جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

خشونت پلیس آمریکا ضد دانشجویان

پلیس آمریکا در برخورد با تجمع‌های اعتراض آمیز ضدصهیونیستی دانشجویان این کشور، با بی پروایی از خشونت و زور ضد آنها استفاده می‌کند.

Loading

رسانه ها؛ مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با خروج نظامیان این کشور از سوریه و …

۱۴۰۱/۱۲/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: هشدار انصارالله درباره آغاز نبرد سرنوشت‌ساز، مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با خروج نظامیان این کشور از سوریه، تصویب لایحه جنجال برانگیز افزایش سن بازنشستگی در سنای فرانسه، گرجستان لایحه جنجالی "عوامل خارجی" را پس گرفت، هشدار پکن در مورد دیدار برنامه‌ریزی شده رئیس تایوان با مک کارتی، چین «اولویت بی‌سابقه» و روسیه «مایه نگرانی» سازمان‌های امنیتی آمریکا، کاهش تعداد نظامیان ارتش انگلیس تا ۷۳ هزارتن ، رایزنی وزیران خارجه روسیه و عربستان، تصمیم ایران برای شرکت درنشست چهارجانبه مسکو، وعده وزیر دفاع آمریکا به نتانیاهو درباره «تقویت همکاری برای مقابله با ایران»، ارسال پیام مهم ایران به اروپا و اسرائیل، اتهام‌زنی مجدد کاخ سفید درباره پهلو گرفتن ناوهای ایرانی در برزیل، رای مخالف مجلس سوئیس به صدور سلاح به اوکراین به شرط عدم مخالفت روسیه، درخواست شی جین پینگ برای ارتقای سریع نیروهای مسلح چین به سطح استانداردهای جهانی، قوا زلنسکی برای عدم استفاده از سلاحهای غربی برای حمله به روسیه، خنثی کردن حمله اوکراین به جمهوری خلق لوهانسک توسط نیروهای هوابرد روسیه، تغییرات در بودجه دفاعی کشورها در سال 2023، سفر وزیر دفاع آمریکا در بحبوحه اعتراضات خیابانی به فلسطین اشغالی، پیوستن نیروی دریایی رژیم صهیونیستی به صف مخالفان نتانیاهو، اختصاص ۲ میلیارد یورو برای کمک نظامی به اوکراین از سوی اتحادیه اروپا، رد دعوت زلنسکی برای سفر به اوکراین از سوی رئیس کنگره آمریکا، تاکید آمریکا بر اینکه روسیه برای ۱۰ سال آینده چالشی بزرگ برای آنها خواهد بود، و پیش‌بینی کارشناسان نظامی چین درباره پایان جنگ اوکراین در تابستان امسال، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر: جنبش انصارالله یمن تأکید کرد در صورتی‌که مذاکرات با ریاض با میانجیگری پادشاهی عمان شکست بخورد برای پایان دادن به عملیات ائتلاف متجاوز سعودی و لغو محدودیت‌ها علیه گذرگاه‌های تحت کنترل این گروه، وارد نبردی سرنوشت‌ساز خواهد شد. به برادران یمنی خود که همچنان در صف دشمن هستند، توصیه می‌کنیم که برای پیوستن به صفوف مجاهدین در خطوط تماس آماده شوند و آنها را قادر سازند تا نبرد سرنوشت‌ساز را سریع‌تر نهایی کنند. وی از پادشاهی عمان خواست نقش میانجی را میان عربستان سعودی و گروه انصارالله برای دستیابی به توافقی برای تمدید آتش‌بس سازمان ملل در یمن ایفا کند تا بستر دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای جنگی که بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در تاریخ معاصر را رقم زده، ایجاد شود.

ایسنا: چین به تایوان هشدار داد که اگر رئیس‌جمهور جزیره طبق برنامه ماه آینده با رئیس مجلس نمایندگان آمریکال ملاقات کند، «اقدامات متقابل» تهاجمی‌تری نسبت به رزمایش‌های نظامی بی‌سابقه تابستان گذشته انجام خواهد داد.

ایران پرس: مجلس نمایندگان آمریکا ضمن مخالفت با خروج نظامیان این کشور از سوریه، بر تداوم حمایت از تروریست‌ها در سوریه تاکید کرد. در رای گیری برای این لایحه در مجلس نمایندگان آمریکا، 321 نماینده رای مخالف و 103 به آن رای موافق دادند. آمریکا یکی از مهم‌ترین بازیگران مخالف نظام سوریه در 12 سال اخیر است. پس از آغاز بحران در سوریه در سال 2011 دولت آمریکا به شکل های مختلف از مخالفان نظام دمشق حمایت کرد. واشنگتن همزمان با حمایت تسلیحاتی از گروههای تروریستی و مخالفان نظام دمشق، تلاش کرد از مجامع بین‌المللی علیه نظام سوریه بهره گیرد.

مهر : سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و فیصل بن فرحان همتای سعودی اش در مسکو دیدار و گفتگو کردند. وزیر خارجه عربستان عنوان کرد: با روسیه در زمینه قیمت های انرژی و ایجاد توازن در بازارهای جهانی هماهنگی لازم را انجام می دهیم و از موضع مسکو در قبال مسئله فلسطین قدردانی می کنیم.

فارس: خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه خبر داد که ایران در نشست هفته آینده در مسکو که قرار است در سطح معاونان وزرای خارجه چهار کشور روسیه، ترکیه، ایران و سوریه برگزار شود، شرکت می‌کند. به گزارش تاس، در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ رایزنی‌ وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو به عنوان بخشی از روند عادی‌سازی روابط بین آنکارا و دمشق برگزار شد. در آن نشست با تشکیل کمیسیون مشترک سه‌جانبه موافقت شد. بعد از آن هم قرار شد که نشست وزرای خارجه برگزار شود. دستورکار آن شامل مذاکرات بین رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با بشار اسد همتای سوری وی خواهد بود.

ایران پرس: علی رغم برگزاری تظاهرات و اعتصاب های گسترده علیه لایحه افزایش سن بازنشستگی در فرانسه، سنای این کشور به این لایحه جنجال برانگیز رأی مثبت داد. اگرچه «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه همچنان سرسختانه این اصلاحات را ضروری و عادلانه می‌داند، اما مخالفانش آن را در شرایط کنونی بی مسئولیتی قلمداد می‌کنند.

تسنیم : همزمان با شکل گیری تظاهرات علیه « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی  نظامیان بخش‌های گوناگون ارتش رژیم صهیونیستی تهدید به نافرمانی و یا استعفاء از ارتش می‌کنند. شماری از نیروهای ذخیره در نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در اقدامی بی‌سابقه و در اعتراض به قوانین «اصلاحات قضایی» مورد نظر بنیامین نتانیاهو  بندر حیفا را بر روی حرکت قایق‌ها بستند.

ایسنا : وزیر دفاع انگلیس در حال بررسی تصمیم دولت برای کاهش تعداد نیروهای ارتش کشورش به ۷۳ هزار سرباز است. به گزارش این روزنامه انگلیسی، در سال ۲۰۲۱، دولت انگلیس یک بررسی یکپارچه را منتشر کرد که در آن اولویت‌های دفاعی، امنیتی و سیاست خارجی این کشور از جمله کاهش تعداد نیروهای ارتش به ۷۳ هزار نظامی مشخص می‌شد، اما جنگ اوکراین بحث‌هایی را در مورد این طرح در میان مقامات بلندپایه دفاعی در مورد نیاز به تقویت توان دفاعی برانگیخت.

تی.آر.تی:  حزب حاکم گرجستان لایحه “عوامل خارجی” را پس از دو شب اعتراضات خشونت‌آمیز و انتقاد از الهام گرفتن از قانون مشابه روسیه پس گرفت. حزب حاکم گرجستان لایحه “عوامل خارجی” را پس از دو شب اعتراضات خشونت‌آمیز و انتقاد از الهام گرفتن از قانون مشابه روسیه پس گرفت. حزب رویای گرجستان اعلام کرد: «ما لایحه‌ای که از آن حمایت می‌کردیم را بدون هیچ قید و شرطی پس می‌گیریم».

فارس: لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در فرودگاه بن گوریون تل‌آویو با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد و دو طرف در این دیدار، به رایزنی علیه ایران مشغول شدند. طبق بیانیه پنتاگون، آستین با نتانیاهو دیدار کرد «تا بر شراکت راهبردی بین ایالات متحده و اسرائیل تاکید کند، تمایل خود را برای تعمیق روابط بین دو کشور ابراز کند و در مورد تشدید اخیر تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها گفت‌وگو کند».

العالم : سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه ناوهای ایرانی پهلو گرفته در برزیل ذیل تحریم‌های آمریکا قرار دارند، اما گفت که برزیل به‌عنوان یک کشور مستقل حق دارد با هر کشوری که می‌خواهد تعامل کند. این مقام آمریکایی سپس به اتهام‌زنی‌های بی‌اساس تکراری علیه ایران پرداخته و اظهار داشت: «اما در ابعاد بزرگتر، این کشتی‌ها ذیل تحریم‌های آمریکا قرار دارند و برای تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی استفاده شده‌اند. ما برای کشورهای مرتبط روشن کرده‌ایم که این کشتی‌ها حق پهلو گرفتن در هیچ جایی را ندارند».

ایسنا : براساس ارزیابی سالانه تهدیدها که توسط روسای جاسوسی آمریکا به سنا ارائه شد، جاسوسان ارشد آمریکایی معتقدند که روسیه خواهان رویارویی نظامی مستقیم با ناتو نیست، اما احتمال تشدید درگیری در اوکراین وجود دارد. طبق گزارش ارزیابی تهدید سالانه ۲۰۲۳ «رهبران روسیه تاکنون از انجام اقداماتی که مناقشه اوکراین را فراتر از مرزهای اوکراین گسترش دهد اجتناب کرده‌اند، اما خطر تشدید تنش همچنان قابل توجه است.» این گزارش ۴۰ صفحه‌ای، چهار صفحه را به روسیه اختصاص می‌دهد و هم به جنگ در اوکراین و هم به نقش مسکو در آسیای میانه، آفریقا و آمریکای لاتین نگاه می‌کند. گرچه این گزارش روسیه را به «تهاجم بی‌دلیل» در اوکراین متهم می‌کند، اما در چند پاراگراف اعتراف می‌کند که مسکو به دلیل درک «تهدید وجودی در همسایگی خود» که می‌تواند امنیت ملی روسیه را به خطر بیندازد، اقدام کرد.

اسپوتنیک: در خبر منتشره توسط الجزیره آمده است : ایران از طریق یک کشور اروپایی پرونده‌ای حاوی نقشه و تصاویر انبارهای سلاح هسته‌ای و بیولوژیک و شیمیایی اسراییل را برای آنها فرستاده که این تصاویر، از روی زمین (توسط افراد نه ماهواره)گرفته شده است. ایران تهدید کرده است که در صورت حمله اسراییل، ما نیز به این اهداف حمله خواهیم کرد.

یورونیوز : شورای ملی سوئیس به صدور تسلیحات ساخت این کشور به اوکراین در صورت عدم مخالفت روسیه با این اقدام رای داد. این مصوبه با اکثریتی شکننده و با موافقت ۹۸ نماینده این مجلس به تصویب رسید. در مقابل ۹۶ نماینده به آن رای منفی و دو نفر نیز رای ممتنع دادند. در این طرح اجازه صادرات تسلیحات ساخت سوئیس به اوکراین در صورت موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد داده شده است. این در حالی است که روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد دارای حق وتو در این شورا است. به این ترتیب صدور تسلیحات ساخت سوئیس به اوکراین در عمل به موافقت مسکو بستگی دارد، امری که غیرممکن به نظر می‌رسد.

رادیوچین : کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به دعوت ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین برای بازدید از کی‌یف گفت که برنامه‌ای برای سفر به اوکراین ندارد. به گزارش سی ان ان، زلنسکی در مصاحبه‌ای با این شبکه خبری، از مک کارتی رئیس جمهوری خواه کنگره دعوت کرد که وضعیت اوکراین را از نزدیک ببیند آمریکا از زمان آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۵ اسفند سال گذشته نزدیک به ۳۲ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است، اما برخی از جمهوری خواهان از ارسال بیشتر این کمک‌ها انتقادکرده‌اند. مک کارتی در پاسخ به پرسشی درباره دعوت زلنسکی به سی ان ان گفت که نیازی به سفر به این کشور ندارد و اطلاعات را از راه‌های دیگر دریافت خواهد کرد.

یورونیوز : شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، تنها چند روز پس از آن که هشدار داد این کشور توسط یک کارزار به رهبری ایالات متحده به «محاصره و سرکوب» تهدید شده است، در یک سخنرانی خواستار ارتقای هرچه سریع‌تر نیروهای مسلح کشور به سطح استانداردهای جهانی شد و گفت: «چین باید یک سیستم قوی متشکل از نیروهای بازدارنده استراتژیک ایجاد کند، حضور نیروهای رزمی را در حوزه‌های جدید و با کیفیت‌های جدید افزایش دهد و آموزش‌های نظامی جنگی را عمیقاً توسعه بخشد.»

اسپوتنیک : ولودیمیر زلنسکی اظهارداشت کی یف از سلاح های غربی برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

تسنیم : وزیر دفاع آمریکا که سفرش به فلسطین اشغالی به دلیل اعتراضات به تعویق افتاده بود وارد فرودگاه بن‌گوریون شد. این سفر در حالی انجام می‌شود که فلسطین اشغالی صحنه اعتراضات خیابانی علیه بنیامین نتانیاهو است. وزیر دفاع آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر بر حمایت همه جانبه و نامحدود کشورش از اشغالگران تاکید کرد. لوید آستین تاکید کرد که واشنگتن به شدت متعهد به حفظ امنیت اسرائیل و برتری نظامی آن است.

ایسنا  : طبق گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد «تهدیدهای جهانی» ایالات متحده، روسیه طی ۱۰ سال آینده همچنان یک «چالش بزرگ غیرقابل پیش بینی» برای واشنگتن خواهد بود.

اسپوتنیک : نیروهای هوابرد روسیه در جمهوری خلق لوگانسک گروهی از سربازان اوکراینی که در نزدیکی مواضع آنها در حال حرکت بودند، گلوله باران و حمله آنها را خنثی کردند.

رادیوچین : وزرای دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست غیررسمی خود در استکهلم مصوب کردند مبلغ ۲ میلیارد یورو برای تولید و ارسال انواع مهمات به اوکراین اختصاص یابد. بورل گفت: در این طرح، ۱۵ شرکت صنایع نظامی اروپا همکاری خواهند داشت تا قیمت تمام شده و مدت زمان تولید کاهش یابد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد ظرف یک ماه آینده مقدمات و هماهنگی‌های لازم میان این شرکت‌ها به انجام برسد.

فارس: طرح صلح چین برای جنگ اوکراین بر اساس پیش‌بینی «آکادمی علوم نظامی» در پکن بوده که زمان پایان این جنگ و دست برتر در آن را مشخص کرده است. یک روزنامه ژاپنی به نقل از منابع گزارش داد که طرح صلح پکن برای جنگ اوکراین بر اساس این پیش‌بینی کارشناسان نظامی چینی تدوین شده که خصومت‌ها در اوکراین تابستان ۲۰۲۳ پایان می‌یابد. این آکادمی شبیه‌ساز درگیری در اوکراین را تکمیل کرد که منجر به این پیش‌بینی شد که این درگیری حدوداً تابستان ۲۰۲۳ با دست برتر روسیه پایان می‌یابد زیرا در بین دلایل مختلف، اقتصاد هر دو طرف روس و اوکراینی بسیار تهی‌تر از آن خواهد بود که بعد از تابستان درگیری‌ها بتواند ادامه پیدا کند.

اسپوتینک : در سال 2022 وضعیت بودجه دفاعی تعدادی از کشورها به طرز چشمگیری تغییر یافت. در این داده نمایی، بودجه دفاعی آمریکا، چین، هند، عربستان، روسیه، انگلیس، آلمان، ژاپن، فرانسه و کره جنوبی بررسی شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *