جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است

زرشناس استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه سیاسی با اشاره به جنبش اعتراضی دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در حمایت از غزه گفت: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده، وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد یعنی مدرنیته دارد کم کم قدرت اقناعی خود را از دست می‌دهد.

حمله موشکی حزب الله لبنان به میرون

مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: رزمندگان حزب الله، شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی را با ده‌ها موشک هدف قرار دادند.

Loading

رسانه ها؛ ادعای جمهوری آذربایجان درباره تسلط بر مناطق گسترده در مرز ارمنستان و …

۱۴۰۲/۰۱/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: درخواست روسیه از عراق برای باز کردن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای روسی، رد بیانیه‌های باکو درباره انتقال سلاح به قره‌باغ از سوی ارمنستان، سفر رهبر تایوان به نیویورک، محکوم کردن موضع غرب در قبال درگیری در اوکراین توسط نامزد ریاست جمهوری ترکیه، تصمیم عربستان برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، محمد بن زاید فرزندش را ولیعهد خود تعیین کرد، توافق چین و برزیل برای استفاده از یوان به جای دلار، افشای جزئیات پیام محرمانه بایدن به نتانیاهو درباره اوضاع بحرانی اسرائیل، محکوم شدن پسر نتانیاهو در یک دادگاه اسرائیلی، روسیه گندم و سوخت رایگان به لبنان می‌دهد، دیدار وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با «نتانیاهو»، ادعای جمهوری آذربایجان درباره تسلط بر مناطق گسترده در مرزارمنستان، اپوزیسیون اتریش در اعتراض به سخنرانی زلنسکی پارلمان را ترک کرد، دعوت رئیس اسرائیل از احزاب عربی برای شرکت در مذاکرات درباره تعدیل قانون قضائی، سودای آنکارا برای افزایش صادرات تسلیحات نظامی، وزیر جنگ برکنار شده، با عذرخواهی از نتانیاهو به مقام خود برمی‌گردد، انتقاد چین از همکاری آمریکا، استرالیا و انگلیس درحوزه زیردریایی‌های هسته ای، دیدار سفیران ایران و عربستان در عراق، تقویت همکاری های نظامی روسیه و چین، رزمایش ناتو با حضور ۱۸ کشور در نقاطی از اروپا، حمله هوایی اسرائيل به حومه دمشق و توقف پروازها از سرزمین‌های اشغالی به امارات و بحرین، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. در ادامه گزيده ای از آنها را مرور می کنيم.

ایرنا: آوی اسکارو کارشناس و نویسنده روزنامه روزنامه هاآرتص نوشت: از دو هفته پیش تاکنون هیچ پروازی از اسرائیل به امارات و بحرین انجام نشده است. وی افزود: در دو هفته گذشته شمار پروازهای اسرائیلی به امارات و بحرین که به توافق عادی سازی با اسرائیل پیوسته اند، «صفر» بوده است درحالی که پیشتر این مسیر پر ترافیکی بود و روزانه ۲ تا ۳ پرواز انجام می شد. اسکارو اضافه کرد: احتمال دارد این دو کشور از کابینه نتانیاهو عصبانی باشند.

ایسنا: مقامات عراقی اعلام کردند، روسیه از دولت عراق خواسته مجددا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای ارتش روسیه باز کند تا نیروها و تجهیزات به پایگاه‌های روسیه در شرق سوریه منتقل شوند. مسیر هوایی که روسیه می‌خواهد عبور خود را از طریق حریم هوایی عراق تسهیل کند، کوتاهترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر برای مسکو خواهد بود.

اسپوتنیک : سینان اوگان، کاندیدای ریاست جمهوری ترکیه، فارغ التحصیل پژوهشکده دولتی روابط بین‌الملل مسکو و یکی از اعضای باشگاه گفتگوی والدایاعلام کرد موضع غرب در مورد مناقشه در اوکراین بیش از حد یک طرفه است و بیشتر به دامن زدن به درگیری منجر می شود تا مهار آن .

تسنیم: «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس دولت امارات فرزندش «شیخ خالد بن محمد بن زاید آل نهیان» را به عنوان ولیعهد امارت ابوظبی تعیین کرد. بن زاید همچنین شیخ «منصور بن زاید آل نهیان» را به عنوان معاون رئیس شورای وزیران و معاون رئیس دولت در کنار شیخ «محمد بن راشد آل مکتوب» معاون رئیس دولت و حاکم امارت دبی تعیین کرد.

ایرنا: معاون وزیر بازرگانی چین گفت، چین و برزیل توافقنامه ای در مورد تجارت دوجانبه با یوان منعقد کرده اند. گائو تینگ تینگ می گوید دو کشور در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای گسترش همکاری در بخش های مواد غذایی و استخراج مواد معدنی هستند.روز گذشته، برزیل و چین از ایجاد یک اتاق پایاپای خبر دادند که تسویه حساب‌ها را بدون استفاده از دلار آمریکا و همچنین اعطای وام به ارزهای ملی برای تسهیل و کاهش هزینه‌های معاملات و رهایی از وابستگی به دلار در روابط دوجانبه انجام می‌دهد.

فارس: «شوقی بونصار» سفر بیروت در مسکو گفت که روسیه به زودی محموله سوخت و گندم رایگان به لبنان ارسال می‌کند. به نوشته وبگاه روسیا الیوم، او گفت که مسکو تلاش می‌کند مسائل لجستیکی ارسال این محموله را حل کند و از این رو زمان دقیق ارسال این محموله مشخص نیست. به گفته او «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه دستور ارسال ۲۵ هزار تن گندم و ۱۰ هزار تن سوخت به لبنان را داده است. در این راستا «علی حمیه» وزیر حمل و نقل لبنان در نوامبر سال گذشته میلادی گفته بود که این کشور به زودی محموله سوخت و گندم رایگان از روسیه دریافت می‌کند.

مهر: وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان که برای افتتاح سفارت کشورش در سرزمین های اشغالی به تل آویو سفر کرده است، با نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. نتانیاهو در این دیدار ضمن تبریک به بایراموف برای افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل، از روابط مستحکم و خوب تل آویو- باکو تمجید کرد. دو طرف همچنین درباره امکان گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف رایزنی کردند.

ایسنا : نخست‌وزیر ارمنستان امروز پنج‌شنبه در جلسه دولت گفت که بیانیه جمهوری آذربایجان مبنی بر انتقال سلاح ارمنستان به قره‌باغ «یک دروغ تبلیغاتی برای آماده شدن به منظور تشدید تنش» است. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: “اطلاعاتی در مورد انتقال محموله‌های نظامی از ارمنستان به قره باغ یک دروغ تبلیغاتی است که هدف از آن ایجاد زمینه برای یک تخاصم دیگر است.” پاشینیان در واکنش به اظهارات طرف جمهوری آذربایجان مبنی بر تسلط یگان‌های نیروهای مسلح این کشور بر ارتفاعات و مناطقی در منطقه لاچین در مرز ارمنستان، گفت که مسیر ارمنستان به قره باغ تغییر کرده است.

اسپوتنیک: رئیس حکومت تایوان برای اولین سفر به ایالات متحده در بیش از سه سال گذشته وارد نیویورک شد. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی خاطرنشان می سازد حضور تسای در آمریکا غیر رسمی است و از نظر فنی به عنوان سفر ترانزیتی تلقی می شود. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در یک نشست مطبوعاتی این خبر را که تسای اینگ ون تنها به صورت ترانزیت از طریق ایالات متحده تردد می کند، دروغ خواند و از واشنگتن خواست هرگونه روابط رسمی با تایپه را متوقف کند.

تسنیم : رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی جزئیات پیام محرمانه جو بایدن به بنیامین نتانیاهو درباره حوادث اخیر در اراضی اشغالی را که با واکنش تند نتانیاهو و دوستانش همراه بود، فاش کردند. وبسایت صهیونیستی والا در این زمینه به نقل از دو منبع آگاه آمریکایی گزارش داد که جو بایدن، پیام شخصی و محرمانه‌ای را به بنیامین نتانیاهو ابلاغ کرده و خواستار توقف تغییرات قضایی و تلاش برای آرام کردن اوضاع شده است. بر اساس این گزارش، پیغام بایدن برای نتانیاهو یک روز بعد از برکناری «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ارسال شد و به دنبال آن نتانیاهو اعلام کرد که طرح «اصلاحات قضایی» را به تعویق انداخته است.اما پیام محرمانه‌ای که بایدن برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی فرستاده بود در چارچوب مداخله مستقیم و فشارهای کاخ سفید علیه نتانیاهو برای توقف طرح تغییرات قضایی در اراضی اشغالی بود.

اسپوتنیک : شورای وزیران عربستان سعودی با پیوستن این کشور به سازمان همکاری شانگهای با وضعیت “شریک گفت‌وگو” موافقت کرد. منابع خبری به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره نکرده‌اند، اما این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شرکت آرامکو عربستان دیروز اعلام کرد سرمایه گذاری‌های خود در چین را به میزان چندین میلیارد دلار افزایش داده است.

مهر: جمهوری آذربایجان از به دست گرفتن کنترل مساحت گسترده‌ای از مناطق در مرزها با ارمنستان خبر داد. بر اساس این گزارش، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ضمن اعلام این خبر افزود که بر بلندی‌ها، راه‌های ارتباطی اصلی و فرعی و مناطق گسترده‌ای در مرزها با ارمنستان تسلط یافته است. همچنین بنا بر اعلام رسانه‌های جمهوری آذربایجان، باکو اعلام کرد که کنترل منطقه مرزی وسیع و جاده‌های راهبردی در «لاچین» واقع در منطقه اقتصادی «زنگزور شرقی» را به دست گرفته است.

تسنیم : یک دادگاه در اراضی اشغالی یائیر نتانیاهو فرزند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در پرونده شکایت عضو سابق کنست به پرداخت غرامت محکوم کرد. این دادگاه یائیر نتانیاهو را  به پرداخت  70 هزار  شِکِل (واحد پولی رژیم صهیونیستی) غرامت به «استاو شفیر» نماینده سابق کنست محکوم کرد.

ایسنا: نمایندگان حزب اپوزیسیون «آزادی» اتریش در اعتراض به سخنرانی ویدئویی ولودیمیر زلنسکی، تالار شورای ملی (مجلس سفلی پارلمان) این کشور را ترک کردند. قانونگذاران روی صندلی‌های خود برگه‌هایی با نوشته «اماکنی برای صلح و بی‌طرفی» باقی گذاشتند. سخنرانی رهبر اوکراین همچنین باعث ایجاد تجمعی در مقابل ساختمان پارلمان اتریش شد. ده‌ها معترض پرچم‌های روسیه و اتریش و همچنین پوسترهایی با شعارهایی در حمایت از صلح و بی‌طرفی این کشور در دست داشتند. آنها همچنین بنرهایی را بر روی پله‌های نزدیک در ورودی اصلی پارلمان اتریش باز کردند که در آن خواستار لغو تحریم‌های ضد روسی اتحادیه اروپا و امتناع از ورود تجهیزات نظامی ناتو به خاک این کشور شدند.

خبرگزاری صداوسیما: وزارت دفاع چین بر تقویت همکاری‌های نظامی با ارتش روسیه تاکید و اعلام کرد خواهان تقویت همکاری با ارتش روسیه برای تقویت ارتباطات و ماهنگی راهبردی بین دو طرف است. وزارت دفاع چین افزود دو کشور خواهان اجرای گشتی‌های مشترک دریایی و هوایی هستند. این وزارتخانه خاطر نشان کرد تمرین‌های مشترک دریایی که اخیرا بین چین، ایران و روسیه در خلیج عمان برگزار شد، باعث تقویت توان ناوگان دریایی سه کشور برای اجرای ماموریت‌های مختلف دریایی است.

فارس: شبکه صهیونیستی «کان» امروز (پنج شنبه) خبر داد که «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پذیرفته است که با عذرخواهی از «بنیامین نتانیاهو» به محل کار خود باز گردد. به نوشته وبگاه العربی الجدید، گالانت پیشنهاد «آریه درعی» رئیس حزب راستگرای «شاس» را برای عذرخواهی علنی از نتانیاهو به دلیل انتقاداتی که به طرح تغییرات در سیستم قضایی کرده بود، پذیرفته است.

ایسنا : رئیس رژیم صهیونیستی از نمایندگان احزاب عرب برای مشارکت در گفت‌وگوهای مربوط به تعدیل قانون دستگاه قضا در کنار دیگر احزاب اسرائیلی دعوت کرد. در این راستا، «اسحاق هرتزوگ» رئیس اسرائیل با پنج نفر از نمایندگان عرب کنست شامل اعضای «هیئت ائتلاف جبهه دموکرات صلح و مساوات و جنبش تغییر عربی» دیدار کرد.

الکوثر: ضیافت افطار سفرای کشورهای اسلامی در عراق، چهارشنبه شب در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و به میزبانی محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در عراق برگزار شد. محمدکاظم آل‌صادق سفیرایران از عبدالعزیز الشمری سفیر عربستان و سفرای کشورهای اسلامی در بغداد برای حضور در ضیافت افطار سفارت دعوت کرد که الشمری به آن پاسخ مثبت داد و در آن حضور یافت.

ایرنا: وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه اعلام کرد همکاری بین استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا در زمینه زیردریایی هسته ای ممکن است زمینه ساز بروز منازعات تسلیحاتی شود. سخنگوی وزارت دفاع چین، در جریان یک نشست خبری گفت: زمانی که «جعبه پاندورا» باز شود، توازن استراتژیک منطقه‌ای مختل می‌شود و امنیت منطقه به‌طور جدی تهدید می‌شود. بر اساس این گزارش، آمریکا، استرالیا و بریتانیا در این ماه از جزئیات طرحی برای اختصاص زیردریایی‌های تهاجمی هسته‌ای از اوایل دهه ۲۰۳۰ به استرالیا برای مقابله با جاه‌طلبی‌های چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام خبر دادند.

خبرگزاری صداوسیما: رزمایش مشترک سازمان آتلانتیک شمالی “ناتو” در چند کشور اروپایی برگزار شد. بیش از هزار و ۷۰۰ نظامی در رزمایشی در پایگاه نظامی آمریکا در جنوب آلمان شرکت کردند. در این رزمایش که در آن از مهمات جنگی استفاده شد، نظامیانی از ۱۸ کشور مشارکت داشتند و همزمان با این رزمایش در دانمارک و رومانی نیز رزمایشی برگزار شد. هدف از این رزمایش، هماهنگی و تماس بین نیرو‌های اعضای ناتو در زمان جنگ است.

آناتولی: اسرائیل بامداد امروز برخی از نقاط در حومه دمشق، پایتخت سوریه را با چندین موشک‌ هدف قرار داده است. سامانه‌ پدافند هوایی سوریه برخی از موشک‌ها را ساقط کرده است. در پی این حمله 2 نظامی زخمی شده‌اند.

ایسنا : در هفته‌های اولیه تهاجم روسیه به اوکراین، یک موزیک ویدئو در فضای مجازی دست به دست می‌شد که نشان می‌داد موشک‌ها و تانک‌های روسی در تیررس پهپادهایی قرار می‌گیرند و مردانی با صدای بلند فریاد می‌زنند: «بیرق‌دار». این ویدئو به سرعت در فضای مجازی پخش شد و گفته می‌شد به نوعی ادای احترام به پهپاد «بیرق‌دار تی‌بی۲» ساخت ترکیه است که به نیروهای اوکراینی کمک کرد تا در برابر حمله اولیه روسیه مقابله کنند. این هواپیمای بدون سرنشین معروف، توسط شرکت دفاعی «بایکار» در استانبول تولید می‌شود که از قضا داماد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، مدیر ارشد فناوری آن است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *