جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها درواقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند.

Loading

رسانه ها؛ امضاء توافق‌نامه امنیتی میان ایران و عراق و …

۱۴۰۱/۱۲/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: درخواست معترضان فرانسوی برای خروج از ناتو، اظهارات ترامپ درباره اینکه روز سه‌شنبه در منهتن دستگیر خواهدشد، اعتراض گروه هفت به «انفعال» شورای امنیت در مقابل کره‌شمالی، امضاء توافق‌نامه امنیتی میان ایران و عراق، تاکید استرالیا براینکه هیچ تعهدی برای حمایت از آمریکا ندارد، افزایش 20درصدی حجم گردش کالا بین روسیه و ایران طی یک سال، دادگاه کویت انتخابات 2022 را باطل کرد و پارلمان منحل شده را بازگرداند، نگرانی بنی گانتس از وقوع جنگ داخلی در اسرائیل، آغاز نشست شرم الشیخ در سایه محکومیت گروه های فلسطینی، تاکید سفیر چین بر جایگاه مهم ایران در طرح کمربند-راه، تاکید روسیه براینکه اظهارات برلین درباره بازداشت پوتین را بررسی می‌کند، بازدید غیرمنتظره پوتین از دونباس، عملیات جدید ضدصهیونیستی در «حواره» در کرانه باختری، بشار اسد نقش امارات در خاورمیانه را مثبت و فعال خواند، نتایج نظر سنجی درباره برنده انتخابات آتی ترکیه، اظهارات بولتون درباره اینکه بایدن از پیروزی اوکراین می‌ترسد، تحریم 300 نفر از جمله اسد از سوی اوکراین، تصمیم هند برای آموزش «رهبری، دیپلماسی و فرهنگ» به اعضای ارشد طالبان ، صربستان و کوزوو برغم تمجید اتحادیه اروپا از پیشرفت مذاکرات از امضای توافق نهایی بازماندند، برنامه دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان به زودی، و ارزیابی اشتباه بودن حمله آمریکا به عراق از سوی اکثر آمریکاییها، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده ای از آنها را مرور می کنيم.

خبرگزاری صداوسیما: «جان بولتون»، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، می‌گوید: رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد که اوکراین در جنگ با روسیه پیروز شود، اما از پیروزی اوکراین نیز نگرانی دارد. او در مقاله‌ای (با نام «چرا غرب اجازه نمی‌دهد که اوکراین در برابر روسیه به پیروزی برسد؟») در «وال استریت ژورنال» نوشت: آمریکا و غرب در حال وادار کردن اوکراین به جنگ با روسیه اند، در حالی که یک دست آن کشور را به پشتش بسته اند. بولتون می‌نویسد: «آقای بایدن خواهان «شکست خوردن» روسیه است، اما به نظر می‌رسد که از «پیروز شدن» واقعی اوکراین نیز می‌هراسد. امروز، سیاست کاخ سفید ضرورتا این گونه است: ما از اوکراین در دفاع از خودش پشتیبانی می‌کنیم، با این حال، نه آنقدر که خیلی موثر باشد.»

مهر : منابع وابسته به رژیم صهیونیستی از تیراندازی به سمت خودرو شهرک نشینان در نزدیکی حواره در جنوب نابلس در کرانه باختری خبر دادند.این منابع اعلام کردند که اخباری درباره زخمی شدن شماری بر اثر این تیراندازی مخابره شده است.

فارس: طبق گزارش‌ رسانه‌های روسی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بعد از سفر غیرمنتظره خود به کریمه در روز شنبه، در سفر کاری اعلام نشده به ماریوپل، شهر بندری در دریای آزوف که نیروهای روس بهار گذشته به کنترل خود درآوردند و در پی همه‌پرسی سپتامبر به عنوان بخشی از جمهوری دونتسک به روسیه پیوست، سر زد. رئیس‌جمهور روسیه از چند منطقه این شهر برای بررسی پیشرفت تلاش‌های بازسازی از جمله ساخت مناطق مسکونی جدید، تاسیسات اجتماعی و آموزشی، زیرساخت‌های مسکن و خدمات عمومی و مراکز پزشکی بازدید کرد.

ایرنا : «چانگ هوآ» سفیر جمهوری خلق چین در تهران با اشاره به جایگاه تاریخی ایران در جاده ابریشم، تصریح کرد ایران در طرح جدید چین با عنوان کمربند-راه نیز نقشی مهم ایفا خواهد کرد. علاوه بر این، چین و ایران و سند همکاری ۲۵ ساله با هم امضا کرده اند و طرح کمربنده-راه نیز در بخشی از این سند همکاری ذکر شده و دو کشور با کمک یکدیگر می توانند این سند همکاری را محقق کرده و به مرحله اجرا برسانند.

رادیوچین : هزار معترض در پاریس علیه سیاست های دولت این کشور در خصوص ارسال سلاح به اوکراین تظاهرات اعتراض آمیزی را برپا کردند. تظاهرکنندگان همچنین خواستار خروج فرانسه از ناتو و نیز استعفای دولت کشورشان شدند. گروه زیادی از مردم معترض در شهر پاریس پایتخت این کشور هم علیه قانون بازنشستگی جدید تظاهرات گسترده ای را برپا کردند.

ایسنا : وزرای امور خارجه کشورهای گروه هفت تاکید کردند، «انفعال» شورای امنیت سازمان ملل در خصوص آزمایش‌های موشکی کره شمالی «تاسف‌آور» است. وزرای امور خارجه کشورهای گروه هفت در بیانیه‌ای به «مانع‌تراشی» برخی اعضای شورای امنیت اشاره کردند. اگرچه آنها به نام هیچ کشوری اشاره نکردند اما چین و روسیه به تازگی جلوی انجام اقدامات بیشتر در واکنش به کره شمالی را گرفته‌اند.

تی.آر.تی : ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین فرمان اعمال تحریم علیه 141 شرکت و 300 نفر از جمله بشار اسد، رهبر رژیم سوریه را امضا کرد. طبق این فرمان که در سایت ریاست جمهوری اوکراین منتشر شده است، 3 نفر از افراد تحریم شده اهل سوریه، 7 نفر شهروند ایران و بقیه نیز شهروند روسیه هستند. پیش‌بینی می‌شود این افراد و شرکت‌ها به مدت 10 سال توسط اوکراین تحریم شوند.

تسنیم: بعداز ظهر امروز طی مراسمی با حضور محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، توافق‌نامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق از سوی دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق به‌ امضاء رسید. توافق دو کشور در زمینه آماده‌سازی و امضاء این موافقت‌نامه که روند تهیه آن چندین ماه ادامه داشته، تاثیر تعیین کننده‌ای در کاهش و مدیریت چالش‌های امنیتی ناخواسته میان دو کشور که ریشه در شرارت گروه‌های ضدانقلاب حاضر در اقلیم کردستان دارد، خواهد داشت.

خبرگزاری صداوسیما : حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، گفت: در آینده نزدیک با وزیر امور خارجه عربستان دیدار خواهیم کرد تا این لحظه توافق داریم بر سر اینکه هیئت‌های فنی دو طرف از سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری ها بازدید کنند و مقدمات عملی بازگشایی سفارتخانه ها را فراهم کنیم.

اسپوتنیک : الکسی ددوف، سفیرروسیه در ایران گفت: “در سال 2022 گردش تجاری بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران بالغ بر 4 میلیارد و 860 میلیون دلار بوده است”. در ایران و روسیه، می دانند که گردش مالی ما با سرعت بسیار بالا و به طور پویا در حال رشد است. رقم مربوطه در سال 2021، 40 درصد و در پایان سال 2022، حدود 20 درصد رشد کرد و به معنای واقعی فقط اندکی با سطح 5 میلیارد دلارفاصله داشت. اگر با اعداد و ارقام صحبت کنیم، میزان گردش تجاری به 4.860 میلیارد دلار رسید. الکسی ددوف خاطرنشان کرد: “همانطور که جواد اوجی، وزیر نفت ایران قبلاً گفته بود، هنوز پیش بینی در مورد زمان رسیدن گردش مالی به سطح 40 میلیارد دلار بسیار دشوار است”.وی گفت روسیه در تامین امنیت غذایی جهان چه در سطح بین‌المللی و چه در زمینه توسعه همکاری‌های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران سهم بسزایی دارد و صادرات غلات روسیه به ایران طی سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است.

العالم : دادگاه قانون اساسی کویت نتایج انتخابات پارلمانی را که سپتامبر گذشته در این کشور برگزار شد، ابطال کرد و حکم داد پارلمان منحل‌شده پیشین به فعالیت خود ادامه دهد. این حکم در زمانی صادر می‌شود که تنش‌ها بین مجلس منتخب و دولت افزایش یافته است. ولیعهد کویت سال گذشته با انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام که در آن اعضای اپوزیسیون به موفقیت‌هایی دست یافتند، کوشید اختلافات سیاسی را حل و فصل کند.

الکوثر: بنی گانتس در رشته توئیت‌هایی در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: فکر نمی کنم که کسی بخواهد که اینجا دچار جنگ داخلی شود، اما بغرنج بودن شرایط به سوی یک شیب منفی می رود و خطر وقوع آن هر روز بیشتر می شود. وی که رهبر “اردوگاه رسمی” و احزاب مخالف نتانیاهوست، گفت: این سخنان باد هوا یا این که پبش بینی ناشی از خشم باشد، نیست، من در جامعه زندگی می کنم و می بینم که چگونه داریم تکه تکه و متفرق می شویم و هیچ مسؤولی در حکومت وجود ندارد که مانع از کار شود.گانتس افزود: من امروز بیش از هر زمان دیگری به علت مشکلات امنیتی نگران هستم، من از مشکلات داخلی هراس دارم، از شکاف روز افزون در میان گروه‌های مختلف اسرائیل، به علت قانونی که بدون گفت وگوی واقعی برای آن تبلیغ می شود و نتیجه یک کودتای استبدادی است که نمی توانیم آن را بپذیریم. وی با کودتا خواندن اقدام کابینه نتانیاهو برای اصلاح نظام قضایی گفت: این کودتا شاید پایه فروپاشی اسرائیل باشد.

ایرنا: نشست امنیتی شرم الشیخ با مشارکت مسئولانی از مصر، تشکیلات خودگردان فلسطین، اردن، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بررسی اوضاع سرزمین های اشغالی و در سایه محکومیت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و سایر گروه های فلسطینی آغاز شد. حماس ضمن محکوم کردن نشست شرم الشیخ و تاکید بر توقف همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی اعلام کرد که پافشاری تشکیلات خود گردان برای خروج از اتحاد و یکپارچگی ملی و نادیده گرفتن خون شهدا و شکنجه های اسرای فلسطینی محکوم است.حماس اضافه کرد که از تشکیلات خودگردان می خواهیم که در روند طرح های امنیتی خطرناک که مقاومت فلسطین را هدف قرار داده است، قرار نگیرند.

یورونیوز : رهبران طالبان افغانستان در یک دوره آنلاین در مورد فرهنگ، دیپلماسی و تجارت که از سوی کشور هند برگزار شده، شرکت کرده‌اند. اتفاقی که نشان می‌دهد احتمالا دهلی نو مشتاق تعامل با شبه‌نظامیان اسلامگرا در افغانستان است. موسسه «برنامه همکاری فنی و اقتصادی هند» یا همان ITEC در وب‌سایت خود اعلام کرده که هدف این دوره ایجاد درکی عمیق‌تر از تجارت، محیط زیست، فرهنگ، تاریخ و بینش رهبری است. این موسسه که تحت حمایت وزارت امور خارجه هند است، میزبان چنین برنامه‌هایی در ۱۶۱ کشور از سراسر دنیا است. این موسسه می‌گوید دوره مذکور برای رهبران طالبان ۴ روزه است.

رادیوچین : دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا گفت که روز سه‌شنبه در منهتن دستگیر خواهد شد. او در شبکه اجتماعی خود مدعی شد: نامزد پیشرو جمهوریخواه و رئیس جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه هفته آینده دستگیر خواهد شد. اعتراض کنید، کشورمان را پس بگیریم.

خبرگزاری صداوسیما: بر اساس نتایج یک نظر سنجی که اخیرا در ترکیه اجرا شد، کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوریت خلق در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور بیش از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کنونی ترکیه رای کسب خواهد کرد. بر این اساس، کمال قلیچدار اوغلو در انتخابات آتی ترکیه ۵۳.۱ درصد و اردوغان ۴۲.۳ درصد آراء را کسب خواهد کرد.

فارس : سرویس مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد الکساندر باستریکین رئیس کمیته تحقیقات خواستار ارائه ارزیابی قانونی اظهارات وزیر دادگستری آلمان درباره دستگیری شهروندان روس در خاک آلمان شده است. در این بیانیه آمده است: رئیس تحقیقات روسیه دفتر مرکزی خود را در چارچوب بازرسی جاری موظف کرده ارزیابی قانونی لازم را از اظهارات وزیر دادگستری آلمان درباره اجرای الزام غیرقانونی دیوان کیفری بین‌المللی برای دستگیری شهروندان روس در خاک آلمان ارائه کند. سفارت روسیه هم موضع برلین درباره قرار «بازداشت» پوتین را بسیار نگران‌کننده خواند و افزود نشان‌دهنده تمایل به تشدید بیشتر تنش‌ها است.

تسنیم: ریچارد مارلس وزیر دفاع استرالیا اظهار کرد کشورش مطلقا هیچ تعهدی برای حمایت از آمریکا در هر گونه درگیری نظامی بر سر موضوع تایوان در ازای دریافت زیردریایی‌های هسته‌ای تهاجمی واشنگتن نداده است.

مهر : رئیس جمهور سوریه در جریان دیدار با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات، از نقش ابوظبی در خاورمیانه تمجید کرد و بر ضرورت روابط قوی میان کشورهای عربی تاکید کرد. در این مذاکرات که در ابوظبی انجام شد، به روابط دوجانبه و نحوه تقویت آن و تحولات مثبت در منطقه و اهمیت آن و نیز همکاری اقتصادی میان امارات و سوریه پرداخته شد. بشار اسد گفت: مواضع امارات همواره عقلانی و اخلاقی بوده است و نقش آن در خاورمیانه مثبت و فعال است. این نقش با دیدگاه سوریه درباره ضرورت تحکیم روابط میان کشورهای عربی و اقدام مشترک عربی همسو است که کشورهای عربی و ملتهای آنها به هم پیونده زده و منافع آنها را برآورده می سازد. قطع روابط اصل نادرستی در سیاست است. روابط میان کشورهای عربی و باید برادرانه و سالم باشد.

یورونیوز : جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تمجید از مذاکرات صربستان و کوزوو از پیشرفت گفتگوها بین این دو کشور خبر داد.  این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: «کوزوو موافقت کرده است که فورا مذاکرات با اتحادیه اروپا برای ایجاد ترتیبات خاص و ارائه تضمین‌ها برای برقراری سطحی از وضعیت خودمدیریتی برای جوامع [اقلیت] صرب در کوزوو را تسهیل کند.» پس از این مذاکرات، جوزپ بورل سیگنال‌های متفاوتی درباره مذاکرات ارسال کرد و گفت که چارچوبی برای اجرای این طرح به دست آمده است، اما مسیر عادی‌شدن روابط بین دو کشور همچنان دراز است.

ایسنا : براساس نظرسنجی جدید پایگاه آکسیوس – ایپسوس، دو دهه پس از حمله آمریکا به عراق، اکثر آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که این جنگ یک اشتباه بوده است. براساس نظرسنجی جدید پایگاه ایپسوس که هفته گذشته انجام شد و در آن ۱۰۱۸ آمریکایی بالای ۱۸ سال شرکت داشتند، ۶۷ درصد از آمریکایی‌ها فکر نمی‌کنند که جنگ در عراق آمریکا را “امن‌” کرده باشد. با این حال، حدود دو سوم از آمریکایی گفتند، آنها می‌خواهند آمریکا همچنان “رهبر جهان” باقی بماند و ۵۴ درصد معتقدند “تمرکز” کامل واشنگتن بر دفاع ملی و امنیت داخلی در دو دهه گذشته، آمریکا را “امن‌تر” کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *