو را امضا کرد. انتظار می‌رود این اسناد به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تحویل داده شود و پس از آن فنلاند رسما سی و یکمین عضو ناتو خواهد شد.

تسنیم : یک نشریه آلمانی در گزارشی با اشاره به هجوم چشمگیر مهاجران به آلمان، این کشور را در شرایطی مشابه بحران مهاجرت در سال ۲۰۱۵ ارزیابی کرد. نشریه “فوکوس” آلمان در گزارشی نوشت: همواره پناهجویان بیشتر و بیشتری به آلمان می آیند، اما به نظر می رسد عرصه سیاست به اندازه سال 2015 در این بحران غرق شده است. شهروندان و سیاستمداران محلی از دولت ناامید شده‌اند.

ایرنا: وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای در واکنش به حمله بامداد امروز سه‌شنبه رژیم صهیونیستی به حومه دمشق تأکید کرد که سیاست‌های این رژیم و حامیان غربی آن منطقه را به سمت تشدید تنش فراگیر سوق می‌دهد.

العالم : شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه قطعنامه پیشنهادی انگلیس و ایسلند علیه وضعیت حقوق بشر در ایران را تصویب کرد. نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی در ژنو استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر را مردود اعلام کرد. ر جلسه امروز، کوبا، چین و آفریقایی جنوبی در حمایت از ایران سخن گفته و درباره استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر هشدار دادند. کشورهایی که به قطعنامه ضد ایرانی رای دادند عمدتا کشورهای غربی بوده و کشورهای درحال توسعه، رای منفی و ممتنع دادند.

مهر: سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد که کشورهای اروپایی به دنبال درگیری نظامی گرجستان و روسیه هستند. وی دراین‌باره گفت: غربی‌ها در حال سوق‌دادن گرجستان به سمت درگیری نظامی با روسیه هستند.

اسپوتنیک : وزارت دفاع هند اعلام کرد، این کشور واردات تسلیحات خود را کاهش داده و صادرات خود را بیش از هشت برابر طی شش سال گذشته افزایش داده است. برنامه خودکفایی هند توسط نخست وزیر نارندرا مودی در ماه می 2020 اعلام شد. هدف از این کمپین، متکی کردن هند در بخش‌های کلیدی اقتصاد و افزایش تاب‌آوری کشور در مقابل شوک‌های ژئواکونومیکی آینده است.

تسنیم : تحولاتی که بعد از سفر سلیمان فرنجیه به پاریس در سطح سیاسی لبنان رخ داده، لبنانی‌ها را درباره انتخاب رئیس جمهور امیدوار کرده اما با این وجود همه چیز بستگی به توافق احزاب داخلی این کشور دارد. سلیمان فرنجیه که چند روز قبل به دعوت مقامات فرانسوی به پاریس رفته و با «پاتریک دورل» مشاور رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرده بود، به بیروت بازگشت و بسیاری درباره توافق احتمالی میان بازیگران خارجی عرصه لبنان برای رساندن فرنجیه به کاخ ریاست‌جمهوری این کشور صحبت می‌کنند. از طرفی قرار است دومین نشست 5 جانبه میان بازیگران خارجی عرصه لبنان یعنی آمریکا و عربستان و فرانسه و قطر و مصر به زودی در ریاض برگزار گردد و بسیاری امیدوارند این نشست نتایج مثبتی داشته باشد. همچنین گام‌های ایرانی-سعودی در جهت اجرای توافق منعقد شده میان دو کشور قطعا تاثیر مثبتی در حل بحران‌های منطقه از جمله بحران لبنان که بعد از بحران یمن، در اولویت قرار دارد، خواهد داشت.

فارس: ایمن سوسان معاون وزیر امور خارجه سوریه تأکید کرد که نظامیان ترکیه باید از خاک این کشور خارج شوند. وی افزود: ترکیه باید به صورت شفاف و بدون هیچ ابهامی، اعلام کند که نیروهای خود را از اراضی سوریه خارج خواهد کرد و آغاز خروج این نیرو، نقطه آغازی برای تماس مجدد بین طرفین خواهد بود. سوسان با بیان اینکه سوریه از تلاشهای دوستان ایرانی و روس برای برقراری مجدد تماس با ترکیه، استقبال کرده است، خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این هدف، شرایط و مستلزمات عینی لازم است که باید فراهم شود، ولی تاکنون درباره خروج نیروهای ترکیه از سوریه یا درخصوص مبارزه با تروریسم و نابودی آن در شمال غرب سوریه به ویژه در منطقه ادلب، هیچ نشانه مثبتی مشاهده نکرده‌ایم.

مهر: «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مدعی شد که نسبت به دو سال قبل که وارد کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) شده، دقت بیشتری در امور به کار می‌گیرد و نباید از کابینه فعلی کنار گذاشته شود. وی در ارتباط با انتقادات جریان های چپگرا از وی در این رابطه که با توجه به جرایمی که در گذشته داشته نباید در کابینه حضور داشته باشد، نیز گفت: من در گذشته مرتکب اشتباهاتی شدم اما سال ها از این مساله گذشته و من امروز در جای متفاوتی قرار دارم، البته آن‌ها (مخالفان) در نظر دارند من را به همان شرایطی که در گذشته بودم، بازگردانند!

ایرنا : اندیشکده «موقوفه کارنگی» در تحلیل دلایل و انگیزه های عربستان برای توافق با ایران آورده است اجرای چشم انداز ۲۰۳۰ و هراس ریاض از مشارکت جدی تهران، پکن و مسکو مهمترین عامل در تعدیل سیاست های سعودی بوده است.

العالم: ممدوح العبادی نماینده پارلمان اردن تأکید کرد که توافق بین ایران و عربستان، صفحه جدیدی در روابط فیما بین کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد و آن را یک انتخاب مثبت قلمداد کرد. العبادی عادی‌سازی روابط اردن و ایران را یک «وظیفه ملی» دانست که فقط در راستای «گسترش افقهای اقتصادی نیست، بلکه در راستای توازنی است که برای مقابله حتمی با طرحهای راستگرایان اسرائیلی است».

تسنیم : نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس نشان می دهد با وجود آنکه ترامپ با اتهامات کیفری روبروست، حمایت جمهوری خواهان از وی افزایش یافته است. بر این اساس حمایت جمهوری خواهان از ترامپ در نظر سنجی آنلاین 31 مارس تا 3 آوریل نسبت به نظرسنجی 14 تا 20 مارس ، از 44 درصد به 48 درصد افزایش یافته در حالی که میزان حمایت از ران دیسانتیس رقیب احتمالی وی در انتخابات، از 30 درصد در ماه گذشته به 19 درصد کاهش یافته است.

فارس: رسانه‌های عراقی از امضای توافق میان «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق و «مسرور بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان در خصوص صادرات نفت این منطقه، خبر دادند. نخست‌وزیر عراق با اشاره به این‌که توقف صادرات نفت منطقه کردستان، خسارتی برای درآمد عراق است، گفت که طرف‌های فنی باید فورا این توافق را اجرا و راه‌های قانونی لازم را ایجاد کنند. وی افزود که این توافق بر تمایل جدی دو دولت فدرال و منطقه کردستان برای مقابله با همه موانعی که طی سال‌های گذشته ایجاد شده، تاکید می‌کند و ما امیدواریم اعضای پارلمان، در اسرع وقت، لایحه قانون بودجه عراق را تصویب کنند.

ایران پرس: مبادلات تجاری مالزی و هند از این پس با استفاده از روپیه هند انجام می‌شود. با افتتاح حساب ویژه روپیه در بانک اتحادیه هند، دو طرف توافق کردند از این پس همه مبادلات تجاری آنها با حذف دلار و استفاده از روپیه صورت بگیرد.

تی.آر.تی: اوکراین از سرنگونی 14 پهپاد ساخت ایران متعلق به روسیه در اودسا خبر داد. فرماندهی جنوب اوکراین اعلام کرد روسیه در طول شب با پهپادهای شاهد ساخت ایران به اودسا حمله کرده است. بر اساس این اطلاعیه 14 فروند پهپاد از 17 پهپاد ارسالی از سواحل شرقی دریای آزوف منهدم شد.

تسنیم: وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در نشست دو روزه  خود در بروکسل که از امروز سه شنبه آغاز می شود، ایجاد یک برنامه حمایتی بلندمدت از اوکراین را بررسی خواهند کرد که نظامی شدن این کشور پس از  پایان درگیری با روسیه را تضمین می کند. دیمیتری کوله‌با، وزیر خارجه اوکراین نیز به این نشست دعوت شده است. به گفته ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، کشورهای عضو این ائتلاف تاکنون “65 میلیارد یورو کمک نظامی به اوکراین داده و تانک های مدرن و نفربرهای زرهی نیز شروع به  وارد شدن به اوکراین کرده‌اند.” استولتنبرگ معتقد است که این روند منجر به تغییر وضعیت در میدان نبرد می‌شود و به اوکراین کمک می‌کند تا از سرزمین‌هایش دفاع کرده و آنها را پس بگیرد.

یورونیوز: مسکو و مینسک روز سه‌شنبه به صورت همزمان از آغاز دوره‌های آموزشی برای سربازان بلاروس در روسیه به منظور آشنایی با نحوه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خبر دادند. این دوره‌های ویژه آموزشی در حالی بنا به اعلام مقامات دو کشور یاد شده آغاز شده است که کرملین به تازگی مدعی شده بود که تعدادی سلاح هسته‌‌ای تاکتیکی را برای استقرار در بلاروس روانه این کشور کرده است.

تسنیم: وزارت دفاع آمریکا پنتاگون از استقرار 4 پایگاه جدید دریایی ارتش آمریکا در فیلیپین و سه موقعیت در بخش شمال شرقی این جزیره برای مقابله بهتر با تهاجم چین در منطقه خبر داد. دو پایگاه از این 4 پایگاه دریایی، در جزایری در دریای چین جنوبی مستقر می شوند. این پایگاه های جدید حضور نظامی آمریکا در منطقه را تقویت کرده و بخشی از تلاش ها برای خنثی سازی تاثیر چین در منطقه است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *